Plat dak geisoleerd: Hoe zit het met waterafvoer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 13:03
Gisteren is de dakdekker langs geweest om mijn platte dak te isoleren.

Nu is er overal 10 cm PIR geplaatst behalve aan de buitenrand van het dak. Hier zit minimale isolatie (1 cm max volgens mij) om te zorgen dat het allemaal onder afschot staat en netjes afwatert. (de rand van mijn dak is ook 10 cm)

Nu vroeg mij af of dit helemaal standaard is. Dat er een geul moest komen was bekend en netjes afgesproken. Ik was alleen in de waan dat er iig een beetje isolatie daar zou komen (bijv. 5 cm ofzo). Helemaal niets lijkt mij wel erg extreem (al gaat het effectief over een klein oppervlakte).

Zie bijgevoegde foto.

Online kan ik er niet zo veel over vinden.

Iemand ervaring hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MS19r7on7cWA2wo0fMK4Vzh6Jes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2xS1BhK2MHutJ5zmyELSs05.jpg?f=fotoalbum_large

8x 335 Wp = 2680 | Growatt 2500TL-X | Zuid | Amersfoort

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat voor muur zit eronder? Enkelsteens of een spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
Er zit een muur met spouw onder. (Al heb ik geen idee hoe dik een dergelijke muur is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:52
Dit is vrij gebruikelijk bij een muur met spouw. Als je een echt goede dakdekker hebt, heb je vaak ook nog de keuze uit het verhogen van je daktrimmen. Vaak zijn die 45mm maar je hebt zo ook van de rond de 110. Dat ziet er optisch wel anders uit, maar je voorkomt daarmee een koudebrug. Zeker bij enkelsteens muren is een verhoging van de daktrim een must.

Bij onze garage heeft de dakdekker 8cm pir geplaatst, en één gootje 3cm. Dit kon niet anders vanwege de regenafvoer en een WC-kozijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvVWM81m83v5HePc-vx0nvgY0Aw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ct7eKPRWl3U38Zb4s7TTHfLO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsNI5HQCGW3vZLlBcokc2d2IdV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jViPoW1TjYO3jI06l6x6Xo4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
kingtim schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:09:
Er zit een muur met spouw onder. (Al heb ik geen idee hoe dik een dergelijke muur is)
Muur met spouw is al snel 23-25 cm. Dat minder geisoleerde stukje zit dus bovenop die spouw. Dat levert geen problemen op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingtim
Top! Dan weet ik voldoende! Dank voor het sussen van mijn knagende gedachten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Dat stukje tegen de muur aan gebrande bitumen, komt daar nog een stukje loodslab overheen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 13:05
Dit komt voort uit de vakrichtlijnen voor dakbedekking. Een dakrand (of dakraam, pijpdoorvoer etc) moet minimaal 120mm boven het watervoerende oppervlak zitten met de loodlijn op minimaal 80mm.
Het verhogen van dakranden e.d. kost vaak meer. Dan is een gootje de makkelijke oplossing. Wat betreft afvoer van regenwater is het ook beter.
Zorg wel voor een goede bladvanger, liefst niet zo'n roostertje die je erin stop maar een die je om de hemelwaterafvoer kunt zetten. Dat verlaagd de kans op verstopping aanzienlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingtim
No Hands schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:41:
Dat stukje tegen de muur aan gebrande bitumen, komt daar nog een stukje loodslab overheen?
Scherp gezien, dacht nog of ik het zou noemen ;).

Ja, komen ze vandaag doen. Isolatie stak uit boven de oude loodslab en kregen ze gisteren nog niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa dit is gebruikelijk qua waterafvoer. dak op afschot leggen richting afvoer.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0jhSHfMm/unnamed.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1