Is dit schuim onder dakpannen dampdicht of dampopen??

Pagina: 1
Acties:

• Agri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-07-2024
Beste tweakers!

Ik heb dit schuim onder de dakpannen liggen (bouwjaar van woning 1972).

Wat soort materiaal is dit gele schuim? Het is cir. 3cm dik.

Is het schuim dampdicht of dampopen?

Tengels 16x38mm. Panlatten 22x32mm.

In de bouwarchief boekje staat er in dat er tussen de schuim en dakbeschot een laag Draka-ventifol-folie is (dampopen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSYDjHW7wuaVUYWhMqephCtEdE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HJsYwIVqRDpJwunl8X3ElbG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Agri op 03-05-2023 10:46 ]

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik weet niet wat het is maar lijkt dampdicht

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:50
Bij twijfel behandelen als dampdicht, al zal dit na al die jaren niet meer zo zijn. Dit kreeg ik als advies van een isolatie boer. Heb een vergelijkbaar dak en van binnen uit geïsoleerd met minerale wol en klimaat folie.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• hoidaniel
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-01 14:51
Als eerste, wat ga je doen met je dak dat je dit wilt weten? Ga je na-isoleren of ga je deze laag isolatie in zijn geheel vervangen?

Een vuistregel voor (na)isoleren van daken en muren is dat je van binnen naar buiten steeds minder dampdicht wilt bouwen. De 'warme' kant van de schuimen isolatielaag wordt een heel stuk kouder als je aan de BINNENkant een extra laag isolatie aanbrengt. Hierdoor verhoog je het risico op condensatie als je géén dampdichte folie aan de WARME kant aanbrengt van de na-isolatie.

De vraag is dus, als je van plan bent om te isoleren aan de binnenzijde, is het méér dampdicht dan deze laag? Ga er vanuit dat dit schuim dampdicht is door de gesloten cellenstructuur..

Ofwel, ga je isoleren, met een dampdichte folie aan de warme zijde (achter je gipsplaat of houten latjes etc) zit je goed.

• Agri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-07-2024
hoidaniel schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:02:
Als eerste, wat ga je doen met je dak dat je dit wilt weten? Ga je na-isoleren of ga je deze laag isolatie in zijn geheel vervangen?

Een vuistregel voor (na)isoleren van daken en muren is dat je van binnen naar buiten steeds minder dampdicht wilt bouwen. De 'warme' kant van de schuimen isolatielaag wordt een heel stuk kouder als je aan de BINNENkant een extra laag isolatie aanbrengt. Hierdoor verhoog je het risico op condensatie als je géén dampdichte folie aan de WARME kant aanbrengt van de na-isolatie.

De vraag is dus, als je van plan bent om te isoleren aan de binnenzijde, is het méér dampdicht dan deze laag? Ga er vanuit dat dit schuim dampdicht is door de gesloten cellenstructuur..

Ofwel, ga je isoleren, met een dampdichte folie aan de warme zijde (achter je gipsplaat of houten latjes etc) zit je goed.
De 'warme' kant van de schuimen isolatielaag wordt een heel stuk kouder als je aan de BINNENkant een extra laag isolatie aanbrengt.

Ik ben van plan om van binnen met cellulose isolatie te isoleren, omdat de plafond is al afgewerkt.
Tussen de oude schuimen isolatielaag en dakbeschot ligt er een laag dampopen/waterdicht ventifol folie.
Kan dit folie de condense van onderkand koude schuim tegen houden?

• hoidaniel
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-01 14:51
Agri schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:39:
[...]

De 'warme' kant van de schuimen isolatielaag wordt een heel stuk kouder als je aan de BINNENkant een extra laag isolatie aanbrengt.

Ik ben van plan om van binnen met cellulose isolatie te isoleren, omdat de plafond is al afgewerkt.
Tussen de oude schuimen isolatielaag en dakbeschot ligt er een laag dampopen/waterdicht ventifol folie.
Kan dit folie de condense van onderkand koude schuim tegen houden?
Ah, op die manier. Als de folie écht aanwezig is, lijkt me dat een kleine laag cellulose isolatie geen kwaad kan. Zeker omdat cellulose inblaas-isolatie een dampopen materiaal is, en omdat ik denk dat je niet heel dik kan na-isoleren tussen het dakafschot en je plafond.

Heb je enig idee hoe groot die ruimte is tussen het plafond en je dakafschot? dan kunnen we daar wat meer over zeggen of het in de buurt kan komen van de dauwpuntstemperatuur in de winter onder slechte omstandigheden.
Pagina: 1