dell 5430 compleet wipen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-05 11:13
Hallo allen,

Ik zou graag willen weten of jullie een goede tool kennen wat een HDD/ssd/nvme compleet kunnen wissen.

Ik heb enkele verzocht uit te voeren, maar werken niet of ik doe iets verkeerd.

DBAN had ik altijd gebruikt, maar die werkt niet bij mij.
Dan heb ik shredderOS geprobeerd, maar die werkt ook niet.

Heb eerst beide via RUFUS geprobeerd, maar toen over via BalenaEtcher, shredderOS maakt die wel, maar bij DBAN zegt die geen BOOTpartitie beschikbaar, maar ShredderOS wanneer ik die will booten werkt niet.

het gaat om een DELL 5430 wat ik compleet wil wipen.

Beste antwoord (via theduke1989 op 03-05-2023 16:25)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:40
Kapot zal de SSD echt niet gaan, alleen onnodig (volledig) beschrijven is natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur van de SSD.
Helemaal met 3 x overschrijven zoals in nu pas zie. :X
Ik begrijp nog niet precies waarom al deze toestanden?
Windows schoon installeren (want besmet met virus?) is toch de bedoeling?
Dat kan prima (schijf/partities wissen) vanuit de Windows installatie USB setup.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 03-05-2023 15:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Is het niet makkelijker om de storage eruit te halen en die hardwarematig te vernielen?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon ATA/NVMe secure erase? In elk geval SSDs nooit handmatig gaan overschreven. Ten eerste werkt het niet (door wear leveling overschrijf je niet gegarandeerd de hele SSD), en ten tweede slijt je SSD daar enorm door.

[ Voor 76% gewijzigd door Compizfox op 03-05-2023 11:02 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:02
Je schrijft "werkt niet".

Gaat het om een Dell Latitude E5430?

Wat werkt niet?
Wil de Dell 5430 de USB stick (met daarop DBAN etc) niet booten?
Heb je in het BIOS setup (druk F2 tijdens opstarten) de juiste boot opties aan staan zodat
booten van een USB stick is toegestaan?
Restore eventueel "Setup defaults" en druk op F12 tijdens opstarten om in het Boot menu te komen.

Zelf gebruik ik Parted Magic
voor een snelle wipe (niet secure, voor eigen gebruik) start ik de partition manager en maak ik
een nieuwe partitie tabel aan.
Maar een echte secure wipe (alle bitjes wissen) kan ook met Parted Magic.

Maar je probleem is denk ik niet de tool (DBAN of whatever) maar hoe je die gebruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door peterpv op 03-05-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
peterpv schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:58:
Je schrijft "werkt niet".

Gaat het om een Dell Latitude E5430?

Wat werkt niet?
Wil de Dell 5430 de USB stick (met daarop DBAN etc) niet booten?
Heb je in het BIOS setup (druk F2 tijdens opstarten) de juiste boot opties aan staan zodat
booten van een USB stick is toegestaan?
Restore eventueel "Setup defaults" en druk op F12 tijdens opstarten om in het Boot menu te komen.
Wanneer ik RUFUS gebruik krijg ik geen foutmelding, maar BalenaEtcher zegt er is geen bootable image.
Toen heb ik gekeken op internet, wanneer de laptop geen bootable image leest, komt er ook geen boot optie in bios beschikbaar of toonbaar. Vandaar dat ik denk werkt niet. Toen heb ik gelezen dat DBAN ook niet meer met NVME werkt omdat andere connectie?

alle andere heb ik verzocht, maar tot op heden werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
gaat om een LATITUDE 5430 model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
FooLsKi schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:54:
Is het niet makkelijker om de storage eruit te halen en die hardwarematig te vernielen?
wil de schijf weer gebruiken in de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
hoe werkt dat, moet je daarvoor iets booten eerst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Als het om een Dell Latitude 5430 gaat zit er hoogst waarschijnlijk een NVME SSD in wat in houd dat je gewoon in de bios kunt gaan en een secure erase vanuit de bios/EUFI kunt uitvoeren.

Dus dan is het de volgende stappen uitvoeren:
1. Laptop opstarten en op F2 drukken zodat je in de bios komt
2. Ga naar Security
3. Zet: Start Data Wipe op On (onder het kopje Data Wipe on Next boot) zit bijna onderaan
En daarna opslaan => Exit => rebooten en hij voert een secure erase uit.

Dat is tenminste wat ik doe met de Dell Latitude 5520's en 5530's die wij hier op kantoor hebben. (Hebben er totaal 70 stuks :) )

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
richardboer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:04:
Als het om een Dell Latitude 5430 gaat zit er hoogst waarschijnlijk een NVME SSD in wat in houd dat je gewoon in de bios kunt gaan en een secure erase vanuit de bios/EUFI kunt uitvoeren.

Dus dan is het de volgende stappen uitvoeren:
1. Laptop opstarten en op F2 drukken zodat je in de bios komt
2. Ga naar Security
3. Zet: Start Data Wipe op On (onder het kopje Data Wipe on Next boot) zit bijna onderaan
En daarna opslaan => Exit => rebooten en hij voert een secure erase uit.

