Gardameer via Oostenijk of Zwitserland?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-04 09:40
Mijn vraag
Midden juli ga ik met het gezin naar het Gardameer, specifiek, regio rond Peschiera del Garda.
Nu vraag ik me af, gezien de periode (zomer), wat verstandiger is... via Oostenrijk (Brenner) of Zwitserland (Gotthard) te rijden?

Relevante info:
Datum: Midden juli/ 14/15e.
Vertrek: Snachts.
Plaats: Zuid Limburg.
Bestemming: Peschiera del Garda.

Thnx.!

Beste antwoord (via Maranzano op 01-05-2023 14:00)

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Mijn ervaring (12-13 keer) is dat de Gotthard een stuk drukker kan zijn dan de Brenner. Persoonlijk vind ik Oostenrijk een stuk relaxter rijden, stukje Duitsland - Oostenrijk over de Fernpass kan wat drukker zijn maar rijdt leuk.

Ook vind ik het stuk vanaf de grens met Oostenrijk tot aan Peschiera leuker dan het stuk via Como en Milaan, soms ook nog weleens bij Torbole (noordkant) de snelweg af en dan via het meer naar beneden rijden, maar dan moet je daar wel tijd en zin in hebben :).

per aspera ad astra

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-05 07:39
Zeg dan niks

[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 01-05-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:21

DarkSide

theres no place like ::1

Beide druk.
Ben via Gotthard gegaan. Heenweg druk en lange file. Ook vanwege werkzaamheden.
Terug ging erg soepel. Was er toen ook veel vroeger.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
8)7
Kun je me tabblad ervaring aanwijzen?
8)7 |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 01-05-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Reageer dan niet. Hij vraagt toch om ervaringen.

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 01-05-2023 13:58 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Mijn ervaring (12-13 keer) is dat de Gotthard een stuk drukker kan zijn dan de Brenner. Persoonlijk vind ik Oostenrijk een stuk relaxter rijden, stukje Duitsland - Oostenrijk over de Fernpass kan wat drukker zijn maar rijdt leuk.

Ook vind ik het stuk vanaf de grens met Oostenrijk tot aan Peschiera leuker dan het stuk via Como en Milaan, soms ook nog weleens bij Torbole (noordkant) de snelweg af en dan via het meer naar beneden rijden, maar dan moet je daar wel tijd en zin in hebben :).

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Ik zou ten allen tijde Waze inschakelen. Persoonlijk vind ik via Garmisch Oostenrijk in lekkerder rijden. Tegenwoordig kun je voor de Brennerpas je ook online aanmelden en rij je zo de poortjes langs.

[ Voor 3% gewijzigd door Boinkie op 01-05-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maranzano
LAD93 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:53:

Dank, daar heb ik wat aan!
H _/-\o_ :) Het omrijden en uitzicht zal minder zijn aangezien we in de nacht rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Tja als je 's nachts doorrijd ben je daar dus in de ochtend. Dan is het denk ik tussen 1/2 u - 1 uur wachten voor Gottard. Sowieso is de Grand Tour of Switzerland de mooiste snelweg van Europa, dat is ook wel wat waard :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-05 07:39
Anoniem: 36835 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Reageer dan niet. Hij vraagt toch om ervaringen.
Hij vraagt om ervaringen rond juli. Als jij dan even de ongelukken en werkzaamheden voorspelt in juli, dan zal ik een voorspelling doen voor de beste route. ;)

Echt totaal onzinnig om dit maanden van te voren te bepalen. :P
Als iemand het ene aangeeft, maar er is toevallig een ongeluk, dan is de andere route beter.

Dag voor vertrek even de werkzaamheden in Duitsland checken (wat zijn het er een hoop :X) en dan gewoon met maps van huis gaan, komt helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
L-VIS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:57:
Tja als je 's nachts doorrijd ben je daar dus in de ochtend. Dan is het denk ik tussen 1/2 u - 1 uur wachten voor Gottard. Sowieso is de Grand Tour of Switzerland de mooiste snelweg van Europa, dat is ook wel wat waard :-)
1/2 met max 1 uur valt dan weer mee. Langer dan 1 uur wordt het toch al lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Maranzano schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:59:
[...]

