Renovatie woning | Audio inrichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04 08:41
Beste Tweakers,

Op dit moment zijn wij onze woning aan het renoveren en zitten nog op slopers hoogte. Hoog tijd om na te denken hoe we in onze woning muziek willen luisteren en tv willen kijken. We hebben een aantal ideeën maar ook nog een aantal vragen. Al veel andere topics gelezen, met name over multi-room audio mogelijkheden.

Wat hebben we nu?
We hebben geen apparatuur en kunnen dus helemaal vrij ontwerpen.
Daarbij hebben we ook weinig ervaring met audio en zijn we weinig gewend qua 'mooi geluid'. Dus wij zullen relatief snel tevreden zijn.

Waar houden we in de renovatie rekening mee?
We leggen momenteel veel loze leidingen (16/19mm) voor voeding en PoE. Daarnaast proberen we nu uit te tekenen waar de speakers moeten komen zodat we inbouwdozen op de juiste plaats kunnen maken.

Wat willen we graag?
Onze ultieme droom bevat onderstaande uitgangspunten:
- De woonkamer heeft een TV en audio-set up. Dolby opstelling is mogelijk.
- De open keuken heeft een boxje
- De garage/mancave heeft een tv en geluid
- De slaapkamer heeft een tv en geluid
- De badkamer heeft een tv en geluid
- Met Home assistent kunnen aansturen (tablet/telefoon)
- Het is niet nodig dat we muziek/bron overal tegelijk kunnen afspelen. Het lijkt mij prima dat we in de specifieke kamer via de telefoon de gewenste bron (tv/spotify) aanklikken; een hele uitgebreide multi-room opstelling lijkt mij weinig meerwaarde hebben. Het is vooral vooral belangrijk dat het makkelijk werkt, toegankelijk is en we snel via de tablet en telefoon iets kunnen aanzetten.

Wat hebben we al in gedachte?
We hebben onderstaande opties voor ogen:

Optie 1: Een reciever bij de tv plaatsen en via nvida shield het signaal doorsturen naar verschillende speakers. Bijvoorbeeld via google audio nest of via HEOS/SONOS.

Optie 2: Een versterker met multiroom instellingen.

Optie 3: Gewoon alles stand-online inrichten met actieve speakers gekoppeld aan de tv

Wat is het budget?
We denken ongeveer aan 5.000,- voor alles m.b.t. audio. Dus inclusief boxen, versterker, reciever etc.. Exclusief tv's en overige zaken.

Vragen?
- Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat voelt als een logische keuze?
- Is het handig om een technische ruimte te reserveren?
- Als ik de boxjes in een kamer heb aangestuurd hoe verbind ik dan de tv eraan? Of moet ik gewoon zorgen dat de tv aan de speakers is gekoppeld per kamer?
- Hoe zouden jullie het budget spenderen?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat losse zaken:
  • Voldoet een streamer aan je wensen m.b.t. gebruiksgemak?
  • Passieve luidsprekers gaan levenslang mee, versterkers 20 jaar, maar receivers en software verouderen sneller. Het is handig als je dat t.z.t. apart kan vervangen. Bij streamingluidsprekers zoals die van Sonos, zijn de luidspreker, versterker en software geïntegreerd in één apparaat. Er is een voorbeeld dat je alles weg moet gooien omdat de software niet meer wordt ondersteund
  • Als je de luidsprekers nauwelijks wilt zien en wilt dat ze geen plek innemen, kan je in-wall types overwegen. Voor het geluid is dat ook nog eens gunstig. Voor de badkamer kan je naar waterbestendige plafondluidsprekers (in-ceiling) kijken, met een klein versterkertje dat je boven een verlaagd plafond kwijt kunt.

[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 03-05-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:20
Dan zou ik beginnen met Roon. Roon is het mooiste multistream audiosysteem wat er op het moment te krijgen is.

