Autobanden na 10.000km versleten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 23:01

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
5,5 maand en 10.000km geleden waren de banden van mijn Nissan Leaf versleten. Dus heb ik alle 4 de banden laten vervangen en laten uitlijnen. Nieuwe Vredestein Ultracs eronder.

Nu kijk ik afgelopen week naar het profiel en blijken de voorbanden compleet versleten. En nog scheef afgesleten ook. Aan beide zijden is hij aan de binnenkant al aan het controlevlakje bezig.

Ik heb er niet zoveel verstand van maar mij lijkt dat dit niet zo hoort? Je zou denken dat hij destijds niet goed uitgelijnd is?

Door verhuizing is de garage een eind uit de buurt dus vandaar dat ik even vooraf wat onderzoek wil doen. Ik hoor graag jullie mening!

Ter info: het gaat om een eerste generatie Nissan Leaf met gewicht 1650kg. Kan redelijk snel optrekken maar rij over het algemeen rustig, wat ook wel moet ivm bereik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3nMhb_TkR4WVnsfTaNkPfL99h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiLhyUrZ5OQAGOweSwgp0CtK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door matroosoft op 02-05-2023 21:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wielen worden bij een bandenwissel wel gebalanceerd, maar uitlijnen is een compleet ander verhaal en zal niet standaard gedaan worden bij nieuwe banden.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Klinkt als gecupte banden.

Leesvoer: https://www.dekkerautogro...oud/banden/Gecupte-banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:34:
Wielen worden bij een bandenwissel wel gebalanceerd, maar uitlijnen is een compleet ander verhaal en zal niet standaard gedaan worden bij nieuwe banden.
De banden zijn juist uitgelijnd toen, omdat de vorige ook scheef afgesleten waren. De garagehouder zei dat dat door een slechte uitlijning kwam en zei dat ze echt ook opnieuw uitgelijnd moesten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHS64x25OgIQj48Af2Pu5uIWW2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Vl17zPQegXLRZhtMxAT2MFR.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door matroosoft op 02-05-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:37:
[...]

De banden zijn juist uitgelijnd toen, omdat de vorige ook scheef afgesleten waren. De garagehouder zei dat dat door een slechte uitlijning kwam en zei dat ze echt ook opnieuw uitgelijnd moesten worden.
Sorry, overheen gelezen :) Lijkt me dat er dan toch iets anders aan de hand is dan de uitlijning (ervan uitgaande dat dat goed gedaan is) zoals versleten schokbrekers of wiellagers, of verkeerde bandenspanning oid.

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 02-05-2023 21:42 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:37
Heb je destijds het uitlijningsrapport gekregen? Zo ja, kan je die misschien posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:41:
[...]

Sorry, overheen gelezen :) Lijkt me dat er dan toch iets anders aan de hand is dan de uitlijning (ervan uitgaande dat dat goed gedaan is) zoals versleten schokbrekers of wiellagers, of verkeerde bandenspanning oid.
Kunnen versleten schokbrekers of wiellagers ook zoveel slijtage veroorzaken dan?
Capacitor schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:42:
Heb je destijds het uitlijningsrapport gekregen? Zo ja, kan je die misschien posten :)
Nee geen uitlijningsrapport gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 22:46

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

10000 is wel erg weinig, zelfs voor een EV. Een deel is je rechtervoet maar je geeft zelf al aan het niet te gek te maken. Kunnen ook oude banden zijn geweest, (DOT code), banden spanning ?
Maar idd scheef dat lijkt op slechte uitlijning.

Gekke vraag, maar heeft de auto ooit een ongeluk gehad ?

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er is daarnaast ook een verschil tussen banden van zeg 40/50 euro en banden van 100 euro en alles er tussenin. Op welke positie heeft de band van de foto gezeten of zit deze?

Overigens: voor de APK is 1,2mm minimum vereiste.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 02-05-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Kunnen versleten schokbrekers of wiellagers ook zoveel slijtage veroorzaken dan?

[...]
Zeker. Hoeveel km heeft je auto gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Het kan ja. Ik zou sowieso gewoon teruggaan naar de garagist die de uitlijning heeft gedaan, want dergelijke scheve slijtage binnen 10k km is niet normaal. Als er wat anders/meer aan de hand is zullen ze dat ook makkelijk moeten kunnen vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 02-05-2023 21:50 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
crisp schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:50:
[...]

