Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-10 11:04
Ik ben op zoek naar een telefoon voor mijn moeder.
Meestal koopt zij (met enige spoed) een nieuwe telefoon wanneer de huidige kapot gegaan is en blijkt die dan later slecht te voldoen aan de wensen. Ze heeft zo een J5, J6, en A5 gehad, die natuurlijk matige foto's maken en snel zonder ruimte zitten.

Ik ben nu op zoek naar een tweedehands telefoon die wat toekomstbestendiger is en zo goed mogelijk aan de volgende eisen voldoet:
Prijs
€ 150 of minder. Eventueel moeten de andere punten hierop aangepast worden.
Camera
Goede foto's met standaardwaarden zijn het belangrijkste. In ieder geval beter dan van haar voorgaande toestellen. De foto's van mijn Pixel 3a vindt ze geloof ik prima, maar beter zou fijn zijn. Groothoek zal ze misschien nog gebruiken. Macro en telelens is waarschijnlijk overbodig.
Opslag
64 GB + SD-card, of ≥ 128 GB.
Behuizing
Degelijkheid is belangrijker dan uiterlijk. Liever een kunststof, dan glazen achterkant bijv.
Waterdichtheid zou heel fijn zijn. De WC heeft geloof ik al twee slachtoffers gemaakt.
Scherm
Geen hoge eisen. Een watervalscherm is denk ik te kwetsbaar en lastig zelf van screenprotector te voorzien? