Gordijn rails vastzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 21:21
Beste Tweakers,

Voor mijn studentenkamer heb ik nieuwe gordijnen gekocht, alleen is de rails van de gordijnen los gekomen. De rails zelf is nog goed alleen moet hij weer stevig vast komen te zitten in de muur. Aan jullie de vraag hoe ik dit het beste kan maken?

Ik heb alleen het bezit over dingen zoals een schroevendraaier, hamer, tang en een zaag. Daarnaast zou ik het liefst dit zo goedkoop mogelijk willen maken, het is en blijft een studentenkamer ;) De nieuwe gordijnen zijn verduisterend en dus zullen ze ook zwaarder zijn dan de gordijnen die er nu hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx5A3CWvfvfxyW2GA7T51OZnbJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdBqdmkNJeoUcs9P9xsFL2IR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0goCCgv0IsOYI11OfBkGBLHH9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0sFg3XnxyXRSnDUAJvOVPEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nfy5Hw4AMFp7gDWjK6IG3IGgNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAyHO0jGgbY3ybVSxb4YNCZL.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto's is te zien hoe de situatie nu is. Bij voorbaat wil ik jullie bedanken voor de hulp! :)

Groeten,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 16:46
Twee opties:
- Schroef de rails rechtstreeks in het plafond, als dat kan. Scheelt in de krachten op je schroeven, zeker bij zware gordijnen;
- Als je dan toch muurbeugels gebruikt, gebruik iig beide schroefgaten, en gezien het feit dat de schroef er met plug en al uitgetrokken is: te groot geboord/te kleine plug gebruikt?

Zijn dat trouwens muurbeugels die bij de rails zaten/horen, of heb je zelf een paar hoekijzertjes gepakt? Idealiter wil je het deel dat tegen de muur aan ligt wat langer hebben dan dit, zodat die twee schroefgaten zo ver mogelijk uit elkaar liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Goedkoopste: Koop muurvuller bij de Action, smeer de gaten helemaal vol en duw er nieuwe pluggen in, die kun je ook bij de action kopen.
Wacht een 24 uur, of wat de droogtijd ook is, en schroef de rails weer vast met schroeven, bestaande gebruiken of andere die je ook bij de Action kunt kopen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:45
Schroeven vaster aandraaien. De pluggen zijn nauwelijks opgebold. Ook al voelt het vast, toch door blijven draaien tot je nog meer tegendruk voelt. Wel even de rails van de beugels afhalen zodat je je schroevendraaier recht op de schroeven kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ Als die gaten te groot zijn, dan werkt dat niet, want de pluggen draaien dan mee. Met een mcGyver oplossing eerst wat tape om de plug heen, net zoveel tot deze strak in het gat past, en dan aandraaien. Vast is vast.

De beste manier is een boormachine en boortje 6 regelen. (Afhankelijk van het type muur heb je een ander type boormachine en boor nodig). Met wat mazzel is het van dat relatief zachte gipsblokken spul, dat lukt met alles wat eruit ziet als een boormachine.
Bij elke beugel een cm of 10 naar links of rechts gaan, 2 nieuwe gaten boren en 2 nieuwe pluggen erin. Dan stevig aandraaien. Voor de mooi de oude gaten netjes dichtsmeren. Studentenoplossing: met witte tandpasta.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:28

BLN

Maak de gaten niet op dezelfde plek. De muur is daar al zwak/weggebrokkeld. Action muurvuller is geen stevige ondergrond.

Boor nieuwe gaten op een nieuwe positie en gebruik goede fisher pluggen. Gebruik 2 schroeven per beugel. Boor de gaten met een goede SDS hamer boor. Die boren veel nettere gaten dan een klopboor.

Daarna kunnen deze beugels het gewicht wel hebben.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:20
Je hebt deze nodig voor rechtstreeks in het plafond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmY0qsziDvrjdVLi3betQe8TEvQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oQDmzXqFKMVuHdMjDSp6xJdq.jpg?f=user_large

Dank kan je ook kiezen hoever het gordijn van de muur/raam moet komen.

