Mechanische afzuiging herstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
Ik heb wat hulp nodig met het (opnieuw) aansluiten van een mechanische luchtafvoer.

Huis is gebouwd in de jaren 70 en enkele jaren geleden van de lokale woonstichting verkocht aan de vorige bewoner. Deze heeft er een nieuwe keuken in gezet en hierbij ook de afzuiging de kookplaat verlegd.

Nu zijn alle verbouwingen en wijzigingen die vorige bewoner heeft gedaan van een kwaliteit en niveau om van te janken (iemand die dacht dat hij wel handig was, viel helaas vies tegen).

Ik heb op zolder nog een ventilator met perilex aansluiting, deze werd vroeger als ik het goed zie gebruikt voor de afvoer van kookdampen in de keuken en afvoer van lucht in de badkamer. Bij het plaatsen van de nieuwe keuken is een nieuwe afzuigkap geplaatst waarbij de motor in de afzuigkap zit i.p.v. op zolder. Vorige bewoner dacht denk ik dat dat ding op zolder niet meer nodig was en heeft de stekker doorgeknipt. Hierdoor werkt de afzuiging in de badkamer ook niet meer, waardoor ik nu last heb van zwarte schimmel in de badkamer omdat dit steeds een stoomkamer wordt met het douchen, binnen 2 minuten zit de hele kamer onder de condens van de plafond tot de muren enz.

Ik heb de badkamer inmiddels al meerdere keren helemaal schoongemaakt met antischimmel maar het komt elke keer na een paar weken weer terug, ik denk omdat de luchtafzuiging niet goed meer is (immers wel zo gebouwd maar nu kapot gemaakt). Ik zet tijdens het douchen de watertemperatuur al lager dan ik eigenlijk prettig vind, zet het rampje op een kier en laat de deur ook op een kier om op die manier te proberen wat luchtstroom te creeren, maar het is gewoon niet genoeg.

Ik wil nu dus de mechanisce ventilatie weer in bedrijf krijgen. Het liefste met de huidige afzuigingsmotor i.c.m. met een slimme stekker of slimme relais, zodat ik hem aan en uit kan schakelen via home assistant.

Wat ik zie aan de stikker op het apparaat werkt deze gewoon op 220v, geen krachtstroom nodig. Kan ik de perilex stekker afknippen en hier gewoon een normale 220v stekker op aansluiten i.c.m. met een smart tussenstekker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-48U73BGaOcXu38bvEaiad9XD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcAuVDBINkhTbF0jZgAaF0ZR.jpg?f=fotoalbum_large

sticker op de machine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS1q7PJX-SGx7sh7IHETaq3AjHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mbf97VqcF4fpUKP8ZoBKMqON.jpg?f=fotoalbum_large

perilex stekker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAxvvAdpinTRytm7FkluhHySyoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUcmGuhfI1WxxOAA3PxhWmOm.jpg?f=fotoalbum_large

afgeknipte wcd.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Eigenlijk is het beste om mechanische ventilatie altijd op een lage stand te draaien. Zo te zien is deze al aardig oud, en nieuwe heb je al voor zo'n €200 inclusief draadloze afstandsbediening en eventueel vochtsensor zodat hij automatisch harder gaat draaien als je gaat douchen. Voordeel van een nieuwe is dat ze meestal een stuk energiezuiniger en veel stiller zijn, dat kan echt veel schelen.

Tevens kun je een nieuwe gewoon af fabriek met 230 volt stekker aanschaffen.

