Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-05 09:14
Beste mensen,

Mijn pc is ondertussen 5 jaar oud en ik merk aan de systeemeisen van de nieuwe games die uitkomen dat het tijd wordt voor een upgrade, jammer genoeg ben ik niet echt meer mee met de nieuwste technologie, ik lees wel nog nieuws en reviews op Tweakers of Hardware.info maar is niet meer zoals vroeger. Daarom vraag ik jullie hulp.

Budget heb ik niet echt in gedachten, zal wel zien wat het allemaal kost en als het te duur is wacht ik nog wel.

Ben tevreden met mijn AMD processor en wil terug voor AMD cpu gaan in combinatie met een MSI moederbord, ik weet dat MSI duur is of duurder dan pakweg Gigabyte of Asrock maar zou liefst bij MSI blijven.
Wat betreft grafische kaart denk ik bij Nvidia te blijven, misschien dat ik nog afwacht tot de 4070ti of 4080 nog wat zakken in prijs.

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor internet, gaming, ben zeker geen professionele gamer en speel voornamelijk single player games. Het aantal fps maakt me eigenlijk niet uit, weet er toch niet genoeg van.
Overclocken doe ik niet, weet er niet genoeg van en vind het te gevaarlijk.

Mijn huidig systeem bestaat uit:

AMD Ryzen 7 2700X met bijgeleverde koeler
MSI X470 Gaming Pro Carbon moederbord
32 GB DDR4 G.Skill ram
MSI Geforce RTX 2080 Gaming X Trio

Wil voornamelijk mijn GPU upgraden maar heb schrik dat mijn CPU te traag gaat zijn dan, ga ook uitkijken naar nieuwe SSD, voorlopig zit ik nog met 1 M.2 van 500Gb voor mijn Windows 10 en Sata HDD schijven.

Is niet dat de upgrade morgen al moet gebeuren dus als jullie denken dat ik best nog afwacht is dit ook geen probleem. Speel vooral shooters, games als Uncharted, Tomb Raider, GTA, Age of Empires, Mass Effect. Eigenlijk alles wat je goed alleen kan spelen. Wil upgraden tegen dat de nieuwe GTA6 ooit uitkomt, de nieuwe Mass Effect en Dragon Age. Ik weet dat er nog geen systeemeisen voor bekend zijn maar weet dat er een moment gaat komen dat ik echt niet meer meekan.

Waar ik al aan gedacht had
MSI MPG X670E gaming carbon
MSI Geforce RTX 4070 TI of RTX 4080 (4090 is overkill, doe geen grafische ontwerpen of video editing)
Mogelijk DDR5 geheugen, als dit de moeite waard is (future proofing)
CPU nog geen idee

Wil moederbord met genoeg USB poorten en PCI-E sloten, heb pci geluidskaart en pci usb uitbreidingskaart, moet juist weten als ik RTX4070TI of 4080 koop en dat neemt de breedte van 4 sloten in dat ik dan nog genoeg sloten over heb.

Alvast bedankt voor het delen van jullie expertise.

Beste antwoord (via evandj op 02-05-2023 17:08)

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

Voor dat geld kun je denk ik beter een 7900 XT kopen. Die is net zo duur als een 4070 TI maar aanzienlijk sneller (RT daargelaten) de 4080 is 300 euro duurder en doet voor het prijsverschil niet genoeg meerwaarde bieden wat mij betreft. Daarnaast heeft de 7900 XT ook nog is 20gb vram. Al is de prijs van de 7900XT eigenlijk ook te hoog vergeleken met de 6900XT/6950XT.

Zet daar een 5800x3d naast en je hoeft eigenlijk verder niets te vervangen.

Daarnaast Gigabyte maakt goede moederborden, niet te blind staren op MSI. ASrock ben ik ook geen fan van, door slechte ervaringen uit het verleden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
am5 werkt niet met ddr4, dus dat moet sowieso.
CPU: als je graag am5 wilt zou je op de uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed uitkomen - maar die is niet goedkoop. Alternatief is r5 7600(x), welke toch 300 euro goedkoper is.

Op welke instellingen ga je spelen- want als je op 4k wilt spelen is de GPU een bottleneck, als je op 1080p speelt kan je CPU een bottleneck worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 20:29

Thomg

Aww yiss

He wat, waarom kijk je naar AM5 als je een 2700X hebt.

uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed

De rest kan je tegen je GPU aangooien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-01 17:20
Zoals Thomg zegt, Ryzen 7 5800X3D kopen en je CPU kan nog makkelijk 5 jaar mee.

