SSD voor Gigabyte GA-B150-HD3P motherboard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmeer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-03 21:03
Kan ik een gen 3 of 4 M.2 SSD installeren in mijn "Gigabyte GA-B150-HD3P" motherboard?

Mijn motherboard (Gigabyte GA-B150-HD3P) heeft een M.2 slot, die ik nog niet in gebruik heb. Het is me niet duidelijk wel type M.2 SSD ik hier wel/niet in kan plaatsen.
Aangezien de prijzen van SSD's nu zo daalt, overweeg ik om bijvoorbeeld een "SAMSUNG 970 EVO Plus, 2 TB SSD" te kopen om games op te installeren. Mijn OS staat nu op een "Kingston SSDNow UV400" SATA schijf.

Aangezien deze PC alweer 7 jaar oud is, snap ik dat de snelheid die de nieuwe SSD aan kan, niet gehaald zal worden. Maar zou het werkbaar zijn? Of zou de uiteindelijk haalbare max. snelheid ook met een (2e) SATA SSD (niet M.2) haalbaar zijn?

Verder staat in de handleiding:
"The PCIEX4 slot shares bandwidth with the SATA Express slot and the M.2 connector. When the SATA Express slot or the M.2 connector is populated, the PCIEX4 slot will operate at up to x1 mode."
Krijg ik daar nog last van als ik én mijn huidige SATA SSD in gebruik houd én een M.2 SSD ga toevoegen?

...

Motherboard: Gigabyte GA-B150-HD3P
Huidige SSD: Kingston SSDNow UV400

Beste antwoord (via robmeer op 03-05-2023 16:39)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is er niet duidelijk aan deze regel van de productpagina/handleiding?
PCIe Gen3 x4 M.2 Connector with up to 32Gb/s Data Transfer (PCIe NVMe & SATA SSD support)
Hier kan dus elke M.2 SSD in die je kunt kopen. Sneller dan Gen3 heeft echter geen meerwaarde omdat je bord niet harder kan. Moet je wel een NVMe drive hebben en niet een SATA m.2 want die kan maar ~550MB/s, dat is zo snel als SATA kan. Een NVMe zal op dit bord max ~3GBps halen.

De betr. Evo Plus zou moeten werken.
"The PCIEX4 slot shares bandwidth with the SATA Express slot and the M.2 connector. When the SATA Express slot or the M.2 connector is populated, the PCIEX4 slot will operate at up to x1 mode."
Krijg ik daar nog last van als ik én mijn huidige SATA SSD in gebruik houd én een M.2 SSD ga toevoegen?
Nee :)

Dit is je 4x pci-express slot, die wordt van 4 lanes naar 1 teruggeschroefd. Daar moet je dan geen kaart meer in stoppen die meer dan 1x aan bandbreedte nodig hebt. Zit daar nu niks in, dan maakt het niet uit.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is er niet duidelijk aan deze regel van de productpagina/handleiding?
PCIe Gen3 x4 M.2 Connector with up to 32Gb/s Data Transfer (PCIe NVMe & SATA SSD support)
Hier kan dus elke M.2 SSD in die je kunt kopen. Sneller dan Gen3 heeft echter geen meerwaarde omdat je bord niet harder kan. Moet je wel een NVMe drive hebben en niet een SATA m.2 want die kan maar ~550MB/s, dat is zo snel als SATA kan. Een NVMe zal op dit bord max ~3GBps halen.

De betr. Evo Plus zou moeten werken.
Nee :)

Dit is je 4x pci-express slot, die wordt van 4 lanes naar 1 teruggeschroefd. Daar moet je dan geen kaart meer in stoppen die meer dan 1x aan bandbreedte nodig hebt. Zit daar nu niks in, dan maakt het niet uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmeer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-03 21:03
Top, bedankt voor de info. Die eerste regel uit je reactie had ik gemist in de productpagina...