Verfspuit voor Acrylaat muurverf en lazuur schutting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 15:22
Mijn vraag

Goedemiddag Allemaal,

Binnenkort wil ik wat kamers thuis weer gaan verven (Acrylaat - Merk Jotun), maar ook nog is moet voorstrijken. Naast muurverf heb ik ook een lange schutting (35m x2) die straks ook weer een beschermlaagje moet krijgen tegen vergrijzing (HK lazuur of UV) wat een flinke klus is met de kwasten en rollers.

Gezien de hoeveelheid en diverse kleuren zit ik er toch aan te denken om een verfspuit te halen die dit allemaal kan.

Het hoeft van mij geen pro spul te zijn, gezien ik het heel af en toe gebruik en niet dagelijks en airless lijkt me wel wat. Wat voor mij belangrijk is dat deze gewoon mooi egaal kan spuiten zonder verstoppingen of lekkages, gezien ik in sommige reviews al zie dat enkele binnen 10m al lekken of verstopt raken en dat wil ik dus niet.

Wat ik al gevonden;

Voor de prijs zit ik te denken aan +/- 400 euro, minder of iets meer mag altijd.

Wagner Control Pro 250 M of R
Wagner Universal Sprayer W 950

Gezien ik er totaal geen verstand van heb ben ik eigenlijk benieuwd naar de ervaringen hier.

Alvast bedankt!

P.s ik leun naar de W950 vanwege goede reviews en de prijs, maar als de 250M of R nog een stuk beter is (2x W950 prijs)
...

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 02-05-2023 13:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Ik heb de 950, die is erg handig. Vooral dat je de verfspuit in de verfpot kan doen en gewoon kan spuiten is erg fijn.

Ik heb het een keer verdund gebruikt en een keer onverdund.
Toen het verf verdund was moest ik er 2x overheen, onverdund kon ook gewoon, het was iets dikker maar ging prima in 1 laag.

Ik merkte wel dat er een bepaalde textuur achter blijft na het spuiten.

Ook wil ik aankaarten dat je een beetje moet oefenen met het spuiten, afstand tot het te spuiten doel en snelheid van de spuit. Eerste keer ging lastig, tweede keer al beter.

Heb beide keren wel nagerold met een roller voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Ammo123 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:59:
Ik heb de 950, die is erg handig. Vooral dat je de verfspuit in de verfpot kan doen en gewoon kan spuiten is erg fijn.

Ik heb het een keer verdund gebruikt en een keer onverdund.
Toen het verf verdund was moest ik er 2x overheen, onverdund kon ook gewoon, het was iets dikker maar ging prima in 1 laag.

Ik merkte wel dat er een bepaalde textuur achter blijft na het spuiten.

Ook wil ik aankaarten dat je een beetje moet oefenen met het spuiten, afstand tot het te spuiten doel en snelheid van de spuit. Eerste keer ging lastig, tweede keer al beter.

Heb beide keren wel nagerold met een roller voor de zekerheid.
Merkte je moeite met onverdund? Schijnt ook nogal een dingetje te zijn bij goedkopere modellen.

Als het goed is moet de textuur vrij glad zijn in vergelijking met rollers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Ferio schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Merkte je moeite met onverdund? Schijnt ook nogal een dingetje te zijn bij goedkopere modellen.

Als het goed is moet de textuur vrij glad zijn in vergelijking met rollers.
ik merkte moeite maar het ging uit eindelijk wel, vond het ook fijner dan verdund om eerlijk te zijn want ik merkte dat wanneer het verdund eruit spoot, ik vaker plekken had met teveel verf waar het ging druipen.

Ik ging er met rollers overheen vanwege de te natte plekjes, als je wat meer ervaren bent met de spuit zou dat dus niet hoeven maar voor mij is dat nog niet mogelijk geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Numbers
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Heb zelf de 250R gebruikt om het hele huis aan de binnenkant te voorzien van een laagje en moet zeggen dat als je eenmaal de juiste viscositeit te pakken hebt, het echt wel goed werkt. Daarnaast moet je er wat handigheid in krijgen en vloeiende bewegingen maken.

