Buitengevel isolatie onder beplating.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-06 21:29
Goedemorgen,

Ik ben mij aan het oriënteren op isolatie op mijn buitengevel. Mijn huidige muur bestaat uit de begane grond; Spouw + bakstenen en de tweede verdieping en hoger uit (trespa?) platen.
Als het goed is lopen de bakstenen niet door maar zit er achter de beplating een hout frame. Het huis komt uit 1978.

ter illustratie een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zhi1cxXMmhLiIrvjXwiDkdlmFGY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yRxjyFWlEiTva7lrbXkYIHyY.jpg?f=user_large

Wat raden jullie mij aan w.b. isolatie onder de beplating?
De spouw van de stenen muur wordt al geïsoleerd.

Beste antwoord (via REDN4S op 08-08-2023 12:29)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Helmaal niets mee doen anders dan de spouw na isoleren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Platen loshalen, frame volstoppen met isolatie en platen weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Drawer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:06:
Platen loshalen, frame volstoppen met isolatie en platen weer terug?
Dat was inderdaad de bedoeling, maar met welk isolatiemateriaal; PIR, glaswol, steenwol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:11

H-W

Dat ligt er een beetje aan hoeveel ruimte je hebt om isolatie kwijt te kunnen. Brandtechnisch gezien zeg ik steenwol maar als je maar 5 cm kwijt kan, heb je niet heel veel verbeterd. Dan zou PIR of resolschuim kunnen icm een brandwerende dampopen folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
H-W schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:54:
Dat ligt er een beetje aan hoeveel ruimte je hebt om isolatie kwijt te kunnen. Brandtechnisch gezien zeg ik steenwol maar als je maar 5 cm kwijt kan, heb je niet heel veel verbeterd. Dan zou PIR of resolschuim kunnen icm een brandwerende dampopen folie.
Ik denk niet dat er heel veel ruimte achter zit. Zou resol k8 spouwplaat hiervoor geschikt zijn? En moet ik daarover nog een dampopen folie plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

REDN4S schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Ik denk niet dat er heel veel ruimte achter zit. Zou resol k8 spouwplaat hiervoor geschikt zijn? En moet ik daarover nog een dampopen folie plaatsen?
je moet eerst de opbouw kennen, dan pas naar materialen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
twain4me schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:56:
[...]

je moet eerst de opbouw kennen, dan pas naar materialen gaan kijken.
Daar heb je gelijk in, ik zal als ik tijd heb eens een plaat los halen en hier een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Kijk bij je gemeente / bouwarchief naar de bouwtekeningen. Wellicht staat daar wat voor materiaal het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:11

H-W

En als het Kooltherm wordt, dan de K15 Vliesgevelplaat toepassen.
En zeker de juiste folies en opbouw toepassen. Maar daar kan ik pas wat over zeggen als jij er een gevelplaat afgehaald hebt.

[ Voor 49% gewijzigd door H-W op 03-05-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
Goedemorgen,

Het heeft allemaal wat langer geduurd dan gepland maar ik heb een plaat los kunnen halen. Wat blijkt…. De muur loopt gewoon door. De spouwmuur wordt dan ook verder nageisoleerd. Wat ik dan wel hou is het framewerk met trespa platen. Er is ongeveer 2 a 3 cm ruimte tussen de muur en trespa platen. Kan ik hier nog iets mee en is het verstandig om een folie op het frame te bevestigen alvorens de trespa platen erop komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S39leF0oShMAkdsrLuKIwT92QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxzImP6wKsdc0ALMlXVJsou6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Helmaal niets mee doen anders dan de spouw na isoleren.
Pagina: 1