Compatible check gpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAbyssal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-08-2024
Hi all,

Ik heb al jaren een 780 van MSI. De nieuwste games speel ik voornamelijk op Ps5 echter zijn er nog wat MMORPGs die ik vrijblijvend opstart op de Pc (o.a guild wars 2).

Nu merk ik dat m'n videokaart gewoon simpelweg te kort komt en wil ik met minimale uitgaves ervoor zorgen dat m'n framerate steady blijft. M'n machine gaat nog best goed mee in de meeste MMORPGs zoals lost ark, ffxiv etc.

Ik heb momenteel 16gb ram, een i5 4460 en qua moederboard heb ik een ASUS Maximus VII Hero. Ik heb me jaren niet meer in specs verdiept en loop nu vast op de PCI sloten. Ik zag een prima kaart voorbij komen, RTX 3060. Ik kom er alleen niet uit of m'n moederbord de PCI ondersteund zodat het ook de chipset leest.

Kan iemand dit voor me bevestigen? Dank is groot zoals altijd!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 06:45

Silence

Godlike

Ondersteunen zal het wel maar misschien dat de cpu gaat bottlenecken waardoor je dus minder uit de kaart haalt dan met een nextgen cpu.

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:49
Het is een prima kaart, maar je processor is al een behoorlijk oudje. Zou hem daarom hem eerder koppelen met een goedkope tweedehandse kaart van enkele generaties terug. Daarbij moet je ook rekening houden met je voeding, aangezien de rest van je systeem al ongeveer 10 jaar oud is.

[ Voor 21% gewijzigd door lamaa1 op 02-05-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:53
Je kan ook prima nu een 3060 kopen en later de rest van het systeem vervangen als dat ook nodig blijkt te zijn. Je moederbord ondersteunt de videokaart, PCI-e 4.0 is backwards compatible met 3.0. Je moet alleen even goed kijken naar je huidige voeding en of die wel genoeg over heeft om een 3060 aan te sturen. Volgens deze tabel van MSI (https://www.msi.com/blog/recommended-psu-table) is 550W waarschijnlijk voldoende, maar dan moet je ook nog controleren of de de juiste stekkers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 23:11
@HikariMisako Qua PSU/Voeding maak ik mij niet zoveel zorgen. Een GTX780 lust zelf een best stevige hoeveel aan stroom (250W rated)

@MrAbyssal Ik kan hier 2 opties geven:
Optie 1: Je moet zelf de energierekening betalen, maar wil toch een betere videokaart. De game die je nu speelt en in de komende 2 a 3 jaar wenst te spelen, vragen niet de zwaarste specs.
Mocht je in de toekomst een andere pc gaan samenstellen of kopen, dan hoeft deze videokaart niet perse meegenomen worden.
Met deze optie bespaar je tientallen euro's op zowel stroomverbruik als aanschaf.

Keuze optie: Tweakers Vraag&Aanbod - GTX1060 6 GB, GTX1070, GTX1080, GTX1660Ti

Optie 2: Je wil een betere videokaart dan je nu hebt en dat doe je met de gedachte om deze videokaart in de toekomst mee te nemen naar een andere pc. Daarnaast vind je de 2e hands opties eigenlijk maar niets

Keuze opties: RTX3060, RTX3060Ti, RTX4060

-----
Extra: Met de GTX1000-serie verwacht ik dat je huidige systeem er alles uit kan halen, maar mis je het Raytracing deel. Daarnaast is de 1000 serie zeer efficient met energieverbruik (TOV de RTX2000 / 3000/4000 series)

Met de RTX-serie kaarten kan het zijn dat je niet alles (qua prestaties) uit de grafische kaart kan halen. Met de genoemde titels is dat geen ramp en met de wissel naar een nieuwer systeem kan je dus nog wat extra prestatie verkrijgen.

Suc7 met de keuze!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving