Aardlekschakelaar klapt er willekeurig uit - groep bekend

Pagina: 1
Acties:

• TheZyxel
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-05-2023
Goedemiddag :)

Sinds een aantal maanden heb ik thuis last van een aardlekschakelaar die er constant uitklapt. Dit kan om de week zijn, maar soms ook elk half uur. Wij hebben inmiddels de groep waar het op gebeurt kunnen lokaliseren (slechts 1 groep die er soms direct weer uit wordt gegooid zodra de aardlek wordt omgezet, en ook de enige waar het op fout lijkt te gaan). Het lijkt er op dat we het probleem hebben gelokaliseerd, alleen nu komen we niet verder en ik weet niet meer zo goed waar ik het zoeken moet.

Een aantal puntjes van informatie:

- De groep beheert twee slaapkamers, woonkamer, buitenverlichting en zonwering (laatste twee nog niet aangesloten).
- We hebben reeds alle stekkers, apparaten etc ontkoppeld, ook dan valt hij nog uit.
- Zodra wij de schakelaar van de zonwering omzetten, klapt de aardlekschakelaar er direct uit. De schakelaar bevindt zich in de woonkamer aan dezelfde muur als de zonwering maar dan aan de andere kant.
- Als we de schakelaar niet aanraken of omzetten, klapt hij er toch hoe dan ook om de zoveel tijd uit (willekeurig)
- Wij hebben de schakelaar reeds ontkoppeld. Ook dan klapt hij er nog steeds uit.
- Het gaat om een nieuwbouwwoning, twee jaar oud

Foto schakelaars (links is zonwering, rechts buitenverlichting)
https://ibb.co/2qDJMGW

Foto buitenverlichting elektra
https://ibb.co/VQ1KPBz

Foto zonwering elektra
https://ibb.co/LhmD6C5

Het lijkt erop dat zelfs wanneer we de schakelaar(s) ontkoppelen, er toch ergens nog een lek is. Heeft iemand een idee waar dit zou kunnen zitten? Krijgt de zonwering / buitenverlichting in dit geval ook nog ergens anders stroom vandaan? Zoek ik het uberhaubt op de goede plek?

Alvast bedankt voor de hulp! :)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

ook als er vocht aanwezig is tussen de Nul blauw en Aarde groen/geel klapt de aardlekschakelaar er uit ;)
De afwerking is dan ook matig tot slecht aan de buitenzijde en ik zou het daar eerder gaan zoeken. :)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:28
-Klapt de aardlekschakelaar er alleen uit als het regent toevallig?
-Wat als je de schakelaars fysiek ontkoppeld (Lasdop erop), schiet ie er dan nog steeds 'willekeurig' uit?

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vocht in de buitenverlichting is vaak de boosdoener. Heb het zelf helaas ook. Hopelijk zit het in de armaturen. Kan ook een kwestie zijn van een optelsom van aardlekken in deze armaturen daarom lastig te traceren als je ze een voor een afkoppelt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:53

paQ

wmeester schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:10:
-Klapt de aardlekschakelaar er alleen uit als het regent toevallig?
-Wat als je de schakelaars fysiek ontkoppeld (Lasdop erop), schiet ie er dan nog steeds 'willekeurig' uit?
dat
heb hier enkele maanden lang losse draden gehad aan de buitenmuren voor de verlichting. Bij elke fikse bui *tik*. :')
oh ja.. de schakelaar stond om.

Ik zou idd even zo'n doosje open maken en even zien of daar sluiting optreedt. Grote kans iig.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Die tules laten op die manier een hoop water/vocht door de lasdoos in, omdat:
1. Er geen ronde kabel doorheen gaat en de afdichting niet goed is;
2. De uitsparing in de tules te groot is.