Het kan ja. Ik zou sowieso gewoon teruggaan naar de garagist die de uitlijning heeft gedaan, want dergelijke scheve slijtage binnen 10k km is niet normaal.
Ligt er echt aan, @matroosoft hoe is je rijgedrag over het algemeen? Eerlijk zeggen, iedereen weet dat EV's heerlijk hard op kunnen trekken. 1650kg is verder pook best zwaar voor een auto, ook dat heeft invloed. Hoe lang heb je de auto, en hoe ging dit met de set banden hiervoor?

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 02-05-2023 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:51:
Ligt er echt aan, @matroosoft hoe is je rijgedrag over het algemeen? Eerlijk zeggen, iedereen weet dat EV's heerlijk hard op kunnen trekken. 1650kg is verder pook best zwaar voor een auto, ook dat heeft invloed.
Dat maakt natuurlijk niet uit, kijkende naar hoe de band versleten is, scheef en niet (meer) evenredig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
CH4OS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:53:
[...]
Dat maakt natuurlijk niet uit, kijkende naar hoe de banden versleten is, scheef en niet (meer) evenredig.
Dat maakt natuurlijk heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
bonus schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:46:
10000 is wel erg weinig, zelfs voor een EV. Een deel is je rechtervoet maar je geeft zelf al aan het niet te gek te maken. Kunnen ook oude banden zijn geweest, (DOT code), banden spanning ?
Maar idd scheef dat lijkt op slechte uitlijning.

Gekke vraag, maar heeft de auto ooit een ongeluk gehad ?
DOT code even bekeken, is 3922. Dus week 39 van 2022. Auto heeft geen ongeluk gehad. 1x een lantaarnpaal aangetikt met alleen deuk in kenteken.
CH4OS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:48:
Er is daarnaast ook een verschil tussen banden van zeg 40/50 euro en banden van 100 euro en alles er tussenin. Op welke positie heeft de band van de foto gezeten of zit deze?

Zoals gezegd, Vredestein Ultracs. Ben geen kenner maar Vredestein lijkt me over het algemeen een veilige keuze? Foto is van de band aan de bestuurderszijde, naar achteren genomen.
pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Zeker. Hoeveel km heeft je auto gelopen?
160.000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 19:17
Lijkt of het uitlijnen niet goed uitgevoerd is.
Bij mijn EV waren de banden na 75k km versleten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 16:32

iichel

Gazoooo

wat je kunt doen is, nog een keer vragen om een uitlijning. je kunt dan met de uitlijner de resultaten bekijken/bespreken. mocht je er niet uitkomen, kun je het rapport hier posten.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:53:
[...]

Dat maakt natuurlijk heel veel uit.
Als de banden goed uitgelijnd waren, was de slijtage toch veel meer 'across the board' geweest en niet zoals nu, dat is mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:54:
[...]

DOT code even bekeken, is 3922. Dus week 39 van 2022. Auto heeft geen ongeluk gehad. 1x een lantaarnpaal aangetikt met alleen deuk in kenteken.

[...]

Zoals gezegd, Vredestein Ultracs. Ben geen kenner maar Vredestein lijkt me over het algemeen een veilige keuze? Foto is van de band aan de bestuurderszijde, naar achteren genomen.

[...]

160.000km
Met 160k kan je serieus gaan denken aan versleten dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

CH4OS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:48:

Vredestein is toch een goed merk (al bijna 100 euro per band dus mag je wel wat verwachten)

Banden APK is tegenwoordig 1.6 mm

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een collega van me heeft voorheen bij Vredestein gewerkt, en is daar tegenwoordig alles behalve vriendelijk over, juist vanwege de kwaliteit van het rubber. Goed, dat zijn zijn woorden, ik kan dat verder nog niet hard maken.