Voordeel is dat het samenwerkt met allerlei verschillende merken streamers en dat je kan kiezen, van een simpele chromecast tot de beste high end streamers en hierbij niet vastzit aan 1 merk luidspreker of streamer.

Bovendien: qua layout kan niets tippen aan Roon. Het enige nadeel is toch wel de prijs, maar ik vind dat de investering zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
.

[ Voor 99% gewijzigd door Pieter2 op 03-05-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
• Voldoet een streamer aan je wensen m.b.t. gebruiksgemak?
Nu wel, maar als het makkelijk kan dan sta ik daar zeker voor open.
[b]
• Passieve luidsprekers gaan levenslang mee, versterkers 20 jaar, maar receivers en software verouderen sneller. Het is handig als je dat t.z.t. apart kan vervangen. Bij streamingluidsprekers zoals die van Sonos, zijn de luidspreker, versterker en software geïntegreerd in één apparaat. Er is een voorbeeld dat je alles weg moet gooien omdat de software niet meer wordt ondersteund
Hier kan ik in meegaan; zou je dan kiezen voor 1 hoofd receiver en daar meerdere set passieve speakers aan koppelen die je in verschillende ruimtes kan plaatsen?
• Als je de luidsprekers nauwelijks wilt zien en wilt dat ze geen plek innemen, kan je in-wall types overwegen. Voor het geluid is dat ook nog eens gunstig. Voor de badkamer kan je naar waterbestendige plafondluidsprekers (in-ceiling) kijken, met een klein versterkertje dat je boven een verlaagd plafond kwijt kunt.
[/list]
Zie er tof uit. Ga even kijken of je dan 2 kanelen kan gebruiken en dus kan kiezen of je tv geluid wlt horen of bijvoorbeeld spotify via een ander medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 19:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat wil je met de Nvidia Shield bereiken?

Als je streamt over Spotify en co. zit dat al bij de meeste receivers ingebakken. Dan heb je geen mediaspelers, andere streaming devices, etc meer nodig. Je telefoon of tablet is de afstandsbediening en de verbinding met de muziekdienst regelt je receiver gewoon zelf.

Als je in elke kamer een tv wilt met mooier geluid, dan heb je verschillende opties. Soundbars, actieve speakers, of passieve speakers met een receiver. Ik kan me indenken dat je in de slaapkamer en badkamer niet perse top of the line surround hoeft te hebben, maar dat daar de tv zelf al voldoende is, evt aangevuld met een soundbar of actieve speakers. Voor de woonkamer wil je dat wel (maar niet voor de mancave?) en dan kies je voor een receiver met speakers. Je keuken stel je als zone 2 in bij de woonkamer.

Of 5000 euro genoeg is voor dit hele project? Dat kan wel als je geen exotische wensen hebt.

Je zou bijv. een Teufel 5.1 set kunnen kopen voor de woonkamer, icm met een receiver van 500/600 euro. Dan ben je voor onder 2000 klaar in die kamer. Dan heb je voor alle andere plekken nog de keuze uit (1) alleen de tv, of (2) een soundbar of (3) een set actieve speakers. Voor de losse speaker in de keuken zou ik een draadloze oplossing kiezen die als zone 2 kan functioneren. Bijv via HEOS (multiroom/draadloos van Denon en Marantz) of via MusicCast (multiroom/draadloos) van Yamaha

Wil je echter in je mancave toch ook 5.1 horen, of heb je andere wensen qua aansluiingen, aantal speakers, etc, dan gaat je budget veel sneller op.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Pieter2 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:08:
Hier kan ik in meegaan; zou je dan kiezen voor 1 hoofd receiver en daar meerdere set passieve speakers aan koppelen die je in verschillende ruimtes kan plaatsen?
Van multiroom e.d. heb ik helaas geen verstand.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 04-05-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Jorgen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:08:
Wat wil je met de Nvidia Shield bereiken?

