Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roythomassen
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-06-2024
Huidige netwerk is als volgt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-n1z9bd4GmunlZPBgBQLhQUor3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aVWxZaHV6W7bIOkYDiY0OPCS.png?f=fotoalbum_large
Maar sinds een paar weken verlies ik constant de wifi in huis waardoor veel smarthome apparaten het niet meer doen en de verbinding met de mobiele telefoons ook niet stabiel zijn.
Om deze reden heb ik er gisteren alles uitgetrokken en wil ik het opnieuw gaan inrichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDLpusXmpDX9fGEixoMLn6NgWic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/roPH9QbjJFRIMUp47evYzN3t.png?f=fotoalbum_large
Zo zou het eruit moeten komen te zien.
De diverse routers gaan eruit, en ik plaats een 24poort switch terug die ik nog heb liggen.
Van daaruit wil ik alles gaan verbinden en dan ook de D-link COVR's gaan gebruiken om alles gelijk te houden en deze zijn makkelijk uit te breiden en goedkoop in aanschaf.

Gaat deze oplossing zo werken, kan dit totaal niet of adviseren jullie iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tussen de Genexis en de switch hoort nog een router.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
Als je de mogelijkheid hebt om vanuit een centrale switch accesspoints aan te sturen dan zou ik dat altijd verkiezen voor een Mesh netwerk.

Ook zou ik vanuit een situatie van slecht wifi bereik ook niet direct teruggrijpen op de goedkoopste optie. Veel tweakers hier zweren bij Ubiquiti. Dat is alleen wel wat prijziger. Ik heb zelf twee uitvoering: TP-Link EAP235-Wall in huis hangen en overal prima bereik. Wel op basis van houten vloeren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roythomassen
Diederik schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:32:
Tussen de Genexis en de switch hoort nog een router.
Is dit echt noodzakelijk?
Ik dacht dat de glasmodem de verbinding kon verzorgen en de switch de poorten uitbreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roythomassen
CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:37:
Als je de mogelijkheid hebt om vanuit een centrale switch accesspoints aan te sturen dan zou ik dat altijd verkiezen voor een Mesh netwerk.

Ook zou ik vanuit een situatie van slecht wifi bereik ook niet direct teruggrijpen op de goedkoopste optie. Veel tweakers hier zweren bij Ubiquiti. Dat is alleen wel wat prijziger. Ik heb zelf twee uitvoering: TP-Link EAP235-Wall in huis hangen en overal prima bereik. Wel op basis van houten vloeren.
De D-link's zijn goedkoop in aanschaf, desnoods zet ik in elke ruimte waar een UTP-kabel zit zo'n ding.
€ 15,00 per stuk is geen geld.

Voor wat betreft de TP-Link EAP235-wall, helaas beschik ik niet over PoE.
Dus dan zou ik daar weer aparte hardware voor aan moeten schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

roythomassen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Ik dacht dat de glasmodem de verbinding kon verzorgen en de switch de poorten uitbreid
Even snel gezien is het Genexis modem ook een router, dus dan hoeft het niet.

Als jij meerdere VLAN's wilt ondersteunen voor bepaalde WiFi clients, dan wil je kunnen filteren op je router, en dat zal deze Genexis waarschijnlijk niet kunnen. Dan heb je meer aan een fatsoenlijke router/firewall die VLAN ondersteuning heeft. Bijvoorbeeld een Ubnt EdgeRouter.

Een reden om een splitsing te maken in je WiFi clients is het inperken van risico's. Een WiFi Lamp kan - indien kwetsbaar - gebruikt worden om toegang te krijgen tot de rest van je netwerk. Dus je NAS wil je eigenlijk niet in hetzelfde VLAN als de lampen hebben.
Idem dito voor je WiFi WCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
roythomassen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Het plaatje dat je hebt gebruikt van de Genexis is een Titanium, die staat altijd in Bridge, als je dit type hebt bij Caiway, dan is een router noodzakelijk en kan je niet direct een switch aansluiten.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan altijd even bij Caiway navragen wat je hebt en of je misschien in aanmerking komt voor een andere router/modem. Verder wil je niet zozeer mesh (want je trekt allemaal kabels) als wel alles van een merk en liefst centraal te managen.
Een mesh netwerk heb je als de AP onderling ook met wifi verbinden, dit kan als backup of als enige verbinding. Verder is het een vreselijke misbruikte marketing term.
Misschien eerst ook even controleren of je niet last hebt van een verstoring in de omgeving waardoor jouw wifi verstoord wordt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roythomassen
Diederik schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Het plaatje dat je hebt gebruikt van de Genexis is een Titanium, die staat altijd in Bridge, als je dit type hebt bij Caiway, dan is een router noodzakelijk en kan je niet direct een switch aansluiten.
Dan gewoon de Netgear R6400v2 even naar een factory reset en opnieuw installeren?
Wifi verbinding uit laten en de D-link's daarvoor benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roythomassen
Frogmen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:33:
Je kan altijd even bij Caiway navragen wat je hebt en of je misschien in aanmerking komt voor een andere router/modem. Verder wil je niet zozeer mesh (want je trekt allemaal kabels) als wel alles van een merk en liefst centraal te managen.
Een mesh netwerk heb je als de AP onderling ook met wifi verbinden, dit kan als backup of als enige verbinding. Verder is het een vreselijke misbruikte marketing term.
Misschien eerst ook even controleren of je niet last hebt van een verstoring in de omgeving waardoor jouw wifi verstoord wordt.
Ik wil met name een mesh voor de wifi in de tuin, woonkamer en zolder.
De Google hubs zitten hier dan op en na koppeling kan ik hiervoor ook de lampen en stopcontacten via wifi gebruiken.

