opzet nieuwe mesh wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-09 19:43
Wij krijgen op kort termijn overal Glasvezel in de straat wat betekent dat wij na jaren Ziggo gaan overstappen.
probleem is dat wij de snelheden met ons Orbi RBK753 niet gaan halen van 2 gig down en upload. Verder is de Orbi wel oke kwa snelheden MAX 650 Mbit (gemeten naast de meterkast) maar dit systeem heeft regelmatig time-outs. Vooral de Timeouts beginnen mij enorm te irriteren.

Gezien ik voor het werk bijna dagelijks grote bestanden van 20 Gig of meer moet uploaden is voor mij snelheid belangrijk / Stabiel internet belangrijk

Gezien wij een aantal nieuwe apparaten hebben die Wifi 6e ondersteunen en zelfs wifi 7 vraag ik me af of een upgrade nu handig is of wachten op Wifi 7 systemen zoals Fritzbox 5690 XGS of Deco BE85? (dit systeem wil ik zeker 5 of meer jaren gebruiken) ga ik wel 2 gig download en upload halen draadloos?

uitdaging is om een volle mep snelheid overal in huis te halen:)

Op zolder heb ik geen LAN kabel maar wel 2 Coax aansluiten waarvan ik eentje ga weghalen. Ik proberen om de COAX eruit te halen en daar een LAN kabel (cat. 7) er door heen te trekken.

Ons huis is nog redelijk nieuw 12 jaar maar helaas hebben de vorige bewoners tig aan Coax aansluiten (garage tot in alle kamers) laten leggen maar geen LAN. Door hele dikke beton vloeren is wifi een groot probleem. Beneden is het zo erg dat 1 deur al 2 streepjes wifi weghaalt en 2 deuren betekent in de meeste gevallen geen wifi.

Met me Huidig systeem met 3 Orbi haal ik op zolder maximaal 350 Mbit bij 1 gig Ziggo lijn.

alvast bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je overal kabels neer gaat leggen en je krijgt nu 650mbit naast een bekabeld AP, dan verwacht ik dat je overal die 650mbit gaat halen.

Of je sneller kunt hangt heel erg van je clients af, als je ,moderne wifi 6 of 6e clients hebt dan is rond de 1000mbit wel haalbaar maar daarboven ben je meestal toch afhankelijk van kabeltje

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:10:
Op zolder heb ik geen LAN kabel maar wel 2 Coax aansluiten waarvan ik eentje ga weghalen. Ik proberen om de COAX eruit te halen en daar een LAN kabel (cat. 7) er door heen te trekken.

Ons huis is nog redelijk nieuw 12 jaar maar helaas hebben de vorige bewoners tig aan Coax aansluiten (garage tot in alle kamers) laten leggen maar geen LAN. Door hele dikke beton vloeren is wifi een groot probleem. Beneden is het zo erg dat 1 deur al 2 streepjes wifi weghaalt en 2 deuren betekent in de meeste gevallen geen wifi.

alvast bedankt voor de tips
Hoi @bjornricardo33,

Voordat je de Coax-kabels er uit gaat trekken (ik weet niet hoe moeilijk dat is), kijk even naar Moca-adapters. Moca 2.5 adapters hebben een maximale bandbreedte van 2,5 Gb/s.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarvoor cat 7? Cat 6 is al voldoende let vooral op de je niet een hele dikke en stugge kabel neemt want die krijg je er slecht in. Cat 6 is voor thuis echt voldoende let vooral op de afmontage.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Reden voor cat 7 is dat ik hiermee klaar ben. Maar ik ben Cat 6a vergeten die is ook voldoende. Cat 6 gaat tot Max 1000 Mbit en cat 6a Max 10.000 Mbit. Gezien glasvezel komende jaren flinke boost gaat krijgen. In landen waar glasvezel is zie je 10 Gbit snel komen tegen normale prijzen. Iemand een tip wat dunne cat6a kabel zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bernard0343 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Hoi @bjornricardo33,

Voordat je de Coax-kabels er uit gaat trekken (ik weet niet hoe moeilijk dat is), kijk even naar Moca-adapters. Moca 2.5 adapters hebben een maximale bandbreedte van 2,5 Gb/s.
Draai die volgorde even om:

Eerst proberen kabels te trekken, pas als dat niet lukt dingen als MoCA overwegen.

