Door een opmerking in een ander topic getriggerd om hier eens beter naar te kijken.
Situatieschets:
Woning
Hier bevdindt zich de aardpen en de hoodverdeler
Gragage
Hier bevinden zich 3 onderverdelers en deze zijn aan de hoofdverdeler gekkoppeld door midddel van (3 maal) 5x6mm2 kabel.
Er is geoppert een separate aardkabel ivm potentiaal vereffening te leggen (tussen de aardpen van de garage en de onderverdelers).
Afstand tussen aardpen woning en onderverdelers garage ca. 35 meter.
Dit heeft me ook getriggerd om naar de Type 2 overspanningsbeveiliging van de onderverdelers te kijken. In mijn situatie is deze alleen aan de aarde aangesloten en niet rechtstreeks op de aardpen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xRpnJP4FGMZoQE85G5bhpnYU.png?f=user_large)
Is het verstandig om een separate aardkabel te leggen tussen de woning en de garage?
Is het nuttig om de overspanningsbeveilig ook aan te sluiten op de aardpen?
Situatieschets:
Woning
Hier bevdindt zich de aardpen en de hoodverdeler
Gragage
Hier bevinden zich 3 onderverdelers en deze zijn aan de hoofdverdeler gekkoppeld door midddel van (3 maal) 5x6mm2 kabel.
Er is geoppert een separate aardkabel ivm potentiaal vereffening te leggen (tussen de aardpen van de garage en de onderverdelers).
Afstand tussen aardpen woning en onderverdelers garage ca. 35 meter.
Dit heeft me ook getriggerd om naar de Type 2 overspanningsbeveiliging van de onderverdelers te kijken. In mijn situatie is deze alleen aan de aarde aangesloten en niet rechtstreeks op de aardpen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xRpnJP4FGMZoQE85G5bhpnYU.png?f=user_large)
Is het verstandig om een separate aardkabel te leggen tussen de woning en de garage?
Is het nuttig om de overspanningsbeveilig ook aan te sluiten op de aardpen?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8