Gaming monitor 1440p voor 6650 XT, 27" of 32"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Mijn zoon heeft in januari samen met mij z'n hard gespaarde geld omgezet in een leuke game pc die hij naar tevredenheid gebruikt met een meer dan 10 jaar oude 24" 1080p monitor die ik nog had staan en niet meer gebruikte.

Nu heeft hij z'n eerste baantje en gaat nu sparen voor een nieuwe monitor. En uiteraard mag papa hierbij meedenken en advies geven.

De pc bestaat uit een MSI Radeon RX 6650 XT Gaming X 8G videokaart met een AMD Ryzen 5 5600 en 32GB intern geheugen.

Volgens mij is een 1440p monitor een prima keus, aangezien die kaart bij veel games nog een prima framerate haalt op 1440p. En hiermee ook voorbereid op eventuele uitbreiding naar een snellere videokaart, mocht dit ooit nodig zijn.

Mijn eerste keuze was een 32" monitor, want dan maakt ie een mooie stap van 24" naar 32". Echter lees ik overal dat de sweetspot voor 1440p eigenlijk op 27" ligt, afhankelijk van kijkafstand. En dan denk ik, hmm zonde dat ie straks z'n verdiende geld maar voor 3 inch extra uitgeeft. En uiteraard een hogere resolutie en refreshrate. Maar toch.

De monitor zal op een standaard 60cm diep bureau komen. Misschien dat dat nog naar een 80cm blad kan, maar dat is dan echt maximaal qua kijkafstand.

Wat is verstandig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 10:58
Ik heb zelf ook een 32" op een normaal bureau, en ik zou niet anders meer willen. M.i. een heel lekker formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:54

Thomg

Aww yiss

1440p is toch wel hard knijpen met een 6650XT, maar het hangt ook af van wat je speelt natuurlijk.

Anyways, 32' 1440p is dezelfde ppi als 24' 1080p.
Als je niet het gevoel hebt pixels te tellen met 24' 1080p kan je prima naar 32' 1440p.

Zelf probeer ik altijd een PPI van lager dan 100 te vermijden omdat ik dan de pixels kan tellen :+

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
Wat je niet kent mis je niet.

Heb zelf al paar jaar een 32" 1440P monitor. De grootte went vanzelf en je wordt bij het gamen echt heerlijk ingezogen in je spel.

Mensen hebben grote woorden over DPI maar eigenlijk is dat helemaal niet interessant. De grootte van 32" is echt de moeite waard. Ook heerlijk bij het multitasken in Windows, (huis)werk maken is een genot met de resolutie en grootte en bij het kijken van video is het ook heerlijk.

27 inch zal wel scherper zijn maar na een tijdje stelt dat ook niet veel voor.

Waar veel mensen overheen kijken is dat de bron van content steeds beter wordt. Mijn ervaring van content consumeren is veel fijner tegenwoordig dan met mijn 24 inch 1080P die ik eerst had. De DPI is dan op papier hetzelfde. Toch bewonder ik me enorm bij het bekijken van een 4K Blu ray erop of het spelen van 4K gerenderd spel op de Xbox Series X.

In de tech wereld moet minder naar de cijfertjes en specs gekeken worden en meer naar de use case. De praktijk. Een 42 inch 4K TV is ook veel scherper dan een grotere TV. Toch kijkt een (thuis) bioscoop setting met ditto schermgrootte zoveel beter. Zo ook hier.

Wat ik bedoel te zeggen: je zal nooit denken "wat onscherp" in dit geval. Bij 27 inch zal je ooit wel een upgrade willen van grootte wanneer dat de nieuwe 24 inch 1080P wordt. 10 jaar geleden was 27 inch ook te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Als ik goed geslapen heb is mijn 27 inch 1440p scherm nog net niet korrelig. Als ik slecht geslapen heb moet ik een bril op doen. 32 zou ik wel wat groot vinden. Op desktop afstand zou ik dan naar 4K neigen, maar dat wil je niet op die kaart. En bovendien zit je meestal ook redelijk dichtbij je scherm, dus dan is 32 inch ook wel erg groot. Dat is zowat TV formaat.

Kortom, 27 zou ik kiezen. Ik ken iemand met een RTX4090 en 4K, voorheen had hij een Rx 6900XT die ik nu bezit, en die zou achteraf ook voor 27 inch 1440p zijn gegaan. Dat is toch een beetje een sweet spot. Met een trage GPU is 1440p nog goed te doen, met een hele snelle krijg je gewoon meer FPS (en een goed scherm is ook lekker snel, dus dat is best fijn).

Maar het is voorkeur, als je verder van het scherm afzit of gewoon groter wil, hoeft 32 inch niet per se slecht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Hmm volgens de 'regeltjes' zou je dus eigenlijk een 27" moeten nemen. En daarnaast is het vooral persoonlijk wat de beste keuze is. En 32 inch is inderdaad de ouderwetse 81cm televisie. Als je het zo zegt, klinkt het te groot.