Waarom?
- duurder in aanschaf (EUR 60 vs max EUR 30 incl alle afmonteerspullen voor UTP)
- duurder in verbruik (kabel verbruikt niets, ding als dit tegen huidige prijzen makkelijk EUR 20/jaar, wat met set van 2 over meerdere jaren flink aantikt en na jaartje of 3 meer zal zijn dan aanschafkosten)
- actief apparaatuur kan kapot gaan
- MoCA is half-duplex, dus 2.5Gbps totaal, niet per richting
- over paar jaar is 2.5Gbps beperkend (2Gbps glas is XGS-PON dat tot 10Gbps kan opschalen met huidige apparatuur)

Dat gezegd, MoCA is wel beste alternatief als UTP niet haalbaar is, want meest performante alternatief voor kabeltje en alle nadelen spelen minstens even zwaar bij mesh, powerline of andere lapmiddelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
bjornricardo33 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:56:
Reden voor cat 7 is dat ik hiermee klaar ben. Maar ik ben Cat 6a vergeten die is ook voldoende. Cat 6 gaat tot Max 1000 Mbit en cat 6a Max 10.000 Mbit. Gezien glasvezel komende jaren flinke boost gaat krijgen. In landen waar glasvezel is zie je 10 Gbit snel komen tegen normale prijzen. Iemand een tip wat dunne cat6a kabel zijn ?
Cat 6 kan tot 55m gewoon 10Gbps aan en dus is zowel Cat 6a als Cat 7 volkomen overbodig in een huis situatie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Ben(V) schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:52:
[...]

Cat 6 kan tot 55m gewoon 10Gbps aan en dus is zowel Cat 6a als Cat 7 volkomen overbodig in een huis situatie.
Als ik cat 6 vs 6a Google zie ik dat cat 6 alleen tot 1000 Mbit gaat. Kijk ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
bjornricardo33 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:14:
[...]

Als ik cat 6 vs 6a Google zie ik dat cat 6 alleen tot 1000 Mbit gaat. Kijk ik verkeerd?
1 Gbit is het minimum wat CAT6 kan, maar het kan ook 10 Gbit:
As well as being able to easily support 1 Gbps network speeds, CAT6 can also support higher data rates of 10Gbps. However, 10Gbps is only supported over shorter distances of 37-55 metres.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Minimum is natuurlijk ook onzin, lagere snelheden kan natuurlijk ook prima over Cat 6.
Maar de specs voor Cat 6 zijn echt 10Gbps tot 55m

En afgeschermde kabel moet je al helemaal nooit aan beginnen, als je fouten maakt met die afscherming loop je kans op common mode spanningen en/of aardlussen.

Ps Alleen op google vertrouwen voor kennis is nooit slim.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 03-05-2023 14:20 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Ben(V) schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:19:
Minimum is natuurlijk ook onzin, lagere snelheden kan natuurlijk ook prima over Cat 6.
:z Lekker mierenneuken.

Het gegarandeerde minimum, wat je kan halen dus, mits de bron dat ook aan kan, niet het minimum wat je altijd gaat krijgen natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 03-05-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lees je zin eens terug, daar klopt nog steeds niets van. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Ben(V) schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:25:
Lees je zin eens terug, daar klopt nog steeds niets van. O-)
Je kan me wat :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja de bedoeling van een forum is dat andere mensen begrijpen wat je schrijft.

Je bedoelt vermoedelijk te zeggen dat Cat 6 gegarandeerd is voor 1Gbps voor de volledige 100m en tot 55m wordt 10Gbps gegarandeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Ben(V) schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:30:
Tja de bedoeling van een forum is dat andere mensen begrijpen wat je schrijft.
Het is vooral de manier waarop je reageert (en wat ik je zeer geregeld zie doen), met zaken als '...is natuurlijk onzin' en 'klopt nog steeds niets van', dat ik totaal geen zin heb om fatsoenlijk met je in discussie te gaan.

Prima als je een aanvulling of correctie doet, maar laat zulke sterke uitingen achterwege en wie weet reageer ik een volgende keer anders.
Je bedoelt vermoedelijk te zeggen dat Cat 6 gegarandeerd is voor 1Gbps voor de volledige 100m en tot 55m wordt 10Gbps gegarandeerd.
Want dit is héél wat anders dan mijn '1 Gbit is het minimum wat CAT6 kan' en aanvullend 'gegarandeerde minimum' :? Gegarandeerd = je moet het kunnen halen = minimum, in mijn boek. Zoals ik al zei: je bent wat mij betreft aan het mierenneuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mensen ongelijk wijzen maar zelf altijd gelijk willen halen is wel beetje wat ik herken in ben zn postgedrag :p

Als je minimaal ipv minimum had opgeschreven was t waarsch wel goed geweest.

Daarover: cat6 is idd goed genoeg en zou vooral merk kabels pakken. Dat het iets stugger is is beetje inherent aan de kwaliteit. Shielded idd links laten liggen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Dankje!
Pagina: 1