Bij de bouwmarkt te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:44
Ora et Labora schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:07:
Goedkoopste: Koop muurvuller bij de Action, smeer de gaten helemaal vol en duw er nieuwe pluggen in, die kun je ook bij de action kopen.
Wacht een 24 uur, of wat de droogtijd ook is, en schroef de rails weer vast met schroeven, bestaande gebruiken of andere die je ook bij de Action kunt kopen.
Het belangrijkste hier zijn de pluggen. Dus niet zomaar wat bij de Action scoren maar Fischer pluggen halen. De huidige zijn overduidelijk niet goed, want ze zijn eruit gekomen.

Helaas biedt het ene gat onvoldoende grip voor de plug. De andere wel en zal zelfs met een boorgat het gordijn kunnen dragen. Het gaat immers om het moment en daarvoor is de bovenste schroef bepalend.

Er moet dus minimaal een nieuw gat geboord te worden. En als je dan toch bezig bent dan gewoon overal 2 gaten op niet al te grote afstand van elkaar (50cm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
beugel een stukje verschuiven, nieuw gat boren, knappe pluggen kopen en lekker lange schroeven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Fischer pluggen wat Rukapul zegt, en de gaten opvullen met spullie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:57
Stap 1. Gebruik goede pluggen, vanwege de extra krachten zou ik hier een maatje 8mm pakken. Bijv. Fischer DuoPower of Toggler AF8.
Stap 2. Boor nieuwe gaten ongeveer 10-15 cm van de oude vandaan. Gerbuik een scherpe boor. Bij voorkeur een Multi-cut/Multiconstruction. Deze zijn scherper dan een steenboor en laten een mooier gat achter in zachtere materialen zoals dit. Bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...-120-mm-o-8-0-mm/8658774/.
Stap 3. Gebruik dikkere schroeven, hoe dikker de schroef hoe vaster in de plug. Bijvoorbeeld 4,5x40mm..
Stap 4. Oude gaten dichtsmeren met muurvuller van de Action of Spackvuller voor als het minder moet opvallen.

Resultaat: Gordijnen die wel blijven hangen ook als je ze open en dicht trekt :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:44
Waar woon je ergens? Anders kom ik even langs met boor, boren we past nieuwe gaten en gebruiken we paar extra muur houders.
Als 3 houders net te weinig is gebruiken we er toch 4, en dan dus 8 pluggen.
(Die houders kosten wereld niet, 30 ct per stuk oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:43
99ruud99 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:49:
Waar woon je ergens? Anders kom ik even langs met boor, boren we past nieuwe gaten en gebruiken we paar extra muur houders.
Als 3 houders net te weinig is gebruiken we er toch 4, en dan dus 8 pluggen.
(Die houders kosten wereld niet, 30 ct per stuk oid?)
Woonplaatst onder profiel:
Quepasa

Al weet ik niet of daar ook de betreffende studentenkamer is ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Met zware gordijnen blijf je gedoe houden met beugels, ligt alles over een paar maanden weer op de vloer, als je ze ook open en dicht hebt gedaan, dus regelmatig kracht erop gezet hebt. Aan het plafond bevestigen werkt veel beter. Gewoon van die beugels op halen die ik boven heb afgebeeld, om de 50 cm vast zetten, niet te weinig gebruiken. Muur gaten nog even dichtsmeren en klaar.

