Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-07 14:40
Hallo allemaal,

Ik wil van de zolder naar de meterkast op de BG een aantal elektraleidingen aanleggen.
Van zolder loopt een forse koof met o.a. de standleiding en de mechanische ventilatie naar de BG. Mag ik in die koof ook XMVK-kabels vrij laten hangen naar beneden?
Gaat om een meter of 6. Dan komen ze bij de BG, waar de koof binnenkort helemaal opengaat. Daar kan ik de kabels wel weer vastzetten, maar in de rest van de koof lukt dat niet.

De leidingen zijn bedoeld ter voorbereiding op droger, warmtepomp en zonnepanelen (die laatste loopt dan via de doorvoer van de mechanische ventilatie naar het dak).

Dank voor jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
Heel toevallig hetzelfde vorige week laten doen, door de schacht van een oude gashaard. Is geen probleem volgens de elektricien. Is beneden en boven wel netjes gebeugeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjIQrD3Fu8WBiO_O9kn1pd9ahew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qB4gGmbHgCAipSbj7vpCJw38.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Volgens de regels moet je beugelen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
TwingyTwingy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:16:
Heel toevallig hetzelfde vorige week laten doen, door de schacht van een oude gashaard. Is geen probleem volgens de elektricien. Is beneden en boven wel netjes gebeugeld.[Afbeelding]
Thanks Twingy,

Jij hebt de kabels wel via pvc-buis laten lopen zie ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:37
Xmvk is alleen voor lichte belastingen en mogen niet bij elkaar in een koof.

De drie belastingen die jij noemt zijn zwaar dus er moet verplicht ymvk kabel gebruikt worden. Anders risico op brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:34
Ik had ook zoiets bij de hand. Ik moest van bovenaf door een koker van de 2e etage naar de bg. Bij de hornbach een of andere platte metalen strip meegnomen die over de hele lengte voorzien was van perforaties, van boven naar beneden in de koker gehangen, zodanig dat de strip bovenaan omgebogen en vastgezet is. Voordat ik de strip liet zakken heb ik de sterkstroomkabel om de 30-40cm met ty-wraps aan de strip vastgemaakt. Om aan voldoende lengte te komen heb ik twee strips aan elkaar vastgezet.
De kabel zal toch uitzetten bij warmte, en zo vang je dat toch op, en hij is nu deugdelijk bevestigd volgens de regels. Daarna heb ik de kabel aan beide einden over de resterende lengte ook gebeugeld c.q. door een goot laten lopen en afgemonteerd. Zit als een huis en kan zo minstens 50 jaar meegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 01-05-2023 18:11 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
Michiel310 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Thanks Twingy,

Jij hebt de kabels wel via pvc-buis laten lopen zie ik?
Ja, het eerste stuk. Ongeveer een halve meter. Het is overigens YMVK kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:15
Ik zou voor voorbedrade flexibele buis gaan en dan wellicht aan die strip zoals @Skynett aangeeft.

https://www.toolstation.n...e-flexbuis-3x25mm2/p36726

[ Voor 24% gewijzigd door Cyriel85 op 01-05-2023 18:39 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
Ricko1 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:04:
Xmvk is alleen voor lichte belastingen en mogen niet bij elkaar in een koof.

De drie belastingen die jij noemt zijn zwaar dus er moet verplicht ymvk kabel gebruikt worden. Anders risico op brand.
Is dat zo? de koof is fors. Ongeveer 80cm breed en 15cm diep.
XMVK is goed tot 450V dacht ik. dat gaat er niet doorheen (zon-pv met micro-omvormers, drie-fase).
Door een 230-installatie gaat toch geen 450? Bij driefase is dat 380v toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
Skynett schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:05:
Ik had ook zoiets bij de hand. Ik moest van bovenaf door een koker van de 2e etage naar de bg. Bij de hornbach een of andere platte metalen strip meegnomen die over de hele lengte voorzien was van perforaties, van boven naar beneden in de koker gehangen, zodanig dat de strip bovenaan omgebogen en vastgezet is. Voordat ik de strip liet zakken heb ik de sterkstroomkabel om de 30-40cm met ty-wraps aan de strip vastgemaakt. Om aan voldoende lengte te komen heb ik twee strips aan elkaar vastgezet.
De kabel zal toch uitzetten bij warmte, en zo vang je dat toch op, en hij is nu deugdelijk bevestigd volgens de regels. Daarna heb ik de kabel aan beide einden over de resterende lengte ook gebeugeld c.q. door een goot laten lopen en afgemonteerd. Zit als een huis en kan zo minstens 50 jaar meegaan.
Deze is wel slim.

Had je kabel of buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:34
Kabel, 5*10mm2.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel310
Cyriel85 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:36:
Ik zou voor voorbedrade flexibele buis gaan en dan wellicht aan die strip zoals @Skynett aangeeft.

https://www.toolstation.n...e-flexbuis-3x25mm2/p36726
ik ging eigenlijk automatisch voor kabel omdat me dat makkelijker naar beneden te krijgen leek. Plus dat het deel naar het dak dan of grijze buis of toch kabel moet zijn, en 5x2,5. Weet niet eens of dat er in voorbedrade flex is. Maar ik zal het nog even heroverwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:37
Michiel310 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:48:
[...]

Is dat zo? de koof is fors. Ongeveer 80cm breed en 15cm diep.
XMVK is goed tot 450V dacht ik. dat gaat er niet doorheen (zon-pv met micro-omvormers, drie-fase).
Door een 230-installatie gaat toch geen 450? Bij driefase is dat 380v toch?
3 fase zonnepanelen en dan xmvk kabel. Klinkt mij als een brandpartij. Bij bijvoorbeeld Elektramat is het verschil €0,05 per meter 5x2,5mm2 (€2,36 vs €2,41). Wil je daarvoor brand riskeren? Xmvk zou wat mij betreft volledig uit productie gehaald moeten worden.

Het mag sowieso niet bij bedrijfspanden gebruikt worden dus electriciens kopen het niet vanwege het risico dat het per ongeluk gebruikt wordt.
Pagina: 1