Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoli
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-12-2023
Beste tweakers.
Gegeven het gaming systeem:
Moederbord: Z370p D3
Socket 1151
CPU: i5 8400 (2,8 - 4ghz boostspeed)
GPU: GTX1070Ti =>Inmiddels overleden=moet worden vervangen, GPU ruimte in kast is ongeveer 28cm
16 gyg ram 3200mhz
Scherm: 1080P, 75hz
NVMe harddisk samsung ssd 980
Voeding: eco series 700 Watt

Mijn 1070Ti is kapot gegaan en ik wil graag zsm gamen op 1080P met 75HZ, maar wel met de optimale beslissing, dus als ik bijvoorbeeld een paar weken moet wachten op de nieuwe RTX4060Ti dan doe ik dat. Mijn favoriete games van de komende tijd zijn bijvoorbeeld: battlefield 2042, GTA 5 online, Diablo4, Warhammer 3

-Welke GPU is nog nuttig bij de i5 8400, zonder geld te verspillen aan de bottleneck?

-De vraag is nu: heeft het zin om te upgraden naar de RTX 4060 of de Ti, of leidt ik dan te veel bottleneck verliezen door de i5-8400 CPU? Iedereen lijkt de RTX 4060 op de hak te nemen, maar met de DLSS 3 zou het misschien toch erg sterk kunnen zijn voor tragere CPU's. Klopt deze aanname?

- Ik wil nog niet een volledig nieuw systeem bouwen. Het liefst zou ik de beste bang/buck krijgen over de lange termijn met alle beslissingen die ik neem op dit gebied. Wat zou je aanbevelen qua GPU?

Alvast bedankt voor je reactie!

[ Voor 21% gewijzigd door Bajoli op 01-05-2023 18:51 ]

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is ook afhankelijk wat je wilt en met welke resolutie/settings/FPS je wilt gamen. Vind je het niet erg om bijvoorbeeld nu wat duurder uit te zijn, zodat je later enkel het moederbord, CPU en het RAM hoeft te vervangen?

Als je niet gamed, en wilt blijven sparen, kun je overwegen de iGPU te gebruiken totdat je voldoende gespaard hebt en alles in 1x keer kan vervangen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoli
Bedankt voor je reactie.

Ik wil graag gamen op 1080P met 75 HZ. De CPU lijkt het prima te doen, dus het voelt zo stom om de CPU en mogelijk het moederbord weg te doen. Het systeem is ongeveer 5,5 jaar oud.

Het is zeker voor mij de overweging waard om een goede GPU te nemen, ook als deze de komende paar jaar nog gebottlecked wordt door de CPU.

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Een 1070Ti was al zat want zo geweldig is een i5-8400 niet. Lage kloksnelheid, geen HT en relatief lage IPC tov recent spul.

Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Bajoli En terecht dat de RTX4060(Ti) al voor launch word afgemaakt. :P
Die zijn inmiddels 99,9% zeker beperkt tot 8GB aan VRAM. En de afgelopen vier maanden hebben we de ene na de andere game gezien die niet alleen op 4K, maar ook op 1440p en soms zelfs op 1080p, al meer dan 8GB aan VRAM daadwerkelijk nodig hadden. Het is dan ook pure misère voor met name de mensen die in de herfst eindelijk een RTX3060Ti, RTX3070 of RTX3070Ti konden kopen. Er word nu heel veel geroepen dat elke nieuwe game een slechte port is, maar dat is onzin. Een paar zijn echt problematisch, een paar ook zeker niet. Dit is gewoon het nieuwe normaal als je daadwerkelijk met hoge instellingen een nieuwe game wil spelen.

Nu zal de RTX4060Ti waarschijnlijk ergens rond RTX3070Ti niveau gaan presteren, waarmee die effectief DOA is op dag een. De verbeterde RT cores kan je niet gebruiken want je gaat vrijwel meteen door VRAM limieten in veel nieuwe games. En ook zonder RT kan je zomaar al tegen die muur gaan aanlopen, op 1080p, met alleen ultra textures. En als ik zie dat Nvidia al $600 durfde te vragen voor de RTX4070, die dus echt niemand gekocht lijkt te hebben, dan koester ik weinig hoop voor de RTX4060Ti.

Tweede is dat je 8400 ook wat oud aan het worden is omdat die geen SMT/HT heeft. Ik zou er ook niet al te veel meer van verwachten of in investeren. Maar wat hier wel kan is een RX6700XT/RX6750XT kopen. Die zijn beiden al ruim 50% sneller dan een RTX1070Ti en de RX6750XT benaderd de RTX3070 al (deze is ook iets van 70% sneller dan een GTX1070Ti). Deze twee hebben wel 12GB aan VRAM zodat je het nog wel even vol kan houden op die manier. Maar het gaat voornamelijk om het feit dat AMD botweg minder CPU overhead heeft dan Nvidia, waardoor je dus weg kan komen met een mindere CPU met minder of geen prestatieverlies. Ik denk dat je nog steeds wel wat zal hebben, maar minder erg dan met een Nvidia tegenhanger.

Alternatief zou de RTX3060 12GB zijn. Let op dat het dan wel de 12GB is, want Nvidia heeft eind vorig jaar ook een 8GB versie uitgebracht. Die is dus ook vrijwel meteen DOA gegaan als je een fatsoenlijke gaming ervaring wil hebben met je nieuwe videokaart. Verder is de RTX3060 eigenlijk ook niet zo snel. Met DLSS2 match je waarschijnlijk niet eens de RX6700XT zonder dat die upscaling gebruikt. En zoveel goedkoper is de RTX3060 nu ook weer niet.

categorie: Videokaarten

Laatste is dat als je nu een 8GB videokaart koopt, tja RX6650XT want die zijn redelijk goedkoop en nog steeds iets van 40% sneller dan een GTX1070Ti. Ik zou gewoon echt niet veel meer investeren in welke 8GB videokaart dan ook. Merkte het zelf al met Hogwarts Legacy. Mijn RX5700XT kan die game aan op maximale settings, totdat die ook door de VRAM gaat en dan krijg je enorme framedrops.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoli
Bedankt voor je reactie.
Ja slechte ports en teveel vram gebruik daardoor, had ik al van gehoord. Ook als ik ooit GTA6 wil kunnen spelen dan verwacht ik >8gyg aan VRAM. En hogwarts legacy heb ik ook uitgesteld, maar die heb ik nog wel op mijn verlanglijstje staan.
De 3060 met 12gb had ik inderdaad op de lijst van mogelijkheden staan en de 6650xt, RX6700XT/RX6750XT toevallig ook. Wat me fijn lijkt aan de 4060 series is het lage wattage en daarmee energiekosten die lager zijn en waarschijnlijk ook lage temperaturen. Ik woon 8 hoog en het wordt hier 8 graden warmer dan de buitentemperatuur, dus dat wordt wat tijdens de zomer... Het blijft nog lastig kiezen, maar goed om te weten dat de AMD GPU's naar verhouding minder eisen van de CPU.

Wat CPU, hyperthreading etc betreft. Zijn er uberhaubt games die meer dan 4 cores gebruiken? Ik had in het verleden tot mijn spijt een i7 die weliswaar 8 virtuele processoren had, maar ik was destijds beter af geweest met een quadcore met meer individuele rekenkracht per kern, maar dat is iets van 10 jaar terug. Maar dat is nog steeds vaak een issue bij games, je hebt niets aan CPU benchmarks, omdat die vaak meer zeggen over 16+ cores en workstation prestaties tegenwoordig, maar daar heb je niets aan bij gaming. Nog erger de beste cpu uit de benchmark heeft 96 cores met een lagere boost kloksnelheid dan mijn processor, niet dat, dat meteen iets zegt ivm cache geheugen etc, maar toch.

Framedrops door te weinig Vram is inderdaad een issue waar ik op ga letten, ook omdat consoles vaak worden voorgetrokken bij game development en de port naar pc valt vaak tegen

Nog een ding. Ik had in het verleden een enorme hekel gekregen aan Radeon videokaarten, omdat de driver software altijd zuigt. Waarschijnlijk is dat een ding van het verleden, maar toch iets wat onderdeel uitmaakt van de overweging.

