Gebruiksvriendelijke NAS Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanKM
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-03 09:37
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS server die het makkelijkste is voor een leek. Mijn ouders (met hun kleine onderneming) willen graag het volgende er mee doen:
- Hun data van 2 laptops lokaal opslaan in een gezamenlijke folder
- Een automatische back-up van hun pc's op deze NAS plaatsen
- Af en toe wat foto's er op plaatsen als back-up

Nou zoek ik een NAS server die zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk is. Het liefst "plug and play" als dit kan. Qua capaciteit zou vanaf 1 TB al voldoende zijn, ze gebruiken maar weinig van hun opslag. Ook hoeft het geen absurde snelheden te bereiken aangezien het maar over kleine bestanden gaat zoals wat excel bestanden, mails en af en toe wat foto's.

Samengevat: "het moet gewoon werken" ;)

Wat is je budget?
+/- € 200,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-06 11:51
Er zijn nassen te koop voor dat geld, enkel is de vraag een beetje:
Deze zijn enkel 1 bay, stel dat die schijf stuk gaat ben je de data kwijt.
(tenzij je het op de laptop en nas bewaard?)
maar mocht je alles naar de nas doen en die schijf gaat stuk, ben je het spul kwijt..

Als bedrijf wil je gewoon dat je data veilig is, ik zou dus altijd 2 bay adviseren, zodat je raid hebt.
mocht 1 schijf stuk gaan staat alles gewoon nog op de andere schijf, en kun je die vervangen.

Daarnaast kun je de btw eraf halen dan he als bedrijf, maakt het stukje goedkoper?

Dan is dit de eerste nas: https://tweakers.net/pric...y-cloud-home-duo-4tb.html
Prima ding voor wat bestanden opslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:46

Thomg

Aww yiss

Als we het puur hebben over de eisen die je noemt is het antwoord een router met een USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55
Ik zou mezelf denk ik nog eerst wat extra aanvullende vragen stellen.
Hoe belangrijk is de data?
@Eskimoo zegt het al, als de schijf stuk is ben je alles kwijt. Maar ook met 2 schijven ben je alles kwijt als hij gestolen wordt, afbrand, bliksem inslaat, etc.

Je wilt lijkt mij ook de data buiten de deur stallen. Dan kan overigens met veel NAS devices ook, bijvoorbeeld Synology.

Maar misschien een andere optie, een Azure File Share afnemen voor storage en daar backup voor inregelen geen optie? Dan heb je de data lokaal benaderbaar vanaf meerdere devices en je back-up ook buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

Ik lees kleine onderneming.
Hoe belangrijk is hun data?

Want je moet denken aan back-ups en versie beheer etc.

Zoals hierboven genoemd zou ik idd niet gaan voor een 1 bay.
Maar minimaal 2 bay. Zodat je iig door kunt werken als 1 drive stuk gaat

Maar RAID =/= backup. Dus je moet dan ook nog een goede backup maken (off site)
Zodat je altijd terug in de tijd kunt gaan naar een correcte versie.

verder heb je niet veel eisen.
met 1 TB heb je bijvoorbeeld ook genoeg aan Onedrive.
neem aan dat ze wel een office pakket hebben.

Dat is dan misschien nog wel het makkelijkste.
Stel known folder movement in. En gebruik gewoon Onedrive

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Eskimoo had WD geen dikke problemen met hun My Cloud gehad? Ik zou een Qnap/Synology kopen.

Edit: onedrive/dropbox is een goede, die doen zelf aan "backups" zodat jou data niet verloren gaat, behalve als je verwijderd :D

[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 01-05-2023 12:36 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

Tazzios

..