Edit: overigens moet het kunnen om hier gewoon een 230 volt stekker aan te maken, moet je wel uitzoeken hoe je deze aan moet sluiten en je kunt 'm dan maar op 1 stand laten draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door RobinL94 op 02-05-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:29
En daarnaast is een nieuwe dusdanig zuiniger dat je deze ook in een paar jaar terugverdiend. Dus buiten gemak is het ook eens beter voor je portemonnee.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Eigenlijk is het beste om mechanische ventilatie altijd op een lage stand te draaien.
Is dit vanwege slijtage van de ventilator? Mijn badkamer(tje) is ongeveer 15m3 inhoud en douche een paar minuten per dag. Geen enkele andere ruimte in huis heeft een ventilatieventiel. Is het dan niet overkill om de ventilator 24/7 te laten draaien? (al dan niet zachtjes). Ik zat zelf te denken aan een simpel zigbee hygrometertje a 8 euro, die koppelen aan Home Assistant en dan aan en uit laten gaan als luchtvochtigheid boven bepaald percentage komt + een half uurtje cooldown / blijven draaien nadat percentage weer gezakt is. RF afstandbediening is wel leuk, maar ik zou het wel graag direct integreren met home assistant, dat geeft veel meer flexibiliteit en is denk ik goedkoper, als ik kijk dat een dergelijke rf sensor / afstandbediening ook nog eens 60 a 70 euro kost.

De huidige ventilator is overigens inmiddels wel 20 jaar oud denk ik, en heeft sowieso ook 4+ jaar niet meer gedraaid, als het al niet meer is.

Een investering van 200,- lijkt mij nog wel te doen, zeker als dat wat stroombesparing en lawaaireductie oplevert.

Zit net even te kijken, dat zou dan zoiets moeten zijn? https://www.hornbach.nl/p...latie-cve-s-euro/6662809/

Zijn er nog bekende of populaire merken waar ik op kan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:17

CaDje

Framedrops for life

Ik zou het indien mogelijk vervangen.

Echter mocht je dit niet willen, de perilex aansluiting wordt gebruikt om het toerental te regelen
Met een mechnische ventilatie in combinatie met een perilex stekker heeft u de mogelijkheid om de ventilator met een vaste driestanden schakelaar de bedienen.
https://www.ventilatielan...chanische-ventilatie.html

Ik denk dat je wel een normale stekker erop kunt aansluiten, maar dan heb je dus maar 1 ventilatie stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 20:58

M2M

medicijnman

De kans is aanwezig dat dit de enige ventilatie in huis is. Onderdruk in de badkamer zorgt voor een luchtstroom van de kamers grenzend aan de badkamer, waardoor er toch wat verversing van lucht is.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de afzuigkap een exemplaar is met motor en direct naar buiten gaat in plaats van via de mechanische ventilatie (wat je gewoon niet wilt vanwege vettigheid in de buizen) dan zou ik lekker een boxje nemen met 1 of 2 afstandsbedieningen er bij. Die plak je in de badkamer/toilet tegen de muur en klaar ben je. Box tegen de muur, aansluiten, 230V er in en gaan.

Perilex is niks anders dan een 230V aansluiting die via je 3-standenschakelaar gaat en zo de spanning op de juiste ingang van de ventilatiebox zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:24
!GN!T!ON schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:11:
[...]

Is dit vanwege slijtage van de ventilator? Mijn badkamer(tje) is ongeveer 15m3 inhoud en douche een paar minuten per dag. Geen enkele andere ruimte in huis heeft een ventilatieventiel. Is het dan niet overkill om de ventilator 24/7 te laten draaien? (al dan niet zachtjes). Ik zat zelf te denken aan een simpel zigbee hygrometertje a 8 euro, die koppelen aan Home Assistant en dan aan en uit laten gaan als luchtvochtigheid boven bepaald percentage komt + een half uurtje cooldown / blijven draaien nadat percentage weer gezakt is. RF afstandbediening is wel leuk, maar ik zou het wel graag direct integreren met home assistant, dat geeft veel meer flexibiliteit en is denk ik goedkoper, als ik kijk dat een dergelijke rf sensor / afstandbediening ook nog eens 60 a 70 euro kost.

De huidige ventilator is overigens inmiddels wel 20 jaar oud denk ik, en heeft sowieso ook 4+ jaar niet meer gedraaid, als het al niet meer is.

Een investering van 200,- lijkt mij nog wel te doen, zeker als dat wat stroombesparing en lawaaireductie oplevert.