Als je streamt over Spotify en co. zit dat al bij de meeste receivers ingebakken. Dan heb je geen mediaspelers, andere streaming devices, etc meer nodig. Je telefoon of tablet is de afstandsbediening en de verbinding met de muziekdienst regelt je receiver gewoon zelf.

Als je in elke kamer een tv wilt met mooier geluid, dan heb je verschillende opties. Soundbars, actieve speakers, of passieve speakers met een receiver. Ik kan me indenken dat je in de slaapkamer en badkamer niet perse top of the line surround hoeft te hebben, maar dat daar de tv zelf al voldoende is, evt aangevuld met een soundbar of actieve speakers. Voor de woonkamer wil je dat wel (maar niet voor de mancave?) en dan kies je voor een receiver met speakers. Je keuken stel je als zone 2 in bij de woonkamer.

Of 5000 euro genoeg is voor dit hele project? Dat kan wel als je geen exotische wensen hebt.

Je zou bijv. een Teufel 5.1 set kunnen kopen voor de woonkamer, icm met een receiver van 500/600 euro. Dan ben je voor onder 2000 klaar in die kamer. Dan heb je voor alle andere plekken nog de keuze uit (1) alleen de tv, of (2) een soundbar of (3) een set actieve speakers. Voor de losse speaker in de keuken zou ik een draadloze oplossing kiezen die als zone 2 kan functioneren. Bijv via HEOS (multiroom/draadloos van Denon en Marantz) of via MusicCast (multiroom/draadloos) van Yamaha

Wil je echter in je mancave toch ook 5.1 horen, of heb je andere wensen qua aansluiingen, aantal speakers, etc, dan gaat je budget veel sneller op.
toon volledige bericht
Dank voor je toelichting; dat helpt. Goed idee om de keuken als zone 2 van de receiver in te stellen. Ik kan nog wel een draad trekken als dat meerwaarde zou hebben, de vloer moet er nog in. Of is draadloos net zo goed?

De garage/mancave, slaapkamer, badkamer hoeft geen top kwaliteit te zijn inderdaad.
- In de badkamer is denk ik het meest praktisch om de speaker in het plafond te verwerken. Wellicht met een versterker zoals @TBTL benoemt of via een chrome cast verbinden middels bluetooth aan een bluetooth speaker en aan de tv. (schatting: 300 euro)
- In de garage zijn denk ik dan relatieve goedkope actieve speakers geschikt bij de tv (schatting: 100 euro)
- In de slaapkamer kan ik dan een wat duurdere soundbar plaatsen voor een mooier geluid. (schatting: 1000 euro)
- In de keuken een HEOS speaker (schatting: 400 euro)
- In de woonkamer een mooie geluidsset 5.1 met receiver (schatting: 2000 euro)

Nvidia Shield zag ik in andere topics als mogelijkheid om makkelijk een signaal te versturen naar draadloze speakers.
En in alle ruimtes wil ik graag dat ik naast de tv ook verbinding kan maken met de telefoon voor youtube,spotify etc... Moet daar op een manier nog rekening mee houden?

[ Voor 3% gewijzigd door Pieter2 op 04-05-2023 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Pieter2 Ik denk dat bedraad altijd nog beter is, vanwege compressie en codecs, maar dat moet iemand anders even beantwoorden.

Waarom zou je in de slaapkamer duizend euro voor een soundbar uitgeven? De doorslaggevende factor is bij een soundbar toch de grote van de onderlinge speakertjes en dat ze niet op de echte locaties staan maar surround emuleren.

Stel dat je het voor een echte surroundervaring doet: daar is een dure evenmin voor geschikt. Voor gewoon het geluiid van je tv verbeteren, dat kunnen ze allemaal.

Vwb de tv's. In alle smart-tv's zit al een Youtube app. Die kan je met de afstandsbediening besturen en dan hoef je niet te casten. Een chromecast is dan dus niet nodig. Met je telefoon besturen kan je dan dus overslaan. Wat wel kan zijn, is dat je veel liever het toetsenbord van je telefoon gebruikt, ipv de afstandsbediening van de tv. In dat geval gaat het je puur om het gemak van de besturing.

