Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
TL;DR
Server geeft kuren, die niet op te lossen zijn door simpel de CMOS batterij te vervangen. Na transplantatie van ander MoBo en CPU zijn dezelfde problemen weer terug gekomen, terwijl de SSD in een ander systeem zonder enkele problemen werkt. Problemen zijn dat er niet geBOOT kan worden, komt POST niet voorbij, want geen beeld en dus ook geen BIOS.
Hieronder in chronologisch volgorde alles stappen die al gedaan zijn.

Sinds een maand of twee drie heb ik met mijn NAS/Servertje/HTPC* (hierna te noemen NSH) een probleem aan de washand die ik niet thuis kan brengen. Het systeem had Wake on LAN geactiveerd en hierdoor kon ik van een andere PC (hierna te noemen OudePC**) altijd de boel bereiken. Sinds dat ik een VPN gebruik op die OudePC, was de NSH altijd wel bereikbaar, alleen wel wat trager. Nou ja, ik kon er prima meeleven.

* originele onderdelen in de NSH
• Pentium G3220 (stock koeler)
• AsRock MoBo B8s pro 4
• Crucial Balisitx DDR3 geheugen 2x4GB
• Crucial SSD M550
• 2x WD red 3TB
• 1x WD red 18 TB
• 1x Seagate 3 TB
• Seasonic 360 watt voeding (gold)

Aangepast:
• CPU is vervangen voor i5 4690
• Mobo is vervangen voor AsRock Z97 Extreme 4
• GPU (Sapphire Radeon HD 7770 OC edition is er uit gehaald

• ** originele onderdelen OudePC
• Intel i5 4690 (stock koeler)
• mobo is een Asrock ITX model
• Crucial Balistix RAM DDR3 2x8 GB
• Samsung SSD
• Voeding is ik meen ook een Seasonic of anders een Cooler Master met 450 watt gold

aangepast:

• CPU is nu de Pentium G3220
• GPU is eruit gehaald, was een Radeon 480 zit nu in GamePC.
• Radeon HD7770 kaar zit nu weer hier in

Tot dus een maand of wat terug. Zo nu en dan was de boel totaal niet meer te bereiken en dan bleek dat de NSH 'uit' stond. Niet in slaapstand zoals zou moeten als het ding geen activiteit had, maar 'uit'. 'Uit' in aanhalingstekens want als ik de aan knop indrukte en inlogde, werd er verder gegaan alsof ie uit slaapstand kwam. Rete-irritant, maar was niet zo heel vaak. En je raadt het al, dat werd steeds vaker. Ondertussen nieuwe GamePC aangeschaft en de oude PC naar woonkamer versleept. Netwerk van OudePc loopt nu direct via de Router van TMobile. En niet meer van een switch naar router. NSH zit ook op diezelfde router gelijk ingeprikt.
Het lijkt mij niet relevant, maar je weet nooit...

Want de ellende werd groter toen de OudePC in woonkamer kwam te staan en de NSH totaal niet meer te bereiken was. Weer dat NSH 'uit' stond, alleen deze keer zat er geen leven meer in. Power LED knipperde en gaf geen beeld meer. Boel eens opengemaakt, en gelijk wat schoongemaakt. Gekeken of kabeltjes los waren gekomen. Geen gekke dingen gezien, en op Mobo ook geen rare zaken aangetroffen als dikke caps of iets wat doorgebrand zou kunnen zijn. Niets van dat al.

Opnieuw de boel aangesloten en opgestart, was in ieder geval het knipperende LEDje opgelost, alleen nog steeds geen beeld. Dat kan liggen aan de TV waarop het is aangesloten, want die is wat kieskeurig in het signaal. Dus de monitor van de OudePC erop aangesloten en we hebben beeld waarin de 'bios' melding staat dat er geen boot device gevonden kan worden met een lijstje van de schijven die zijn gevonden, inclusief de SSD waarop Win10 staat. Die geselecteerd en de boel werkte weer.... Voor een paar dagen en hetzelfde gedoe deed weer de kop opsteken. NSH aan de monitor, en dit keer niets. PowerLED knipperde weer, dit hield op na dat de stroom er af was geweest en de ander monitor erop werd aangesloten alleen geen beeld. NSH gaat wel aan, alles draait, alleen dus geen beeld.
Dus de GPU eruit gehaald en direct op CPU aangesloten, niets.
Voeding nagekeken en fan draait, en van alles wat ik begrijp in mijn zoektocht, zodra fan draait van een voeding, is daar niets mee aan de hand.
Dan de SSD in OudePC gedaan, wellicht was die overleden. En Presto, zonder noemenswaardige hik gewoon werken.
Voeding goed, GPU ervoor de zekerheid uit, alle andere HDDs los, dan zou het moeten werken. Alleen niets van dat al.
Dus de CPU vervangen met de OudePC. Op het Mobo van OudePC met SSD van NSH startte de boel gewoon op. Dus CPU is het ook niet...
Geheugen reepjes erin, eruit, eentje erin, eentje eruit. eentje op ander slot, maakte geen fluit uit.