Zit net even te kijken, dat zou dan zoiets moeten zijn? https://www.hornbach.nl/p...latie-cve-s-euro/6662809/

Zijn er nog bekende of populaire merken waar ik op kan zoeken?
toon volledige bericht
Die Itho kun je gewoon kopen. Ze worden ook verkocht met afstandsbediening en zijn slim te maken met een oplossing hier van het forum. Heb van de week de rammeldingen in badkamer en wc vervangen met deze: https://www.cvtotaal.nl/i...ve-s-vochtsensor-rft.html

De oude moet je niet meer gebruiken omdat daar een superonzuinige wisselstroom motor in zit. Tegenwoordig zitten er gelijkstroommotoren in.

En het is juist gunstig om altijd iets af te zuigen. Het is namelijk een illusie dat je 'even' een ruimte droogt.

Je moet er wel rekening mee houden dat er geen 2 motoren actief mogen zijn binnen dezelfde leiding/systeem. De afzuigkap moet dus een recirculatiekap zijn of een aparte afvoer naar buiten hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 02-05-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06 19:30
Even een stapje terug.

De fornuisafvoer op je mechanische ventilatie aansluiten? Weet je dat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
SpelFaut schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:17:
Even een stapje terug.

De fornuisafvoer op je mechanische ventilatie aansluiten? Weet je dat zeker?
Dit is het nu is aangesloten, ik heb zelf (nog) niks aangepast. De vorige bewoner heeft dit gedaan.

Er zit een losse buis van het ventiel in de badkamer naar de zolder, die gaat -voor- de ventilator in een T-stuk, welke (denk ik dus) naar het fornuisafzuiging loopt. Uit de ventilator komt dan een nieuwe buis, en die gaat naar het dak een schoorsteentje uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM8vYUaVpptBRgzHb-J1TD7d51M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hM3ms1xikXtJIllQgFr0quja.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de afzuiging die de vorige bewoner heeft geplaatst, wat ik kan zien zit er een ventilator / motor in de hals. Waar die afzuiging precies heengaat kan ik niet zien. Ik zie wel het gat zitten waar de afzuiging origineel heeft gezeten (want beunhaas werk, lelijk dichtgesmeerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJ_VZVnZV61YTqEgd0P9ey0M0Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3FwTmsJ7jXDiPhmdJT8qc7A.jpg?f=fotoalbum_large

Dit verder de enige afzuiging / mech ventilatie nu in huis. Alle andere ventilatie gaat met mini/lucht raampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Rukapul schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:16:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat er geen 2 motoren actief mogen zijn binnen dezelfde leiding/systeem. De afzuigkap moet dus een recirculatiekap zijn of een aparte afvoer naar buiten hebben.
Hmm jammer, ik denk dat dit niet het geval is... Dit is hoe het nu zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mN8wU_1eDDgalrhXS9bACUNvczg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ag9pvKwF9Gva6mxYJMuiDMjE.jpg?f=fotoalbum_large

Links komt de buis van de badkamer, van onder op het t-stuk komt (bijna 100% zeker) de afzuiging / luchtleiding van de afzuiging van het fornuis. Die gaat dan naar rechts de ventilator in, en komt andere kant eruit richting de schoorsteen.

Als ik de afzuiging beneden in de keuken aanzet dan maakt dit zoveel kabaal dat ik 100% zeker weet dat de motor in de hals van dat ding zit.

[ Voor 6% gewijzigd door !GN!T!ON op 02-05-2023 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:17

CaDje

Framedrops for life

Ik denk dat je een recirculatie afzuigkap hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
CaDje schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:40:
Ik denk dat je een recirculatie afzuigkap hebt.
Ik heb een stikker op de kap kunnen vinden, betreft een Sonia 900 SS RVS
https://www.afzuigkaponline.nl/sonia-900

Wat ik zie KAN deze als recirculatiekap gebruikt worden mits er vetfilters worden toegevoegd.

Nu dus even gaan zoeken of die filters er zijn, want die zullen dan ook wel ontzettend smerig zijn inmiddels of aan vervanging toe.