Van een merk als Vredestein zou je inderdaad wel beter mogen verwachten (zeker voor ~100 Euro per band!). Je zou dit dus eventueel ook op non-conformiteit kunnen gooien als je er met de garage niet uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
CH4OS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Als de banden goed uitgelijnd waren, was de slijtage toch veel meer 'across the board' geweest en niet zoals nu, dat is mijn punt.
Ik denk dat rijgedrag toch ook een rol speelt, het is wel erg plat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:57:
Ik denk dat rijgedrag toch ook een rol speelt, het is wel erg plat.
Zeker, maar niet als het zo "scheef" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Ligt er echt aan, @matroosoft hoe is je rijgedrag over het algemeen? Eerlijk zeggen, iedereen weet dat EV's heerlijk hard op kunnen trekken. 1650kg is verder pook best zwaar voor een auto, ook dat heeft invloed. Hoe lang heb je de auto, en hoe ging dit met de set banden hiervoor?
Natuurlijk trek ik wel eens op bij een stoplicht om een vrachtwagen voor te zijn. Maar over het algemeen rij ik vrij rustig want zo'n eerste generatie Leaf heeft echt weinig bereik. :)

Heb de auto nu bijna 4 jaar. De vorige voorbanden waren vanaf de aankoop, dus een kleine 3,5 jaar meegegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

CH4OS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:56:
Een collega van me heeft voorheen bij Vredestein gewerkt, en is daar tegenwoordig alles behalve vriendelijk over, juist vanwege de kwaliteit van het rubber. Maar goed, dat zijn zijn woorden, ik kan dat verder nog niet hard maken.

Maar goed, van een merk als Vredestein zou je inderdaad wel beter mogen verwachten (zeker voor ~100 Euro per band!). Je zou dit dus eventueel ook op non-conformiteit kunnen gooien als je er met de garage niet uit komt.
Ik hoor van mijn monteur dat op het moment er maar weinig banden nog echt goed zijn. Hij is APK keurmeester en wordt er triest van. Ook de hele dure merken (Michelin) beginnen na 2,5 jaar al scheurtjes te vertonen. Mijn Good Years (All seasons) zijn van eind bouwjaar 2019, zit nog zat profiel (5 mm) op maar beginnen ook al te vervallen. Schijnt iets met rubber / weekmaker te maken te hebben :(

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:58:
[...]

Natuurlijk trek ik wel eens op bij een stoplicht om een vrachtwagen voor te zijn. Maar over het algemeen rij ik vrij rustig want zo'n eerste generatie Leaf heeft echt weinig bereik. :)

Heb de auto nu bijna 4 jaar, de vorige voorbanden waren vanaf de aankoop dus een kleine 3,5 jaar meegegaan.
Dan met @CH4OS uitlijning, of meer waarschijnlijk met deze km stand, dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:55:
[...]

Met 160k kan je serieus gaan denken aan versleten dempers.
Gewoon een vraag uit interesse, ik heb er geen verstand van. Maar kan dat dit type slijtage veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
CH4OS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:56:
Een collega van me heeft voorheen bij Vredestein gewerkt, en is daar tegenwoordig alles behalve vriendelijk over, juist vanwege de kwaliteit van het rubber. Goed, dat zijn zijn woorden, ik kan dat verder nog niet hard maken.

Van een merk als Vredestein zou je inderdaad wel beter mogen verwachten (zeker voor ~100 Euro per band!). Je zou dit dus eventueel ook op non-conformiteit kunnen gooien als je er met de garage niet uit komt.
Het profiel van de achterbanden, die tegelijkertijd vervangen zijn, is nog wel prima. Dat zijn niet de aangedreven wielen, maar toch. Zit nog zo'n 5mm profiel op denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Gewoon een vraag uit interesse, ik heb er geen verstand van. Maar kan dat dit type slijtage veroorzaken?
Ja, je band wordt niet netjes stabiel op de weg gehouden, en heeft daardoor te maken met extra en ander type slijtage. Achterdempers zijn verder ook belangrijk voorde slijtage van voorbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Dan met @CH4OS uitlijning, of meer waarschijnlijk met deze km stand, dempers.
Kan ook een combinatie zijn. :) Uitlijning kan natuurlijk ook niet helemaal goed zijn gegaan/gedaan bij de garage. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonus

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Deels en vaak beginnen je banden dan "onrond" te worden. Je schokbrekers kunnen het dan niet meer aan en de wagen gaat stuiteren en dus onregelmatig slijten. Als je je schokbrekers test ( druk maar eens je auto via voorspatbord naar beneden en kijk dat hoe hij omhoog veert. In een keer weer strak terug zou goed moeten zijn, blijft hij 2 a 3 keer op en neer gaan dan is waarschijnlijk je schokbreker "op".
Je kan evt. ook kijken of je er olie langs ziet lopen, dan is hij lek en werkt hij ook niet goed meer.

