Ford C-Max probleem electronica of bekabeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
We hebben een Ford C-Max uit 2015 (95.000km) met een vreemd probleem. Op veel momenten komen er meldingen op de klok (= het centrale display met ook de toerental- en snelheidsmeter). Soms zijn de meldingen er een fractie van een seconde en soms blijven ze enkele tientallen seconden staan. De meldingen verschillen en zijn o.a. dat de auto op de handrem staat, oliepeil, motorstoring, etc. De snelheids- en toerentalmeter gaan op die momenten ook naar 0. Het knipperlicht deed het op sommige momenten ook niet. Met al deze zaken is niets aan de hand. Het probleem doet zich lang niet altijd voor. Soms kun je 100 km rijden zonder problemen, soms is het na 100 meter al raak. Het heeft niets te maken met het weer of temperatuur.

Nu was het idee dat het aan de klok lag en deze is opgestuurd geweest voor revisie. Bij het controleren van de klok bleek dat deze in orde was. Na het terug inbouwen van de klok was het probleem enkele maanden weg. De accu is ook vervangen en de bekabeling is nagemeten. Toen de problemen terug kwamen is de klok gereviseerd, waarna het weer even goed ging. Echter kwamen de problemen terug en is de klok vervangen. De problemen zijn toen 6 maanden weggeweest. Maar nu zijn de problemen weer terug. De klok wordt nu helemaal zwart, het knipperlicht doet het niet en de snelheids- en toerentalmeter zakken naar 0.

Wat kan dit zijn? Ze vermoeden nu dat de stroomtoevoer of massa niet in orde is. Dat is al eens nagemeten. Maar gezien de onregelmaat in de klachten lijkt mij wel kunnen dat er soms een slecht contact is of een kabelbreuk en dat daardoor de klachten komen. Of kan het toch iets anders zijn?

Behalve de klok werkt de auto goed. Er is geen verlies in vermogen of vreemde geluiden. We hebben de auto al een aantal jaar en daarvoor hebben we er nooit problemen mee gehad. De zekering naar de aansluiting voor de aanhanger is er ook uitgehaald om te kijken of daar kortsluiting was. Maar dat heeft het niet opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:13
Ik weet van de ford ka, i know hele andere auto.. dat de massa dan niet goed was, dan viel het hele dashboard weg en begonnen de wijzers te schudden..
Omdat het ook niet constant is is dit lastig uit te zoeken, gezien de nieuwe teller zou ik het gaan zoeken in de kabelboom, laat ze even een elektrisch schema erbij pakken, de massa’s controleren, vooral de stekkerverbindingen ook of deze schoon zijn zonder aanslag.. verder geen storingen met uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Nee, geen storingen bij het uitlezen. Er staat nu een afspraak voor de volgende week in de garage en dan gaan ze de massa controleren en dan hebben ze het elektrisch schema er ook bij. Ze hebben de kabelboom al gecontroleerd (incl. stekkers). Maar het lastige is dat het probleem zich niet altijd voor doet, waardoor het meten lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Het lastige met dit soort problemen is dat het heel moeilijk is om een juiste diagnose te stellen.
Je zult toegepaste kennis moeten hebben van de bedrading van het instrumentenpaneel, je zult moeten begrijpen wat kan leiden tot het uitvallen van het instrumentenpaneel en vervolgens moet je ook nog kunnen bewijzen dat er daadwerkelijk iets mis is.
Zolang je het niet eenvoudig kunt reproduceren, kun je ook nooit met zekerheid vaststellen wat het probleem is.

Het kan net zo goed liggen aan de communicatiebus, de voeding (o.a. kabels, stekkers, relais, etc.), de massaverbinding of een ander apparaat op de bus wat de communicatie verstoord.

