Aardlekschakelaar gaat uit door wasmachine?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiepansie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:19
Sinds een week vliegt de aardlekschakelaar er af en toe uit als ik de stekker van de wasmachine erin doe. Dit gebeurt dus als ik de stekker erin doe, voordat ik een programma aanzet. Het gebeurt echter niet elke keer. Soms werkt de wasmachine weer als ik de aardlekschakelaar weer aan zet en de stekker er opnieuw in steek.

Wordt dit probleem veroorzaakt door mijn wasmachine of door mijn stopcontact? Kan ik dit probleem eventueel verhelpen met een nieuwe wasmachine of reparatie?

Schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 02-05-2023 07:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zoiets wordt doorgaans niet door een stopcontact veroorzaakt. Dus dan ga je al snel de wasmachine verdenken.
Sluit echter de aardlekschakelaar zelf ook niet uit. Die kunnen ook stuk.

Een test om wat meer de bron van het probleem te vinden kan eenvoudig als je meer dan één aardlek schakelaar in je meterkast hebt zitten: Pak een verlengkabel rol hem helemaal af, leg hem ook niet op een rol neer en sluit de wasmachine aan op een ander geaard stopcontact van een andere groep waar ook een aardlek schakelaar op zit.

Let goed op dat je voldoet aan het vetgedrukte, anders komt je veiligheid in het geding.

Gaat nu de andere aardlek er ook uit: oorzaak=wasmachine.
Gaat hij er niet uit, dan blijft de oorzaak onduidelijk en is verder/ander onderzoek nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 01-05-2023 22:38 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Goede tip om even een andere aardlek te testen. Maar dat zou ik ook zoeken bij de wasmachine.

overigens, zolang je geen was gaat draaien is afrollen overigens niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Alleen als je de stekker er in stopt, dan heb je misschien even een piek van een gelijkrichter oid.

Hoe oud/nieuw is de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

IplugNplay schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:04:
Alleen als je de stekker er in stopt, dan heb je misschien even een piek van een gelijkrichter oid.
Het gaat om een aardlek schakelaar. Dus een eventueel kortstondige piekstroom is niet relevant.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
remco_k schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Het gaat om een aardlek schakelaar. Dus een eventueel kortstondige piekstroom is niet relevant.
Ook een lekstroom heeft pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:06
Laatst ook gehad, lag aan de wasmachine. Verkalkt verwarmingselement als ik me het goed herinner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
IplugNplay schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:57:
[...]

yup, maar niet van een gelijkrichter en dan alsnog is het een fout in de wasmachine...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

IplugNplay schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:57:
[...]
Correct. Maar dat is dan nog steeds een defect, een normale piekstroom bij de start van het apparaat is dat niet. Ik las jouw vorige bericht alsof je specifiek doelde op deze normale piekstroom, niet op een piek op de lekstroom. Vandaar mijn reactie. (y)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Japidoff schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:01:
[...]

yup, maar niet van een gelijkrichter en dan alsnog is het een fout in de wasmachine...
Wellicht is het een normale lekstroom maar is het net te veel voor de totaliteit op de aardlek.
De test met de andere aardlek zullen we maar even moeten afwachten :)

Wat het wel kan zijn is een netfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het net op het randje zit zou ik dat vaker dan alleen met de wasmachine verwachten.

Maar goed, ook makkelijk uit te sluiten, wasmachine als enige op een aardlek, dat zou zelfs met netfilter nooit de aardlek mogen doen uit gaan.
Pagina: 1