Voorheen had ik dus alle verbindingen gekoppeld en alles dezelfde SSID gegeven zodat alles mooi klopte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Zo te zien zijn al je AP's met kabel aangesloten, dus wat zou je dan met mesh willen?
Mesh is niets anders dan een wifi backhaul en jij hebt een bekabelde backhaul dus geen mesh.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roythomassen
Ben(V) schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:44:
Zo te zien zijn al je AP's met kabel aangesloten, dus wat zou je dan met mesh willen?
Mesh is niets anders dan een wifi backhaul en jij hebt een bekabelde backhaul dus geen mesh.
Zoals ik begrepen/gelezen heb, zou ik dan 2 centrale wifi netwerken hebben. (2,4 en 5 Ghz).
Ook alles van 1 merk dus zou makkelijk te koppelen zijn.
Dit in plaats van losse AP's die apart van elkaar geconfigureerd zouden moeten worden.
Of begrijp ik het dan inderdaad verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Ik heb nog nooit problemen ondervonden met het door elkaar gebruiken van verschillende merken, alles voldoet gewoon aan de wifi standaard.
Verder is het configureren van een AP een fluitje van een cent en voegt een centrale configuratie weinig toe.
Hooguit wat plaatjes over gebruik en belasting, maar daar ben je na een week toch op uitgekeken.

2,4Ghz en 5Ghz zijn geen twee verschillende netwerken maar gewoon hetzelfde netwerk.
Je kunt er wel voor kiezen om twee verschillende SSID's te gebruiken, maar dat hoeft niet.
Je kunt er zelfs voor kiezen om wel 10 SSID's te gebruiken en die verdelen zoals je zelf wilt, maar alles is dan nog steeds hetzelfde netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Ik weet dat die covr cheap zijn maar als ik de reviews op amazon lees dan word ik niet heel gelukkig.

Ik zou eerder iets bijleggen voor een deco setje. Een wifi6 zoals de x50 maar een wifi5 (caiway verkoopt de m5) is ook prima voor t geld

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien stapje terug:

Je hebt alles uitgetrokken en wil het gaan vervangen - maar ik lees nergens dat je achterhaald hebt wat daadwerkelijk het probleem is. Als je dat niet weet kun je ook niet zeggen dat deze (of en andere) oplossing je probleem gaat verhelpen :o

Je hebt vervolgens niet duidelijk aangegeven welk Genexis-apparaat je exact hebt, waardoor er verwarring is over of je een losse router nodig hebt of niet. Tenslotte kunnen die mesh-dingen doorgaans ook als router spelen, dus je riskeert met wat je in je voorlaatste post voorstelt om onnodig drie NAT-routers achter elkaar te plaatsen.

Zoals @Ben(V) aangeeft is het helemaal niet nodig om alles van enkele leverancier of series te kopen om te bereiken wat je wilt. Wat wel nodig is - ook als je nieuwe apparatuur koopt - zorgen dat alles goed ingesteld is. Hoogstwaarschijnlijk zat daar het probleem; meest voor de hand liggende mogelijkheid is dat je wel SSID gelijk instelde maar beveiligingsinstellingen nog verschilden. Of iets anders... we weten het gewoon niet.

Mijn advies zou zijn om te beginnen bij wat je al hebt:
- zoek op welk Genexis apparaat je hebt (wat alvast geen modem is, als het met glas vebindt) en post dat hier.
- sluit alles weer aan zoals het ooit werkte, maar pak het SSID verhaal gestructureerd aan:
-- kies een nieuwe SSID voor 5GHz. Stel dat in op alle routers/AP's. Geef ze ook allemaal hetzelfde wachtwoord en (belangrijk) zorg dat ze allemaal op WPA2-only en AES-only ingesteld zijn voor security en encryption (dus GEEN WPA/WPA2 of TKIP/AES).
verbind alle apparaten die dit netwerk kunnen detecteren ermee.
- kies een nieuwe SSID voor 2.4GHz. Stel dat in op alle routers/AP's. Geef ze ook allemaal hetzelfde wachtwoord en (belangrijk) zorg dat ze allemaal op WPA2-only en AES-only ingesteld zijn voor security en encryption (dus GEEN WPA/WPA2 of TKIP/AES).
- verbind *alleen* apparaten die geen 5GHz kunnen detecteren hiermee.

Hoogstwaarschijnlijk werkt alles nu weer en hoef je geen cent uit te geven.