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
CH4OS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:03:
[...]
Kan ook een combinatie zijn. :) Uitlijning kan natuurlijk ook niet helemaal goed zijn gegaan/gedaan bij de garage. ;)
Sws met nieuwe dempers moet je weer uitlijnen, dus als die gaat vervangen, wacht daar dan eerst op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:02:
Het profiel van de achterbanden, die tegelijkertijd vervangen zijn, is nog wel prima. Dat zijn niet de aangedreven wielen, maar toch. Zit nog zo'n 5mm profiel op denk ik.
Ik zou het probleem ook inderdaad vooral in de uitlijning zoeken van de voorbanden, eventueel met versleten onderdelen erbij. Als de achterwielen niet aangedreven zijn, zullen deze over het algemeen gewoon recht staan, neutrale camber dus.
pennywiser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:04:
Sws met nieuwe dempers moet je weer uitlijnen, dus als die gaat vervangen, wacht daar dan eerst op.
Het kan bijvoorbeeld ook een (versleten) fuseekogel zijn. Lees hier meer daarover: https://inkoopautos.com/f...osten-symptomen-oorzaken/

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 02-05-2023 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Bever!

3

Ik lees op tyre reviews ook een aantal reviews van mensen die zeer slechte levensduur melden.. voor wat het waard is
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Vredestein/Ultrac.htm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Conclusie is in ieder geval dat deze mate van slijtage niet normaal is en waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte uitlijning. Al dan niet veroorzaakt door slijtage elders in de ophanging of door een slechte uitlijning in de garage. Ik ga er inder geval mee naar de garage en hoop dat ze er wat mee doen!

Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

matroosoft schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:14:
Conclusie is in ieder geval dat deze mate van slijtage niet normaal is en waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte uitlijning. Al dan niet veroorzaakt door slijtage elders in de ophanging of door een slechte uitlijning in de garage. Ik ga er inder geval mee naar de garage en hoop dat ze er wat mee doen!

Bedankt voor alle reacties!
Laat ze in elk geval naar de fuseekogels kijken, zou mij niet verbazen als het hem daar in zit. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Zulke slijtage op de vooras wordt veroorzaakt door uitspoor.
Auto moet dus zeker opnieuw worden uitgelijnd.
Check echter wel de draagarmrubbers en fuseekogels, mogelijk veroorzaken deze het uitspoor.
Na uitlijnen altijd om het rapport vragen.
Slechte schokbrekers hebben weinig invloed op bandenslijtage, meer op wegligging en comfort.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

DaWaN schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:28:
Slechte schokbrekers hebben weinig invloed op bandenslijtage, meer op wegligging en comfort.
ik meende wel een oorzaak van cuppen.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bever! schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:10:
Ik lees op tyre reviews ook een aantal reviews van mensen die zeer slechte levensduur melden.. voor wat het waard is
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Vredestein/Ultrac.htm
Ik heb juist weer hele goede ervaringen met het slijten van deze banden.

Bijna 40000km incl rondjes Nurburgring op een verlaagde Alfa. Wel perfect uitgelijnd.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je de banden moeten worden vervangen. Op autoweek bij de banden testen doen ze ook een duurzaamheid test van de banden.
Er blijkt toch best wel veel verschil te zitten in levensduur van de banden. Misschien moeite waard om daar ook even naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bonus schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:00:
Ook de hele dure merken (Michelin) beginnen na 2,5 jaar al scheurtjes te vertonen.
Die ervaring heb ik ook met Michelin energie savers dat ze heel snel haar scheurtjes krijgen. Kijk gerust naar de auto's op de straat die deze banden hebben en 9 van 10 keer vol haarscheurtjes. Qua slijtage vond ik ze wel erg duurzame en hebben veel grip. Maar met zo band vol haarscheurtjes met risico op en klapband wil je niet.
Je gaat haast denken dat ze bij deze banden een soort van biologische afbreekbaar rubber hebben gebruikt gezien de snelheid dat ze verouderen.
Bij andere merken banden ben ik dit nog niet tegen gekomen. Maar Michelin banden laat ik om die reden maar links liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:29
DaWaN schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:28:
Zulke slijtage op de vooras wordt veroorzaakt door uitspoor.
Auto moet dus zeker opnieuw worden uitgelijnd.
Check echter wel de draagarmrubbers en fuseekogels, mogelijk veroorzaken deze het uitspoor.
Na uitlijnen altijd om het rapport vragen.
Helemaal mee eens, dit is een symptoom van speling ergens, kan je de auto met wat moeite wel uitlijnen, maar met een flinke tik tegen het wiel staat alles weer verkeerd.
Zelfde gehad met een oude Mercedes...