Ik zoek nog even verder.
franssie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Controleer hoe je afzuigkap is aangesloten, kan recirculatie zijn maar dat vermoed ik niet, dat zie je pas als je de koof open maakt.
Als het geen recirculatie is maar echt afzuiging, dan blaast ie je kookdampen de badkamer in, de ventilator is immers uit.

Hoe dan ook een nieuwe itho daalderop kopen op een normale 220v euro stekker, de bediening gaat dan draadloos. Deze hebben dacht ik ook allen een vochtsensor. Zoals genoemd is perilex voor de bediening in drie standen (en bij Itho werkt dat ook samen met de draadloze afstandsbediening) maar ik vermoed dat de schakelaar ook uit de keuken is verwijderd, dus dan heb je niets meer aan de perilex aansluiting.
Als je afzuigkap niet recirculatie is, is deze wellicht om te bouwen. Wil je echte afzuiging, dan het beste een tweede dakdoorvoer.
Idealiter herstel je het punt dat is dicht gesmeerd weer in oude glorie.
Ik heb de kap open gekregen, geen buis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cluxfrYxwhUrAWBZjCaLDElE8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Re6Pv7YMzvPUAMQyCYEdebXW.jpg?f=fotoalbum_large

Zie overigens ook geen vetfilters zitten :X

Maar opzich positief dan, dan kan die oude buis die nu nog door een slaapkamer loopt naar zolder dus gewoon helemaal weg.

[ Voor 60% gewijzigd door !GN!T!ON op 02-05-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 14:17

franssie

Save the albatross

!GN!T!ON schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Dit is het nu is aangesloten, ik heb zelf (nog) niks aangepast. De vorige bewoner heeft dit gedaan.

Er zit een losse buis van het ventiel in de badkamer naar de zolder, die gaat -voor- de ventilator in een T-stuk, welke (denk ik dus) naar het fornuisafzuiging loopt. Uit de ventilator komt dan een nieuwe buis, en die gaat naar het dak een schoorsteentje uit.
<>
Controleer hoe je afzuigkap is aangesloten, kan recirculatie zijn maar dat vermoed ik niet, dat zie je pas als je de koof open maakt.
Als het geen recirculatie is maar echt afzuiging, dan blaast ie je kookdampen de badkamer in, de ventilator is immers uit.

Hoe dan ook een nieuwe itho daalderop kopen op een normale 220v euro stekker, de bediening gaat dan draadloos. Deze hebben dacht ik ook allen een vochtsensor. Zoals genoemd is perilex voor de bediening in drie standen (en bij Itho werkt dat ook samen met de draadloze afstandsbediening) maar ik vermoed dat de schakelaar ook uit de keuken is verwijderd, dus dan heb je niets meer aan de perilex aansluiting.
Als je afzuigkap niet recirculatie is, is deze wellicht om te bouwen. Wil je echte afzuiging, dan het beste een tweede dakdoorvoer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

!GN!T!ON schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Ik heb een stikker op de kap kunnen vinden, betreft een Sonia 900 SS RVS
https://www.afzuigkaponline.nl/sonia-900

Wat ik zie KAN deze als recirculatiekap gebruikt worden mits er vetfilters worden toegevoegd.

Nu dus even gaan zoeken of die filters er zijn, want die zullen dan ook wel ontzettend smerig zijn inmiddels of aan vervanging toe.

Ik zoek nog even verder.
Ze zijn vaak eenvoudig ombouwbaar. Die filters zijn vaak nog wel te vinden. Sowieso goed gebruik om filters regelmatig te controleren, en dan met name de vetfilters ivm brand na een vlam in de pan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
franssie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:49:
[...]

Yes, zie bovenstaand, kap open en geen buis, recirculatie dus, met zo te zien geen filters geinstalleerd :?