Werkt het nog steeds niet naar behoren? Laat het dan even zo staan en begin - met ons - te troubleshooten. Een goed begin is alvast om op een Windows laptop netsh wlan show interface te draaien en resultaat hier te posten.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 02-05-2023 19:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
roythomassen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:34:
[...]

Dan gewoon de Netgear R6400v2 even naar een factory reset en opnieuw installeren?
Wifi verbinding uit laten en de D-link's daarvoor benutten?
Ja, lijkt me een prima low budget strategie.

Edit: ik ken de COVR niet, mogelijk kan 1 zo een unit als router tussen Genesis en switch. De TPLink deco series werken wel zo. En dan krijgen de ‘extra’ units signaal via de switch. Hoef je nog maar op 1 plek instellingen te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Diederik op 03-05-2023 08:04 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roythomassen
Gisterenavond even aan de gang gegaan met bovenstaande adviezen;

-Glasmodem betreft een Genexis Titanium, deze aangesloten op de Netgear R6400v2 (eerst een factory reset uitgevoerd) en alles opnieuw geconfigureerd.
-Nadat deze volledig was ingesteld (SSID's voor 2,4 en 5 Ghz apart) het TP-Link AP in de schuur aangesloten (ook weer eerst een factory reset) op de Netgear R6400v2 en deze volledig ingesteld met exact dezelfde SSID's als binnen).
-Aansluitend de Netgear R6400 boven een factory reset gegeven en aangesloten op de UTP kabel boven.
Ingesteld als AP en ook hier alle gegevens gekopieerd van de eerdere instellingen.
-Toen de Synology NAS aangesloten op de Netgear R6400 .

Dit werkt nu allemaal naar behoren en alles is benaderbaar en geeft in dezelfde ruimtes een degelijk signaal.

Alleen op de slaapkamer op zolder blijft de verbinding niet stabiel.
Kan ik nu een D-link COVR middels UTP inpluggen op het AP boven en vervolgens draadloos verbinden met een losse D-link COVR op zolder zodat ik hier toch een goed signaal heb voor de Google HUB en airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
roythomassen schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:09:
[...]

De D-link's zijn goedkoop in aanschaf, desnoods zet ik in elke ruimte waar een UTP-kabel zit zo'n ding.
€ 15,00 per stuk is geen geld.
Wel als het alsnog geen succes blijkt te zijn.
Voor wat betreft de TP-Link EAP235-wall, helaas beschik ik niet over PoE.
Dus dan zou ik daar weer aparte hardware voor aan moeten schaffen.
Daarom worden bij deze apparaten vrijwel altijd POE injectors meegeleverd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

roythomassen schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:13:
Gisterenavond even aan de gang gegaan met bovenstaande adviezen;

-Glasmodem betreft een Genexis Titanium, deze aangesloten op de Netgear R6400v2 (eerst een factory reset uitgevoerd) en alles opnieuw geconfigureerd.
-Nadat deze volledig was ingesteld (SSID's voor 2,4 en 5 Ghz apart) het TP-Link AP in de schuur aangesloten (ook weer eerst een factory reset) op de Netgear R6400v2 en deze volledig ingesteld met exact dezelfde SSID's als binnen).
-Aansluitend de Netgear R6400 boven een factory reset gegeven en aangesloten op de UTP kabel boven.
Ingesteld als AP en ook hier alle gegevens gekopieerd van de eerdere instellingen.
-Toen de Synology NAS aangesloten op de Netgear R6400 .

Dit werkt nu allemaal naar behoren en alles is benaderbaar en geeft in dezelfde ruimtes een degelijk signaal.
Mooi :)
Alleen op de slaapkamer op zolder blijft de verbinding niet stabiel.
Kan ik nu een D-link COVR middels UTP inpluggen op het AP boven en vervolgens draadloos verbinden met een losse D-link COVR op zolder zodat ik hier toch een goed signaal heb voor de Google HUB en airco?
Managed WiFi moet je niet mengen met unmanaged WiFi, doe je dat niet, dan gaat de WiFi management tegen je werken. Als je per se met die COVR aan de slag wilt zou je alle AP's daardoor moeten vervangen.

Als je al een R6400 boven hebt, zou het handiger kunnen zijn om te proberen de R6400 zelf te verplaatsen naar een plek dichterbij het trapgat naar zolder. Grote kans dat je daarmee de dekking op zolder goed genoeg wordt zonder nieuwe hardware.

Dekking nog steeds niet genoeg? Dan is UTP naar boven sowieso goed idee. Wat je eraan hangt is een tweede. Je *kunt* alles wat je hebt door managed WiFi vervangen - maar dan heb je vier apparaten nodig. Je zou ook een 2e hands WiFi-5 AP/router op de kop kunnen tikken voor minder dat als het een Netgear is ook nog de boel consistent houdt. Ik zou persoonlijk pas overwegen om alles te vervangen als je ook naar WiFi-6 of (straks) WiFi-7 wilt upgraden. Voor WiFi-5 voegt het weinig toe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roythomassen
Tot nog toe blijft alles stabiel.
AP op de bovenverdieping nu ook een paar meter verschoven en de dekking in huis en tuin is nu weer goed te noemen.
Dank voor alle adviezen en uitleg
Pagina: 1