Qua GPU: Vergeet dat de 4070 en 4070 Ti bestaan, voor je eigen bestwil. Vergeet überhaupt elke high-end kaart met minder dan 16GB VRAM. Als je 500+ aan een GPU uitgeeft, is 12GB te weinig. Ga voor de 4080 of een 6900XT/6950XT. Je zou voor een 2e hands 3090 of 3090Ti kunnen gaan, maar die slurpen héél veel stroom en die prijs is nog redelijk hoog vanwege de hoge VRAM.

Aangezien desastreuze optimalisatie voor PC steeds meer de norm lijkt te worden wil je op je high-end videokaart gewoon meer dan 12GB hebben, de VRAM eisen kruipen de laatste tijd keihard omhoog. Je kan natuurlijk altijd Raytracing en Textures een tikje omlaag zetten (veruit de grootste VRAM vreters), maar naar mijn mening zou je met een kaart van meer dan 500/600 euro gewoon maximale textures moeten kunnen draaien, anders kan je net zo goed een 3060 Ti of 6700XT halen.

[ Voor 34% gewijzigd door Neekee op 01-05-2023 14:47 ]

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Voor dat geld kun je denk ik beter een 7900 XT kopen. Die is net zo duur als een 4070 TI maar aanzienlijk sneller (RT daargelaten) de 4080 is 300 euro duurder en doet voor het prijsverschil niet genoeg meerwaarde bieden wat mij betreft. Daarnaast heeft de 7900 XT ook nog is 20gb vram. Al is de prijs van de 7900XT eigenlijk ook te hoog vergeleken met de 6900XT/6950XT.

Zet daar een 5800x3d naast en je hoeft eigenlijk verder niets te vervangen.

Daarnaast Gigabyte maakt goede moederborden, niet te blind staren op MSI. ASrock ben ik ook geen fan van, door slechte ervaringen uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Ik heb een AOC U2879VF monitor (van 2016), is 4K en de instellingen op wat ik speel is afhankelijk van het game, de meeste games hebben een optie om zelf de beste instellingen in te stellen en dan gebruik ik dat. Ik heb wel eens geprobeerd om GTA5 alles op max te zetten maar dan heb ik problemen met textures die te traag laden, een stuk straat dat niet wordt gelaten of in bosrijke gebieden waar mijn pc moeite heeft te volgen. De monitor ondersteunt wel AMD FreeSync maar geen G-Sync.

Wat betreft de keuze voor Nvidia videokaart lees ik overal dat raytracing of dlss in de toekomst in nog meer games gaat komen, toch meer dan AMD hun technologie. Wil vooral niet binnen een jaar terug een gpu of cpu moeten kopen omdat de pc niet meer meekan. Wat me wel opvalt is dat de RTX3000 serie van Nvidia soms duurder uitkomt dan de 4000. Heb al gpu's van zowel Nvidia (MSI) als AMD (Sapphire) gehad dus is niet dat ik zo merk gebonden ben. Heb gewoon slechte ervaringen met Asus en Asrock, over Gigabyte kan ik me niet uitspreken want heb ik nooit gehad.

Zal al eens kijken voor die R7 5800X3D, was gewoon bang als ik nieuwe GPU zou kopen dat mijn CPU niet meer meekon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

DLSS is zeker 'beter' of verder ontwikkeld dan dat FSR dat is, al worden nieuwere versies van FSR vaak ondersteund op oudere hardware en de kans dat je DLSS 4 (mocht die ooit komen) kan gebruiken op een 40 kaart is dan weer wat kleiner.

Raytracing ligt AMD inderdaad ver achter, al doet die het wel weer goed in UE5 games ((in het geval van de 7900XT)zie benchmarks voor bv. Fortnite)

De vraag is ook natuurlijk hoe vaak gebruik je die technieken of verwacht je die te gaan gebruiken.

In het kort: 't is een persoonlijke keuze. Ik heb dezelfde afweging gemaakt en heb voor het eerst in m'n leven een AMD videokaart gekocht, tot nu toe nog geen spijt. Al heb ik 'm nog geen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evandj
Bedankt voor het advies, ga al uitkijken naar die 5800X3D en dan moederbord en DDR4 geheugen nog wat bijhouden. Zal nog wat verder doen met mijn RTX2080 en hopen dat de prijzen nog wat zakken van de AMD of Nvidia kaarten.
Pagina: 1