Hi Tweakers!
Na ruim 7 jaar trouwe dienst, is het tijd geworden om gedag te zeggen tegen mijn huidige PC build (o.a. Intel i7 4790K + Geforce GTX 970). Ik ga een nieuwe Game PC bouwen! Inmiddels heb ik al aardig wat uren gespendeerd aan de build samenstellen, research doen, build aanpassen, meer research doen etc. Ik hoop dat ik voldoende beslagen ten ijs kom om jullie mening/kritiek/tips te vragen!Doel van de build
Ik wil graag op hoge kwaliteit op een 1440p/144hz scherm kunnen gamen, waarbij het ook lukt om wat zwaardere spellen te draaien. Ik wil ook enigszins toekomstbestendig zijn, vandaar de keuze voor een DDR5/Am5 build. Ray tracing is voor mij niet belangrijk. Verder gebruik ik de PC voor wat algemene dingen, en qua prijs/kwaliteit verhouding kijk ik daarom vooral naar het aanbod van AMD. Overclocken is denk ik voor mijzelf een brug te ver, al durf ik best een AMD EXPO profiel in te schakelen om de RAM bankjes wat beter te laten presteren dan stock.Budget
Ik wil voor rond de EUR 1.700,00 (+/- 100 euro ruimte) een PC bouwen. Dat bedrag mag puur aan componenten besteed worden. Peripherals heb ik, evenals een 1440p/144hz capabel scherm dat FreeSync (en Gsync) ondersteund. Schijfruimte heb ik inmiddels al besteld (Samsung 980 Pro 500GB als boot drive en de 1TB als normale opslag), maar ik laat ze in de build staan tbv de optelsom van de kosten voor deze build. Tenslotte heb ik nog een full tower case (de Cooler Master HAF X) waar case fans in zitten geïntegreerd. Gezien mijn huidige build, denk ik dat ik deze case het beste kan blijven gebruiken (na een grondige schoonmaak sessie natuurlijk).De build
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 289,- | € 289,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B650 AORUS ELITE AX (rev 1.0) | € 257,- | € 257,- |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6950 XT | € 649,- | € 649,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Slim | € 57,86 | € 57,86 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 119,- | € 119,- |
1 | Voedingen | Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 | € 148,90 | € 148,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 87,- | € 87,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB | € 54,33 | € 54,33 |
Totaal | € 1.662,09 |
Motivatie per onderdeel
Moederbord
- Am5 moederbord met veel opties (o.a. bluetooth).Processor
- Hele snele processor die Single Core gelijkwaardig is aan Ryzen 5 7600X, maar Multi Core beter performed en niet heel veel duurder is..Grafische kaart
- De beste prijs/kwaliteit verhouding om 1440p 144hz gaming te ondersteunen.RAM
- AMD EXPO bankjes met 6000MhzHarde schijf 2 (Stuff)
- Wordt in veel builds aangeraden, en lijkt schappelijk geprijsd.Harde schijf 1 (Windows)
- Zelfde als hierboven, maar dan een kleinere capaciteit als dedicated Windows drive.Heatsinks voor NVMe's
- Ik dacht eerst gezien te hebben dat ik deze nodig had, maar klopt het dat het moederbord al voldoende heatsinks heeft voor hitte regulatie van de NVMe's?CPU koeler
- Stille CPU-koeler, die geen RAM slots blokkeert.Voeding
- ATX3 voeding op advies van martyw !Mijn vragen:
- Zien jullie gekke dingen in deze build? Zoals bottle necks?
- Heb ik dedicated heat sinks nodig voor mijn SSD NVMe's?
- Is deze voeding genoeg voor deze build? Is er een betere keuze?
- Is deze CPU koeler een goede keuze?
- Is mijn RAM keuze oké? En maakt de spanning/voltage nog uit? (er is ook een setje die 1,35V vraagt ipv 1,25V)
- Is mijn keuze om mijn case te behouden verstandig? Dat de poorten voorop de case verouderde aansluitingen zijn, maakt mij niet zoveel uit.
Ik sta open voor alle soorten tips/kritiek/adviezen! Ben benieuwd!
[ Voor 7% gewijzigd door Dennishzd op 02-05-2023 22:17 ]