Als er geen grijze kabel is gebruikt, kun je een andere lasdoos gebruiken met wartels en daar meervoudige inzetstukken in zetten, zoals: https://www.conrad.nl/nl/...art-1-stuk-s-1593533.html (wel voor >=3,0mm2)

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Ontkoppel alle units die kabels naar buiten voeren eens in de centraaldoos: fase, nul, schakel, aarde (alles wat van toepassing is). De nul lijkt sowieso niet ontkoppeld te worden als je het bij de schakelaars ontkoppelt.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Waarschijnlijk inderdaad vocht wat de aardlek laat klappen, ondanks een schakelaar zal 1 pool bij meeste schakelaars nog wel 'actief' zijn.

Om dit met schakelaars op te lossen kom je op 2-polige schakelaars (ook wel dubbelpolig genoemd), dan schakel je zowel de fase als nul uit bij het omhalen van de schakelaar.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:26
Even achterhalen of het bij regenachtig / vochtig weer gebeurd. Dan kan je daar inderdaad op handelen. Zelf ooit gehad met de stopcontacten buiten. Vochtige aarde door mieren in de verdeeldoos daardoor klapte de boel er constant uit. Deze vervangen door een nieuwe doos. Geen last meer van.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31

ericplan

5180 Wp PV

Koop bij de Gamma/Karwei/Praxis een waterdichte lasdoos voor buiten en gebruik die om de flexibele buis netjes met waterdichte wartels in te voeren. Schroef de doos vast op de muur, zodanig dat de invoer van de buis naar beneden wijst. Het huidige lasdoosje is ongeschikt voor de gebruikte materialen.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/A/T/AT2281-png_1.png

[ Voor 24% gewijzigd door ericplan op 01-05-2023 16:28 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Die doosjes zijn alleen IP55 als je in de rubber "wartel" weet even geen betere naam hiervoor een kabel doet.
Losse aders maakt het geheel niet meer waterdicht. Het is wellicht zelfs beter om buiten dit lasdoos de aders te houden (wel met lasdop erop) Zo kan er nooit teveel water opbouwen.
En wat hierboven ook wordt aangegeven. Straks bij definitieve montage de invoer aan de onderzijde houden en fatsoenlijke wartels gebruiken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:05
Cheesy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:16:
Vocht in de buitenverlichting is vaak de boosdoener. Heb het zelf helaas ook. Hopelijk zit het in de armaturen. Kan ook een kwestie zijn van een optelsom van aardlekken in deze armaturen daarom lastig te traceren als je ze een voor een afkoppelt.
Ik heb DE oplossing voor je. Na jaren ellende met tuinverlichting alles eruit gerukt en vervangen voor 12V Led. Een verademing. *O*

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:51
Mogen die kale installatiedraden überhaupt wel in de buitenlucht zitten? Zo is het niet dubbel geïsoleerd. Ik vind het heel verdacht, en zou uitzoeken of het mag (volgens mij niet). Als het niet mag, zou ik uitzoeken of de aannemer die het zo gemaakt heeft de boel onder garantie netjes kan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 01-05-2023 18:48 ]

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
The-Source schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:30:
Die doosjes zijn alleen IP55 als je in de rubber "wartel" weet even geen betere naam hiervoor een kabel doet.
Losse aders maakt het geheel niet meer waterdicht. Het is wellicht zelfs beter om buiten dit lasdoos de aders te houden (wel met lasdop erop) Zo kan er nooit teveel water opbouwen.
En wat hierboven ook wordt aangegeven. Straks bij definitieve montage de invoer aan de onderzijde houden en fatsoenlijke wartels gebruiken.
Ik geloof dat je in een m25 wartel een 16mm flex kan fixeren.

• TheZyxel
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-05-2023
Enorm bedankt allemaal!

Bleek inderdaad dat het lasdoosje / kabeldoosje helemaal vol zat met water, aangezien het gat met de kabels erin naar boven wees. De kabels hebben zelf ook flink wat te verduren gehad, die waren zo'n 10cm compleet zwart. Maanden frustratie zo in één keer verholpen.
Pagina: 1