Vraag

• Hi-Shusui
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-10 18:14
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende vraag.

Er liggen 18 x 445 wp op mijn platte dak, ik heb nog 2 x 325 wp staan.
Als ik deze in de string leg van de 18 panelen van 445.
Wat gaat er dan met de gehele string gebeuren?

Ik heb wat onderzoek gedaan, je zit met je maximale ampere (lmp). Als ik het goed begrijp verlaag je de lmp doordat de 325 wp panelen een restrictie vormen.

Echter schreef diegene ook dat als de lmp binnen 10% van elkaar liggen het verlies verwaarloosbaar is.
Het verschil is +- 11% als het goed is.
Ik heb de specs toegevoegd van beide panelen die er liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH_a4FQ6pGKlI9tRALi-XxrwLEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztpre8uI5tlP4PJyQRHO13Vh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efa-ti1KGCgwsY3yLHx6XxweeJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uId7Utpxz1cCAAXn7ejPmml.jpg?f=fotoalbum_large
Wie zou mij hier iets over uit willen leggen?

Thx!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Dan worden of die 2x325 in bypass gezet en verlies je door de 6 diodes tot 25W :-)
Of je hele string gaat op ~10% lagere stroom draaien en verlies je dus opbrengst omdat je de 445W panelen niet op MPP tracked.

Je denkt zelf 11% verlies op de 18x445W, dan win je de 2x325 niet eens terug... 8)7

10% verschil zou ik absoluut niet eens aan denken.

Kan dus alleen met optimizers onder de 325W panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hi-Shusui
Beste Ronald,

Dank voor je respons, lang verhaal kort... slecht idee dus..

Ik heb weleens gekeken naar die Honeybee optimizers, echter ik heb daar enkele filmpjes op YT gevonden, daar is men niet heel positief over. De resultaten zijn erg slecht als men schaduw werking heeft op een paneel.

Wat ik beter kan doen is een Growatt 700/ 1000 type kopen die op die twee panelen aansluiten en gaan!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
De enige optimizers waar ik persoonlijk ervaring mee heb is SolarEdge - en die zijn voor jouw niet bruikbaar ;-)

Je zou ook naar een Hoymiles of APSystems dubbele micro kunnen kijken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op marktplaats zetten en gewoon 2 matchende panelen erbij kopen.

• Hi-Shusui
Navi,

Ja normaal zou ik dat ook gedaan hebben.
Alleen ik heb mijn schuindak uitgebreid van 22 naar 33 panelen, ik heb er 11 bijgelegd afgelopen week.
Echter ik moest 13 afnemen bij diegene die deze nog nieuw op voorraad had liggen, vandaar dat ik nog twee over heb. (Moesten precies diezelfde zijn die ik twee jaar geleden heb gelegd).

En op het platdak heb ik naast die 18 nog wel plek over.
Maar ik maak even een aparte lus, of met een kleine Growatt string omvormer of met een APS micro oid.
Pagina: 1