Nieuwe filters net besteld: https://www.afzuigkaponline.nl/p3060-koolstoffilter-6

[ Voor 3% gewijzigd door !GN!T!ON op 02-05-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@!GN!T!ON ah dus je badkamer kan je nu leegtrekken met een nieuwe Itho. Dat is probleem #1
Bij handyman oid kan je vaak makkelijk filters vinden op typenummer.
Voor recirculatie heb je vetfilters én carbon filters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:14
Je hoort in de badkamer, keuken en toilet een afzuigbuis te hebben dat staat los van je afzuigkap dat is hoe ventilatie C werkt.

Het is mij niet duidelijk waarom de vorige eigenaar de stekker zou afknippen, waarschijnlijk is dat ding defect want anders was de stekker eruit trekken ook voldoende geweest.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 02-05-2023 16:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

!GN!T!ON schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Yes, zie bovenstaand, kap open en geen buis, recirculatie dus, met zo te zien geen filters geinstalleerd :?
_O- Wat een beunhaas. Dat wordt wat extra werk verzetten:

• Recirculatieset aanschaffen voor die afzuigkap, want nu blaas je de vette kooklucht gewoon terug je keuken/woonkamer in.
• Gat weer openbreken, ventiel opnieuw aanbrengen, want je móet je woonkamer/keuken ventileren (alleen tocht/trek is niet genoeg).
• Een CO2/vochtgestuurde ventilator monteren, liefst via Perilex (als je de driestandenschakelaar in de keuken nog kunt verbinden).

Een optie zou zijn de Itho Daalderop CVE-S met 4 ventielen, RF-afstandsbediening en ingebouwde vochtsensor. Ik heb 'm zelf ook, het is niet de stilste.

[ Voor 22% gewijzigd door CodeCaster op 02-05-2023 16:02 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
CodeCaster schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:59:
[...]

• Recirculatieset aanschaffen voor die afzuigkap, want nu blaas je de vette kooklucht gewoon terug je keuken/woonkamer in.
• Gat weer openbreken, ventiel opnieuw aanbrengen, want je móet je woonkamer/keuken ventileren (alleen tocht/trek is niet genoeg).
• Een CO2/vochtgestuurde ventilator monteren, liefst via Perilex (als je de driestandenschakelaar in de keuken nog kunt verbinden).
Weet ik wat mij te doen staat. Fijn om duidelijk te hebben hoe het zit en wat de handigste weg voorwaards is.

Ik ga bovenstaande punten uitvoeren. Bedankt voor het meedenken allemaal d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

!GN!T!ON schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Weet ik wat mij te doen staat. Fijn om duidelijk te hebben hoe het zit en wat de handigste weg voorwaards is.

Ik ga bovenstaande punten uitvoeren. Bedankt voor het meedenken allemaal d:)b
Ik ben uiteraard geen expert, je zou het moeten lezen als: dat zou ík doen. :+

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:08
Wij hebben zo'n Orcon gekocht met vochtsensor en in de 2e badkamer de bediening hangen. Ideaal apparaat. niet hoorbaar in idle.

Kan hem zo ophangen, aansluiten, vastschroeven en klaar. ff goed instellen qua toeren, wat erg simpel is.

€230 betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

vwb de perilex (die ik niet meer zou gebruiken omdat deze om de een of andere reden is doorgeknipt) let wel dat er meedere toepassingen zijn voor deze aansluiting: Wikipedia: Perilex
Je moet dus wel goed weten wat je doet wil je daar aan gaan werken. Je kan ook twee afstandsbedieningen koppelen aan een Itho dacht ik. Maar dat kunnen ze je bij warmteservice zo vertellen (reageren altijd snel en vriendelijk op mijn domme vragen).
Aangezien het jaren '70 bouw is kan mechanische ventilatie wel of niet moeten (afhankelijk van isolatie) , beter is het wel weer aan te sluiten want het is er toch al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:56
Ik zou die itho gewoon met een normale stekker kopen.
Geen gedoe met perilex.

