Zekering niet te vinden combi magnetron

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenSop
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-05-2023
Kan iemand mij helpen de zekering te vinden in mijn Ikea combi magnetron?

Help! Ik ben zo ver gekomen dat ik de inbouw combi eruit heb gekregen. Nu zou het ‘ vrij simpel’ moeten zijn volgens alles wat ik heb gelezen om de zekering te vinden en te vervangen…Maar ik zie hem nergens én durf nergens aan te zitten.

Ik kan alle hulp goed gebruiken!

( vanzelfsprekend is de stroom eraf en heb ik minstens 10 minuten gewacht daarna. En zit ik dus nergens aan zonder dat ik zeker weet dat het de zekering is)

Beste antwoord (via LenSop op 02-05-2023 11:54)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y710Y-Sbhwn949nDqG2AGyedN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NkD20kbwcNuojtGMQasPpEZz.png?f=user_large

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenSop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya6L5s7rSm0mUB-djqJRMKhA4g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pc0vsp44ovtIFqANyLJWR9Ht.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ihS2tMgitxrz5l-8coUftGyTYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x91TfI1X3Wxyu4qxulF8a2YW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jvkH1DCJfLnlERBxmusSV_3oc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IkbsOVnCY0QJ3fpluh1AwCc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die zal moeten zitten in waar je het serienummer een zwart stukkie tape op hebt geplakt waar bij staat:"DANGER HIGH VOLTAGE"

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

maak ook eens een foto van de achterkant waar het aansluit snoer met stekker in gaat

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:45
Wat keur0000 zegt, soms zit hij ook naast de voedingstekker! )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-06 20:08
Danielson schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:43:
Wat keur0000 zegt, soms zit hij ook naast de voedingstekker! )
Daar vermoed ik hem ook, daar zit een zwart blokje met twee zwarte kabels...
Links boven

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenSop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUxa_p1Ebw32YNIiZ_9Yp-xKBKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGpmbrwYaMDZurtjKfitFCHv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenSop
Zie hierboven de foto! Moet ik dat zwarte doosje open maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:45
Ja, kijk daar eens achter, maar heb je ook het exacte type? Dit zou toch in de handleiding moeten staan zou je zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-06 16:55
LenSop schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:45:
Zie hierboven de foto! Moet ik dat zwarte doosje open maken?
Daar zou die in moeten zitten. Die 3 schroeven even losdraaien en kijken hoe het open gaat.

Er is wel vaak een oorzaak voor doorbranden, misschien heb je zelf een overspanning gehad, maar kan ook dat de magnetron zelf teveel stroom trekt. Dus als die weer klapt, is er mogelijk iets mis met magnetron.

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 02-05-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenSop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFifQpbCY9jh2PKFsT_BWscdX8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jgFUPg8D9lifKttQfP0tX1T.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is te zien als die open is. Moeten die 3 schroeven er allemaal uit? Moet het daar achter zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenSop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYe3kO4L6yUKEVuvc8sebNKNwE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tZWHFUkg0tQz9OhpnREIgjNH.png?f=fotoalbum_large

Overigens is dit de combi die erin zit @Danielson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Lijkt mij een contactblokje eerlijk gezegd, maar je kan even losmaken. Een zekering moet eigenlijk makkelijker dan dit bereikbaar zijn. Want als daar een zekering zit, moet je kunnen meten met multimeter of die nog goed is, niet met stroom erop, maar continuïteit stand.

Wat is de klacht eigenlijk?

[ Voor 39% gewijzigd door pennywiser op 02-05-2023 11:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y710Y-Sbhwn949nDqG2AGyedN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NkD20kbwcNuojtGMQasPpEZz.png?f=user_large

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenSop
@pennywiser. Lijkt mij ook niet dat daar nog voldoende ruimte zit om nog een zekering te laten zitten. Maar het is me echt een raadsel waar ik dan moet kijken.

De klacht is dat een maand of 2 geleden een van de stoppen klapte en sindsdien valt af en toe de magnetron uit binnen 3 seconden.
Verder doet alles van de combo het nog prima, oven, licht, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
LenSop schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:59:
@pennywiser. Lijkt mij ook niet dat daar nog voldoende ruimte zit om nog een zekering te laten zitten. Maar het is me echt een raadsel waar ik dan moet kijken.

De klacht is dat een maand of 2 geleden een van de stoppen klapte en sindsdien valt af en toe de magnetron uit binnen 3 seconden.
Dan is het ook niet een zekering, tenzij er een zelf herstellende zekering in zit.

Met een multimeter meten, zonder stroom erop, of de stroom door kan komen naar waar het moet. Zonder stroom erop. Continuïteit stand van de multimeter gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 02-05-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Heeft dit ding überhaupt wel een zekering waar je als eindgebruiker wat mee kan? Want ik vind hierover online en in de handleidingen echt noppes, ook geen los te kopen zekeringen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Maakt ook niet uit, als het apparaat 'gewoon' werkt, dan is de eventuele zekering in orde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hier zit 'ie.

