Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:09
Hoe doen jullie dat? Als je op reis bent schiet je 100-en foto's met je camera. Die zijn natuurlijk niet allemaal geslaagd. Onscherp, over- of onderbelicht of je onderwerp dat net de verkeerde kant uit kijkt. Wacht je tot thuis met het uitzoeken van je foto's, of ga je op een stil moment tijdens de reis al eens door je foto's heen om de eerste slechte foto's weg te gooien?
En als je dat laatste doet, hoe doe je dat?
Gebruik je het schermpje van je fotocamera? Koppel je je camera aan smartphone/tablet om een groter scherm te hebben? Duw je je SD-card in een meegenomen laptop? Of nog een andere manier? En welke software/hardware combi gebruik je?

Ik zou ze zelf tijdens een 4-weekse rondreis wel tussentijds op een tabletscherm willen selecteren, maar kan ook daarvoor de goeie manier niet vinden. Ik gebruik een Sony RX10 en maak foto's in jpeg en RAW.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:48
Wat ik zelf prettig vind is om de foto's pas thuis uit te zoeken op een groot scherm. Dit doe ik vaak pas een maand of twee na de vakantie zelf. Heb gemerkt dat ik dan een totaal andere selectie maak dan op de reis zelf of direct na terugkomst, op die momenten zit er nog een hoop emotie bij de reis/foto's en denk je aan het moment terug terwel de foto voor een buitenstaander totaal niets betekend en niet interessant is.

Natuurlijk maak ik wel snel een selectie om te laten zien aan vrienden en familie maar het album maakt ik echt pas later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:29
Ik doe het inderdaad ook thuis. En tijdens de vakantie pak ik de camera erbij en zend ik (of mijn vriendin) alvast een aantal mooie foto's naar de telefoon om die te delen met vrienden en familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:47

lasharor

7 december 2004

zoals @walletje-w

Maar daarbij de kanttekening dat ik echt mooie foto's niet meer direct deel. Een beetje nabewerking geeft dan vaak nog dat beetje extra en dan is het helemaal niet meer leuk als iedereen al de fotos heeft gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Tegenwoordig zijn de telefooncamera's zo goed dat ik mijn DSLR 2x gebruikt heb tijdens een rit van 3 weken door de USA...

Maar inderdaad, gedurende de reis wel alvast een voorselectie gemaakt en pas thuis het fotoalbum (boek).

Al overwegen we om komende reis (een kleine maand weer die kant uit) elke avond ter plaatse te werken aan het fotoalbum. Achteraf kost zo veel tijd om uit/terug te zoeken.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
TommyGun schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:03:
Al overwegen we om komende reis (een kleine maand weer die kant uit) elke avond ter plaatse te werken aan het fotoalbum. Achteraf kost zo veel tijd om uit/terug te zoeken.
Ben je dan van plan om de laptop mee te nemen daarvoor? Of hoe wil je dat plan gaan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Patrick_6369 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Ben je dan van plan om de laptop mee te nemen daarvoor? Of hoe wil je dat plan gaan uitvoeren?
Goeie vraag, (oude) laptop of tablet denk ik inderdaad.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:51
Ik kopieer ze iedere dag op de laptop (of tablet) en gooi alvast weg wat volledig mislukt of bewogen is. Soms zoek ik er alvast wat geslaagde foto's uit om op instagram te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Eindhovenk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:09:
Ik kopieer ze iedere dag op de laptop (of tablet) en gooi alvast weg wat volledig mislukt of bewogen is. Soms zoek ik er alvast wat geslaagde foto's uit om op instagram te zetten.
Dat was ook zo ongeveer mijn plan. Mag ik je dan naar een paar details vragen hoe je dat doet met de tablet?
Je kopieert ze dus naar het geheugen van de tablet?
Duw je de SD-kaart in de tablet (al dan niet met verloopstuk) of gebruik je de app van de leverancier om ze over te dragen?
En schiet je ze in RAW of jpeg? Als RAW, met welke software bekijk je ze dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:31
Ik denk dat het allemaal afhangt van de mogelijkheid van de apparatuur die je hebt en/of meeneemt.

Persoonlijk heb ik op vakantie mijn laptop mee en zet de foto's met een kaartlezer op de laptop. Uitzoeken doe in in principe niet op vakantie. Foto's die duidelijk mislukt zijn delete ik al op de camera. Verder uitzoeken en/of bewerken doe ik thuis als ik terug ben en daar tijd en zin in heb.