1/2 met max 1 uur valt dan weer mee. Langer dan 1 uur wordt het toch al lang.
Ik had gemist dat je op een zaterdag ging, tja dan kan alles volgens mij kwa tijden... Vorig jaar rond die periode op een dinsdag geweest. Om 7.00 vertrokken vanuit Basel, toen was het 30 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
L-VIS schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Ik had gemist dat je op een zaterdag ging, tja dan kan alles volgens mij kwa tijden... Vorig jaar rond die periode op een dinsdag geweest. Om 7.00 vertrokken vanuit Basel, toen was het 30 min.
Het is inderdaad een vervelende dag/tijd van het jaar. Ik kan ook doen, zoals voorgesteld, op de dag van vertrek te bekijken... maar waar haal ik dan het vignet, tankstation?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maranzano schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Het is inderdaad een vervelende dag/tijd van het jaar. Ik kan ook doen, zoals voorgesteld, op de dag van vertrek te bekijken... maar waar haal ik dan het vignet, tankstation?
Dat of gewoon alsnog op voorhand aanschaffen en de kans dat je het niet gebruikt voor lief nemen. Dat maakt op het totaalbedrag van zo'n vakantie weinig uit en dan hoef je er verder niet meer over na te denken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:51
in 2019 naar sirmione gereden (ook vanuit zuid limburg).
destijds via gottard en hebben daar zo'n 30-45 min vertraging gehad. Zeker als je in de nacht al rijd en redelijk vroeg in de ochtend bij de tunnel aankomt is het prima te doen. Uiteindelijk via milaan naar het oosten.. wij hadden bewust de route gekozen. Je kunt ook, zoals als aangegeven, via Waze je route laten bepalen maar is het wel even zoeken waar je de vignetten vandaan gaat halen (zal vast wel ergens lukken).

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Over vignetten gesproken - volgens mij heeft Oostenrijk ook een digitaal vignet gekoppeld aan je kenteken. Dat zou wat makkelijker moeten zijn als je toch ineens besluit via Oostenrijk te gaan, maar zou de voorwaarden er even op naslaan.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LAD93 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:11:
Over vignetten gesproken - volgens mij heeft Oostenrijk ook een digitaal vignet gekoppeld aan je kenteken. Dat zou wat makkelijker moeten zijn als je toch ineens besluit via Oostenrijk te gaan, maar zou de voorwaarden er even op naslaan.
Klopt, maar vanwege een gekke kronkel ivm. hun implementatie van herroepingsrecht bij koop op afstand moet je die wel minstens 18 dagen vooraf registreren.

Al kan je dat makkelijk omzeilen door te kiezen voor zakelijk ipv. particulier, dan kan je het wel kort van te voren online aanschaffen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
LAD93 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:11:
"Let erop, dat bij de online-aankoop van een digitaal vignet als consument het herroepingsrecht bestaat. Dat betekent, dat uw product pas op de 18e dag na de aankoop geldig Voor ondernemingen en ondernemers geldt deze regeling niet. Het herroepingsrecht is hier niet van toepassing en het digitale vignet is hier onmiddellijk geldig."

Lijkt erop dat het niet meteen geldig is. Dat zou inderdaad een uitkomst zijn.
Of zoals eerder voorgesteld, voor lief nemen en beide kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 23:58
Heb het meerdere keren gereden. Gotthard gaat prima als je voor 05:00 bij de Gotthard tunnel bent. Heb zelden in de file gestaan voor de Gotthard. Via Oostenrijk is de route wat mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:54
Zowel ervaring via Oostenrijk als Zwitserland. Persoonlijk rij ik liever via Oostenrijk, maar voor het zuiden van het Gardameer zou Zwitserland gevoelsmatig sneller zijn. Maar dat is afhankelijk van de specifieke situatie van die dag/dat moment. Ik zou tegen die tijd even alles bekijken, kosten en eventueel onderhoud van wegen en tunnels. Als je via Duitsland i.p.v. Frankrijk rijdt zou je zelfs onderweg (in de buurt van Frankfurt) nog een keuze kunnen maken.

Vignet koop ik altijd dag van te voren bij de ANWB of anders gewoon onderweg, genoeg mogelijkheden.

Mocht je toch vergeten zijn om onderweg een vignet van Oostenrijk te kopen, koop er dan eentje in Oostenrijk bij een tankstation aan de snelweg en ga niet van de snelweg af. Ze controleren meestal bij de afrit van de snelweg.

[ Voor 28% gewijzigd door Chedara op 01-05-2023 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maranzano
brandon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:15:
Heb het meerdere keren gereden. Gotthard gaat prima als je voor 05:00 bij de Gotthard tunnel bent. Heb zelden in de file gestaan voor de Gotthard. Via Oostenrijk is de route wat mooier.
Dankjewel. Ik denk dat het goed mogelijk moet zijn voor mij om voor 05:00 uur daar te zijn.
Dat zou dan inderdaad mooi uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12

DaWaN

'r you wicked ??

Persoonlijk rij ik het liefst gewoon met maps / waze aan.
Heb nu al meerdere keren met vakanties in Oostenrijk/Italië/Frankrijk gehad dat er ongelukken gebeuren en dat omrijden veel sneller is.
Vignet voor Oostenrijk kun je prima bij het tankstation voor de grens kopen, dat gaat prima.
Qua afstand / tijd zal het niet heel veel schelen als het meezit qua verkeer en drukte.
Via Brenner rijden gaat prima, ben in het voorjaar van 2020 en in de zomer van 2021 nog over de Brennerpas gereden zonder ellende. De Gotthard nog nooit genomen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 20:55
Wij zijn afgelopen zomer via Zwitserland naar het Comomeer gereden, ook in Juli. Flinke vertraging gehad, we kwamen rond 7 uur bij de Gotthard tunnel aan en toen stond er al bijna 3 uur vertraging, geen fijne rit.

