90% desktop, 10% reis = lichtgewicht alleskunner?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 17:27
Thuis zal de opstelling zijn als een desktop, met (draadloze muis en toetsenbord) en separate monitor.
Ik surf graag met veel tabs open, gebruik photoshop Elements voor fotobewerking, Spellen: Red Alert en Settlers.

Ik ben ov-vakantieganger en wil daarom een lichtgewicht (inclusief voeding) laptop Batterijduur is niet erg relevant. Een kaartlezer (SD of microSD) is een redelijk harde eis evenals een aantal aansluitingen, zodat ik behalve toetsenbord/muis (alleen thuis relevant) ook mijn telefoon (Samsung) kan aansluiten en fitbit en oortjes kan opladen. Aan opslag denk ik minstens 512Gb op de laptop te willen hebben.

Dacht ongeveer €1200 te besteden, maar dat was alleen een uitganspunt.

Eigenlijk had ik in eerste instantie alleen maar een nee voor Lenovo en voor Huawei en verder geen speciale voorkeur, maar inmiddels neig ik erg richting Samsung, ook al omdat ik daar via ING en gunstige inruil oude telefoon een gunstige prijs/kwaliteit lijk te vinden.
uitvoering: Samsung Galaxy Book3 360 (13.3", i7, 16GB, 512B SSD, Qwerty) Zilver
of
uitvoering: Samsung Galaxy Book3 Pro (14", i7, 16GB, 1TB SSD, Qwerty) Grafiet

Zouden inclusief kortingen etc. neerkomen op €1159 en €1539. De specificaties lijken op het oog niet heel veel van elkaar te verschillen, maar ik vraag me af of het '360-ontwerp' wel robuust genoeg is. Anders is het 380 euro voor 512Gb extra?

[ Voor 1% gewijzigd door Eindhovenk op 04-05-2023 07:44 . Reden: opmaak ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-10 23:17
Ik heb een lenovo yoga c940 2-in-1. Ik vindt de tablet/touchscreen toevoeging fijn. Maar ik maak er dan ook gebruik van. Dat geldt voor lang niet iedereen. Ik heb geen enkele twijfels over de kwaliteit/robuustheid van het scharnier van het scherm. Maar dat is Lenovo. Ik ken die van Samsung niet, maar daar is vast iets over te vinden. Ik zou me daar vooralsnog niet zoveel zorgen over maken.

Wat wel de moeite van het uitzoeken waard is: hoe is de koeling? Gaat de cpu snel thermal throttlen? Want het is mogelijk dat een i5 sneller kan zijn dan een i7 als die snel throttled. Ik vind dat een serieuze beperking van mijn yoga. Even een aantal reviews opzoeken als je denkt een voorkeur te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
ZatarraNL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:48:
Ik heb een lenovo yoga c940 2-in-1. Ik vindt de tablet/touchscreen toevoeging fijn. Maar ik maak er dan ook gebruik van. Dat geldt voor lang niet iedereen. Ik heb geen enkele twijfels over de kwaliteit/robuustheid van het scharnier van het scherm. Maar dat is Lenovo. Ik ken die van Samsung niet, maar daar is vast iets over te vinden. Ik zou me daar vooralsnog niet zoveel zorgen over maken.

Wat wel de moeite van het uitzoeken waard is: hoe is de koeling? Gaat de cpu snel thermal throttlen? Want het is mogelijk dat een i5 sneller kan zijn dan een i7 als die snel throttled. Ik vind dat een serieuze beperking van mijn yoga. Even een aantal reviews opzoeken als je denkt een voorkeur te hebben.
Lenovo staat niet op mijn wens-merkenlijst, want daar heb ik teveel slechte verhalen over de levensduur over gehoord.

De fan van de Samsung 360 schijnt wel snel in lawaaimodus te schieten, dat is tot nu toe een van de weinge negatieve dingen die ik in de reviews kan vinden.
En ik heb een USB C poort minder dan ik dacht, want de voeding gaat via die poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49

Barrycade

Through the...

Wil je nu ook op die laptop alles kunnen doen zoals op je desktop of niet?