Als je het vastschroeft in het plafond knijpt het plafond klemmetje de rails gelijk aan. Zo dus: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwIo2VW1J4u846dYrxnYD71-2aw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TdgK6QZMteae6AH9ewB8ZW3e.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door pennywiser op 01-05-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Davidshadow13 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:43:
Stap 1. Gebruik goede pluggen, vanwege de extra krachten zou ik hier een maatje 8mm pakken. Bijv. Fischer DuoPower of Toggler AF8.
Stap 2. Boor nieuwe gaten ongeveer 10-15 cm van de oude vandaan. Gerbuik een scherpe boor. Bij voorkeur een Multi-cut/Multiconstruction. Deze zijn scherper dan een steenboor en laten een mooier gat achter in zachtere materialen zoals dit. Bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/p...-120-mm-o-8-0-mm/8658774/.
Stap 3. Gebruik dikkere schroeven, hoe dikker de schroef hoe vaster in de plug. Bijvoorbeeld 4,5x40mm..
Stap 4. Oude gaten dichtsmeren met muurvuller van de Action of Spackvuller voor als het minder moet opvallen.

Resultaat: Gordijnen die wel blijven hangen ook als je ze open en dicht trekt :)
8mm plug is mooi maar dan gaat de schroef weer niet door de beugel heen, en moet je die opboren. Gevolg is dat die dan snel bij het gat af zal breken als er kracht op komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:12
pennywiser schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:55:
Met zware gordijnen blijf je gedoe houden met beugels, ligt alles over een paar maanden weer op de vloer, als je ze ook open en dicht hebt gedaan, dus regelmatig kracht erop gezet hebt. [.. .]
Onzin. Zou het zelf voor esthetische redenen en lekkage van licht ook direct aan de muur bevestigen, maar het is niet noodzakelijk. Als de beugels goed zijn bevestigd blijven ze wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:44
DonJunior schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Woonplaatst onder profiel:
Quepasa

Al weet ik niet of daar ook de betreffende studentenkamer is ;)
Nam aan van niet, geen hogeschool / uni in de buurt (Leeuwarden dichtstbijzijnde).

Voor rest, beugels kunnen prima, mits 2 pluggen EN stevige muur. Dus gewoon nieuwe gaatjes boren en iets meer beugels gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Caelorum schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Onzin. Zou het zelf voor esthetische redenen en lekkage van licht ook direct aan de muur bevestigen, maar het is niet noodzakelijk. Als de beugels goed zijn bevestigd blijven ze wel zitten.
Als je lekkage van licht hebt dan heb je óf geen goede rails óf de gordijnen niet goed aan je rails hangen.
Ik heb zware verduisterende gordijnen aan het plafond hangen met een strakke rails maar helemaal geen licht lekkage.

*sowieso

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 09:21
BLN schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:14:
Maak de gaten niet op dezelfde plek. De muur is daar al zwak/weggebrokkeld. Action muurvuller is geen stevige ondergrond.
Ik vermoed inderdaad dat een muurvuller dit niet zal houden. Je wilt immers de muur niet vullen... maar goedkoop en makkelijk je gordijnen ophangen zodat ze nog XX jaar blijven hangen. Daarna ga je dit huis vermoedelijk alweer verlaten en is dit niet meer jouw probleem (klinkt hard, maar even denkend aan mij als student).

De oplossing is volgens mij dus veel simpeler dan iedereen hier doet lijken:
1. Haal je gordijnen er tijdelijk even af zodat er geen gewicht aan de gordijnrails hangt
2. Koop montagekit, ondanks wat de naam doet vermoeden is het ook in tube vorm te koop indien je geen kitspuit hebt
3. Schroef de gordijnrails los, verwijder de pluggen en blaas alle gaten uit. Waarom? Omdat montagekit niet hecht op stof of bouwgruis en anders komt alles straks weer omlaag vallen.
4. Vul de gaten nu zo volledig mogelijk op, dus tube er flink in duwen en opvullen. Het is niet erg als het "uitpuilt", alleen maar beter. Zo lang het niet op je vloer valt uiteraard.
5. Plaats direct de gordijnrails met pluggen terug in het gat terwijl de montagekit nog "nat" is. Uiteraard ZONDER de gordijnen eraan!
6. De kit zal hechten aan de beton/steen, het plastic van de pluggen en het metaal van de schroeven en beugel waar je gordijnrails aan hangt.
7. Wacht minimaal 24 uur tot alles droog is. Sla deze stap zeker niet over! (sorry... tijdelijk stuk karton op je raam als soort van gordijn?)
8. Hang je gordijn weer terug

