DDR5 single vs. dual DIMM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:30
Simpele vraag, wat if any is de performance impact van een enkele stick DDR5 vs. twee? Ik kan genoeg benchmarks vinden die bandbreedte, latency en 4 vs. 2 sticks vergelijken, maar niet 2 vs. 1.

Voor DDR4 en eerder was het vrij simpel: je wil dual channel omdat dat duidelijk sneller is, daarom vulden we altijd braaf twee slots om die snelheid te halen. Maar DDR5 is van zichzelf al dual channel per stick en dat gaat dus niet per se meer op, sterker nog, als je 4 bankjes gaat vullen zakt de snelheid in omdat de signaalstabiliteit afneemt. Dan is nog de vraag wat het verschil is (if any) als je een enkel DIMM slot vult vs. twee. Beter? Slechter? Gelijk? Is Intel vs. AMD nog een factor? Ik kom er met online zoektochten niet uit; als iemand benchmarks weet (geen volkswijsheden) houd ik me aanbevolen.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Beste antwoord (via MneoreJ op 12-05-2023 17:10)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
DDR4 is 64 bit per kanaal, maal 2 kanalen.
DDR5 is per Dimm 2x32 bit, afzonderlijk van elkaar aan te sturen.
Leuk voor de latency, en de efficiëntie, maar voor de doorvoer doet de “dual channel” daar helemaal niets. Het kan alleen 2 verschillende dingen tegelijk opvragen. Het is dus efficiënter.

Er geldt dus precies hetzelfde als bij DDR4: zet 2 Dimmen in dual channel.

Je moet dat dual channel van een enkele DDR5-stick gewoon vergeten, dat schept alleen maar verwarring met de dual channel van 2 Dimmen en “quad channel” van 2 Dimmen met 2 kanalen per Dimm.

YouTube: Do channels make any difference now? | DDR5 Dual vs Single channel

[ Voor 30% gewijzigd door White Feather op 12-05-2023 16:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Die Reddit link was ik al tegengekomen, maar die is dus onzin. Het best beoordeelde antwoord zegt gewoon "Yes. You always want to run the PC in dual channel" zonder daarbij dus mee te nemen dat DDR5 altijd dual channel is, ook als je maar 1 stick gebruikt (iets wat een antwoord verderop gelukkig wel vermeld).

Ik had inderdaad misschien beter expliciet kunnen melden wat ik al wel tegengekomen was, that's my bad. Aan de andere kant, als ik om benchmarks vraag bedoel ik dus niet een willekeurige Redditor die wat roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07 11:45
Ik denk dat deze link wel een aardig goed beeld moet geven.
Toegegeven het is DDR4 i.p.v. DDR5, maar het beeld is wel behoorlijk duidelijk over het verschil:

https://www.hardwaretimes...one-is-better-for-gaming/

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
richardboer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:19:
Ik denk dat deze link wel een aardig goed beeld moet geven.
Toegegeven het is DDR4 i.p.v. DDR5
Dat is dus precies waarom ik de vraag stel, want DDR5 is op dit punt cruciaal anders dan DDR4. In tegenstelling tot DDR4 heeft elke DDR5 module zelf al twee channels:
DDR4 memory modules sport a single 64-bit channel (72-bit if you take ECC into account). In contrast, DDR5 memory modules come equipped with two independent 32-bit channels (40-bit with ECC). JEDEC also doubled the burst length from eight bytes (BL8) to 16 bytes (BL16). The upgrades, as mentioned earlier, improve efficiency and reduce data access latency. On a dual-DIMM setup, this transformation essentially turns DDR5 into a 4 x 32-bit configuration rather than the conventional 2 x 64-bit configuration on DDR4.
(Tomshardware).

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet ook voor DDR5 beter af bent met 2 modules in plaats van 1, maar wel dat je resultaten van DDR4 niet zomaar kan doortrekken -- in ieder geval niet kwantitatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-07 20:58
2 ram sticks ddr5 is dan quad-channel?
Net zoals 4 ram sticks ddr4 quad channel is?

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
kevinmastah2005 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:48:
2 ram sticks ddr5 is dan quad-channel?
Net zoals 4 ram sticks ddr4 quad channel is?
In theorie wel dus, maar hoe zich dat daadwerkelijk vertaalt naar snelheid is een tweede. Voor DDR4 en eerder levert quad vs. dual meestal niet veel winst op, of is in sommige gevallen zelfs iets minder, maar net als bij de single vs. dual channel tests kun je die resultaten dus niet zonder meer doortrekken naar DDR5.

Wat wel al duidelijk is is dat je niet 4 sticks DDR5 moet willen tenzij het echt nodig is voor capaciteit, omdat er geen controllers zijn (onder consumentenhardware althans) die dan nog dezelfde snelheid kunnen halen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:22
DDR4 is 64 bit per kanaal, maal 2 kanalen.
DDR5 is per Dimm 2x32 bit, afzonderlijk van elkaar aan te sturen.
Leuk voor de latency, en de efficiëntie, maar voor de doorvoer doet de “dual channel” daar helemaal niets. Het kan alleen 2 verschillende dingen tegelijk opvragen. Het is dus efficiënter.

Er geldt dus precies hetzelfde als bij DDR4: zet 2 Dimmen in dual channel.

Je moet dat dual channel van een enkele DDR5-stick gewoon vergeten, dat schept alleen maar verwarring met de dual channel van 2 Dimmen en “quad channel” van 2 Dimmen met 2 kanalen per Dimm.

YouTube: Do channels make any difference now? | DDR5 Dual vs Single channel

[ Voor 30% gewijzigd door White Feather op 12-05-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Thanks. Ik was vergeten dat je tegenwoordig beter op YouTube kan zoeken voor dit soort dingen, want geschreven benchmarks zijn zo achterhaald. :P Deze video geeft ook een mooi overzicht.

Pagina: 1