[ Voor 9% gewijzigd door Bajoli op 01-05-2023 20:45 ]

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kan je een foto van het label van de voeding posten? Eco series 700w zegt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Uszka schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:14:
Kan je een foto van het label van de voeding posten? Eco series 700w zegt niet zoveel.
Ik gok een https://www.chieftec.eu/p...8/ECO_SERIES/122/GPE-700S

Mocht het deze betreffen zou ik die ook meteen meenemen om te vervangen.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora.

Move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bajoli schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:33:
Bedankt voor je reactie.
Ja slechte ports en teveel vram gebruik daardoor, had ik al van gehoord. Ook als ik ooit GTA6 wil kunnen spelen dan verwacht ik >8gyg aan VRAM. En hogwarts legacy heb ik ook uitgesteld, maar die heb ik nog wel op mijn verlanglijstje staan.
Het is dus juist vaak niet slechte optimalisatie. De vereisten van games gaan gewoon keihard en snel omhoog. Dat hebben veel mensen niet door, waardoor er massaal slechte optimalisatie word geroepen. Daarnaast zijn er een paar games die wel echt technische problemen hebben.
De 3060 met 12gb had ik inderdaad op de lijst van mogelijkheden staan en de 6650xt, RX6700XT/RX6750XT toevallig ook. Wat me fijn lijkt aan de 4060 series is het lage wattage en daarmee energiekosten die lager zijn en waarschijnlijk ook lage temperaturen. Ik woon 8 hoog en het wordt hier 8 graden warmer dan de buitentemperatuur, dus dat wordt wat tijdens de zomer... Het blijft nog lastig kiezen, maar goed om te weten dat de AMD GPU's naar verhouding minder eisen van de CPU.
Ah maar dan zou ik eerder naar de RX6600XT of RX6700XT kijken. De 50 modellen zijn eigenlijk overclockte refresh modellen die een paar procent sneller zijn en meer verbruiken.
Wat CPU, hyperthreading etc betreft. Zijn er uberhaubt games die meer dan 4 cores gebruiken? Ik had in het verleden tot mijn spijt een i7 die weliswaar 8 virtuele processoren had, maar ik was destijds beter af geweest met een quadcore met meer individuele rekenkracht per kern, maar dat is iets van 10 jaar terug. Maar dat is nog steeds vaak een issue bij games, je hebt niets aan CPU benchmarks, omdat die vaak meer zeggen over 16+ cores en workstation prestaties tegenwoordig, maar daar heb je niets aan bij gaming. Nog erger de beste cpu uit de benchmark heeft 96 cores met een lagere boost kloksnelheid dan mijn processor, niet dat, dat meteen iets zegt ivm cache geheugen etc, maar toch.
Constant. Vijf jaar geleden trok BF5 het immers al niet meer met een quad core. Dat is zeker niet veranderd. Langzaam is 6c/12t al richting instapniveau aan het bewegen in games. Het is in ieder geval niet vreemd meer om te zien dat een 8c/16t CPU al wat beter presteert dan een 6c/12t CPU. :)
Framedrops door te weinig Vram is inderdaad een issue waar ik op ga letten, ook omdat consoles vaak worden voorgetrokken bij game development en de port naar pc valt vaak tegen
Consoles worden voorgetrokken omdat ze inherent superieur zijn voor game development.
Je hebt gewoon een doos met precies dezelfde hardware. Daarvan zijn er miljoenen. Je kan op deze manier zeer specifiek een game optimaliseren. En vergelijkbare gaming PC met de consoles zou ongeveer een 3700X + RX6650XT zijn. De consoles gaan die PC altijd verslaan. Komt bij dat deze generatie consoles een gigantisch voordeel hebben. Bij de XSX en PS5 zijn RAM, VRAM en storage unified. Hierdoor kunnen de CPU en GPU enorme hoeveelheden data met elkaar delen. En dat zorgt ervoor dat ze zoveel efficienter met hun hardware omgaan. PC heeft dit simpelweg niet. En de omweg lijkt te worden dat er gewoon veel meer data preventief in GPU VRAM geladen zal moeten worden. Daarom krijg je die toenames waarschijnlijk.
Nog een ding. Ik had in het verleden een enorme hekel gekregen aan Radeon videokaarten, omdat de driver software altijd zuigt. Waarschijnlijk is dat een ding van het verleden, maar toch iets wat onderdeel uitmaakt van de overweging.
Het is iets dat ik nooit echt kan plaatsen. Draai nu denk ik al 13 jaar met grote tevredenheid Radeon, mede omdat ik juist daarvoor slechte ervaringen met Nvidia had. Maar ik zou bijvoorbeeld het driver menu van AMD eens opzoeken. Om te zeggen dat het moderner en beter is, is nogal een understatement. De UI is echt even wennen en had beter gekund, maar als je het een beetje doorhebt, dan kan je zoveel. Verder ervaar ik nauwelijks problemen. Er zal altijd wel een game zijn die niet lekker wil, maar dat hoort gewoon bij PC gaming. Nvidia is er zeker niet immuun voor. Een blik op Nvidia hun supportforum zegt denk ik al genoeg. Het is gewoon realiteit met PC gaming dat we te veel variabelen hebben en dan kan je net pech hebben.