Als je YT of Spotify wil luisteren op alleen een tv, dan zal de tv aan moeten blijven staan. Ik weet niet of er actieve speakers zijn die een Spotify Connect verbinding zelf kunnen draaien, anders moet in dat geval ook de tv aan blijven staan. Er zijn wel soundbars die zonder dat de tv aan hoeft Spotify kunnen laten horen via Spotify Connect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
Ik heb een jaar terug voor hetzelfde gestaan en wilde ook alles in 1 keer goed doen. Ik zal proberen om onze overwegingen wat uit te schrijven.

Bij ons stond ook een nieuwe tv op het programma, dat zou een 4k oled worden. Omdat we nog wel eens gamen (PS5) moest de versterker 4k 120 hertz door kunnen geven aan de tv. Dat heeft ons wat beperkt in de keuze voor een receiver. @Pieter2 dit mis ik nog in je wensen, wat en hoe gebruik je op je tv? Als je wilt gaan gamen met bijvoorbeeld een PS5 dan zit je in een andere (prijs)klasse receiver. Wij hebben voor deze gekozen uitvoering: Denon AVC-X4700H Zwart. Dit betekende voor ons dat we alle draden van de installatie (5.2.0) hebben moeten trekken.
Daarnaast hebben we een shield voor het afspelen van media die op de server hier thuis staat (wij kijken geen 'normale' tv). Bewust gekozen voor een shield omdat die beter afspeelt dan de ingebouwde speler van een tv. Tenminste dat leek toen de consensus...

In de eetkamer staat bij ons een uitvoering: Denon Home 250 Wit en in de keuken hebben wij een uitvoering: Denon Home 150 Wit hangen en dat is meer dan genoeg. Als ik het opnieuw moest doen zou ik voor twee keer de 150 variant gaan en de 250 variant achterwege laten.

In de badkamer kun je overwegen om ook een 150 variant denon boxje neer te hangen. Ik verwacht dat dat wel goed gaat. Tenzij jullie douchen in standje stoombad dan zou ik kijken naar speakers die in een vochtige omgeving kunnen werken. In onze slaapkamer hangt geen tv, dus daar heb ik niks voor hoeven bedenken. Hier zou ik denk ik gekozen hebben voor een tv met een semi-goedkope soundbar. Voor de garage heb ik een oude zelfgemaakte speaker gepakt. Die heeft bluetooth en die is voor daar prima.

Qua streamen werken alle speakers/receiver zonder dat er een ander apparaat aan hoeft te staan. Dus op de telefoon één of meerdere speakers selecteren en spelen. Werkt prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Flans op 05-05-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Flans schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:45:
Ik heb een jaar terug voor hetzelfde gestaan en wilde ook alles in 1 keer goed doen. Ik zal proberen om onze overwegingen wat uit te schrijven.

Bij ons stond ook een nieuwe tv op het programma, dat zou een 4k oled worden. Omdat we nog wel eens gamen (PS5) moest de versterker 4k 120 hertz door kunnen geven aan de tv. Dat heeft ons wat beperkt in de keuze voor een receiver. @Pieter2 dit mis ik nog in je wensen, wat en hoe gebruik je op je tv? Als je wilt gaan gamen met bijvoorbeeld een PS5 dan zit je in een andere (prijs)klasse receiver. Wij hebben voor deze gekozen uitvoering: Denon AVC-X4700H Zwart. Dit betekende voor ons dat we alle draden van de installatie (5.2.0) hebben moeten trekken.
Daarnaast hebben we een shield voor het afspelen van media die op de server hier thuis staat (wij kijken geen 'normale' tv). Bewust gekozen voor een shield omdat die beter afspeelt dan de ingebouwde speler van een tv. Tenminste dat leek toen de consensus...