Dan moet het wel moederbord zijn die ergens is vreemds heeft. Alleen wat aan de buitenkant niet te zien is. Want CPU uit OudePC op MoBo van NSH deed ook niets.

anderhalve week geleden een tweedehands MoBootje gehaald, voor 2 tientjes om te kijken of het dan wel werkt. De bedoeling was sowieso om de NSH de upgrade te geven door de pentiumG3220 te vervangen voor de i5 4690 uit de OudePC. MoBo eruit, MoBo erin, alles aansluiten, CPU erin, nieuw koelpasta (zo weinig mogelijk gebruikt) en hop! PC werkte weer. Wat kleine opstartprobleempjes zoals gezeur dat er een en ander aan systeem verandert was door Win10... ja ja whatever. Na twee keer herstarten waren ook weer alle HDDs (4) gevonden. Ook werd gewoon al het werkgeheugen gevonden.

De boel werkte weer tot een paar dagen terug... NSH met 'nieuw' MoBo en andere CPU was weer 'uit' gevallen. Nadat ik in eerste instantie van de OudePC een en ander aan bestanden had overgezet. En op moment dat ik NSH weer nodig had, dus remote wilden bereiken geen sjoege meer gaf. Dat is vreemd... Hoe kan dat dan... exact hetzelfde gezeur met een ander MoBo. andere CPU. en GEEN GPU meer...
toch SSD? Toch de voeding? Instelling in Windows? Netwerk dat raar doet? VPN dat kuren geeft?

Ik ga daar in mijn vakantie (da's nu) wel eens naar kijken. Tot gisteren. Want toen begon ook weer het gezeur dat de PowerLED aan het knipperen is. Systeem gaat 'aan', alles wat moet gaan draaien gaat draaien. Alleen geen beeld. Dus de boel versleept naar de monitor. En daar gaf ie iets aan met gedoe omtrent CMOS. Ja hoor eens. Die batterij heb ik vervangen! No way dat die nu na twee weken stuk is... Alle drivers zijn ook verhergeïnstalleerd. Ik begrijp er niets van...

En dan is sinds vorige week ook opeens mijn Laptop stuk... waar ik vrolijk de mededeling krijg dat er géén SSD is geïnstalleerd... toeval...? Ja, het zou kunnen dat daar ook de CMOS batterij van vervangen moet worden, ding is ook al bijna 7 jaar oud.
Of is het een symptoom wat vermeld moet worden...?

Zoals gezegd, ik begrijp er steeds minder van, alleen begin het ondertussen wel behoorlijk beu te worden...

wie o wie heeft er een idee of een oplossing? Voeding die toch niet meer helemaal 100% is? Iets in het netwerk dat voor problemen zorgt? Een zeer hardnekkig probleem met Malware, ook al vinden scans met OA malware bytes niets? Gremlins?

Kom maar op met de suggesties.

Edit: En terwijl ik dit hele verhaal zit te tikken is ondertussen de NSH wéér 'uit'gevallen, start ie wéér op met knipperende PowerLED. En wéér geen beeld. En dit keer werkt de truuk met de andere monitor niet meer, is de knippperende PowerLED wel opgehouden, alleen totaal geen beeld meer...

ik ben het niet meer beu, ik ben er nu chagerijnig van...

[ Voor 13% gewijzigd door Lednov op 03-05-2023 10:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede titel wel... Ik heb hem aangepast naar iets inhoudelijks.

Daarnaast, welke hardware hebben we nu precies mee te maken en hoe zit alles precies aan elkaar geknoopt? Deze wall of text is nu vooral een uiting van frustratie maar heel toegankelijk of to the point is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Alleen dat inhoudelijks klopt niet, Dat de NSH niet bereikbaar is, komt omdat de NSH niet doet wat ie moet doen. Want zodra die wél goed werkt, doet ie het. Het is niet (per se) een netwerkprobleem

Die Wall of Text is er voornamelijk om duidelijk aan te geven welke stappen er zijn gedaan. Zodat niemand denkt als die het leest: "Joh dat is gewoon een CMOS issue, ff batte.... Oh dat heeft hij al gedaan...".