Dus leg vooral wat grote stukken karton klaar leggen om testbanen te maken en je spray oppervlak (randen!) te beoordelen. Je zult wat moeten spelen met het verdunnen van de verf en de druk van het apparaat.

Houdt er daarnaast rekening mee dat je alles, maar dan ook echt alles inclusief de vloer moet afplakken waar geen verf op mag komen. De nevel dwarrelt door de hele ruimte. Veel verschillende kleuren is niet echt aan te raden, want het afplakken en schoonmaken van het apparaat kost je echt veel tijd.

Het schoonmaken van het apparaat is erg belangrijk. Nadat ik hier een beetje handigheid in kreeg was ik er toch nog een dik half uur per keer mee bezig. Op YouTube staan hier wel goede filmpjes over.

Mijn conclusie; omdat ik het apparaat al had gebruikt en niet terug kon ben ik door gegaan, maar de volgende keer ga ik weer met de roller aan de slag.

Trust me when I say this is only the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Numbers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:10:
Heb zelf de 250R gebruikt om het hele huis aan de binnenkant te voorzien van een laagje en moet zeggen dat als je eenmaal de juiste viscositeit te pakken hebt, het echt wel goed werkt. Daarnaast moet je er wat handigheid in krijgen en vloeiende bewegingen maken.

Dus leg vooral wat grote stukken karton klaar leggen om testbanen te maken en je spray oppervlak (randen!) te beoordelen. Je zult wat moeten spelen met het verdunnen van de verf en de druk van het apparaat.

Houdt er daarnaast rekening mee dat je alles, maar dan ook echt alles inclusief de vloer moet afplakken waar geen verf op mag komen. De nevel dwarrelt door de hele ruimte. Veel verschillende kleuren is niet echt aan te raden, want het afplakken en schoonmaken van het apparaat kost je echt veel tijd.

Het schoonmaken van het apparaat is erg belangrijk. Nadat ik hier een beetje handigheid in kreeg was ik er toch nog een dik half uur per keer mee bezig. Op YouTube staan hier wel goede filmpjes over.

Mijn conclusie; omdat ik het apparaat al had gebruikt en niet terug kon ben ik door gegaan, maar de volgende keer ga ik weer met de roller aan de slag.
Nevel komt lekker in de hele ruimte? Dus als je met een muur bezig bent, kan het 4 meter achter je nog neerkomen?

de reden waarom ik naar zoiets kijk, is omdat ik behoorlijk veel oppervlak moet gaan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Ferio schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Nevel komt lekker in de hele ruimte? Dus als je met een muur bezig bent, kan het 4 meter achter je nog neerkomen?

de reden waarom ik naar zoiets kijk, is omdat ik behoorlijk veel oppervlak moet gaan doen. :)
Klopt inderdaad. Die nevel was het ergste bij de donkere kleur verf, maar ook de witte nevel kwam ver. Wij hebben het aansluitend aan een complete verbouwing gedaan, letterlijk het hele huis en elke kamer moest gebeuren en hadden bijvoorbeeld bewust de stucloop laten liggen. Al de voorbereidingstijd (afplakken) en het schoonmaken nadien is voor mij de reden dat een volgende keer het weer met de roller gaat gebeuren.

Had daarnaast ook gedacht om de buitenmuren ermee te doen, maar vanwege de nevel binnen en al het afplakken, het buiten toch met de roller gedaan.

De filmpjes op YouTube laten het er simpel eruit zien, maar je voorbereiding, spray beeld en soepele bewegingen zijn erg belangrijk. Het resultaat is wel erg strak overigens, maar ik ben genezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Numbers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Klopt inderdaad. Die nevel was het ergste bij de donkere kleur verf, maar ook de witte nevel kwam ver. Wij hebben het aansluitend aan een complete verbouwing gedaan, letterlijk het hele huis en elke kamer moest gebeuren en hadden bijvoorbeeld bewust de stucloop laten liggen. Al de voorbereidingstijd (afplakken) en het schoonmaken nadien is voor mij de reden dat een volgende keer het weer met de roller gaat gebeuren.

