RAM upgraden? Waar moet ik opletten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-04 23:08
Goedemiddag allemaal!

Ik heb even een korte en simpele vraag. Voordat ik een aankoop doe die verkeerd is of zelfs helemaal niet nodig is.
Want ik sta op het punt om mijn 1070Ti videokaart te vervangen voor iets met RX of RTX en dat is allemaal leuk en aardig. Maar nu twijfel ik ook of mijn 16GB RAM geheugen dan ook nog genoeg is.
Ik zie steeds vaker voorbijkomen dat games je aanraden om met 32GB te spelen.

Voor iemand die regelmatig games opstart en ook af en toe een gloed nieuw spelletje wil uitproberen, is het nodig om 32GB te hebben in 2023?
Zo ja, kan ik mijn 2x8GB DDR4 dan upgraden met ongeveer het zelfde? Oftewel, nog 2x8GB DDR4. (wat het verschil is tussen de DDR4 of DDR5 zou ik niet eens weten, ik weet alleen dat mijn moederbord alleen DDR4 support).
Zijn er nog andere dingen nodig waar ik op moet letten zodat de geheugenkaarten goed met elkaar overweg kunnen? Of kunnen alle merken prima samenwerken?

Sorry voor mijn rookie vraag, hoop dat iemand mij een beetje in de goeie richting kan duwen. Dank! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:28
Ja, we zijn langzaam de transitie aan het maken naar 32GB.
Echter... Heb jij al last van een tekort aan geheugen?
Hoeveel verbruik je volgens Task Manager?
Ga je al swappen?
Zelf zit ik ook nog op 16GB, maar ervaar nog geen problemen.

Als je gaat upgraden, ga dan naar 2x16 en niet 4x8.
Meer bankjes draaien op een lagere snelheid!

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-04 23:08
Waarom zou ik 2x16 doen en niet 4x8? Aangezien ik natuurlijk al 2x8 heb is dat natuurlijk wel de makkelijkste oplossing haha

Met grote spellen gebruik ik soms al we bijna de volle 100% aan geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-01 17:20
@GarBaGe zei al, 4 bankjes hebben lagere snelheid dan 2, dus 2x16 is sneller dan 4x8. Daarnaast loop je bij het kopen van nogmaals 2x8 het risico dat je memory niet lekker samen gaat met die andere of het überhaupt niet werkt. 2x16GB is 60 tot 80 euro, daarvoor zou ik niet 't risico lopen maar dat ben ik.

Als voor het upgraden van je ram, jij bent de enige die weet of je meer RAM nodig hebt. Gebruik je 16GB of dicht daarbij? Dan is 't tijd om te upgraden, zit je nog niet aan de 16 dan is 't dus niet nodig.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ryzen 5600X en B550 heb je? Dan beter naar 2x16GB ipv 4x8GB is de ervaring.

Welk merk en type RAM heb je nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:36
Groentjee schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:56:
Zijn er nog andere dingen nodig waar ik op moet letten zodat de geheugenkaarten goed met elkaar overweg kunnen? Of kunnen alle merken prima samenwerken?
Er is altijd een kans dat een bepaald merk/type geheugen niet gaat werken op jouw moederboard.
Wat daarom verstandig is, is aanbevolen geheugen modules gebruiken. Sommige fabrikanten van
moederborden hebben een lijst op hun website met de modules die zij getest hebben en goed werken met
dat moederbord.

Een andere optie is geheugen kopen van een bekende fabrikant (kijk eens wat populair is hier op Tweakers)
en kijk op de website van die fabrikant welke modules zijn aanbevelen voor jouw PC/moederbord.

Nog een andere optie is de upgrade uit te besteden aan een computerwinkel bij jou in de buurt.
Dan mogen zij gaan zorgen dat het werkt. Kost misschien ietsje meer maar dan heb je meer garantie.

Als je tips van Tweakers wilt m.b.t. RAM modules, vermeld dan in je vraag welk moederbord en processor je hebt (of wilt gaan kopen). Zonder deze informatie kunnen we geen specifiek advies geven.

Andere specifieke informatie: welke games wil je gaan spelen? Op welke beeldscherm resolutie speel je?

[ Voor 13% gewijzigd door peterpv op 02-05-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 19:47
peterpv schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Er is altijd een kans dat een bepaald merk/type geheugen niet gaat werken op jouw moederboard.
Wat daarom verstandig is, is aanbevolen geheugen modules gebruiken. Sommige fabrikanten van
moederborden hebben een lijst op hun website met de modules die zij getest hebben en goed werken met
dat moederbord.
Dit. Fabrikanten hebben hele lijsten met geheugen wat ondersteunt wordt. Daarop kun je ook zien of je 2 of 4 bankjes kunt gebruiken van dat type.

Zoals gezegd door anderen: wanneer je je geheugen op een fatsoenlijke snelheid wil draaien, is het aan te bevelen slechts 2 bankjes te gebruiken en geen geheugen te mixen met elkaar.
In het meest positieve geval draait je geheugen dan op de snelheid van je langzaamste set, maar waarschijnlijker draait het dan enkel op de default ddr4 standaard van slechts 2133MT/s of misschien zelfs instabiel met crashes als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

En ik zou het gewoon nog niet doen tbh. Ik heb tot op heden nog geen spel wat daadwerkelijk meer dan 16gb vereist.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

heuveltje schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:04:
En ik zou het gewoon nog niet doen tbh. Ik heb tot op heden nog geen spel wat daadwerkelijk meer dan 16gb vereist.
Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je speelt. Ik heb onlangs mijn pc voorzien van een extra setje 2x16GB (dus nu 4x16GB), omdat ik met Cities: Skylines regelmatig tegen de 32GB aan zat te hikken. Nu nog steeds, alleen heb ik nu dan nog zo'n 32GB vrij. Alle vier lijken ook gewoon op 3600MT/s te draaien.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1