Zou ik deze methode aanraden als dit je eigen huis was? Hell no! Maar is dit een goede en vooral simpele manier om dit probleem "beunhaas style" op te lossen voor nu? Hell yes! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DonJunior schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Als je lekkage van licht hebt dan heb je óf geen goede rails óf de gordijnen niet goed aan je rails hangen.
Ik heb zware verduisterende gordijnen aan het plafond hangen met een strakke rails maar helemaal geen licht lekkage.
Gebogen rails, aan de uiteinden terug naar de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@Fidelity Nice volledige studentenoplossing.. en helemaal goed voor deze situatie dus.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
Fidelity schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Zou ik deze methode aanraden als dit je eigen huis was? Hell no! Maar is dit een goede en vooral simpele manier om dit probleem "beunhaas style" op te lossen voor nu? Hell yes! :+
Tuurlijk. Het is maar een woning van een verhuurder dus knoei maar lekker aan. Who cares. Het is toch je eigen pand niet. 8)7

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 09:21
Glenfiddich schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Tuurlijk. Het is maar een woning van een verhuurder dus knoei maar lekker aan. Who cares. Het is toch je eigen pand niet. 8)7
@Quepasa vraagt om een studentenoplossing, dus die geef ik :) Verder zie ik het probleem niet echt. De verhuurder zal het niets uitmaken of er een gordijnrails zit en hoe je deze hebt vastgemaakt. Sterker nog... ik denk serieus dat het er met montagekit een stuk beter uit zal zien. Op de laatste foto zie je een gigantisch gat zitten waar ooit een plug in heeft gezeten, door de montagekit is dit straks weer (redelijk) netjes en egaal wit :)

Zou het bijna een win=win situatie voor zowel huurder als verhuurder noemen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
Inderdaad, als je geen gereedschap hebt alles van de muur halen en oplossen met montagekit. Niet op bezuinigen verder. Als je kijkt naar de uitgangssituatie maak je het er niet slechter op en vast is vast.

Als je het fatsoenlijk wilt oplossen van de muur halen, muur opvullen, op andere plekken 6mm gaten boren, fatsoenlijke 6mm pluggen er in en nieuwe 4.5mm schroeven erin die iets langer zijn dan de plug.

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 01-05-2023 12:54 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
De plug zit waarschijnlijk ook niet diep genoeg in het gat. De eerste anderhalve cm is vaak slap stucwerk, daarachter zit pas de draagkrachtige muur. Neem langere pluggen en schroeven met voldoende lengte en diameter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quepasa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 21:21
Ontzettend bedankt voor al jullie oplossingen! Ik woon nu in Groningen, om even antwoord te geven op sommigen. Ik zie oplossingen waarvoor ik een boor nodig zal hebben en dus zal ik mijn vader even vragen of dit gefixt kan worden, anders zal ik de stappen die @Fidelity heeft gegeven gaan gebruiken. Het is eenmaal een studentenkamer en ik zal waarschijnlijk hier binnen een jaar weg gaan, dus dan is het inderdaad niet mijn probleem meer (zo wordt alles namelijk gefixt in mijn studentenhuis haha).

Nogmaals ontzettend bedankt voor alle reacties!

Groeten,

Friso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:54
Fidelity schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:49:
[...]

@Quepasa vraagt om een studentenoplossing, dus die geef ik :) Verder zie ik het probleem niet echt. De verhuurder zal het niets uitmaken of er een gordijnrails zit en hoe je deze hebt vastgemaakt. Sterker nog... ik denk serieus dat het er met montagekit een stuk beter uit zal zien. Op de laatste foto zie je een gigantisch gat zitten waar ooit een plug in heeft gezeten, door de montagekit is dit straks weer (redelijk) netjes en egaal wit :)

Zou het bijna een win=win situatie voor zowel huurder als verhuurder noemen :X
Zo hebben bij mij 5 jaar boekenplanken (ja met boeken) aan de muur gehangen, zuig wel even het gat heel goed uit met een sterke stofzuiger voor je de montagekit er in doet.
Voor die verhuurder idd totaal geen probleem, nu is er een groot gat, als hij geen montagekit in zijn muur wil trekt hij dat er uit als de huurder weg is, heeft hij nog steeds een gat in de muur...