De terugweg zijn we via de Gotthard pass gegaan omdat het bij de tunnel weer helemaal vast stond. Dit ging een stuk sneller en met schitterende uitzichten.
3 Jaar geleden zijn we ook naar Peschiera geweest en toen via Oostenrijk, dit vonden wij een stuk prettiger rijden. Mochten wij weer die kant op gaan dan gaan wij via Oostenrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Maranzano schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Aan de grens, of de laatste tankstations voor de grens. Check op streetview alvast waar dit zou kunnen. Op de borden in Duitsland en Italië staat van tevoren al waar je ze kunt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 14:58
over oostenrijk rijd fijner, je moet wel geluk hebben bij de Fernpass of je moet over munchen rijden natuurlijk dan kom je daar niet. check vooraf wel even of er veel werkzaamheden zijn op de brenner want dat kan je ook veel tijd kosten.

linksom of rechtsom het zijn geen leuke ritjes meer, vanaf de IT grens tot aan Affi is het vaak extreem druk.

(p.s: het is vanaf de brenner dus een rechte weg tot je er af gaat bij (er)affi...)handig ezelsbruggetje

edit: dit is dus mijn mening en geen feit :+

edit edit:

als je door duitsland rijd stuurt je navi je waarschijnlijk langs Pfordzheim ik zou echter een andere route kiezen want daar wordt aan de weg gewerkt en staat vaak/veel file

[ Voor 21% gewijzigd door Reloader op 01-05-2023 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:54
pennywiser schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Aan de grens, of de laatste tankstations voor de grens. Check op streetview alvast waar dit zou kunnen. Op de borden in Duitsland en Italië staat van tevoren al waar je ze kunt halen.
En het vignet voor Zwitserland kan je evt ook nog aan de grens van Zwitserland kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Chedara schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:44:
[...]

En het vignet voor Zwitserland kan je evt ook nog aan de grens van Zwitserland kunnen kopen.
Zwitserland bij Basel wel, Oostenrijk vaak ook niet, daar de laatste tankstations voor de grens opzoeken. Maar alle tankstations in Duitsland en Italië vlak bij de grens verkopen ze. Van tevoren met Maps uitzoeken welke je daarvoor gaat nemen en of die open is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Al een keer of 5 inmiddels op "zwarte zaterdag" naar Italië gereden via Zwitserland. Eén keertje heb ik daar een half uur tot drie kwartier in de file gestaan, de rest van de keren heb ik zonder problemen (lees: <15 minuten vertraging) er door heen gereden. Het is wel sterk afhankelijk hoe laat je daar aankomt.
Je kan het beste voor de drukte uit rijden of rustig je tijd nemen en na de drukte gaan rijden.

Geen idee hoe laat je van plan bent aan te rijden vanuit Nederland, maar als je zorgt dat je voor zes uur 's morgens bij de Gotthardtunnel bent, heb je een grote kans dat je lekker door kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
BastaRhymez schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:49:
Al een keer of 5 inmiddels op "zwarte zaterdag" naar Italië gereden via Zwitserland. Eén keertje heb ik daar een half uur tot drie kwartier in de file gestaan, de rest van de keren heb ik zonder problemen (lees: <15 minuten vertraging) er door heen gereden. Het is wel sterk afhankelijk hoe laat je daar aankomt.
Je kan het beste voor de drukte uit rijden of rustig je tijd nemen en na de drukte gaan rijden.

Geen idee hoe laat je van plan bent aan te rijden vanuit Nederland, maar als je zorgt dat je voor zes uur 's morgens bij de Gotthardtunnel bent, heb je een grote kans dat je lekker door kan rijden.
Dankjewel voor de reactie.

Dat ben ik inderdaad van plan, ik zal in de nacht en wellicht net tegen de ochtend (05:00 uur) daar aankomen (tunnel). Als je dan netjes (min 1/2 tot 1 uur wachttijd) door kunt rijden dan zou dat ook mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Wij zijn net terug van een weekje Gardameer (Lazise).

Omdat ik dit jaar als 2x naar de Dolomieten ben gereden via de Brenner dit keer gekozen om over Zwitserland te gaan.
Duitsland is nog steeds 1 grote bouwput en erg druk op de wegen.

De heenweg via de A61 naar Karlsruhe, Weil am Rhein, Basel, Gotthard, Milaan, Lazise beviel prima.
Veel rustiger dan de route over de Fernpass en Brenner.

Op de terugweg gekozen om weer via Zwitersland te rijden. Ditmaals via Milaan, Gotthart en dan net voor Basel ben ik richting Frankrijk gereden. Via Colmar, Nancy, Metz, Luxemburg, Luik en de a2 terug naar Eindhoven.

Deze route is me ondanks het stuk N-wegen tot aan Nancy nog het beste bevallen. Rustig op de weg, genoeg laadplekken voor de EV, eigenlijk gewoon nergens last van drukte of wegwerkzaamheden gehad.
Pagina: 1