Afstandsbediening voor in de keuken is wel fijn.
Voor de badkamer is het niet nodig, omdat hij zelf vocht detecteert.

https://www.hornbach.nl/p...latie-cve-s-euro/6662809/

https://www.hornbach.nl/p/draadloze-rft-zender-wit/5578675/

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 02-05-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
franssie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:08:
vwb de perilex (die ik niet meer zou gebruiken omdat deze om de een of andere reden is doorgeknipt) let wel dat er meedere toepassingen zijn voor deze aansluiting: Wikipedia: Perilex
Je moet dus wel goed weten wat je doet wil je daar aan gaan werken. Je kan ook twee afstandsbedieningen koppelen aan een Itho dacht ik. Maar dat kunnen ze je bij warmteservice zo vertellen (reageren altijd snel en vriendelijk op mijn domme vragen).
Aangezien het jaren '70 bouw is kan mechanische ventilatie wel of niet moeten (afhankelijk van isolatie) , beter is het wel weer aan te sluiten want het is er toch al.
Ja de perilex gaat hem niet meer worden denk ik, aansluiting / knop in de badkamer en keuken zijn allebei weg en de WCD ook.

Zo'n Itho met normale stekker en afstandsbediening klinkt mij dan als beste optie. Denk wel dat de m ventilatie nodig is, getuige de schimmel in de badkamer :p Ik zal ook kijken of ik weer een ventiel in de keuken terug kan plaatsten, of die 100% nodig is / was weet ik niet, maar het kan geen kwaad dit te herstellen denk ik. Qua isolatie is er nu boven dubbelglas hr++ en spouwmuur isolatie boven / beneden. Ik ga beneden al het glas ook nog vervangen voor HR++ (triple + past niet in kozijnen helaas) en vloer en dakisolatie ga ik nog (laten) plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Let wel dat die van de Hornbach zonder afstandbediening is.
Ik heb deze : https://www.installand.nl...ve-s-geint-rv-en-rft-auto
Krijg je er vier ventieldoppen en de afstandsbediening bij. Ding is wel duurder geworden (betaalde er twee jaar geleden dacht ik 230 voor) maar soit. edit: nu leveren ze zowel een perilex als euro stekker erbij, dat was toen anders.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 02-05-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinL94
  • Nu online
Ik heb zelf een Orcon en die hoor je inderdaad niet als ze op de laagste stand staan.

En inderdaad wat aangegeven is kan het nooit kwaad om dat ventilatiekanaal in de keuken weer open te maken en er een ventiel op te zetten.

Mocht je echt zin hebben om te hobby'en dan kun je nog overwegen om een koof boven de afzuigkap te maken zodat je naar links door de muur naar buiten kunt met je afzuiging van de afzuigkap. (Tenminste daar lijkt een raam dus buitenmuur te zitten). Hoef je ook nooit meer filters te vervangen maar is nu wel wat meer werk om netjes te maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
RobinL94 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:23:
Mocht je echt zin hebben om te hobby'en dan kun je nog overwegen om een koof boven de afzuigkap te maken zodat je naar links door de muur naar buiten kunt met je afzuiging van de afzuigkap. (Tenminste daar lijkt een raam dus buitenmuur te zitten). Hoef je ook nooit meer filters te vervangen maar is nu wel wat meer werk om netjes te maken natuurlijk.
rijtjeshuis helaas, muren links en rechts komen bij de buren in resp. de woonkamer en keuken, denk niet dat die een gat in de muur met een buis eruit zouden waarderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Nu online
Haha nee in dat geval niet. Maargoed er is daar ergens een buitenmuur dus het is dan maar net een kwestie van hoe lang je de koof moet maken ;) Kan ook een hoekje om

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:24
RobinL94 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:23:
En inderdaad wat aangegeven is kan het nooit kwaad om dat ventilatiekanaal in de keuken weer open te maken en er een ventiel op te zetten.

Wat je ook kunt doen is
• de afzuigkap aansluiten op de buis in de keuken
• de buis van de keuken op zolder doorzagen en apart een dakdoorvoer voor maken
• de nieuwe Itho unit de badkamer af laten zuigen door de bestaande dakdoorvoer
Zolang er in elk gesloten traject maximaal 1 motor zit.