In de eetkamer staat bij ons een uitvoering: Denon Home 250 Wit en in de keuken hebben wij een uitvoering: Denon Home 150 Wit hangen en dat is meer dan genoeg. Als ik het opnieuw moest doen zou ik voor twee keer de 150 variant gaan en de 250 variant achterwege laten.

In de badkamer kun je overwegen om ook een 150 variant denon boxje neer te hangen. Ik verwacht dat dat wel goed gaat. Tenzij jullie douchen in standje stoombad dan zou ik kijken naar speakers die in een vochtige omgeving kunnen werken. In onze slaapkamer hangt geen tv, dus daar heb ik niks voor hoeven bedenken. Hier zou ik denk ik gekozen hebben voor een tv met een semi-goedkope soundbar. Voor de garage heb ik een oude zelfgemaakte speaker gepakt. Die heeft bluetooth en die is voor daar prima.

Qua streamen werken alle speakers/receiver zonder dat er een ander apparaat aan hoeft te staan. Dus op de telefoon één of meerdere speakers selecteren en spelen. Werkt prima.
toon volledige bericht
Dank aan @Jorgen @Flans voor de tips! Fijn en leerzaam om jullie gedachtegang te volgen.
Paar reacties:
- Ik neem mee dat een dure soundbar voor de slaapkamer niet nodig is
- De tv gebruiken we niet voor gamen. We kijken serie, tv, film en youtube, ongeacht de ruimte.
- @Flans Hoe stuur je de 150/250 Denon home speakers in de eetkamer en keuken aan? Via dezelfde receiver die waarschijnlijk in de woonkamer staat?
- @Flans
Qua streamen werken alle speakers/receiver zonder dat er een ander apparaat aan hoeft te staan. Dus op de telefoon één of meerdere speakers selecteren en spelen
Hoe heb je dit geregeld? Ik zou ook graag met een telefoon een speaker willen aansturen zonder dat daarvoor de tv aan moet. Heb je alles op de Denon receiver aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Pieter2 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:02:
[...]

Dank aan @Jorgen @Flans voor de tips! Fijn en leerzaam om jullie gedachtegang te volgen.
Paar reacties:
- Ik neem mee dat een dure soundbar voor de slaapkamer niet nodig is
- De tv gebruiken we niet voor gamen. We kijken serie, tv, film en youtube, ongeacht de ruimte.
- @Flans Hoe stuur je de 150/250 Denon home speakers in de eetkamer en keuken aan? Via dezelfde receiver die waarschijnlijk in de woonkamer staat?
- @Flans
[...]
Hoe heb je dit geregeld? Ik zou ook graag met een telefoon een speaker willen aansturen zonder dat daarvoor de tv aan moet. Heb je alles op de Denon receiver aangesloten?
In principe sluit je alle apparatuur aan op de receiver en daarna de receiver op de tv.
Er zijn eigenlijk maar 2 redenen waarom je wel de tv als hub voor je apparaten zou gebruiken
(1) Als je te weinig aansluitingen hebt op de receiver of deze te ver weg staat van de andere apparaten
(2) Als je bron-apparaat (bijv console, mediaspeler, 4k-blurayspeler, enz) 4k is en je tv ook, maar je receiver niet

In alle andere gevallen sluit je de apparaten op je receiver aan.

Als je receiver Spotify Connect heeft, hoef je verder weinig te doen. Je stelt 1 x de verbinding in tussen je telefoon en de receiver en daarna is je telefoon alleen nog de afstandsbediening voor Spotify. Je kunt zelfs je telefoon uitzetten en wat anders gaan doen en je receiver blijft gewoon doorspelen, totdat je zegt dat ie wat anders moet gaan doen.

Voor YT op de tv geldt in principe iets soortgelijks. Je bestuurt het met de afstandsbediening van de tv, of door iets op je telefoon te selecteren. Die is dan ook de YT-afstandsbediening van de tv geworden.

