"Opstartvertraging" bij browsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 22:02
Sinds enige tijd (enkele weken zeker) ervaar ik een verschijnsel dat ik niet opgelost lijk te krijgen. Ik merk het voornamelijk bij browsen: je toetst een adres in of klikt op een bookmark. Er gebeurt een paar tellen niks (laad-indicatoren e.d. blijven indien van toepassing ook even hangen op het begin) en dan spontaan heb je de complete pagina voor je neus.

Ik zou zeggen dat met de externe verbinding weinig mis is (haal draadloos prima de 100/30 van Ziggo, ping 20ms), binnen draait alles op de wifi. Ik merk dit gedrag op mijn iPhone (Safari), MacBook Pro (Vivaldi) en de Windows-laptop (Edge) van vrouwlief.

Ik heb ooit eens iets vergelijkbaars gehad toen ik PiHole op een RPi draaide, die bleek te zijn overleden, waardoor elk DNS-verzoek eerst daarheen ging en bij geen reactie naar de secundaire DNS. Nu heb ik AdGuard binnen Home Assistant draaien, die is gelukkig gewoon online ;) Ik zie daar overigens ook gewoon queries langskomen, dus het "niet benaderbaar zijn" is dit keer het probleem niet, zo lijkt het.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken eigenlijk, iemand hier die mij op weg kan helpen?

Edit: check nu net even in de browser de logs van mijn router (Netgear Orbi RBK23, Ziggo-modem staat in bridge) en ik zie dat ik iig de afgelopen 2 dagen met tussenpozen van 3-10 minuten een "DoS Attack: ACK scan" heb binnengekregen. Geen idee of dat gerelateerd is, maar daar moet ik dan natuurlijk ook wat mee :X

[ Voor 12% gewijzigd door Stalensnuitje op 01-05-2023 11:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Je zou is een andere externe DNS in kunnen stellen in de AdGuard en dan is kijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Crap, was het zo gemakkelijk! Vier extra externe DNS-adressen toegevoegd en klaar is * Stalensnuitje :X

Hartelijk dank @garriej d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Ja, soms zijn dingen makkelijker dan ze lijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Ik moet hier helaas toch op terugkomen ben ik bang: in eerste instantie leek het weg, maar ik ben gewoon weer terug bij af. Ik denk nu toch dat het ligt aan de Edit die ik aan de OP toevoegde, ik kwam tijdens mijn zoektocht ook deze Reddit-post tegen. De oplossing die daar wordt aangedragen is om te beginnen met de meest gescande poorten dicht te zetten. Ik zal alleen wel blind zijn, maar ik zie niet welke term daarvoor wordt gebruikt. Ik zie Toegangscontrole, maar daarmee kan ik (interne) apparaten externe toegang ontnemen. Websites blokkeren is ook niet wat ik zoek (outbound toch?) denk ik. Moet ik dan "Services blokkeren" gebruiken? Ik zou alleen niet weten welke service(s) dan geblokkeerd moeten worden, iemand een advies waar te starten?

Ik heb vanzelf de manual van m'n router ook geraadpleegd, maar daar vind ik ook zo gauw niet wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:09
Ik zou beginnen met nagaan of het probleem niet bij de WiFi ligt.

Sluit de MacBook en/of de laptop eens een avond met draad aan en kijk of hetzelfde probleem optreedt. Je kunt eventueel op de command prompt/terminal een continue ping laten lopen en zien of en hoe sterk deze varieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40

lier

MikroTik nerd

Als de betreffende poorten open zouden staan, zou je ze waarschijnlijk ook niet in de logging hebben.
Heb je port forwards aangemaakt? Of UPnP aanstaan? Zo niet, dan zou ik me niet te druk om de "ruis van het internet" maken.

Verder is je probleemanalyse nog wat beperkt. Hoe snel reageert je DNS server? En heb je dit gedrag ook als je (tijdelijk) de DNS server van Ziggo (of andere partij) instelt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1