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Als het vooral je voorbanden zijn kan het ook te maken hebben dat je onbewust vaak stuurt zonder te rijden, bijvoorbeeld met parkeren. Dat kan killing zijn voor banden. Is vooral het geval als je vaak file parkeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

Tacoos

i am i

_root schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Helemaal mee eens, dit is een symptoom van speling ergens, kan je de auto met wat moeite wel uitlijnen, maar met een flinke tik tegen het wiel staat alles weer verkeerd.
Zelfde gehad met een oude Mercedes...
Een goede uitlijner checkt daarom eerst de wielophanging op speling en schade, voordat ie er überhaupt aan begint.
Misschien moet @matroosoft ook maar ergens anders opnieuw laten uitlijnen; blijkbaar heeft de eerste club dat niet gedaan?

Zelf ook meegemaakt: auto liep niet rechtdoor maar garage zag geen probleem. Daarom naar een toko gegaan die gespecialiseerd is in uitlijnen. Deze stuurde me echter weer weg vanwege speling op de fusee linksvoor.
Terug naar garage, want draagarm pas driekwart jaar daarvoor vervangen. Kosten nieuwe draagarm gedeeld.
Daarna alsnog bij uitlijnclub laten uitlijnen en nog 3 jaar met plezier (en zonder bijsturen rechtdoor kunnen rijden) mee gereden 😅
En voortaan naar een andere garage gegaan....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Vanmiddag naar de garage geweest. Meneer kijkt twee seconden naar de band en zegt meteen dat de band nog perfect uitgelijnd is. Hij wilde wel dat alle banden zo mooi gelijkmatig afsleten. Dat hij duidelijk aan één kant meer profiel heeft dan aan de andere kant is volgens hem geen gevolg van slechte uitlijning, dat zou er anders uit moeten zien. Volgens hem zou dan de rondingen van de band moeten slijten.

Heel vervelend zegt hij maar het ligt toch echt aan mijn rijstijl. Waarom de vorige banden 60.000 km waren meegegaan wist hij ook geen antwoord op. Dacht dat het misschien harder rubber was. Hij vroeg nog wat de vorige banden waren (Continental PremiumContact 2) maar die zouden volgens hem toch ongeveer hetzelfde moeten zijn. Kortom, hij wist ook niet waar het aan lag, in ieder geval niet aan hun uitlijning.

Tja.

[ Voor 26% gewijzigd door matroosoft op 03-05-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:01
Ben je naar een échte uitlijner geweest of een bandenspecialist die met uitlijnapparatuur alles in het groen krijgt? Uitlijnen is echt een vak. Als ook de andere band op dezelfde wijze versleten is dan lijkt het toch wel uitlijning te zijn. Verkeerde bandenspanning geeft doorgaans andere slijtage en versleten schokdempers zorgen voor gecupte banden.

Overigens zijn banden van Vredestein niet van topkwaliteit, maar ook zeker niet slecht.

Waar in NL woon je? Mag ook via pb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

mrc4nl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:51:
[...]

ik meende wel een oorzaak van cuppen.
Ja dat kan wel hand in hand gaan ja, maar dat is niet waar TS last van heeft.
Tijd voor een andere garage denk ik :)
slagroomsoes schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:08:
Ben je naar een échte uitlijner geweest of een bandenspecialist die met uitlijnapparatuur alles in het groen krijgt? Uitlijnen is echt een vak.
Hier ook goed ervaring met uitlijnen bij een echte bandenspecialist.
Kost meestal wel wat meer, maar in dit geval kosten 2 nieuwe banden meer geld.

[ Voor 34% gewijzigd door DaWaN op 03-05-2023 22:10 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
slagroomsoes schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:08:
Ben je naar een échte uitlijner geweest of een bandenspecialist die met uitlijnapparatuur alles in het groen krijgt? Uitlijnen is echt een vak. Als ook de andere band op dezelfde wijze versleten is dan lijkt het toch wel uitlijning te zijn. Verkeerde bandenspanning geeft doorgaans andere slijtage en versleten schokdempers zorgen voor gecupte banden.

Overigens zijn banden van Vredestein niet van topkwaliteit, maar ook zeker niet slecht.