Verder probeerde ik bij slappe muren altijd met boortje 5mm te boren en een 6mm plug te plaatsen, meestal lukt dit en zit het wel goed vast... anders nog even opruimen met 6mm, geeft een veel mooier gat dan direct met 6mm en net op een kiezel wegschuiven.

[ Voor 11% gewijzigd door hfolkers op 02-05-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:48
Quepasa schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:23:
dus dan is het inderdaad niet mijn probleem meer (zo wordt alles namelijk gefixt in mijn studentenhuis haha).
Zie dit als een ideale kans om het volwassene leven in te gaan met de mentaliteit om dingen goed op te lossen zodat het probleem niet terugkeert. Niet voor jou en niet voor een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Fidelity schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Ik vermoed inderdaad dat een muurvuller dit niet zal houden. Je wilt immers de muur niet vullen... maar goedkoop en makkelijk je gordijnen ophangen zodat ze nog XX jaar blijven hangen. Daarna ga je dit huis vermoedelijk alweer verlaten en is dit niet meer jouw probleem (klinkt hard, maar even denkend aan mij als student).

De oplossing is volgens mij dus veel simpeler dan iedereen hier doet lijken:
1. Haal je gordijnen er tijdelijk even af zodat er geen gewicht aan de gordijnrails hangt
2. Koop montagekit, ondanks wat de naam doet vermoeden is het ook in tube vorm te koop indien je geen kitspuit hebt
3. Schroef de gordijnrails los, verwijder de pluggen en blaas alle gaten uit. Waarom? Omdat montagekit niet hecht op stof of bouwgruis en anders komt alles straks weer omlaag vallen.
4. Vul de gaten nu zo volledig mogelijk op, dus tube er flink in duwen en opvullen. Het is niet erg als het "uitpuilt", alleen maar beter. Zo lang het niet op je vloer valt uiteraard.
5. Plaats direct de gordijnrails met pluggen terug in het gat terwijl de montagekit nog "nat" is. Uiteraard ZONDER de gordijnen eraan!
6. De kit zal hechten aan de beton/steen, het plastic van de pluggen en het metaal van de schroeven en beugel waar je gordijnrails aan hangt.
7. Wacht minimaal 24 uur tot alles droog is. Sla deze stap zeker niet over! (sorry... tijdelijk stuk karton op je raam als soort van gordijn?)
8. Hang je gordijn weer terug

Bedankt voor de tip en instructies, was een lifesaver voor mij 😀

In mijn geval had ik al eerder gaten geboord in een verlaagd plafond van goedkoop hout waar lastig in te boren was. Gat was dus al niet optimaal, en in de IKEA rails passen geen schroeven die dik en lang genoeg zijn voor de benodigde pluggen. Opnieuw boren of andere pluggen was geen optie.

Gaten gevuld met Bison Montage Kit Ultimate (4 uur droogtijd, voor poreuze en niet-poreuze ondergronden + plastic) en de boel daarna opgehangen.
Is nu zelfs met grof geweld niet meer los te krijgen >:)

Zat me wel te bedenken of je met dit spul niet gewoon de hele rails, zonder ander montagemateriaal, aan het plafond vast kunt lijmen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafs
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-06 19:14
Dit probleem heb ik ook eens gehad toen er een stuk beton wegbrak bij het boren, zelf opgelost met Alabastine grote gaten vuller, dat spul dat je mengt met water. Word net zo hard als het beton zelf en het gordijn hangt er nog steeds!
Pagina: 1