En het kan best zijn dat het een netwerk probleem is, alleen zou ik niet weten op welke manier het veroorzaakt dat een systeem niet meer op wilt starten.

Want ik heb nog 3 opties over naar mijn idee. voeding die toch stuk is, SSD die niet goed is, terwijl in ander systeem het starten en lopen is, en RAM dat niet goed is. En bij alle 3 de opties heb ik het idee dat het daar niet aan ligt. Alleen, wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Je probleem is er niet of met de grootste moeite uit te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij ik je epistel verkeerd lees: kan het zijn dat jouw stopcontacten niet (of niet allemaal) geaard zijn van wcd naar meterkast? Want als je meerdere systemen hebt die op meerdere momenten verschillende defecten / issues / etc hebben, lijkt het me niet te liggen dat 1 latje RAM het niet doet maar dat je een "overkoepelend" probleem in huis hebt.

Maar; het is maar een suggestie; ik lees nergens ip-configs, duidelijk(er) lijstjes van apparatuur / hardware / software. Niet eens of je op moment X een backup hebt teruggezet van 5 of 10 dagen geleden om te kijken of dan een euvel (zoals WoL) het wel ineens deed.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@pennywiser Welcome to my world, want ik kan het ook niet helder krijgen wat het nou precies is. Het eerste waar je aan zou denken is die CMOS. Welhaast een klassiek geval, Start niet meer goed op? Valt uit? CMOS batterijtje vervangen en weer doorrrr... Alleen dat is dus gebeurd, drivers zijn ook vervangen (sowieso, want ander MoBo). En we zijn dus twee weken verder nadat ik het had 'opgelost' en exact dezelfde symptomen zijn er weer...

@MAX3400 Het klopt inderdaad dat de WCD niet geaard zijn, dat zou ik wel willen, alleen de woningbouw waar ik mee zit, wil daar niet aan. Vorig jaar zijn de huizen gemoderniseerd en toen heb ik er naar gevraagd. het was niet nodig want het was veilig was het antwoord.

ip-configs zou ik je niet kunnen vertellen, geen idee. Het is gewoon een simpel netwerkje. ooit eens opgezet in Windows. En nogmaals, de titel (aangepast door een mod) is verwarrend en dekt niet de lading. Pas toen ik geen verbinding kreeg, merkte ik dat de NSH 'uit' stond. Het is dus niet zo dat er in het netwerk zelf iets was aangepast. En op moment dat ik de NSH weer aanzette (gewoon op de aanknop drukken) werkte het weer. Voor mij geen reden om een back up of systeemherstel uit te voeren.

Hardware zal ik wat verduidelijken in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Lednov schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:47:
Alleen dat inhoudelijks klopt niet, Dat de NSH niet bereikbaar is, komt omdat de NSH niet doet wat ie moet doen. Want zodra die wél goed werkt, doet ie het. Het is niet (per se) een netwerkprobleem
Nee, "Probleem waarvan ik niet eens weet of het hier goed staat..."dekt de lading ;). Ik heb hem lichtjes getweakt.
Die Wall of Text is er voornamelijk om duidelijk aan te geven welke stappen er zijn gedaan.
Heel goed, maar daardoor verzandt het wel in onduidelijkheid wat je nou precies gedaan hebt. Een paar tl;dr bullets erbij zou een hoop verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ondertussen ben ik verder gegaan, NSH heeft meer dan een uur uitgestaan. CMOS batterij eruit, want die ging ik vervangen. De stroom was er dus compleet af.

De batterij dus vervangen, stroom erop en ik kreeg opeens weer beeld. Met weer dezelfde CMOS mededeling dat datum/tijd niet goed staat en met opties F1 F2 en F11 of doorgaan. Ik heb F2 gekozen en voor BIOS en tijd en datum aangepast. Save and exit.
ik heb beetje rondgeneusd in BIOS en zag dat er slechts één drive was die ik als Boot drive kon instellen, een van de twee WD RED 3TB drives. De andere werden niet weergegeven ook niet de SSD.
Save and exit en windows start op.
inloggen

En ik krijg gewoon de sessie te zien alsof de PC nooit was afgesloten. Chrome op de juiste paginas. VLC met de serie die ik aan het kijken ben. Verkenner in de map van die serie.... Gewoon vreemd.