Het enige dat ik wel al vele jaren vermoed is dat Radeon drivers minder tolerant zijn voor systeeminstabiliteit elders in je systeem. En dan kijk ik zelf al heel snel naar RAM. XMP word altijd geadverteerd als aanzetten en je RAM loopt goed. Dat is meestal zo, maar niet altijd. Een tweede is de kwaliteit van DP kabels. Bijna elke monitorfabrikant levert gewoon matige tot ronduit slechte kabels mee. Dat is iets dat steeds meer een probleem aan het worden is voor zowel AMD als Nvidia met hogere resolutie en snellere schermen. Maar aangezien je op 1080p zit, tja gebruik een HDMI kabel. Daar is het vaak beter voor elkaar. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:42
Ik zou persoonlijk nog steeds voor een RX6800XT 16GB gaan voor minder dan €600 incl. verzenden.

Dit ; https://www.megekko.nl/pr...-RX-6800-XT-MERC-319-Core

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bajoli schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:25:
-De vraag is nu: heeft het zin om te upgraden naar de RTX 4060 of de Ti, of leidt ik dan te veel bottleneck verliezen door de i5-8400 CPU? Iedereen lijkt de RTX 4060 op de hak te nemen, maar met de DLSS 3 zou het misschien toch erg sterk kunnen zijn voor tragere CPU's. Klopt deze aanname?
Te duur voor de performance is 1 ding.

Maar om nu de GPU's bij voorbaat te castreren zodat ze nieuw uit de doos al direct tegen VRAM bottleneck in de games van tegenwoordig lopen waardoor veel textures op te lage resolutie of gewoon niet geladen worden is wat anders. Laat staan de games die in de komende jaren uitgebracht worden.

8 GB VRAM was 5 jaren geleden goed, maar nu niet meer. 12GB is ook krap en 16 GB is de mid-range. Dus je kiest voor een verdubbeling naar 16 GB.

Voor 400 euro heb je een RX 6700 XT voor 12 GB VRAM, verdubbeling performance naar 1080p ultra 102 fps en 50W meer vermogen is niet veel extra van de voeding gevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IYyfHDvZK3Q4XpJTcUcPuyFT1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZQ6aKzQXVAqwYhwY8in43Kn.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Als je voor 16 GB VRAM gaat, dan is er door kleine prijsverschil tussen RX 6800 en RX 6800 XT al snel een RX 6800 XT voor 589 euro en je bent dan voor 1440p ultra 102 fps aan het voorbereiden. RX 6800 XT is op 1440p 1/3 sneller dan RX 6700 XT.

Afhankelijk van je budget, beschikbare lengte in de behuizing en welke voeding, kan je de keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
En die RX6800XT 16GB kan dan ook mee naar het volgende 'systeem' ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:29:
En die RX6800XT 16GB kan dan ook mee naar het volgende 'systeem' ;)
Vetgedrukt voor het geval dat een Duitse webshop 6800 non-XT levert, terwijl je voor een 6800 XT betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:16:
Ik zou persoonlijk nog steeds voor een RX6800XT 16GB gaan voor minder dan €600 incl. verzenden.