Dat is tenminste wat ik doe met de Dell Latitude 5520's en 5530's die wij hier op kantoor hebben. (Hebben er totaal 70 stuks :) )
wordt er dan ook virussen direct mee verwijderd? omdat het daarom gaat, heb een virus opgevange helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

theduke1989 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:01:
[...]
hoe werkt dat, moet je daarvoor iets booten eerst?
Hier staat uitgebreid beschreven hoe je dit onder Linux kunt doen (voor zowel ATA als NVMe drives). Het zal vast ook onder Windows kunnen (maar hoe weet ik niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

Weet je waar het virus vandaan kwam?
Want anders heb je hem zo weer terug.

Verder wil je de disk gewoon weer gebruiken
In de basis is dan gewoon Windows opnieuw installeren en partities verwijderen en aanmaken voldoende.

Secure erase is meer als je bv je laptop wilt verkopen en dat de ander niet makkelijk een recovery kan starten om bij jouw (gevoelige) data te komen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
theduke1989 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:05:
[...]

wordt er dan ook virussen direct mee verwijderd? omdat het daarom gaat, heb een virus opgevange helaas.
Ja hoor: Alles is dan van de SSD verwijderd, zelfs Windows. Dus als je daarna de laptop opstart zal ie iets in de trend geven van: No operating system found.
Dus echt ALLES qua data is dan van de SSD verwijderd.

Mocht het virus iets in de firmware schrijven: Kan (hele kleine kans), maar dan blijft de enige optie over om echt de schijf te vervangen.
Compizfox schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Hier staat uitgebreid beschreven hoe je dit onder Linux kunt doen (voor zowel ATA als NVMe drives). Het zal vast ook onder Windows kunnen (maar hoe weet ik niet).
Zo moeilijk zou ik het niet eens maken, het kan gewoon via de bios zoals ik al had aangegeven.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

richardboer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:08:
[...]
Zo moeilijk zou ik het niet eens maken, het kan gewoon via de bios zoals ik al had aangegeven.
Als het via de firmware kan is dat het makkelijkst inderdaad :) (maar die functie zit niet in elke laptop/moederbord zover ik weet)

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 03-05-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:02
theduke1989 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:51:
het gaat om een DELL 5430 wat ik compleet wil wipen.
Realiseer je dan wel dat een "complete wipe / secure wipe" betekend dat er ook geen Windows meer op de laptop zal staan. Je zal Windows opnieuw moeten installeren!

Als je niet 100% zeker bent van wat je doet, haal er iemand bij die je kan helpen.
We kijken hier op Tweakers niet over jouw schouder mee dus we kunnen je zo het bos in sturen als er een kleine mis-communicatie plaatsvind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
theduke1989 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:05:
Gaat het nu gewoon om een schone herinstallatie?
Start dan op van je (laastste) Windows 10 Setup USB en verwijder bij het installeren alle partities.
Je hebt dan weer een schoon Windows systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 19:51

Opa

Nu Multifocaal!

Wat iets van de nieuwere generaties Dell laptops is:

Als je vanaf een USB boot iets met de SSD wil, ziet hij hem niet.
De oplossing hiervoor is via het BIOS: F2 repeteergeweren bij opstarten, dan naar het kopje "Storage" en de modus van "RAID ON" naar AHCI terug zetten. Op de een of andere manier heeft RAID ON jarenlang wel gewerkt maar ergens is dat gestopt. Met storage mode AHCI vind je weer een schijf als je vanuit een stickie boot.
Dit is ook nodig als je vanaf een USB stick een nieuwe Windows wilt installeren.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Opa bij mij stond het al op AHCI.

@peterpv ik zal inderdaad nieuwe Windows 11 erop installeren.
Key zit als het goed is in BIOS, dat moet werken.

Heb nogmaals https://github.com/PartialVolume/shredos.x86_64/releases geprobeerd.
Nu met SecureBoot uit, en TPM2.0 uit. tot op heden werkt het, kan booten in ShredOS, en is nu aan het wipen!

de methode via BIOS heeft bij mij niet gewerkt, kom elke keer terug op netwerk (wifi) te selecteren.
Juist doordat ik een virus heb, wil ik dit niet over de netwerk. Dus was geen optie. DBAN is nog steeds geen optie helaas, al komt die wel vaak voor in elke top10..

@DarkSide helaas niet,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXCxZ9r2xg1d4q1-IXEef6m4BhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pE2wJTBFLCx4XFHo3H4QoYf7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door theduke1989 op 03-05-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

theduke1989 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:33:
Heb nogmaals https://github.com/PartialVolume/shredos.x86_64/releases geprobeerd.
Nu met SecureBoot uit, en TPM2.0 uit. tot op heden werkt het, kan booten in ShredOS, en is nu aan het wipen!
Nogmaals: voer dit soort tooltjes nooit uit op SSDs! Het doet niet wat je wil, en het maakt je SSD alleen maar kapot.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
Kapot zal de SSD echt niet gaan, alleen onnodig (volledig) beschrijven is natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur van de SSD.
Dat kan prima (schijf/partities wissen) vanuit de Windows installatie USB setup.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 03-05-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 20:06

DarkSide

theres no place like ::1

@theduke1989 heb je nog externe disks, nas, etc?
Als je niet weet waar je het virus opgelopen hebt, zou ik iig alle media, usb, etc die je hebt goed scannen.

En kijk ook naar je browser plugings etc die je straks weer krijgt als je inlogt.

Verder idd niet nodig om een dergelijke tool te gebruiken als het doel was om je drive schoon te maken voor ene clean install

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
The_Doman schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:42:
Had gedacht beter te vermijden, dat het werkelijk schoongemaakt is. Dan dat er ergens nog een virus rondloopt
Pagina: 1