[ Voor 19% gewijzigd door Jorgen op 06-05-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ieder huis en mens is verschillend maar vaste bekabeling is ook een beperking als je straks je in richting toch anders wilt. Persoonlijk zou ik vooral kijken naar voldoende ruimte in of achter de plinten voor kabels en op meerdere plaatsen in ieder geval ook UTP aansluitingen.
Ga ook naar een winkel en laat je goed adviseren, persoonlijk ben ik van mening dat als je geen speakers echt achter je kan plaatsen 5.1 surround het niet echt is. Verder zijn subwoofers in een rijtjeshuis vaak reden voor burenruzie kies liever grote vloerstaanders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 11:45
Met een budget van 5000 euro zou ik zelf maar 1 ruimte echt goed aanpakken.
Anders ga je best veel geld uitgeven voor allemaal net niet is mijn idee.
Een denon 3700x receiver met Arendal 1961 speakers 5.1 setup ofzo klinkt echt waanzinnig.
En dan een mooie bouwradio van perfect pro met wifi, dab, usb blutooth en waterdicht.
Die sleep je overal mee heen, keuken, douche, zelfs in de tuin of met klussen is die handig.
En geeft volgens mij nog beter geluid dat dat sonos gebeuren ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 06-05-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
[...]
Hoe en waar kijk je die series/films vandaan? Is dat alleen netflix en videoland? Of heb je bijvoorbeeld een eigen NAS/server staan met goede/volledige kwaliteit aan 4k films?
Nee, je haalt een paar zaken door elkaar. De receiver heeft zijn speakers allemaal bekabeld aangesloten en hangt daarnaast aan mijn netwerk/internet.
De twee losse speakers zijn actieve draadloze speakers, wat betekent dat ze alleen stroom nodig hebben en dus niet 'gevoed' hoeven te worden door de receiver. Als het ware zit er een hele kleine receiver in deze speaker gebouwd. Ook hebben deze twee speakers verbinding met mijn netwerk/internet.

In mijn geval gebruik ik gewoon airplay van apple (https://support.apple.com/en-us/HT202809) om de twee speakers en receiver muziek te laten spelen. In het tweede plaatje uit de link van 'Stream audio from your iPhone or iPad' zie je onderin 'Speakers & TV's'. In ons geval staat daar ook 'Eetkamer', 'Keuken', 'Woonkamer' en als ik één of alle drie van die bronnen selecteer dan speelt er muziek.
- @Flans
[...]
ZIe het bovenstaande verhaal. Ik heb nog even gezocht naar een filmpje om het uit te leggen kon tussen alle marketing en reclame meuk weinig goeds vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Dank allen voor de reacties.

Paar aanvullingen:
- @Frogmen we leggen kabels aan en plaatsen UTP punten op meerdere punten in de kamer. Rekening houden met de plinten vind ik een goede
- @Flans Films en series kijken we idd via netflix en videoland, we hebben geen nas.
- @Goofy1978 esthetisch is een bouwradio alleen wat minder; ik zie ons dat niet plaatsen in de keuken.
- @Jorgen dank, zal dus ook goed moeten kijken welke smart-tv ik aanschaf en welke connctiees die heeft met youtube en spotify.

Ik kom dan nu uit op onderstaande samenvatting:

Woonkamer / keuken
- De receiver staat in de woonkamer in de tv-meubel.
- Op room 1 van de receiver zijn de 5.1 speakers bekabeld aangesloten.
- Op room 2 van de receiver zijn de 2 keuken-speakers bekabeld aangesloten.
- De receiver speelt geluid af van meerdere bronnen, waaronder de tv en bijvoorbeeld ipad/iphone
- De receiver wordt bedient via tv via airplay. Moet dan alleen nog even kijken hoe je de receiver met een niet apple product kan aansturen?