Had daarnaast ook gedacht om de buitenmuren ermee te doen, maar vanwege de nevel binnen en al het afplakken, het buiten toch met de roller gedaan.

De filmpjes op YouTube laten het er simpel eruit zien, maar je voorbereiding, spray beeld en soepele bewegingen zijn erg belangrijk. Het resultaat is wel erg strak overigens, maar ik ben genezen ;)
Duidelijk.

De kamers zullen wel geheel leeg zijn, maar ik moet er totaal 3 doen inclusief plafonden en daarbij ook de gang. Ik plak dan ook altijd de randen af en doe meestal 2 lagen (ook al dekt 1x goed). Dus de tape moet tussen de lagen er weer af + de nodige droogtijd. Al met al minimaal 2 dagen verder.

Ik vraag me af of een verfspuit dan niet handiger is en dan de voorstrijk als verdunning door de verf en gaan. Action heeft van die mooie plastic folie met plakranden en die heb je er zo op.

Enige nadeel lijkt me het reinigen van de machine, lees berichten van mensen die wel 45m bezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numbers
  • Niet online
Dit filmpje laat het wel goed zien: YouTube: How to clean Wagner paint sprayer - control pro 350

Ik was er een dik half uur mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Ik ben er inmiddels uit en heb afgelopen weekend de knoop doorgehakt. Na veel lezen en video's bekijken ben ik niet voor team geel (Wagner) gegaan zoals het word genoemd, maar voor team blauw (Graco).

De Kwaliteit van Graco is een stuk beter (volgens reviews) en daarbij is de spuit ook 210bar ipv. 110bar zoals bij Wagner en dus is o.a het eindresultaat veel beter.

Als eerste kwam de A20 op mijn pad, maar die bleek al gauw niet voldoende, dus kwam de A30 naar voren Deze kan dikkere verven (kwaliteit) makkelijker spuiten, hoewel de motor wel hard moet werken. Ik heb dus besloten nog een stapje hoger te gaan met overcapaciteit en dus is uiteindelijk de A45 pro eruit gekomen met 517tip en 40cm extender.

De uiteindelijk prijs is dus het dubbele geworden :o , maar ik heb liever kwaliteit in huis dan mindere. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emda37
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-10-2023
En Ferio, heb je 'm inmiddels al kunnen gebruiken? Zo ja, dan ben ik heel benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Emda37 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:26:
En Ferio, heb je 'm inmiddels al kunnen gebruiken? Zo ja, dan ben ik heel benieuwd naar je ervaringen.
Jazeker, ik heb een graco A45 Pro Plus gekocht en heb de kamers binnen een klein uurtje geheel gespoten en het resultaat is perfect. Het afplakken van de ramen kost wel wat tijd, maar bij een schilders zaak heb je van dat statisch plastic en is dat eigenlijk ook zo gedaan.

De Graco die ik had bleek een productiefout in te zitten, dus heb momenteel een nieuwe gekregen die nog geheel nieuw in de doos zit met de nodige toebehoren. Denk dat ik deze wel ga verkopen, ging het huis nu klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emda37
Goed te lezen dat het een succes is geweest!
Afplakken kost altijd tijd dus dat moeten we maar voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Emda37 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:37:
Goed te lezen dat het een succes is geweest!
Afplakken kost altijd tijd dus dat moeten we maar voor lief nemen.
Zeker, super strak resultaat. Wel Graco nemen want Wagner heeft maar 110bar (de helft minder) en het resultaat is merkbaar slechter! De verneveling met Graco is echt een stuk beter door de hogere druk. Volgens mij spoot ik rond 150-160bar.

[ Voor 12% gewijzigd door Ferio op 30-08-2023 21:55 ]

• Emda37
Ferio schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:54:
[...]

Zeker, super strak resultaat. Wel Graco nemen want Wagner heeft maar 110bar (de helft minder) en het resultaat is merkbaar slechter! De verneveling met Graco is echt een stuk beter door de hogere druk. Volgens mij spoot ik rond 150-160bar.
Dank voor de tip!
Pagina: 1