Gezien de lage eisen kun je ook even in vraag en aanbod kijken.
complete NAS met 2 schijven moet prima te doen zijn.
Ik zal geen linkje plaatsen van mijn aangeboden nas. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 01-05-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanKM
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-03 09:37
Tsja, een Onedrive heb ik ook al aan zitten denken 2x een abonnement van €20,- en klaar. Echter, is het voor mijn ouders een wat veiliger gevoel om de harde schijf lokaal te hebben. Moet zeggen dat ik zelf ook niet altijd even groot fan ben van Onedrive of dergelijke could opslag diensten. Tijd geleden nog lang zitten stoeien om synchronisatie goed te krijgen.... 8)7

Betreft 1 of 2 bays, ik denk niet dat hun data zo belangrijk is dat 2 bays nodig zijn.
Aan de andere kant, als het een paar tientjes meer kost is dat het probleem ook niet.
Het belangrijkste blijft dat het zo simpel mogelijk in te stellen is en niet dat de verbinding zo nu en dan weg valt.

@Damic @Eskimoo
Zelf had ik ook mindere verhalen gelezen over MyCloud van WD. Om die reden ben ik ook even beter gaan uitzoeken welk platform het meest gebruiksvriendelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

DarkSide

theres no place like ::1

Maar even voor de zekerheid.
Als ze hun data permanent kwijt zijn. Is dat dus niet erg?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:11
Zelf zou ik mijn ouders uitleggen dat de kans dat die lokale harde schijf kapot/gestolen/affikt toch ietsje waarschijnlijker is dan een backup bij een professionele cloud BU service. Zeker als het niet om belachelijke hoeveelheden data gaat is dit wel te overwegen als meest realistische optie.

[ Voor 23% gewijzigd door olafmol op 01-05-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-06 11:51
Als de data niet zo belangrijk is dat er geen backup gemaakt hoef te worden, kun je indd ook een usb in de router drukken. dan ben je ook klaar.

Er waren in het begin aardig wat problemen met Mycloud, maar schijnt allemaal opgelost te zijn.
Daarnaast is synology in mijn ogen ook wat beter, maar daar betaal je vaak ook meer voor.
Aangezien je krap budget hebt heb je soms geen keus..

Maar aan jou verhaal te lezen vermoed ik dat jij met een harde schijf aan de router koppelen voldoende hebt.
goedkope oplossing, en werkt ook prima! (heb dit thuis ook zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

StanKM schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:37:
.... Om die reden ben ik ook even beter gaan uitzoeken welk platform het meest gebruiksvriendelijk is.
Principe is bij elke NAS wel het zelfde, met een client app.
Synology: https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/drive
Qnap: https://www.qnap.com/nl-nl/utilities/essentials#utliity_4

Bedenk echter ook of je versie beheer wil bij de backups tegen ransomware, dat wil nog wel eens wisselen per oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 01-05-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

€200 is karig als je het goed wilt doen.

Kale nas
2x HDD
en minimaal 2x externe HDD voor rotatie van back-ups, buiten het pand bewaren waar de NAS staat
(alternatief cloud back-up naar OneDrive of andere dienst).

bijv.
uitvoering: Synology DiskStation DS220j (Seagate IronWolf schijven), 4TB

2x deze
uitvoering: Seagate Expansion Portable Drive (2021) 1TB Zwart

Met een Synology (persoonlijke voorkeur) of QNAP ben je het beste bediend. Kwestie van 1x goed instellen
en af en toe updaten en je bent er eigenlijk wel. Moet je alleen wel realistisch je budget verdubbelen. Tenzij de data geen eurocent waard is. Dan beuk je lekker een goedkope USB disk aan je roetert.

Als er administratie c.q. belasting data op komt, let er dan wel op dat je die verplicht 7 jaar moet kunnen aanleveren en dus bewaren.

[ Voor 32% gewijzigd door nelizmastr op 01-05-2023 15:13 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@nelizmastr budget is inderdaad wat laag daarom opperde ik v&a. Daar staat 'bijvoorbeeld' deze :
v&a aangeboden: Synology DS218j 2x1TB, 8GB flash 2.5" schijven O-)
Pagina: 1