Extreem veel datagebruik (lees/schrijf) op mijn mac mini?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 16:47
Hoi Tweakers!

Heb hier al het een en ander over gegoogled maar lijkt alsof niemand anders dit zelfde probleem heeft als ik.
Ik zit namelijk met de volgende situatie.

De situatie
Ik heb een Mac mini (M1) die ik dagelijks gebruik voor relatief simpele video edits. Nu valt het mij op dat ik bij activiteitenmonitor onder het tabje "Schijf" ontzettend veel gelezen en geschreven data zie staan. Met name de gelezen data is echt absurd hoog. Ik heb de mac mini afgelopen woensdag (5 dagen geleden) voor het laatst opnieuw opgestart en hij zit nu al op bijna 7TB :o aan gelezen data en 800GB aan geschreven data. Nu heb ik woensdag nog 1 edit gemaakt waarvan het totale project maximaal 200GB is geweest dus dat zal bij lange na niet alle data geweest zijn. Na woensdag heb ik de mac mini niet meer gebruikt en heeft hij enkel op sluimerstand gestaan (4 dagen dus).

Het probleem
Als ik dan ga kijken welke processen verantwoordelijk zijn voor alle data door ze in de lijst te selecteren kom ik bij lange na niet aan die 7TB als ik het ga optellen. Nog niet eens aan 10% van de data die rechtsonder in het totaal overzicht staat. (zie screenshot hieronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3S4X_0Ooy2a8mCutF7zUigmwqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cl8qbtbdmCTq8m0bIyRJtE7W.png?f=fotoalbum_large

Nu hangt mijn Mac mini via thunderbolt aan een G-Technology raid station van in totaal 112TB. Die zit nu voor de helft gevuld ongeveer. Deze raid station wordt automatisch gebackupt naar backblaze dus het zou kunnen dat hier een deel vandaan komt. Maar dan nog lijkt me 7TB wel erg veel aangezien er eigenlijk geen nieuwe bestanden waren die hij kon backuppen omdat hij woensdag helemaal up to date was. Verder wordt de lokale ssd van de mac mini gebackupt naar een time machine maar die GB's zijn terug te herleiden naar het "backupd" proces wat wel te vinden is in de lijst.

Mogelijke oorzaken?
Waar ik zelf aan zat te denken is dat het misschien gedeeltelijk komt doordat ik veel spotlight gebruik en hij hiervoor natuurlijk moet indexeren maar ook dat zou op de een of andere manier zichtbaar moeten zijn bij de processen?

Of zou het kunnen dat het komt doordat ik tijdens het edditen wellicht meer dan 16GB AM nodig heb waardoor hij SWAP memory gebruikt en dat dat zichtbaar wordt in activiteitenweergave? Maar ook dat zou weer gek zijn want ik zie ook regelmatig de gegevens/sec (zowel gelezen als geschreven) voor geruime tijd naar 50 tot 500MB/s schieten terwijl ik alleen in de browser zit te scrollen. Zonder dat ik op de achtergrond nog zware processen of renders heb draaien. In de tijd dat ik deze post aan het typen ben is er bijvoorbeeld al weer bijna 100GB aan gelezen en 20gb aan geschreven data bij gekomen. Zonder dat ik die data dus kan herleiden naar een proces uit de lijst.

Help!
Al met al kom ik er dus echt niet aan uit waar al deze data vandaan komt :? Heeft iemand van jullie dit ooit meegemaakt of een logische verklaring waar die TB's vandaan kunnen komen terwijl de mac eigenlijk alleen maar in sluimerstand heeft gestaan? En zouden zulke hoeveelheden schadelijk kunnen zijn voor mijn schijven op de langere termijn? Nu weet ik dat G-technology alleen Ultratsar Enterprise schijven gebruikt dus daar heb ik opzich wel vertrouwen in maar toch voelt het raar omdat het om zulke grote hoeveelheden data gaat die ik nergens naar toe kan herleiden.