Alles afgesloten, NSH afgesloten en handmatig opnieuw opstarten om vervolgens weer geen beeld te krijgen...
Geen idee of ie wel naar BIOs gaat ik vermoed het niet. De Z97 heeft wel een debug dispaly, alleen daar zie ik geen code op.

Net de batterij eens doorgemeten die ik eruit heb gehaald. 0.5 volt, terwijl dat 3 moet zijn, ja dat gaat dan ook niet goed.
Is er een mogelijkheid dat de voeding op een bepaalde manier de boel laat doorbranden met als gevolg dat de mobo's de geest geven? If so, dan ik er wel een andere voeding inzetten, alleen dan gaat het als nog niet werken.

voor nu ben ik er even klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:11
Even voor de duidelijkheid: welke os gebruik je voor deze nsh? Windows? Al Linux overwogen?

Als het Windows is, hoe doe je dat met updates etc? Alles up to date? Kan het zijn dat Windows zelf in slaapstand gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ja, Win10 staat erop geïnstalleerd, al jaren en alles is, zover ik na kan gaan, up-to-date.

En Windows MOET in slaapstand gaan, als er 10 minuten géén activiteit is. Dus grootste deel van een dag, staat ie in slaapstand. Alleen nu is het dus zo, dat nadat ik van OudePC (met Windscribe VPN aan of uit maakt nauwelijks verschil) verbinding maak met de NSH, er wel verbinding komt. En alles werkt naar behoren.
Alleen, wanneer er dan dus géén activiteit is, en ding naar slaapstand zou moeten gaan, gaat ie nu dus in een soort super slaapstand. Laat ik dat zo maar noemen. NSH gaat dan 'uit'. PowerLED is dan dus ook uit. En als ik de boel weer 'aan' zet, gaat de sessie verder alsof ie uit slaapstand komt.

ALS ie dan dus weer 'aan' gaat. Want wat nu recentelijk gebeurd is dan dus dat het systeem wel alle fans laat draaien, alleen er dus geen beeld komt en de PowerLED laat knipperen.

Ja, ik heb Linux jaren geleden overwogen, Alleen alles werkte prima met Win10, dus zag geen noodzaak om over te stappen.

Verder:

Gisteren eens de lap tekst heel hip en modern aan de AI van Bing gevoed, om het samen te vatten. Die kwam met de suggestie zoals ik ook al stelde dat de CMOS batterij vervangen/gereset moest worden.

Ook wéér de NSH SSD (met dus Win10) in de OudePC gedaan (SSD OudePC niet aangesloten) en is het wéér gewoon opstarten en is er niets aan de hand en werkt alles.

Dus probleem zit (naar mijn idee) echt in de NSH, Alleen hoe kan met andere CPU en ander MoBo, hetzelfde probleem de kop opsteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lednov schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:47:
En Windows MOET in slaapstand gaan, als er 10 minuten géén activiteit is.
...
Alleen hoe kan met andere CPU en ander MoBo, hetzelfde probleem de kop opsteken?
Omdat het in het OS zit dat de slaapstand ervoor zorgt dat de hardware "anders" of "dieper" gaat slapen?

Ik zou me eens heel goed gaan verdiepen in de huidige settings die Windows 10 aanbiedt voor welke typen slaapstand er bestaan en / of hoe dat eventueel ook samenwerkt met bepaalde settings in een BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lento Tentó
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 22:11
Zijn er geen foutmeldingen in de Windows event viewer te vinden (Windows logs >> System zou ik ze verwachten)? Ik zou hier toch een aanwijzing verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@Lento Tentó Genoeg meldingen te vinden, alleen geen idee waar ik naar moet kijken. De waarschuwingen zijn van het kaliber dat er een tijdsupdate niet een geldige win32 bewerking is, of iets in die richting.
of zoiets:
In de machtigingsinstellingen toepassingsspecifiek wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
en APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
aan de gebruiker OudePC \ gebruikersnaam SID (S-1-5-21-520935694-748453132-1570408664-1000) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Niet beschikbaar SID (Niet beschikbaar). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.
schuingedrukt is aangepast.

ik heb geen flauw idee wat zoiets nou betekend..
Let wel: deze foutmelding kan ik alleen inzien door de SSD in een ander systeem (OudePC) te zetten.