Slaapkamer een garage hebben zelfde opstelling
- Hier staat een tv + 2 actieve speakers. (geen receiver)
- Bijvoorbeeld de 150 home Denon speaker.
- De speakers wordt aangestuurd via airplay
- Via airplay kan ik makkelijk muziek laten afspelen op de actieve speakers. Hoe kan ik de tv ook het geluid via de speakers laten afspelen? Moet ik dan via de airplay op de telefoon de tv aan de speakers koppelen?
- Klopt het dat deze speakers dan niks te maken hebben met de receiver in de woonkamer?
- Bij actieve speakers heb ik nog niet helemaal door hoe je makkelijk kan switchen tussen 2 bronnen (tv en podcast app op telefoon bijvoorbeeld)

[ Voor 11% gewijzigd door Pieter2 op 07-05-2023 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Pieter2 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:56:
Dank allen voor de reacties.

Paar aanvullingen:
- @Frogmen we leggen kabels aan en plaatsen UTP punten op meerdere punten in de kamer. Rekening houden met de plinten vind ik een goede
- @Flans Films en series kijken we idd via netflix en videoland, we hebben geen nas.
- @Goofy1978 esthetisch is een bouwradio alleen wat minder; ik zie ons dat niet plaatsen in de keuken.
- @Jorgen dank, zal dus ook goed moeten kijken welke smart-tv ik aanschaf en welke connctiees die heeft met youtube en spotify.

Ik kom dan nu uit op onderstaande samenvatting:

Woonkamer / keuken
- De receiver staat in de woonkamer in de tv-meubel.
- Op room 1 van de receiver zijn de 5.1 speakers bekabeld aangesloten.
- Op room 2 van de receiver zijn de 2 keuken-speakers bekabeld aangesloten.
- De receiver speelt geluid af van meerdere bronnen, waaronder de tv en bijvoorbeeld ipad/iphone
- De receiver wordt bedient via tv via airplay. Moet dan alleen nog even kijken hoe je de receiver met een niet apple product kan aansturen?

Slaapkamer een garage hebben zelfde opstelling
- Hier staat een tv + 2 actieve speakers. (geen receiver)
- Bijvoorbeeld de 150 home Denon speaker.
- De speakers wordt aangestuurd via airplay
- Via airplay kan ik makkelijk muziek laten afspelen op de actieve speakers. Hoe kan ik de tv ook het geluid via de speakers laten afspelen? Moet ik dan via de airplay op de telefoon de tv aan de speakers koppelen?
- Klopt het dat deze speakers dan niks te maken hebben met de receiver in de woonkamer?
- Bij actieve speakers heb ik nog niet helemaal door hoe je makkelijk kan switchen tussen 2 bronnen (tv en podcast app op telefoon bijvoorbeeld)
toon volledige bericht
Ik zou mijn keuze voor een tv niet laten afhangen van het smartplatform, ook niet icm jouw wensen. De allerbelangrijkste eigenschap van een tv is de beeldkwaliteit. Hoe meer eisen je daar aan stelt, hoe beter de tv daarbij moet passen. Youtube zit er eigenlijk altijd wel op, net als Netflix. Spotify zou ik helemaal geen waarde aan hechten omdat (a) tv speakers minder geschikt zijn voor muziek vanwege het kleine formaat en (b) je anders altijd je scherm aan moet hebben om muziek te luisteren. Daarenboven gaat een tv vaak jaren mee en kunnen smartplatforms en apps veel sneller verlopen. Je vervangt minder snel de tv als de nieuwe Netflix-app niet meer draait. Koop dan tzt voor een paar tientjes een chromecast (met Google TV besturingssysteem, zodat hij zelf alles afspeelt, ipv via de telefoon) of andere mediaspeler.