Persoonlijk zou ik geneigd zijn om zelf te kijken of je het probleem kunt reproduceren. Wanneer vallen de klokken uit, is dat toevallig precies als je hard remt, hard één kant op stuurt, precies als je over een hobbel gaat, of altijd op hoge/lage snelheid, of alleen als er meerdere personen in de auto zitten of op een specifieke manier geladen is, of alleen tijdens regenbuien, etc.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Het probleem is eigenlijk niet te reproduceren. Het doet zich op allerlei momenten:

- Zomer en winter
- In droog weer en tijdens regen
- Met optrekken, remmen en als je een constante snelheid aanhoud
- Aan het begin van een rit, maar soms begint het pas na 100 km.
- Op rechte stukken en tijdens bochten
- Met cruise control aan of als deze uit staat
- Airco of verwarming aan of uit maakt niet uit.

Het enige wat enigszins constant is, is dat de problemen een aantal keer weken of maanden weg zijn geweest. Dat was nadat de klok er uit is geweest (2 of 3 keer) en na het vervangen van de klok. De intentie van de meldingen neemt daarna langzaam toe. Van 1 keer in de paar ritten tot bijna elke rit. Dat zou mogelijk kunnen verklaard worden door bv oxidatie op een stekker. Door de klok eruit te halen wordt de stekker los gehaald en bij het terug plaatsen gaat een stukje van de oxidatie er af. Hierdoor gaat het tijdelijk weer goed, totdat de oxidatie toeneemt en de problemen terug komen. Maar dat is puur een hypothese en zou eigenlijk niet moeten kunnen, want de stekkers zijn nagelopen.

Een andere optie is dat een steenmarter een kabel heeft beschadigd en dat deze op momenten voor problemen zorgt. We hebben minstens 2 keer gehad dat we schade aan de isolatie van de auto zagen als gevolg van een steenmarter. Maar dit zou niet verklaren waarom de problemen op momenten toenemen en (tijdelijk) weg zijn als de opnieuw klok uit- en ingebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 14:33

CaDje

Framedrops for life

Ik lees veel berichten op het internet over vergelijkbare symptomen bij een C-Max die te maken hebben met slechte soldeerverbindingen op de printplaat van het instrumenten paneel.

Weet jij wat er gedaan is bij de revisie van je oude paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:45
Ik heb het bij een focus uit 2007 ook gehad, toen heb ik de soldeer verbinden van de hoofdstekker van de tellerbak opnieuw laten solderen. Maar aangezien het bij jouw terug komt toch maar de stekker/kabel zelf eens controleren. Gaat deze gelijk in de kabelboom op, of zit deze aan de andere kant nog ergens met een stekker in vast?

Reageert de storing op een klap op het dashboard?

[ Voor 8% gewijzigd door aart93 op 04-05-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
De storing reageert niet op een klap op het dashboard. Als ik de monteurs goed begrijp zit de stekker direct op de kabelboom. Volgende week woensdag gaat de auto weer naar de garage en dan gaan ze een nieuwe massa-kabel trekken en, indien mogelijk, een nieuwe kabel van de accu naar de stekker. Ik ga vragen of ik de stekker kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbieford
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-11-2023
Hoi, vraagje, heb exact hetzelfde probleem, ze kunnen het niet vinden, is er bij jouw auto nog iets uitgekomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
robbieford schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:38:
Hoi, vraagje, heb exact hetzelfde probleem, ze kunnen het niet vinden, is er bij jouw auto nog iets uitgekomen?
Nee, uiteindelijk hebben wij het opgegeven en een andere auto gekocht. De auto is verkocht aan de garage die het probleem heeft proberen op te lossen en was daarmee op de hoogte van de problemen. We hadden natuurlijk ergens anders de auto kunnen inruilen, de problemen kunnen verzwijgen en dan een hogere inruilprijs kunnen krijgen. Maar dan zouden wij anderen met het probleem opzadelen en dat vonden wij niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Toevallig heb ik laatst bij de garage geweest. Ze hebben de C-Max nog steeds. Ze proberen het probleem toch op te lossen, maar tot nu toe is dat niet gelukt....
Pagina: 1