Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:18
Mijn oude GTX 1080 (inmiddels 6 jaartjes oud) en nog nooit uit zijn kast geweest heeft sinds kort (of het is me pas sinds kort opgevallen)) een hoge idle temperatuur van 60-61 graden

onder load komt die naar 90 graden (en gaat dan wellicht throthlen want ik zie fps in Star Wars Jedi: Fallen Order zakken met 10 fps (en af en toe een crash omdat windows de GPU doet herstarten wegens 2 seconden geen reactie)

de kaart is een
MSI geforce gtx 1080 gaming x 8g

Zit in een ruime kast met goede airflow
Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Stof of verouderde koelpasta.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-09 15:06
Hoe warm is je moederbord en harde schijf enzo? Heeft enkel de gpu hoge temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
welke tool kan ik daarvoor gebruiken ? CPUz ?
is me enkel opgevallen bij de GPU maar kan vanavond eens kijken en alvast de gpu eens uitblazen met perslucht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

hwinfo64 is een prima tool om alles te overzien, kwa temps en andere dingen wat uit te lezen valt..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:25
Wolfp4ck schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:40:
welke tool kan ik daarvoor gebruiken ? CPUz ?
is me enkel opgevallen bij de GPU maar kan vanavond eens kijken en alvast de gpu eens uitblazen met perslucht
Perslucht is prima maar hou de fans dan wel tegen, anders veel teveel toeren en kunnen ze stuk gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04

MsG

Forumzwerver

Welke 1080 model heb je? Sommige modellen koelen passief/niet totdat hij een bepaalde temperatuur bereikt. Ik zou me niet al te druk maken met dit soort temperaturen. 60 stelt weinig voor. Weet je zeker dat hij throttlet bij 90? Dat is vrij vroeg namelijk. Draai anders eens wat uitgebreide logging tijdens het gamen, dan zie je precies wat er wel en niet gebeurt.

Je kan hem sowieso eens uitblazen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

MsG schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:50:
Welke 1080 model heb je? Sommige modellen koelen passief/niet totdat hij een bepaalde temperatuur bereikt. Ik zou me niet al te druk maken met dit soort temperaturen. 60 stelt weinig voor. Weet je zeker dat hij throttlet bij 90? Dat is vrij vroeg namelijk. Draai anders eens wat uitgebreide logging tijdens het gamen, dan zie je precies wat er wel en niet gebeurt.

Je kan hem sowieso eens uitblazen.
GPU boost loopt terug vanaf 80, bij 90 zit je misschien op baseclock, maar ja. Dat voel je bij een oudere kaart beter dan bij een nieuwe.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T64Hz4T4t3M0jnmqxVuibIhdGLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJD5GS5BSpm4OuNheHqvEn2D.png?f=user_large

De rest van het systeem loopt goed,
Kleine 30 graden voor idle schijven en moederbord
CPU is idle op 35 graden, fans draaien amper, als ik de fan van de gpu op maximum zet
gaat het stilletjes aan naar de 40 graden ipv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
denk dat ik die kaart misschien maar eens uit elkaar moet gaan halen om te checken, die gaat binnenkort in een small formfactor kast met mindere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:06
Heb je msi afterburner draaien? Schakel deze is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
die stond uit op het moment van de screenshot, die daarna eens aangezet voor fancurve aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Ok heb case eens met aerosol uitgespoten en heb nu volgende waarden

GPU
Idle : 35°
Load : 62°
+200mhz +100% core voltage : 70°

CPU
Idle : 35°
Load : 73°

Wellicht fan die ergens verstopt geraakt was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

meljor schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Perslucht is prima maar hou de fans dan wel tegen, anders veel teveel toeren en kunnen ze stuk gaan..
Semi offtopic: Het gaat niet- of nauwelijks om de toeren, noch het fabeltje dat er stroom terug gaat lopen en daar iets kapot van gaat. Daarvoor is er bij ook maar een klein beetje moderne hardware een diode aanwezig.

Het gevaar zit hem in de hoge kans dat er stof tussen de lagers komt door de gigantische hoeveelheid stof welke in een heel korte periode vrij komt. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
had filmpje moeten maken, ik heb helaas mijn gaming pc veel te weinig onderhoud gegeven.
enkele jaren dust buildup was stevig, heb 2 bussen aerosol moeten gebruiken.
Misschien zo een blazer vanop amazon kopen voor de kast uit te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:40

D4NG3R

kiwi

:)

Het is zeker bevorderlijk voor de levensduur en temperatuur van de componenten om het beestje minstens 1x per jaar goed te ontstoffen. Verlaagt ook direct eventueel brandgevaar mocht er ooit een keer een vonk overspringen in het systeem. :')

Maar het draait nu dus weer lekker?

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 05-05-2023 15:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
goh,heb 3 fans vervangen in het systeem, positive pressure en de kaart er zelf eens uitgenomen in de bovenste PCI express slot gestoken voor minder restrictie zo net boven de voeding
Maar kaartje zal wel nog kunnen dienen in de small form factor daar twijfel ik nu niet aan :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wolfp4ck op 05-05-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:57
D4NG3R schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Semi offtopic: Het gaat niet- of nauwelijks om de toeren, noch het fabeltje dat er stroom terug gaat lopen en daar iets kapot van gaat.
Bedankt, ik geloofde hier in. 8)7
Pagina: 1