Overigens als de zekering stuk is dan doet je magnetron helemaal niks, en niet "drie seconden wel en dan niet".

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 02-05-2023 11:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
LenSop schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:59:

Wat gebeurt er gaat het licht uit, stopt helemaal, of wat blijft er dan wel werken na 3 seconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-06 16:20
Is de ventilatormotor niet kapot
Zie het als een processor koeler die stil staat , dan start je systeem ook niet door .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkoRtewd05XpTt_AJRiGRVTK7wg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5J1iOQ00z9lRrHmknkUMmSds.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door FX16 op 02-05-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenSop
Wat een geweldig snelle reacties allemaal hier!! Mijn eerste keer met een hulp vraag op dit forum en ben onwijs positief verrast.

Mbt de vragen…De magnetron zelf valt niet helemaal uit maar het vermogen valt weg + het licht. Dus het lijkt alsof er nog wat gebeurt maar dat is niet zo.
De oven heeft geen problemen.

Ik heb veel gegoogled en ook op dit forum gekeken en daar kwam vaak naar boven dat als een magnetron uit valt na 2/3 seconden dat de oplossing was om de zekering te vervangen. Dus ik dacht, ik begin daar…Maar als het iets anders is dan dit moet ik echt iemand laten langskomen want zo ver strekt mijn behoefte om technisch te experimenten niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
LenSop schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:13:
Ik heb veel gegoogled en ook op dit forum gekeken en daar kwam vaak naar boven dat als een magnetron uit valt na 2/3 seconden dat de oplossing was om de zekering te vervangen.
Dat vind ik een rare conclusie; een zekering is goed *of* is doorgebrand en doet (dus) niets. Maar goed, doe eens gek en vervang de zekering (of bekijk 'm eens goed, als 'ie doorgebrand is zie je dat wel)? Die dingen kosten nog geen dubbeltje dus je hebt niets te verliezen. Werkt 't niet kun je altijd nog iemand erbij halen.

Let wél op dat je de zekering vervangt door eenzelfde type! Het type staat er op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v3xBZuDDLBG9pGiZF6jsK0ifwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ibv4NPBxoEUwJ1VdLFzwn5uU.png?f=user_large

Die haal je er uit door met een platte schroevendraaier de door Janoz aangegeven zekeringhouder los te draaien.

Ik vermoed echter dat, daar waar je die oplossing om de zekering te vervangen hebt gevonden, er gedoeld wordt op een 'zelf herstellende zekering'. En daar komt dan zeer waarschijnlijk een soldeerbout aan te pas. Heb je een linkje naar waar je die oplossing gevonden hebt?

En dan zijn, IMHO, dit mogelijke kandidaten (de één waarschijnlijker dan de ander, maar het is niet goed te zien op de foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_w5oAddGSZjLqLI-G4KUaWztok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sdj1SDuKU5ris1bNmazhbIfn.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door RobIII op 02-05-2023 11:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Ik zie dat het hele pcb te koop is, dat is niet voor niets zo, vaak. Ik denk daarom eigenlijk dat deze de geest heeft gegeven en dat dat vaker voorkomt. Dan kun je losse componenten gaan solderen, succes daarmee, gebed zonder eind wordt dat. Beste ben je af met vervangen, volgens mij is het deze:

https://www.onderdelen.nl...en-magnetron-90156040/k/5

Kost wat, maar denk ik de beste oplossing, maar het zijn alleen schroeven en stekkers, dus je kunt het gewoon zelf. Een zekering kan het niet zijn imo.

Anders gezegd, als je gaat solderen komen de kosten op hetzelfde uit als je het door iemand anders moet laten doen, zonder garantie op goede werking daarna.

Staat AEG maar kijk even bij "Geschikt voor". Hij komt uit de AEG Electrolux fabriek in elk geval.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 02-05-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 22:48
Ik heb dus alle foto's te bekijken en gewoon compleet over dat stukje wat @Janoz aangeeft gekeken.. hoe stom. Top gezien!

@LenSop Oveirgens wel even netjes om @Janoz zijn afbeelding als "Beste antwoord te markeren" en niet die van @CyBeR . Al is het wel goed dat @CyBeR even onderstreept van @Janoz bedoelde.. ;)

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
@LenSop Weet je zeker dat er geen garantie meer op zit? Op de transformator staat 2018 (en de 7 van juli?)
Volgens Ikea zit er 5 jaar garantie op, dus even zoeken naar het bonnetje :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Puch-Maxi schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:02:
@LenSop Weet je zeker dat er geen garantie meer op zit? Op de transformator staat 2018 (en de 7 van juli?)
Volgens Ikea zit er 5 jaar garantie op, dus even zoeken naar het bonnetje :).
Proberen waard inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LenSop
Ik ga contact opnemen met Ikea! En heb idd even de beste reactie aangemerkt. Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje80
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-07-2023
Hoi ik heb hetzelfde probleem met de zelfde combi oven, heb jij de oplossing toevallig al .

Groetjes
Pagina: 1