Misschien bij de MM maar eens een rondje doen om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:54

Fanta

FordPerformance™️

Ik heb zowel een 27" als een 32" op 1440 draaien. De 32" (curved) op mijn race rig en de 27" op de desk. Mijn ervaring is dat ik steeds als ik switch tussen racen en schieten, ik het verschil in pixeldichtheid echt merk. Ik zou 32" niet direct afraden, maar als een groter scherm niet per se nodig is, dan zou ik voor de eye-candy toch echt voor 27" kiezen.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:24

garriej

Ik las ondertieten.

hars73 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:17:
Hmm volgens de 'regeltjes' zou je dus eigenlijk een 27" moeten nemen. En daarnaast is het vooral persoonlijk wat de beste keuze is. En 32 inch is inderdaad de ouderwetse 81cm televisie. Als je het zo zegt, klinkt het te groot.

Misschien bij de MM maar eens een rondje doen om te kijken.
Bij de MM lijkt alles klein omdat de ruimte zo groot is. Koop je een tv, pak je hem thuis uit 'o die is toch groter dan verwacht'.

Het is vooral een persoonlijke keuze, voor productiviteit is er wel iets voor 32inch te zeggen.

Ik heb de keuze toevallig een aantal jaar geleden gemaakt en ben voor 27inch gegaan, geen spijt van. Mijn bureau is ook 60cm diep, persoonlijk zou ik niet groter willen, zeker niet in competitieve games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:21

SkyStreaker

Move on up!

Thomg schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:32:
1440p is toch wel hard knijpen met een 6650XT, maar het hangt ook af van wat je speelt natuurlijk.

Anyways, 32' 1440p is dezelfde ppi als 24' 1080p.
Als je niet het gevoel hebt pixels te tellen met 24' 1080p kan je prima naar 32' 1440p.

Zelf probeer ik altijd een PPI van lager dan 100 te vermijden omdat ik dan de pixels kan tellen :+

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator
Toevallig heb ik op dit moment zo'n configuratie:

uitvoering: Gigabyte Radeon RX 6650 XT Eagle 8G
uitvoering: LG UltraGear 27GN850-B Zwart

Ik moet zelf zeggen dat ik dit prima vindt om op te gamen en meer dan vaak genoeg haal ik meer dan genoeg FPS (speel niet competitief), in enkele gevallen is het vaak slechts het schaduwwerk wat terugvoeren of FSR inzetten. Hoewel subjectief, zou ik gewoon kiezen voor een hele goede 27"

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:36
Ik heb zelf een 27 inch 1440p 144Hz monitor en voor gamen (en andere zaken) vind ik dat heel prettig. Heb ook een tijd 27 inch 1080p gehad en daar moest je wel echt iets verder weg gaan zitten om het niet te pixelig te hebben, hoewel de extra grootte ook zeker z'n voordelen had (het voelt toch alsof je meer ruimte hebt t.o.v. 24 inch).
Verder vind ik 27 inch qua bureauvulling ook nog gaan.
Met lezen merk ik trouwens ook dat ik liever net iets meer scherpte heb. En kan me voorstellen dat het scherm niet alleen voor games gebruikt gaat worden.

Heb je zelf een monitor die qua omvang/resolutie overeenkomt zodat hij die even kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:31
Zelf heb ik dit scherm:
https://tweakers.net/pric.../dell-s2722dgm-zwart.html
met een 6800XT.

Top scherm! ik zit er wel dicht op, (cm geen idee) maar zie geen dikke pixels of iets.
ik zou 32 inch kiezen, ook voor dingen naast elkaar zetten (word) of browsers is er prima zicht/ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
skimine schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:30:
Ik heb zelf een 27 inch 1440p 144Hz monitor en voor gamen (en andere zaken) vind ik dat heel prettig. Heb ook een tijd 27 inch 1080p gehad en daar moest je wel echt iets verder weg gaan zitten om het niet te pixelig te hebben, hoewel de extra grootte ook zeker z'n voordelen had (het voelt toch alsof je meer ruimte hebt t.o.v. 24 inch).
Verder vind ik 27 inch qua bureauvulling ook nog gaan.
Met lezen merk ik trouwens ook dat ik liever net iets meer scherpte heb. En kan me voorstellen dat het scherm niet alleen voor games gebruikt gaat worden.

Heb je zelf een monitor die qua omvang/resolutie overeenkomt zodat hij die even kan proberen?
Ik kan via mijn werk wel even tijdelijk een 27" 1440p regelen waarschijnlijk. Wel een goed idee.
Een 32" kom ik zo niet aan, maar inderdaad, het wordt wel een behoorlijk ding op het bureau.

Ik neig toch steeds meer naar een goeie 27". In de pricewatch is een groot gedeelte van de 1440p monitoren ook een 27".

[ Voor 7% gewijzigd door hars73 op 01-05-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
En dan nog een goeie monitor uitzoeken valt niet mee. Er lijkt geen model wat 100% alles goed heeft.

Met één van onderstaande lijkt mij het echter wel goed genoeg te zijn?
Als je geen USB hub en in hoogte verstelbare voet wilt, de gn800 en anders de gp850 lijkt me.
Zijn dit modellen waar je nog pixelgarantie bij moet kopen? Ik zie eigenlijk in reviews nergens pixel issues.

uitvoering: LG 27GN800P-B Zwart
uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart
Pagina: 1