Specs mac mini:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0UzUc_9gC7mOEaspJUpz5XORwY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PcwSwjuArZvrOEHSfBduzC4H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Wat zegt je SSD zelf over hoeveel hij heeft weggeschreven?

https://www.macworld.com/...rminal-smartmontools.html

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erdwpSXkf2YKDxPL0HA5BNWWYXY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7CIT1DXwXPqxyD9fOeYRpjdg.png?f=user_large

Dit is wat ik terug krijg uit smartmontools. Geen idee of dit normaal is? Mac mini heb ik begin vorig jaar in gebruik genomen dus nu ongeveer 1 jaar en 3 maanden oud schat ik. Is in ieder geval al bijna 700GB read en 150GB write per dag op een SSD van 512GB.

Lijkt me erg aan de hoge kant voor een SSD die alleen gebruikt wordt voor programma's en cache? Alle beelden die ik gebruik voor de edits gebruik ik rechtstreeks vanaf de Raid Station namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt 67 TB in 15 maanden weggeschreven, dat is gemiddeld 150 GB/dag. Dat is niet alarmerend. Zelf zit ik op 30 GB/dag maar ik werk niet dagelijks met videobestanden. Ook al staan de bestanden op een NAS kan er een lokale cache zijn.

De 7 TB sinds woensdag is flink hoger dan je gemiddelde. Als die waarde klopt en alle data naar de SSD is weggeschreven dan is dat reden tot zorg. Vanaf 600 TB kun je problemen verwachten, en in dit tempo bereik je dat over iets meer dan een jaar. Ik zou morgen eens kijken naar de teller die 66,9 TB aangeeft. Als daar 1 TB is bijgekomen kun je meteen van deze programma's naar een oorzaak speuren.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
Aah super, ik zal die thread eens lezen morgen en kijken naar de opties. Thanks voor de tip! Zal hier wat updates posten als ik iets vind:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:05
Je disk zit nog maar op 2% (TBW) dus hij kan gemiddeld nog wel 33-50x zolang mee (weet niet precies wanneer het 3% wordt). Niks om je zorgen over te maken. Ik heb ook wel eens dat ik hij opeens paar honderd GB writes heeft maar maak me daar niet (meer) echt druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjew
Even een update na 2,5 maand. Ik heb de oorzaak nog niet kunnen achterhalen helaas. De tools uit de reactie van @fopjurist geven mij weinig inzicht. Maar misschien ben ik daarvoor ook niet bekend genoeg met de command line tools van Apple 8)7

Onderstaand een screenshot van de smarttools over de SSD op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYS-_-Wtk767g7yiP_XanXqyG8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fr9CWxMcki3FIfNdqcuwI06m.png?f=user_large

De stijging is een stuk minder omdat ik nu 's avonds de Mac Mini maar uit zet voor de zekerheid. Die backblaze backups lukken (meestal) overdag op de achtergrond ook nog wel namelijk. Wat me is opgevallen nu ik de Mac een stuk vaker uit zet is dat de niet te herleiden data pas een issue wordt nadat de Mac voor een langere periode aan heeft gestaan (lees meer dan een werkdag).

Mocht er nog iemand zijn die hier een verklaring voor kan vinden of ideeën heeft hoe ik dit als (gematigde) nerd kan onderzoeken dan hoor ik het graag! O-)

Tot die tijd gewoon mijn Mac maar uit blijven zetten elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78415

Voor wat het waard is, dit is de output op mijn Mac mini M1, in gebruik sinds Oktober 2022, gewoon huis-tuin-keuken gebruik.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        31 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          99%
Percentage Used:                    0%
Data Units Read:                    20,689,086 [10.5 TB]
Data Units Written:                 31,703,404 [16.2 TB]
Host Read Commands:                 567,936,144
Host Write Commands:                555,180,765
Controller Busy Time:               0
Power Cycles:                       78
Power On Hours:                     468
Unsafe Shutdowns:                   10
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      0

Read 1 entries from Error Information Log failed: GetLogPage failed: system=0x38, sub=0x0, code=745
Pagina: 1