Of is het gewicht het belangrijkste? Hoe lichter des minder aansluitingen. Usb 3 oplader kan je telefoon ook opladen. Dus wellicht ook iets in het achterhoofd te houden dat het niet zo'n probleem hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
Barrycade schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:53:
Wil je nu ook op die laptop alles kunnen doen zoals op je desktop of niet?

Of is het gewicht het belangrijkste? Hoe lichter des minder aansluitingen. Usb 3 oplader kan je telefoon ook opladen. Dus wellicht ook iets in het achterhoofd te houden dat het niet zo'n probleem hoeft te zijn.
Oh, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht. Thuis zal ik er een hub op aansluiten met allerhande extra aansluitingen en in het vakantiehuisje of onderweg heb ik die USB C gewoon beschikbaar en gooi het apparaat 's nachts aan de voeding om weer op te laden.
Dan voldoet het nog steeds aan mijn idee dat ik buiten de laptop met stekker, geen extra kaartlezers,verloopdingen etc. mee hoef te nemen.

En ja, thuis is het mijn desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-10 23:17
Eindhovenk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:42:
[...]

Lenovo staat niet op mijn wens-merkenlijst, want daar heb ik teveel slechte verhalen over de levensduur over gehoord.

De fan van de Samsung 360 schijnt wel snel in lawaaimodus te schieten, dat is tot nu toe een van de weinge negatieve dingen die ik in de reviews kan vinden.
En ik heb een USB C poort minder dan ik dacht, want de voeding gaat via die poort.
Ik begrijp het wel dat deze niet op jouw wensenlijstje staat. Ook niet meer op de mijne. Ik zou zelf heel graag naar een framework laptop willen gaan. Heb je deze al overwogen? Alles te repareren. Maar helaas is er nog geen 2-in-1 Framework laptop. Dus daar wacht ik nog even op.

Verder doet de mijne het nog best prima, maar de 10th gen i7 begint wel wat te protesteren. Maar dat kan ik lenovo moeilijk aanrekenen, uitgezonderd de frequente thermale throttling. Die cpu is tenslotte gewoon niet sneller.
Eindhovenk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:24:
[...]

Oh, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht. Thuis zal ik er een hub op aansluiten met allerhande extra aansluitingen en in het vakantiehuisje of onderweg heb ik die USB C gewoon beschikbaar en gooi het apparaat 's nachts aan de voeding om weer op te laden.
Dan voldoet het nog steeds aan mijn idee dat ik buiten de laptop met stekker, geen extra kaartlezers,verloopdingen etc. mee hoef te nemen.

En ja, thuis is het mijn desktop.
Let op dat jouw telefoon wel laadt met jouw laptop lader, maar niet andersom. Daarvoor heeft de standaard telefoonlader te weinig vermogen.

[ Voor 35% gewijzigd door ZatarraNL op 03-05-2023 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49

Barrycade

Through the...

Ah ik zie dat ik "als desktop" verkeerd heb uitgelegd.

Dacht al, als je thuis een desktop hebt staan waarom dan zo'n dure laptop. ;)

Maar zou even kijken of je spellen überhaupt wel beetje draaien op beide modellen. Red Alert zal wel gaan, maar laatste settlers vraagt om dedicated graphics maar ken de Intel kaarten niet die in beide laptops zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
Voor de grafische kaart ga ik de gok maar nemen. De Settlers versie is niet de nieuwste, dus dat zal ook wel loslopen.
Ga wel even wat editen in de Opening Post voor de duidelijkheid. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:47
Eindhovenk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:42:
[...]

Ik heb al meerdere jaren ervaring met Lenovo, maar het zal eraan liggen in welke serie je kijkt. De Thinkpad serie zijn net tanks en zijn erg stevig gebouwd maar op de zakelijk markt gericht, De Legion serie is meer gericht op gamers maar voelt ook erg degelijk aan (Heb er zelf een en sleep er dagelijks mee rond).

De Ideapad is meer budget consumer en is in alle opzichten van mindere kwaliteit naar mijn mening.
Pagina: 1