Dit ; https://www.megekko.nl/pr...-RX-6800-XT-MERC-319-Core
Veel te duur als een 6950XT 660,- kost (geen advies)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Bajoli Zou gaan overwegen je gehele built te upgraden,vervangen.

Goede voeding kost je ~100,- beetje GPU 600-700,- en je i5-8400 loopt ook al zwaar achter in prestatie met tegenwoordig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Hackus schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Veel te duur als een 6950XT 660,- kost (geen advies)
En hoeveel sneller is die dan op 1440p of 4K ? En hoeveel vermogen meer trekt die ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Uh volgens mij word hier gevraagd om een simpele GPU upgrade die vooral niet te veel verbruikt. Deze GPU is er voor een 1080p 75Hz scherm.
En dan word vervolgens zowat een heel nieuw systeem aangeraden met een 300W verbruikende videokaart. Zullen we weer teruggaan naar waarom word gevraagd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:48:
[...]

En hoeveel sneller is die dan op 1440p of 4K ? En hoeveel vermogen meer trekt die ?
aan je Logo te zien moet je dat wel weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:50:
Uh volgens mij word hier gevraagd om een simpele GPU upgrade die vooral niet te veel verbruikt. Deze GPU is er voor een 1080p 75Hz scherm.
En dan word vervolgens zowat een heel nieuw systeem aangeraden met een 300W verbruikende videokaart. Zullen we weer teruggaan naar waarom word gevraagd? ;)
uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 6600 (11310-01-20G)
uitvoering: ASUS ROG Strix 550W Gold

~325,-

@Bajoli

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 02-05-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoli
Ik wil iedereen bedanken voor hun informatie.

Op dit moment heb ik de RX 6700 XT en RTX3060 12 gyg in overweging genomen.
De sapphire RX6600 is ook interessant als budget optie. Dan heb je de CPU net niet als bottleneck als ik het goed heb gecheckt en dat is beter ivm de programma's die op de achtergrond draaien. Ook kan dit kaartje makkelijk 50 euro per jaar aan energiekosten schelen vergeleken met de 6700XT, zeker met Rob Jetten aan het roer.

Dan wilde ik nog iets weten over DLSS2 of DLSS3 . Dat heeft deze Radeon generatie niet namelijk. DLSS betekent toch eigenlijk zoiets als: bijvoorbeeld alles op 720P doorrekenen door de videokaart, waarna het met een door AI gegenereerd algoritme wordt omgezet naar 1080P? Betekent dat niet dat de DLSS videokaarten nog steeds een groot verschil kunnen maken ongeacht 8 gyg VRam? En maakt dat ook niet veel uit voor het verminderen van de CPU bottleneck? Of klopt dit niet? Daarnaast heeft AMD ook wat met AI gedaan dacht ik?

[ Voor 25% gewijzigd door Bajoli op 02-05-2023 11:18 ]

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bajoli schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:33:
Battlefield en Call of Duty zijn berucht voor 6 cores is niet genoeg om een 200 euro grafische kaart aan te drijven. Dan worden topics over haperingen/schokken na een upgrade van GTX 1060 naar RX 6600 XT gemaakt. 8 cores is mandatory als je deze games wilt spelen zonder haperingen. Dit wordt alleen erger, want de game consoles hebben 8 cores en de games worden voor 8 cores gemaakt.
Vroeger was AMD een bedrijf waar ze niet zeker zijn dat ze het einde van de maand financieel gaan halen. Nu hebben ze de cashflow en winst om miljarden tegen de driver- en software-ondersteuning te smijten. GPU's en drivers ontwikkelen is een kapitaalintensieve wapenwedloop. Intel gaat decennia aan achterstand niet zomaar inhalen.