Wat je ook wel ziet is een recirculatiekap waarboven een afzuigventiel zit zonder dat het hard verbonden is. Dat combineert beide zonder dat de motoren elkaar in de weg zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 02-05-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@!GN!T!ON Nou succes met de aanpassingen de komende week.
Voor wat je badkamer betreft, die schimmel is hardnekkig, wellicht kapotstomen en goede sigma verf (of een ander A-merk) erop, bijvoorbeeld https://www.verf-plaza.nl/merken/sigma/sigma-badkamerverf/
Kost even wat meer dan bouwmarktverf maar het verschil in kwaliteit is vele malen groter dan het verschil in prijs. En primen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:15:
Let wel dat die van de Hornbach zonder afstandbediening is.
Ik heb deze : https://www.installand.nl...ve-s-geint-rv-en-rft-auto
Krijg je er vier ventieldoppen en de afstandsbediening bij. Ding is wel duurder geworden (betaalde er twee jaar geleden dacht ik 230 voor) maar soit. edit: nu leveren ze zowel een perilex als euro stekker erbij, dat was toen anders.
Da’s volgens mij afhankelijk van de uitvoering. Je link is de uitvoering 03-00404 met beide stekkers:
https://ithodaalderop.com...%20CVE-S%20ECO%20(nl).pdf

Ik betaalde 4 jaar geleden 209€. Da’s 20% erbij in 4 jaar.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Boeryepes schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Da’s volgens mij afhankelijk van de uitvoering. Je link is de uitvoering 03-00404 met beide stekkers:
https://ithodaalderop.com...%20CVE-S%20ECO%20(nl).pdf

Ik betaalde 4 jaar geleden 209€. Da’s 20% erbij in 4 jaar.
Zou best kunnen - jaren geleden heel wat vrienden en familie gewezen op het vervangen van de afzuiging omdat het eigenlijk een no-brainer was om geld te besparen.
20% erbij in vier jaar is ook weer niet zo schokkend overigens, als je het ding ten opzichte van een oude AC versie ook in die tijd terug verdient.
Met name de RV (vochtigheid) detectie van de moderne versies vind ik echt geniaal (al lijkt ie soms wat lang na te draaien).
CO2 module heb ik lang over getwijfeld maar niet gedaan, heb CO2 meters maar aangezien ik niet in de badkamer slaap vraag ik me af of die aanslaat bij een hogere CO2 in de slaapkamer waar ik geen directe afzuiging heb.

ik ga wat /ot maar het is leuk slim spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Zou best kunnen - jaren geleden heel wat vrienden en familie gewezen op het vervangen van de afzuiging omdat het eigenlijk een no-brainer was om geld te besparen.
20% erbij in vier jaar is ook weer niet zo schokkend overigens, als je het ding ten opzichte van een oude AC versie ook in die tijd terug verdient.
Met name de RV (vochtigheid) detectie van de moderne versies vind ik echt geniaal (al lijkt ie soms wat lang na te draaien).
CO2 module heb ik lang over getwijfeld maar niet gedaan, heb CO2 meters maar aangezien ik niet in de badkamer slaap vraag ik me af of die aanslaat bij een hogere CO2 in de slaapkamer waar ik geen directe afzuiging heb.

ik ga wat /ot maar het is leuk slim spul.
Het bevalt mij ook prima. Het lang nadraaien herken ik wel (niet altijd) maar liever te lang dan te kort.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36
CodeCaster schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:59:
[...]