Ik schiet mijn foto's altijd in RAW.

Ik ga dan ook op vakantie met de auto en in de tent meestal. Dus een laptop meenemen is kwa ruimte en gewicht geen probleem. Dat word natuurlijk anders als je gaat vliegen, fietsen, backpacken of wat je ook bedenkt dat je als vakantie gaat doen.

Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
pickboy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:58:
Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel oplossingen.
Exact! Daarom wil ik ze weten!
Ik wil namelijk na een rondreis van 3,5 week door Canada onderweg al het eerste werk gedaan hebben. Al is het in het vliegtuig terug als ik niet kan slapen. Maar ik weet nog niet goed hoe ik dat zou moeten aanpakken, daarom probeer ik te leren van hoe anderen dat doen.

Ik heb een fotocamera en een tablet bij me en daar wil ik het bij laten. Maar wat de meest effectieve manier is om ze op de tablet uit te zoeken en met welke middelen ze over te dragen, daar kom ik maar niet uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Patrick_6369 op 03-05-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:11
Zelfde dilemma, in september 3 weken US van A. Denk aan tablet met kaartlezer en dan thuis maar eens gaan selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:31
Patrick_6369 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Exact! Daarom wil ik ze weten!
Ik wil namelijk na een rondreis van 3,5 week door Canada onderweg al het eerste werk gedaan hebben. Al is het in het vliegtuig terug als ik niet kan slapen. Maar ik weet nog niet goed hoe ik dat zou moeten aanpakken, daarom probeer ik te leren van hoe anderen dat doen.

Ik heb een fotocamera en een tablet bij me en daar wil ik het bij laten. Maar wat de meest effectieve manier is om ze op de tablet uit te zoeken en met welke middelen ze over te dragen, daar kom ik maar niet uit.
Ah, op die manier.
Ik zou ze met een kaartlezer overzetten. Dat is meestal de snelste en meest betrouwbare methode.

Hoe en waarmee je ze het beste kan organiseren/bekijken op je tablet is afhankelijk van het type OS (meestal Android VS Aple) en persoonlijke voorkeur. Heb je bijvoorbeeld een app die samenwerkt met je eigen pc thuis, dan is dat een no brainer natuurlijk.

Edit:
Persoonlijk gebruik ik Adobe Lightroom, die hebben ook een Android en Apple versie zag ik. Of dat ook goed samenwerkt weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee of onderzoek naar gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door pickboy op 03-05-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Het probleem waar ik tegenaan liep door ze onderweg al te sorteren en bewerken is dat ik dan die wijzigingen ook wil toevoegen in de lightroom catalogus die thuis op de pc staat.

Ik heb een keer geprobeerd te werken met Lightroom op de iPad en dat werkt hartstikke goed. Behalve dat ik dan de nieuwe lightroom versie gebruik en op de pc gebruik ik de oude versie (die imho, nog steeds beter is dan de nieuwe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 17:41

WoutF

Hoofdredacteur
Ik doe dat sinds kort via Lightroom en mijn telefoon. Vanaf de camera zet ik de RAW-files over naar mijn telefoon. Daar gebruik ik Lightroom Mobile om foto's te selecteren en via wifi worden die dan naar de cloud van Adobe geüpload. Als ik thuiskom hoef ik alleen maar Lightroom te syncen op mijn desktop. En af en toe vind ik het leuk om een fototje te editten op mijn telefoon; die edits worden dan ook meteen gesynct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:25
Laptop(je) mee, Lightroom Classic -> filter op unflagged -> P=accept, X=reject. Zo cull ik relatief snel duizenden foto's. Belangrijkste vind ik zelf om foto's te cullen op een goed scherm: hoge resolutie met accurate kleurweergave. Dat kan prima een OLED-tablet zijn, maar ik ben niet bekend met apps die dat zo makkelijk maken als Lightroom Classic op een PC. Bijkomend probleem met RAWs op een tablet is opslag. Je zult al gauw naar een cloud storage oid moeten offloaden.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:20
Patrick_6369 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Ik wil namelijk na een rondreis van 3,5 week door Canada onderweg al het eerste werk gedaan hebben.
Als je 3,5 week lang op rondreis foto's maakt, heb je 3,5 week kans dat ergens een kaartje zoek raakt of kapot gaat. Mijn belangrijkste tip zou dus zijn: backups! Bewaar je foto's video's dan altijd op meerdere locaties, eventueel geholpen door een cloud.