Er zijn veel verbeteringen doorgevoerd om bepaalde typische Nvidia toepassingen, applicaties,... ook goed op RDNA 2 te laten draaien. RDNA 2 drivers zijn al uitgerijpt. Als je voor de nieuwe generatie kiest, dan zijn er driver problemen aan de beide kanten.

Wat nu ook zichtbaar wordt, is dat Nvidia drivers geschreven zijn om alles op 1 thread te gooien en bij AMD is deze beperking niet aanwezig. In bepaalde games presteert een Radeon grafische kaart met RT aan "onverklaarbaar" beter dan Nvidia grafische kaart met RT uit.

Aan de driver kant is er tegenwoordig een voordeel voor AMD tov Nvidia, als je een CPU bottleneck hebt. Zoals je quadcore is verouderd.
Bajoli schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:07:
Ik wil iedereen bedanken voor hun informatie.

Op dit moment heb ik de RX 6700 XT zeker in overweging genomen.

Dan wilde ik nog iets weten over DLSS2 of DLSS3 . Dat heeft deze Radeon generatie niet namelijk. DLSS betekent toch eigenlijk zoiets als: bijvoorbeeld alles op 720P doorrekenen door de videokaart, waarna het met een door AI gegenereerd algoritme wordt omgezet naar 1080P? Betekent dat niet dat de DLSS videokaarten nog steeds een groot verschil kunnen maken ongeacht 8 of 12 gyg VRam? En maakt dat ook niet veel uit voor het verminderen van de CPU bottleneck? Of klopt dit niet?
AMD heeft FSR 2 als DLSS 2 tegenhanger, maar dit gebruik je eigenlijk voor 1440p of 4K.

DLSS 3 is tussenliggende frames verzinnen. Zo kan je 60 nep frames tussen 60 echte frames laten steken om de fps teller op 120 fps te krijgen, maar aan de muis voelt een first person shooter nog altijd als 60 fps. Het is een fop-techniek en helpt niet als de echte fps laag is zoals 40, 30, 20,...

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 02-05-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Bajoli AMD heeft daarvoor FSR2. ;)
Maar FSR2 werkt niet zo goed met op upscaling naar 1080p en DLSS2 is daar ook niet zo goed in. Beter dan FSR2, maar ook niet geweldig. Verder is het een lapmiddel voor een groter probleem. Je maakt jezelf volledig afhankelijk van de vraag of die game ook FSR2/DLSS2 heeft en of dat ook goed werkt. Want er zijn altijd artifacts. Verder gaat DLSS2 je niet redden als je toch RT aanzet en alsnog meer dan 8GB aan VRAM gebruikt. En ook als je met DLSS2 alsnog meer dan 8GB aan VRAM nodig hebt.

DLSS3 is iets waar ik zelf echt geen fan van ben. Het is een geavanceerde soort van interpolatie. Dat zal altijd flinke artifacts geven in snel bewegende scenes, maar belangrijker is dat het je framerate op je scherm verhoogt, maar niet de gevoelde latency met bijvoorbeeld je muis. Ook is DLSS3 nog veel gevoeliger voor implementatie in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoli
Ik ben inderdaad wel een beetje bang voor artifacts tgv de AI upscaling etc. Ook al duren die meestal maar 1 frame, ik heb de youtube video's hierover gezien.

Ik kwam deze aanbieding tegen: https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

219 euro voor de RX6600. Het zou een goede budget optie kunnen zijn. Wel jammer dat de prestaties net wat lager zijn dan van de kaarten die ik aan het overwegen was. Maar het verschil is 150-200 euro. Dan wordt het toch wel veel. Denken jullie dat er de komende maand nog veel aantrekkelijke aanbiedingen aan komen met de nieuwe aankondigingen nog in het vooruitzicht?