Een optie zou zijn de Itho Daalderop CVE-S met 4 ventielen, RF-afstandsbediening en ingebouwde vochtsensor. Ik heb 'm zelf ook, het is niet de stilste.
Al het andere advies negeren en dit inderdaad doen. Vooral ook niet die afzuigkap, ook al is het maar met een koof, aansluiten op je mechanische ventilatie. Je hebt nu geen mechanische ventilatie in je huis om vocht af te zuigen. Naast dat te veel vocht tot schimmel leidt, kost het ook nog eens heel veel energie om vochtige lucht op te warmen. Wat je daarnaast ook nog zou moeten doen is de ventilatiebuizen (als dat gat in je woonkamer/keuken ook weer open is) schoonmaken met een ronde borstel. Er zijn daarvoor speciale borstels die op een soort van lange slang zitten. Die zet je op een boormachine en duw je vervolgens al borend de buis in. Wel alle andere ventielen afplakken want er komt sowieso een hele zut zwarte troep/stof uit. Scheelt daarna een hoop voor je afzuiging EN gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-06 12:44
!GN!T!ON schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:51:
Ik heb wat hulp nodig met het (opnieuw) aansluiten van een mechanische luchtafvoer.

Huis is gebouwd in de jaren 70 en enkele jaren geleden van de lokale woonstichting verkocht aan de vorige bewoner. Deze heeft er een nieuwe keuken in gezet en hierbij ook de afzuiging de kookplaat verlegd.

Nu zijn alle verbouwingen en wijzigingen die vorige bewoner heeft gedaan van een kwaliteit en niveau om van te janken (iemand die dacht dat hij wel handig was, viel helaas vies tegen).

Ik heb op zolder nog een ventilator met perilex aansluiting, deze werd vroeger als ik het goed zie gebruikt voor de afvoer van kookdampen in de keuken en afvoer van lucht in de badkamer. Bij het plaatsen van de nieuwe keuken is een nieuwe afzuigkap geplaatst waarbij de motor in de afzuigkap zit i.p.v. op zolder. Vorige bewoner dacht denk ik dat dat ding op zolder niet meer nodig was en heeft de stekker doorgeknipt. Hierdoor werkt de afzuiging in de badkamer ook niet meer, waardoor ik nu last heb van zwarte schimmel in de badkamer omdat dit steeds een stoomkamer wordt met het douchen, binnen 2 minuten zit de hele kamer onder de condens van de plafond tot de muren enz.

Ik heb de badkamer inmiddels al meerdere keren helemaal schoongemaakt met antischimmel maar het komt elke keer na een paar weken weer terug, ik denk omdat de luchtafzuiging niet goed meer is (immers wel zo gebouwd maar nu kapot gemaakt). Ik zet tijdens het douchen de watertemperatuur al lager dan ik eigenlijk prettig vind, zet het rampje op een kier en laat de deur ook op een kier om op die manier te proberen wat luchtstroom te creeren, maar het is gewoon niet genoeg.

Ik wil nu dus de mechanisce ventilatie weer in bedrijf krijgen. Het liefste met de huidige afzuigingsmotor i.c.m. met een slimme stekker of slimme relais, zodat ik hem aan en uit kan schakelen via home assistant.

Wat ik zie aan de stikker op het apparaat werkt deze gewoon op 220v, geen krachtstroom nodig. Kan ik de perilex stekker afknippen en hier gewoon een normale 220v stekker op aansluiten i.c.m. met een smart tussenstekker?

[Afbeelding]

sticker op de machine.

[Afbeelding]

perilex stekker

[Afbeelding]

afgeknipte wcd.

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Ik heb hier een aantal jaren geleden ook zo'n 220/230V ventilator op de lage stand aangesloten. Meestal heeft de ventilator een nul en meerdere fase aansluitingen. De meest hoogohmige is de zachtste stand, de laagohmige draad is de hoogste stand.

Het nadeel van deze oude 220/230V ventilators.is dat ze veel bewegende massa hebben en relatief veel.stroom verbruiken: zo'n 10 a 15W op de lage stand. Een DC ventilator is vaak wel een 50 tot 100% zuiniger in de lage stand en ook stiller. Maar.goed op korte termijn is het heel verstandig om voldoende te ventileren.

[ Voor 4% gewijzigd door fastedje op 06-05-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 14:21
Nog een argument om je ventilatie in je keuken te herstellen: aangezien je op gas kookt dien je ook de rookgassen af te voeren. Je gasfornuis produceert CO2 en vocht; beiden wil je het liefst niet in je woning hebben in hoge concentraties.
Pagina: 1