@MAX3400 En dus daaraan gekoppeld, ik heb geen idee hoe het in het BIOS staat, wat ik kan daar niet inkomen momenteel. De slaapstand en energiebeheer heb ik jarengeleden (7 of 8 jaar ondertussen) eens ingesteld en verder ben ik er nooit meer aangekomen.

Dus aangenomen dat er opeens, anders en/of dieper geslapen, wordt. Hoe kan dit dan? Zoals gezegd, ik heb er in geen jaren meer aangezeten. En OudePC heeft exact dezelfde instellingen. Namelijk systeem in slaapstand zetten na 10 minuten geen activiteit bij gebruik netstroom. En ook hier, dit is jarengeleden zo ingsteld, en verder kom ik er niet meer aan.

Hoe dan ook, stel dat op SSD van NSH er in het OS iets raars zit, dan zou dat kunnen betekenen dat als ik de boel overzet naar OudePC, dat ik daar ook in de problemen kan komen. Iets wat me nu huiverig maakt om te gaan doen, want dan heb ik straks twee systemen die kapot zijn...

[ Voor 21% gewijzigd door Lednov op 02-05-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lento Tentó
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 22:11
Het leest namelijk als een probleem binnen Windows 10 of met een applicatie, vandaar de vraag om event viewer.

Als het hardware issues zouden zijn zou ik verwachten dat CMOS batterij vervangen (maar zeker ook nieuwe koelpasta op je CPU) dat het daar ergens zou zitten, maar dat heb je al gedaan. Kan nog steeds hardware zijn, maar ik verwacht iets binnen Windows 10 zoals je de problemen omschrijft.

Controle vraag: Het probleem doet zich dus enkel voor wanneer de computer idle is, in 'slaapstand' gaat en daarna niet te ontwaken is?

Om verder te troubleshooten: ik zou verwachten dat je in de Windows event viewer meer informatie op kan halen als het probleem binnen Windows of met een applicatie is. Een bevroren proces of service op de achtergrond die of wake-up verstoort, of ervoor zorgt dat de computer niet echt in slaap is. Maar het kan ook een proces zijn wat out of memory loopt of een memory error heeft. Een beetje grasduinen door het hele eventlog en de errors googlen moet je daar denk ik wel op weg helpen.

Verder: Probeer eens een clean Windows 10 install op een andere SSD, geef dezelfde settings qua sleep mee en kijk wat er dan gebeurt. Daarnaast, ping eens je NSH vanaf een andere computer om te zien wanneer hij stopt met reageren, en hoe hij reageert als hij daarna 'wakker' is. (long shot: maar wellicht verloopt je DHCP lease?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gaat ie niet in hibernate stand ipv slaapstand?

https://www.howtogeek.com...-and-hibernate-in-windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lento Tentó schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:00:
(long shot: maar wellicht verloopt je DHCP lease?)
Er is geen DHCP (lijkt het) want het netwerk is ooit eens "zo" aangemaakt zoals in Lednov in "NAS/server niet altijd te bereiken" verteld.

Dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Het netwerk is inderdaad ooit eens zo opgezet in Windows. Het heeft altijd meer dan prima gewerkt en precies gedaan wat het zou moeten doen. Of het de goedkeuring van een netwerkbeheerder kan krijgen? Geen idee, totaal niet interessant voor mij. Enige wat ik wél gedaan heb is de dat de IP-adressen afgedwongen worden vanuit Windows. Was dit eigenlijk al weer vergeten dat ik dat zo had ingesteld.
En nu ik er naar kijk hoe ik dat precies heb ingesteld zie ik staan dat DHCP tegenwoordig automatisch verloopt. Dat is vreemd, ik heb hier nooit meer aangezeten, dat zou niet moeten...
Hoe dan ook, in het Zyxel Modem (model T50) is de lease vastgesteld op één dag. dat heb ik nu verlengd naar 365 dagen.

Maar goed, Laten we alleen eens aannemen dat de DHCP lease verloopt, hoe zorgt dat ervoor dat een systeem dan totaal niet meer wilt opstarten? Dat een systeem dan niet of nauwelijks bereikbaar is, dat wil ik nog wel aannemen, alleen dat is NIET de issue ook al doet de topictitel dat vermoeden. Dit is een GEVOLG, de OORZAAK is dat een systeem slecht of niet meer wilt opstarten.

Want wat @Lento Tentó zegt, dat Win10 of iets daarin lastig doet, klinkt aannemelijker, alleen hoe zorgt dat ervoor dat een systeem dan niet meer langs POST komt? En hoe kan het dan, Dat de SSD met hetzelfde OS zonder enige hik prima opstart op een ander systeem...?