Waar in NL woon je? Mag ook via pb.
Is gewoon bij de autogarage uitgelijnd. Hadden wel redelijk goede reviews en ze kwamen netjes over dus dit viel eigenlijk tegen. Qua bandenspanning, die zet ik eens in de drie maanden goed, meestal 0,2 erboven.

Woon onderin Zuid-Holland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
matroosoft schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:32:
Vanmiddag naar de garage geweest. Meneer kijkt twee seconden naar de band en zegt meteen dat de band nog perfect uitgelijnd is. Hij wilde wel dat alle banden zo mooi gelijkmatig afsleten. Dat hij duidelijk aan één kant meer profiel heeft dan aan de andere kant is volgens hem geen gevolg van slechte uitlijning, dat zou er anders uit moeten zien. Volgens hem zou dan de rondingen van de band moeten slijten.

Heel vervelend zegt hij maar het ligt toch echt aan mijn rijstijl. Waarom de vorige banden 60.000 km waren meegegaan wist hij ook geen antwoord op. Dacht dat het misschien harder rubber was. Hij vroeg nog wat de vorige banden waren (Continental PremiumContact 2) maar die zouden volgens hem toch ongeveer hetzelfde moeten zijn. Kortom, hij wist ook niet waar het aan lag, in ieder geval niet aan hun uitlijning.

Tja.
Met deze smoesjes van een garage sowieso nooit meer daarheen. Als je banden met 10k km op wilt rijden, moet je elk stoplicht volgas/stroom wegspuiten met een volle accu en de bochten door vliegen. Een Nissan Leaf gen 1 heeft niet eens zoveel vermogen/koppel met 109pk en wat nm koppel. Ik heb een MG ZSev en ik trek echt hard op (wel zo lekker). En mijn voorbanden zijn net vervangen bij 70k km. Auto weegt evenveel als jouw Leaf.

Deze garage probeert jou de schuld in de schoenen te schuiven. Dus: verlies nemen, naar een goede bandenboer gaan en écht laten uitlijnen. Incl. rapport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Uitlijning is zo te zien niet helemaal kaarsrecht inderdaad. Maar het komt ook vaak genoeg voor dat een auto van de fabriek al is afgesteld met iets toespoor of uitspoor. (toe in of toe out in het Engels)

Een afstelling van helemaal 0 kan zorgen voor heel nerveus weggedrag. Daarom zijn er ook gewoon bepaalde waardes waar je normaal gezien een beetje tussenin gaat zitten. Bij een race/sport auto kan je er misschien een beetje mee spelen, ligt ook aan de bestuurder. Bij een normale auto heb je gewoon gegevens waar je hem op afstelt. Voor een normale bestuurder wil je daar ook zeker niet zomaar mee spelen.

To the point... Uitlijning vind ik er eigenlijk niet zo slecht uit zien. Iets uitspoor, en misschien ook iets wielvlucht, (camber) maar dat kan dus ook gewoon origineel zo zijn.
Om het goed te zien zou ik ook de andere band moeten zien. Als de slijtage daar (andersom) hetzelfde is, kan het goed zijn dat de uitlijning prima is.

Dan de banden... Daar gaat het naar mijn idee dan wel mis. Als je echt niet gek gedaan hebt. Vind 60k van de vorige banden toch ook wel snel. Dan rijd je naar mijn idee toch wel fel.
Maar dan nog zou ik dan ook wel verwachten dat je er dan nog wel zo'n 60k mee kan doen, net als de vorige banden, of misschien nog wel meer. En zelfs met een afschuwelijke uitlijning moeten banden meer dan 10k mee gaan.
Zijn ze wel van de juiste specificaties? Maximale belasting (load index) klopt?

Schokdempers kan wel voor meer slijtage zorgen, maar niet zo. En dan is het slijtage patroon meestal ook niet zo netjes. Dan krijg je dingen zoals cuppen, maar dat ziet er ook heel anders uit. Dan stuitert de band zeg maar over de weg. Zorgt voor heel onregelmatige slijtage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH_if6QasIoKZ9qHZvY4rV_Fe4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HtK5LdJzOo4pH3kV7gM2WdY9.jpg?f=user_large

