Scheur in plastic bak repareren (PP)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Iemand tips voor het repareren van een scheur in een plastic bak. Het moet waterdicht zijn. Ik las verschillende manieren, zoals met een soldeerbout, speciale lijm of waterdichte Bisontape. Het hoeft er niet mooi uit te zien, want het zit niet in het zicht. Voordat ik vanalles in huis haal zou ik jullie willen vragen om ervaringen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

De soldeerbout is hier de standaard oplossing. Ziet er meestal niet echt mooi uit, maar werkt wel perfect :) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Lastig materiaal, PP. Dingen als PET(g), ABS, of PLA zijn redelijk goed te lassen met een standaard 'redelijk hoge toeren boor' door een stuk materiaal-filament in de boor te plaatsen en gewoon wrijf-lassen, maar PP heeft een heel gekke glastransitietemperatuur terwijl het op 160 graden al smelt. Je kunt daarmee een poging wagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Acralock schijnt een goede lijm te zijn voor o.a. PP. Zelf geen ervaring mee overigens.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Soldeerboutje werkt goed. Heb je een foto? En wat wil je er in de toekomst mee doen? Komt er (opnieuw) kracht op de scheur?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb hier een platgeslagen punt voor aan een oude soldeerbout. PP heb ik nog niet geprobeerd, maar bij ABS knip ik met een nijptang wat reepjes (2 mm) van een oude laptop en smelt dat er in. Werkt goed als je motorkuip gescheurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Bedankt voor de reacties! Ik ga aan de slag met een soldeerbout. Kan ik ook een dun reepje plastic van een PET fles erin smelten?

[ Voor 34% gewijzigd door darkdesign op 01-05-2023 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Smeltpunt van pet ligt veel hoger.. gewoon pp op pp. Gebruik de bakjes van de chinees/afhaal :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bolderkar op 01-05-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Bolderkar schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:38:
Smeltpunt van pet ligt veel hoger.. gewoon pp op pp. Gebruik de bakjes van de chinees/afhaal :)
Goed om te weten, dan ga ik die gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 22:19
Soldeerbout met een platte punt en je smelt er een tie-wrap in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 22:19
Soldeerbout met een platte punt en je smelt er een tie-wrap in. Google effe op "plastic welding with zip-tie".
Zo heb ik een tijdje terug de PP kap van de grasmaaier gefixed.

[ Voor 23% gewijzigd door Masimo op 02-05-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wel de juiste tiewraps zoeken dan, die worden nl vaak van PA6 (Nylon) gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 01-07 13:32
Hoe 'determineer' je eigenlijk de plasticsoort. Ben een totale leek op dat gebied, maar heb ook een opvangbak van onze hakselaar waar een flinke scheur in zit. Zou dit ook met het de plastic-las-techniek gefixed kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ManzokuSan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:59:
Hoe 'determineer' je eigenlijk de plasticsoort. Ben een totale leek op dat gebied, maar heb ook een opvangbak van onze hakselaar waar een flinke scheur in zit. Zou dit ook met het de plastic-las-techniek gefixed kunnen worden?
Meestal staat het gewoon in de kunststof zelf ergens. Overigens zou ik dat plastic lassen met een soldeerbout geen techniek willen noemen maar meer beunen. Ik geef zelf de voorkeur aan een geschikte lijmsoort.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
evilution schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Meestal staat het gewoon in de kunststof zelf ergens. Overigens zou ik dat plastic lassen met een soldeerbout geen techniek willen noemen maar meer beunen. Ik geef zelf de voorkeur aan een geschikte lijmsoort.
Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden. Mocht er voor een paar euro lijm te vinden zijn die geschikt is kan ik dat ook nog doen inderdaad. Over het algemeen geef ik wel de voorkeur aan beunen, vooral als het geld bespaart. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:08
darkdesign schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:29:
Ik ga aan de slag met een soldeerbout.
Let wel even op dat je dit op een goed geventileerde locatie doet. De dampen die hier vanaf komen adem je liever niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:15
ManzokuSan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:59:
Hoe 'determineer' je eigenlijk de plasticsoort.
Je kunt een vlamtest/breektest gebruiken:
https://vinkbewerktproduc...ntrum/kunststof-herkennen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Laatst online: 10:02
De breektest heeft TS al gedaan, dat is het probleem juist :+

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ManzokuSan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden. Mocht er voor een paar euro lijm te vinden zijn die geschikt is kan ik dat ook nog doen inderdaad. Over het algemeen geef ik wel de voorkeur aan beunen, vooral als het geld bespaart. >:)
Voor pakweg een tientje koop je een Bison lijmdoos en heb je voor vrijwel alle klusjes een geschikte lijm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
evilution schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:14:
[...]

Staat inderdaad gewoon op de bodem van de bak. Het is ook PP. Nooit op gelet eerlijk gezegd, mezelf kennende ga ik nu bij elk plastic bakje dat ik in handen krijg kijken of het er op staat :+
P1nGu1n schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:42:
[...]

De breektest heeft TS al gedaan, dat is het probleem juist :+
Haha hij kwam al kapot aan, maar die test is inderdaad niet meer nodig. Hij is breekbaar :9
Pagina: 1