Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:55
Hey mede tweakers,

Wat ik me afvraag is, waarom zijn er in Nederland geen banken die cashback aanbieden bij aankopen? In het buitenland zijn er genoeg landen waarbij je via je debit card perks kan krijgen op betaling zoals bijvoorbeeld een curve card of plutus kaart.
Ik kan even niet meer op de naam komen, maar heb ooit eens gezien (buitenland) dat er een kaart was waarbij je in het algemeen altijd 1% cashback kon krijgen en op andere bepaalde dienste iets meer.

Dat terzijde, wat voor andere betrouwbaren alternatieven zijn zoals curve en plutus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 03:15
Betalen is goedkoper in NL (voor de verkoper) en die cashback wordt betaald van de transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:54
Zal te maken hebben met kosten. Als ik naar Curve kijk bieden zij enkel Mastercards.

Kijk eens op bijvoorbeeld; CCV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Cb0GSLwridtZXaNCvcgvwv4b88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Th1AW33pOFy6x2gwVC3OgIPf.png?f=fotoalbum_large

Laat nou in nederland voornamelijk gebruik gemaakt worden van Maestro & Vpay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
denuz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:24:
Zal te maken hebben met kosten. Als ik naar Curve kijk bieden zij enkel Mastercards.

Kijk eens op bijvoorbeeld; CCV
[Afbeelding]

Laat nou in nederland voornamelijk gebruik gemaakt worden van Maestro & Vpay
Maar dit wordt geleidelijk Mastercard en visa vanaf dit jaar. Dus die transactie kosten van mc en visa, is dat op debit of credit gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
dutchnltweaker schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Maar dit wordt geleidelijk Mastercard en visa vanaf dit jaar. Dus die transactie kosten van mc en visa, is dat op debit of credit gebaseerd?
Volgens mij word het VPAY, wat dan weer een product is van Visa... Maar niet hetzelfde is als een Visa transactie.
Achter Visa zitten weer andere regels/instanties, waarbij Vpay op basis van SEPA is en vooral op de europese markt richt.

De Debit kaarten waar jij hebt over hebt, maken dus gebruik van het CreditCard netwerk (Visa of Mastercard) op precies dezelfde wijze als dat met een creditcard gebeurd. Echter moet je daar eerst geld op storten.

Je moet het plaatje ook vooral zien als "technieken" en niet zo zeer as een merk.

[ Voor 22% gewijzigd door BennyV op 03-05-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
BennyV schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Volgens mij word het VPAY, wat dan weer een product is van Visa... Maar niet hetzelfde is als een Visa transactie.
Achter Visa zitten weer andere regels/instanties, waarbij Vpay op basis van SEPA is en vooral op de europese markt richt.
Nee VPAY en Maestro worden vervangen door Visa en Mastercard. Zie daar dit topic voor: Mastercard stopt met Maestro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
n0pe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:22:
Betalen is goedkoper in NL (voor de verkoper) en die cashback wordt betaald van de transactiekosten.
Ja maar dit gaat veranderen neem ik aan door dat we hier ook Mc en visa krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
dutchnltweaker schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Ja maar dit gaat veranderen neem ik aan door dat we hier ook Mc en visa krijgen?
Nee gelukkig blijft dit (MC/Visa Debit) goedkoper in NL in vergelijking met landen waar Cashback veel wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
dutchnltweaker schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Nee VPAY en Maestro worden vervangen door Visa en Mastercard. Zie daar dit topic voor: Mastercard stopt met Maestro
Ah duidelijk, dat is nieuws voor mij :-)
Naast ICT updates ook maar eens Financiele updates wat extra volgende aankomende paar maanden....

Wat ik zo ver kan vinden is er een limiet vanuit europa op dit soort kaarten, maar ben wel benieuwd wat dit voor impact gaat hebben op de langere termijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
n0pe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Nee gelukkig blijft dit (MC/Visa Debit) goedkoper in NL in vergelijking met landen waar Cashback veel wordt toegepast.
Maar toch kan met een curve en plutus kaart cashback in Nederland krijgen, ja beide kaarten zijn wel MC en Visa Debit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
dutchnltweaker schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Maar toch kan met een curve en plutus kaart cashback in Nederland krijgen, ja beide kaarten zijn wel MC en Visa Debit.
Bij Curve gaat het om deals met bepaalde merken + je moet een maandelijkse fee betalen, bij Plutus zit er een verdienmodel achter het staken van je "cashback" in crypto.

Tenzij je heel veel tijd wil spenderen om van alle acties gebruik te maken bij partijen die erop toeleggen om marktaandeel te "kopen" heb je in NL weinig mogelijkheden.

[ Voor 17% gewijzigd door n0pe op 03-05-2023 14:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:59
Over het algemeen heb ik liever een transparant betaalsysteem met lage kosten dan een systeem zoals in de VS, waar allerlei partijen goed aan verdienen, en waar je met allerlei ondoorzichtige "cashbacks" weer wat van het het geld dat je teveel betaalt terug kunt krijgen.

Maar de vooruitgang is natuurlijk niet te stoppen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
n0pe schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:12:
[...]

Bij Curve gaat het om deals met bepaalde merken + je moet een maandelijkse fee betalen, bij Plutus zit er een verdienmodel achter het staken van je "cashback" in crypto.

Tenzij je heel veel tijd wil spenderen om van alle acties gebruik te maken bij partijen die erop toeleggen om marktaandeel te "kopen" heb je in NL weinig mogelijkheden.
Ik dacht dat je bij curve ook alsgratis gebruiker we. Perk Kon krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:29:
Over het algemeen heb ik liever een transparant betaalsysteem met lage kosten dan een systeem zoals in de VS, waar allerlei partijen goed aan verdienen, en waar je met allerlei ondoorzichtige "cashbacks" weer wat van het het geld dat je teveel betaalt terug kunt krijgen.

Maar de vooruitgang is natuurlijk niet te stoppen ...
Maar als je cash betaald, bètaal je in de us altijd teveel dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
dutchnltweaker schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Ik dacht dat je bij curve ook alsgratis gebruiker we. Perk Kon krijgen?
Wellicht wel, maar ik dacht alleen de eerste 30 dagen en daarna alleen bij de betaalde versie.

Samengevat: betalen is goedkoop in NL dus er is weinig te verdienen en dus ook weinig tot geen mogelijkheid tot dit soort “perks”. Amex punten zijn nog wel iets waard, je kunt bij Knab bijvoorbeeld gratis een amex green card aanvragen als je een rekening hebt. Veel meer dan dat is er niet. Gelukkig ook maar, scheelt je een hoop uitzoekwerk en uiteindelijk betaal je het toch zelf aangezien de verkopende partij de hogere kosten om betalingen te ontvangen gewoon doorberekend in de prijzen.
Pagina: 1