Mijn methode tijdens rondreizen: Op een vrij momentje pakte ik de foto's van mijn DSLR af (gewoon via windows verkenner) en plaatste ik ze op een meegenomen windows tablet. Van daar uit:

1. Renamende ik alle foto met 'Irfanview' van bestandsnaam naar YYYYMMDD_bestandsnaam. (datum is altijd fijn voor het geval er een programma met je file info / exif data gaat rommelen
2. plaatste in een klein txt bestandje in de map in steno met de locatie waar ik was / danwel wat ik ben gaan bezichtingen
3. Ging de gehele map met alle foto's naar de cloud als backup!
4. maakte ik een preselectie ook met Irfanview als viewer op de tablet van wat ik wilde bewaren. Hierbij kan je redelijk makkelijk streng selecteren want je hebt je backup nog
5. Maakte ik het DSLR kaartje leeg (met 2 8GB kaartjes op raw wil je niet met een tekort zit dat namelijk zo vol)

Bij thuiskomst liep ik de preselectie van de tablet nog eens na, en als ik iets mistte haalde ik het uit de cloud backup. Daarna ging de backup weg en maakte deze plaats voor de definitieve selectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenk
Patrick_6369 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Dat was ook zo ongeveer mijn plan. Mag ik je dan naar een paar details vragen hoe je dat doet met de tablet?
Je kopieert ze dus naar het geheugen van de tablet?
Duw je de SD-kaart in de tablet (al dan niet met verloopstuk) of gebruik je de app van de leverancier om ze over te dragen?
En schiet je ze in RAW of jpeg? Als RAW, met welke software bekijk je ze dan?
Met behulp van kaartlezer naar de tablet. Verplaats daarna de foto's op de SD kaart naar 'gekopieerd' folder. Op die manier weet je voor de volgende ronde meteen welke foto's nog niet op de tablet staan. Op de RX10M4 kun je je foto's per dag in folders met de datum opslaan, dan hoeft dat niet zo omslachtig.

Ik schiet normaal alleen in Jpeg, heb wel eens ook RAW gedaan, maar deed er vervolgens niets meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenk
Met de RX10 kun je je foto's volgens mij ook met behulp van een app via bluetooth naar je tablet of smartphone overzetten. Geen idee of je dat per batch kunt doen, of dat het per foto moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
WoutF schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:35:
Ik doe dat sinds kort via Lightroom en mijn telefoon. Vanaf de camera zet ik de RAW-files over naar mijn telefoon. Daar gebruik ik Lightroom Mobile om foto's te selecteren en via wifi worden die dan naar de cloud van Adobe geüpload. Als ik thuiskom hoef ik alleen maar Lightroom te syncen op mijn desktop. En af en toe vind ik het leuk om een fototje te editten op mijn telefoon; die edits worden dan ook meteen gesynct.
Ik neem aan dat je dan al wel relatief snel aan max van 1TB zit, dat is in ieder geval mijn worry. Foto storage is echt een lange termijn doel, als het goed is gaat het mijn hele leven mee. Bij Adobe zit je dan vast aan een duur opslag systeem van ongeveer 100 euro per TB. Of verwijder/verplaats je de foto's als je thuis bent vanuit de cloud naar een lokale schijf/NAS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
walletje-w schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Ik neem aan dat je dan al wel relatief snel aan max van 1TB zit, dat is in ieder geval mijn worry. Foto storage is echt een lange termijn doel, als het goed is gaat het mijn hele leven mee. Bij Adobe zit je dan vast aan een duur opslag systeem van ongeveer 100 euro per TB. Of verwijder/verplaats je de foto's als je thuis bent vanuit de cloud naar een lokale schijf/NAS?
Ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel foto's je schiet. Mijn hele archief (vanaf ongeveer 2003) bestaat uit ongeveer 24.000 foto's die iets meer dan 500GB innemen. Dus storage is op dit moment voor mij nog geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank aan iedereen die al gereageerd heeft. Ik heb even geprobeerd of ik mijn camera (RX10) met de USB-kabel aan de Lenovo P11 kan koppelen, maar dat werkt niet. De tablet vindt dat hij moet formatteren voordat die er iets mee kan. Ik zal dus een usb-c kaartlezertje moeten aanschaffen aangezien er alleen micro-SD in de tablet kan, maar dat is geen punt. Ik heb twee 128 GB SD-kaartjes, dus aan opslagcapaciteit verwacht ik dan ook na 3,5 week Canada geen gebrek te hebben.
@Eindhovenk De app van Sony om de foto's draadloos over te zetten naar telefoon of tablet werkt op zich prima, maar om RAW in volledig formaat over te zetten duurt erg lang. Wel is het goed om een paar foto's in beperkt formaat over te halen om naar de familie te appen.