Samengevat: koop een receiver of actieve speaker met Spotfiy Connect voor je muziek. En kies de tv uit op beeldkwaliteit en gewenst formaat. Alle apps zullen een keer verlopen. Dat vang je tzt op met een kleine mediaspeler zodat je niet het hele apparaat hoeft te vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 07-05-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Jorgen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Ik zou mijn keuze voor een tv niet laten afhangen van het smartplatform, ook niet icm jouw wensen. De allerbelangrijkste eigenschap van een tv is de beeldkwaliteit. Hoe meer eisen je daar aan stelt, hoe beter de tv daarbij moet passen. Youtube zit er eigenlijk altijd wel op, net als Netflix. Spotify zou ik helemaal geen waarde aan hechten omdat (a) tv speakers minder geschikt zijn voor muziek vanwege het kleine formaat en (b) je anders altijd je scherm aan moet hebben om muziek te luisteren. Daarenboven gaat een tv vaak jaren mee en kunnen smartplatforms en apps veel sneller verlopen. Je vervangt minder snel de tv als de nieuwe Netflix-app niet meer draait. Koop dan tzt voor een paar tientjes een chromecast (met Google TV besturingssysteem, zodat hij zelf alles afspeelt, ipv via de telefoon) of andere mediaspeler.

Samengevat: koop een receiver of actieve speaker met Spotfiy Connect voor je muziek. En kies de tv uit op beeldkwaliteit en gewenst formaat. Alle apps zullen een keer verlopen. Dat vang je tzt op met een kleine mediaspeler zodat je niet het hele apparaat hoeft te vervangen.
Dank!

En heb jij een beeld hoe ik makkelijk de tv en een andere bron van dezelfde actieve speakers gebruik kan maken? Kan je bijvoorbeeld instellen dat de tv automatisch verbindt met de actieve speaker en dat je bijvoorbeeld zelf de telefoon via airplay dezelfde actieve speaker aanstuurt voor spotify of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Pieter2 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Dank!

En heb jij een beeld hoe ik makkelijk de tv en een andere bron van dezelfde actieve speakers gebruik kan maken? Kan je bijvoorbeeld instellen dat de tv automatisch verbindt met de actieve speaker en dat je bijvoorbeeld zelf de telefoon via airplay dezelfde actieve speaker aanstuurt voor spotify of iets anders?
Volgens mij hebben actieve speakers ook een afstandsbediening of app. Dan zou je dus gewoon bronselectie kunnen doen.

Bij actieve speakers sluit je gewoon alles bekabeld aan (is dus wat anders dan draadloze speakers), dus de tv heeft altijd verbinding. Door de afstandsbediening van de speakers te gebruiken, selecteer je de bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
Pieter2 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:29:
[...]

Dank!

Ik moest je vraag een paar keer lezen om het te begrijpen. Zoals @Jorgen al zegt is er een verschil tussen actieve speakers en draadloze speakers.
  • Actieve speakers: Hebben stroom en een audio signaal nodig.
  • Draadloze speakers: Hebben alleen stroom nodig om te werken. Je stuurt ze aan via bluetooth of iets dergelijks.
De speakers die je nu voor je slaapkamer bedacht hebt (denon 150) zijn draadloze speakers deze zal je via bluetooth of wifi aansturen. Als je hier actieve speakers wilt hebben dan moet je iets anders kiezen dan die denon speakers. Je moet ff goed checken of je tv kan verbinden met die denon 150 speakers, als dat kan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afelimel
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-04 20:28
Het makkelijkst zou zijn een receiver voor de woonkamer met 5.1 en Sonos speakers voor de rest van de ruimtes.

Eventueel kan je ook een Sonos Port aan de receiver hangen en dan je tv audio ook via je sonos speakers afspelen en andersom.

Ik weet niet of je speakers in je muren of plafond wilt zetten maar dan zou je Sonos amps kunnen gebruiken en in wall speakers van een ander merk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Dank voor de tips! Dan ga ik nog even verder zoeken naar actieve speakers.

@afelimel Dan ga je er vanuit dat alle sonos speakers in het huis op de receiver in de woonkamer zijn aangesloten?

• Pieter2
https://www.nl.fnac.be/Ha...n-One-MK3-Grijs/a16514602

Deze speaker overweeg ik voor de garage en badkamer te kopen, lijkt een mooie aanbieding.
Pagina: 1