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:23

Thomg

Aww yiss

Waarom niet de prijsvergelijker?
uitvoering: Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8G

Voor iets meer heb je een 6650XT, deze is toch wel een flinke stap sneller.
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition
Qua value is het wel iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
d22wth schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Ik gok een https://www.chieftec.eu/p...8/ECO_SERIES/122/GPE-700S

Mocht het deze betreffen zou ik die ook meteen meenemen om te vervangen.
Inderdaad want dat is een hele slechte maar zou fijn zijn als @Bajoli dit merk en type kan verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoli
Ik heb de volgende PSU: : 700W Chieftec GPE-700S ATX-12V, 12cm Fan, 85+230Vonly

Waarom zou ik de voeding moeten vervangen? Nooit problemen mee gehad. Tenzij het 700 watt gebruikt en zich niet aanpast aan wat het systeem gebruikt... Dan zou het vrij veel energie kosten, maar volgens mij is dat niet zo.

Of moet ik een nieuwe powercable hebben voor de nieuwe videokaart?
Komt dat door ATX3? : YouTube: Do You Need A New Power Supply? - ATX 3.0

[ Voor 57% gewijzigd door Bajoli op 02-05-2023 18:42 ]

www.wegmethoofdpijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op de 12V rail is 630W beschikbaar en 80 plus bronze wordt niet meer gemaakt. Bijna alles is tegenwoordig 80 plus gold.

Bij een 65W TDP CPU kan wat meer vermogen voor de GPU voorzien worden.
  • 65+230=295W en dat is ongeveer de helft van 630W als je verbruik van moederbord, geheugen, SSD,... erbij telt.
  • 65+300=365W en dat is ongeveer 2/3 van 630W als je de rest erbij telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

rapture schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:15:
Op de 12V rail is 630W beschikbaar en 80 plus bronze wordt niet meer gemaakt. Bijna alles is tegenwoordig 80 plus gold.

Bij een 65W TDP CPU kan wat meer vermogen voor de GPU voorzien worden.
  • 65+230=295W en dat is ongeveer de helft van 630W als je verbruik van moederbord, geheugen, SSD,... erbij telt.
  • 65+300=365W en dat is ongeveer 2/3 van 630W als je de rest erbij telt.
Maar de kwaliteit van chieftec is meestal erg slecht, idem bij deze

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Bajoli schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:28:
Ik heb de volgende PSU: : 700W Chieftec GPE-700S ATX-12V, 12cm Fan, 85+230Vonly

Waarom zou ik de voeding moeten vervangen? Nooit problemen mee gehad. Tenzij het 700 watt gebruikt en zich niet aanpast aan wat het systeem gebruikt... Dan zou het vrij veel energie kosten, maar volgens mij is dat niet zo.

Of moet ik een nieuwe powercable hebben voor de nieuwe videokaart?
Komt dat door ATX3? : YouTube: Do You Need A New Power Supply? - ATX 3.0
Het is een voeding met groepsregulatie en navenante slechte spanningsregeling. Daarbij 230v only waardoor er heel veel is bespaard op de input. Verder een slechte kwaliteit fan en een ontbrekende OTP. Als de temperatuur van de voeding hoog wordt door een falende fan vliegt deze in de fik ipv dat de voeding op tijd uitschakelt. OCP mist ook trouwens.
Een voeding is meer dan het vermogen dat op het label staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:27
Ik ga ook voor een nieuwe videokaart, ik twijfel tussen een RX (waar ik weinig verstand van heb) en een RTX 3070. Wat zijn die dingen duur... gekkenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MikaB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:23:
Ik ga ook voor een nieuwe videokaart, ik twijfel tussen een RX (waar ik weinig verstand van heb) en een RTX 3070. Wat zijn die dingen duur... gekkenhuis
offtopic:
Open een apart topic nadat je dit hebt gelezen. ;)
CKA beleid
Oh en de RTX3070 is helemaal klaar omdat de ene na de andere game meer dan 8GB aan VRAM eist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:10
Waarom koop je niet gewoon een 2e hands kaartje, wat mij betreft weer een 1070ti of iets in die geest, desnoods 2070 ofzo, ben je voor 150-200 klaar.
Bijvoorbeeld: v&a aangeboden: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G

Ik zou er echt niet teveel in investeren.
1. resolutie en Hz is niet veeleisend
2. de voeding is een risico, daar wil je geen 600 euro aan hangen
3. de rest van je systeem is ook oud en (bijna) aan vervanging toe

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 06-05-2023 17:21 ]

Pagina: 1