Ik heb ook een Creative Cloud abo bij Adobe. Ik gebruik nu Lightroom Classic op de PC, maar Lightroom Cloud op de tablet klinkt niet verkeerd. @WoutF Hoe werkt het met Adobe Lightroom Cloud op een tablet als die geen goede internetverbinding heeft? Mijn ervaring met Hotel-Wifi in de VS is dat buiten de steden die dusdanig traag is dat je meestal nog geen YouTube filmpje kunt kijken. Kun je dan in Lightroom wel al de foto's bekijken, beoordelen en eventueel bewerken voordat ze gesynct zijn?
@walletje-w Ik zou zelf ze na de vakantie vanuit de Cloud weer op mijn HDD zetten in Lightroom Classic. Ik hoop dat dat dan kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Patrick_6369 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:59:

Ik heb ook een Creative Cloud abo bij Adobe. Ik gebruik nu Lightroom Classic op de PC, maar Lightroom Cloud op de tablet klinkt niet verkeerd. @WoutF Hoe werkt het met Adobe Lightroom Cloud op een tablet als die geen goede internetverbinding heeft? Mijn ervaring met Hotel-Wifi in de VS is dat buiten de steden die dusdanig traag is dat je meestal nog geen YouTube filmpje kunt kijken. Kun je dan in Lightroom wel al de foto's bekijken, beoordelen en eventueel bewerken voordat ze gesynct zijn?
Zeker, dat kan. Overigens werkt dit allemaal alleen echt lekker als je op de desktop ook de nieuwe Lightroom gebruikt en niet Classic. Ik heb heel lang vastgehouden aan Classic en ben sinds kort over op de nieuwe versie. En eigenlijk mis ik qua features tot nu toe helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Ik neem altijd mijn iPad mee op vakantie en met een usb-adapter sluit ik daar de DSLR op aan. Dat doe ik elke avond. Ik kan dan de foto's bekijken en eventueel weggooien wat overduidelijk mislukt is. Tevens worden de foto's dan gebackupped op iCloud (mits fatsoenlijke WiFi uiteraard).

Pas thuis ga ik de foto's echt 'doen', dus met de mooiste instellingen omzetten van RAW naar JPG, gegevens toevoegen etc. Dat kost meestal wel een paar weken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Ik ben er zelf ook weer even ingedoken en heb wellicht een lekkere workflow voor mezelf gevonden.

Op reis:
Foto's importeren in lightroom mobile. Kan ik ze alvast sorteren en bewerken mocht ik daar zin in hebben. Deze foto's worden dan gesynchroniseerd naar Lightroom Classic via de cloud naar mijn desktop computer. In Lightroom Classic kan ik de foto's selecteren en naar een nieuwe map slepen op mijn nas (afbeeldingen/2023/vakantie noorwegen bijvoorbeeld). Dan gaan ze uit de cloud, levert weer meer ruimte op.
In Lightroom Classic maak ik dan een nieuwe collectie aan die ik synchroniseer met de cloud zodat ze ook weer beschikbaar komen in Lightroom mobile (mocht ik dat willen). Deze synchronisatie die geiniteerd word vanuit Lightroom Classic kan geen volledige bestanden uploaden en upload enkel smart previews waardoor je heel veel ruimte bespaard. Op internet staat nog dat smart previews niet mee tellen voor je opslag maar dat lijkt toch veranderd te zijn.

Daarnaast is er nog een plugin http://regex.info/blog/li...ies/smart-collection-sync die smart collections automatisch synchroniseert wat ook handig kan zijn om altijd de meest recente foto's online te hebben.

Voordeel van deze setup is dat je weinig online opslagruimte nodig hebt en toch alles gesynchroniseerd houd qua bewerkingen.
Pagina: 1