Zie nu dat ik nog een keer terug kijk misschien wel een rand waar hij misschien iets aan het cuppen is, maar het patroon is voor de rest vrij vlak.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 04-05-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
WEBGAMING schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:53:
Uitlijning is zo te zien niet helemaal kaarsrecht inderdaad. Maar het komt ook vaak genoeg voor dat een auto van de fabriek al is afgesteld met iets toespoor of uitspoor. (toe in of toe out in het Engels)

Een afstelling van helemaal 0 kan zorgen voor heel nerveus weggedrag. Daarom zijn er ook gewoon bepaalde waardes waar je normaal gezien een beetje tussenin gaat zitten. Bij een race/sport auto kan je er misschien een beetje mee spelen, ligt ook aan de bestuurder. Bij een normale auto heb je gewoon gegevens waar je hem op afstelt. Voor een normale bestuurder wil je daar ook zeker niet zomaar mee spelen.

To the point... Uitlijning vind ik er eigenlijk niet zo slecht uit zien. Iets uitspoor, en misschien ook iets wielvlucht, (camber) maar dat kan dus ook gewoon origineel zo zijn.
Om het goed te zien zou ik ook de andere band moeten zien. Als de slijtage daar (andersom) hetzelfde is, kan het goed zijn dat de uitlijning prima is.

Dan de banden... Daar gaat het naar mijn idee dan wel mis. Als je echt niet gek gedaan hebt. Vind 60k van de vorige banden toch ook wel snel. Dan rijd je naar mijn idee toch wel fel.
Maar dan nog zou ik dan ook wel verwachten dat je er dan nog wel zo'n 60k mee kan doen, net als de vorige banden, of misschien nog wel meer.
Zijn ze wel van de juiste specificaties? Maximale belasting klopt?

Schokdempers kan wel voor meer slijtage zorgen, maar niet zo. En dan is het slijtage patroon meestal ook niet zo netjes. Dan krijg je dingen zoals cuppen, maar dat ziet er ook heel anders uit. Dan stuitert de band zeg maar over de weg. zorgt voor heel onregelmatige slijtage.
[Afbeelding]
Ik heb geen fotos van de andere kant, misschien zet ik die er later op. Andere kant is ook aan de binnenzijde meer afgesleten, net zoals deze band. Slijtage lijkt wel heel gelijkmatig rondom de band.

Wat betreft die 60k van de vorige band, dat is gerekend van toen ik de auto kocht. Ik weet niet hoeveel km er daarvoor mee gereden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22
Als banden in 10k km zo slijten klopt er serieus iets niet. En dat kan ook prima na 160k km op de klok. Ik zou alles eens goed na laten kijken (bij een andere garage). Zelfs een extreme performance semi straat band gaat wel 20-30k km mee als alles goed is, en dan moet je echt flink gas geven.
Jouw banden vreten zich aan de binnenkant op, dat hoort gewoon niet.
Je huidige garagist moet je vaarwel zeggen, die heeft er duidelijk weinig kaas van gegeten. Na 2 seconden kijken zeggen dat de uitlijning klopt? Onmogelijk.
Voorbeeld: mijn auto gaat naar een bedrijf dat zich specialiseert in BMW's. Paar maanden terug nieuwe draagarmen en rubbers, en waar brengen zij 'm dan heen? Een uitlijn specialist.

[ Voor 31% gewijzigd door sig69 op 04-05-2023 02:26 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27

-tom-562

Oliesjeik

Dit is eerder een uitlijnprobleem, en niet zo zeer specifiek een probleem van de banden.
Grote kans dat je onderstel met 160k gewoon versleten is. Een Leaf is een kleine auto die echt behoorlijk veel weegt, dus dat slijt dan behoorlijk rap. Denk aan draagarmrubbers, schokbrekers, veerpootlagers etc.. Dat heeft allemaal invloed op de slijtage van je banden.
Zeker versletendraagarmrubbers kunnen killing zijn, je auto is dan gewoon niet goed uit te lijnen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Mijn banden waren eerst ook schuin afgesleten, afgelopen november nieuwe vanden gekocht en laten uitlijnen bij euromaster.

Voor je beeldvorming, ik heb sinds afgelopen nov 16dkm gereden en mn auto heeft 315dk gereden (origineel onderstel) en zo zien de banden er op de aandrijving uit (3 serie diesel dus ook niet heel licht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y6QHx1SNYdoKyHwX5kBckXWlcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3pi9aI4FHCfPwhMpMyiu9iC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou echt even langs uitlijn specialist gaan om het uit te sluiten

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2023 19:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1