Dus het controle antwoord is dan dus, JA. NSH is niet meer te bereiken omdat NSH 'uit' valt. Gaat ie dan in Hibernate modus? Dat zou kunnen, alleen dat heb ik nooit ingesteld. Sterker, dat kan ik niet eens instellen omdat dat 'grijs' is. En er géén vinkje voor staat. Dus ALS ie daar ingaat. komt dat door iets anders.

de heftigste error die ik in het eventlog zag staan was eentje die als label kritiek had. Dat de PC niet correct was afgesloten mogelijk door stroomuitval of iets in die richting. Alleen die is al van een heel lang geleden en toen had ik inderdaad een stroomuitval. In de straat waren toen werkzaamheden die onaangekondigd waren...

Een andere error was iets in de richting dat disk 4 (geen idee welke dat is) een error in een sector had. slechts één keer gezien, daarna niet meer.

ik zou graag eens de NSH willen pingen, alleen ik krijg dus dat hele systeem niet meer aan de praat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
UPDATE:
Na veel vijven en nog meer zessen is NSH ein-de-lijk weer eens aan de praat. Datum en tijd in bios goed gezet. ALLE updates laten draaien, inclusief driver updates, (waarvan ik de laatste versie van de website van AsRock heb gedownload twee weken terug...) alle instellingen nagelopen. Het gaat inderdaad om slaapstand, niet om sluimerstand. En het gekke is, met alle omschrijvingen die ik zie, lijkt het inderdaad dat NSH in sluimerstand gaat. Opeens. Zomaar. Dat terwijl dat niet is ingesteld en ik niet zou weten waar dat wél zou moeten zijn ingesteld.

Verder heb ik event viewer weer opgezet en daar krijg ik weer een disk error, meerdere. Nu kan het alleen maar de SSD zijn, want dat is enige schijf die is aangesloten.
Ook krijg ik een WAS error.
De Windows Process Activation Service (WAS) wordt gestopt omdat een fout is aangetroffen. Het gegevensveld bevat het foutnummer.
Deze error kan komen omdat, als ik het goed heb en juist herinner, doordat er een schijf gebruikt wordt door windows voor de activicatie, Het hele fijne weet ik er niet meer van. En aangezien alleen de SSD nu is aangesloten zou dat een verklaring kunnen zijn.

Ook kreeg ik deze error:
De server kan geen binding tot stand brengen met transport \Device\NetBT_Tcpip_{3339241B-28D0-4FEC-9E83-647AE2943F3F} omdat een andere computer in het netwerk dezelfde naam heeft. De server kan niet worden gestart.
Er is 100% zeker weten geen andere computer in het netwerk met dezelfde naam. ALLE systemen hebben een unieke naam. En om het nog vreemder te maken, er was slechts een PC gisteren in het netwerk. De rest stond uit, NieuweGamePC stond uit, NSH stond niet eens stroom op. Laptop staat uit. Enige andere apparaat in netwerk is mijn mobiele telefoon geweest.

Goed, updates vereisen een herstart, wish me luck. Eens zien of alles nu wel goed gaat...

Edit: tot zover wel, chkdsk loopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Update een dag verder voor wie het nog interesseert, CHKDSK leverde exact en precies helemaal niets op. Nul bad sectors, op een 4kb dingetje na.. Nou big whoop.

Net verder gegaan met het terug aansluiten van de vier HDD's. En slechts twee van de 4 werden gevonden D en E werden niet gevonden, F was opeens G, En H was wel correct. Van G hebben we F gemaakt. En toen begon het gedonder weer. *zucht*

PC handmatig willen opstarten, en met opstarten kwam er gelijk een soortje hikje.
Aan, hikje en 'uitvallen' om gelijk weer aan te gaan, alleen geen beeld. En alles wat moet draaien, draait. Alle fans? Nee, bijna alle fans, Want Chassis Fan 2, de fan aan de achterkant, die draait niet meer...

Zit ik nou met constant gezeur omdat die fan niet meer goed is? Bricked het systeem zichzelf door niet voorbij POST te komen omdat die stomme fan niet goed was? Fan losgemaakt, kast is toch open, en systeem geeft nog steeds geen beeld, en ik vermoed als ik CMOS losmaak dat het met een halfuurtje wel weer werkt...

De opties raken uitgeput.

Is dit het niet, dan ga ik aan een nieue systeem beginnen.
Pagina: 1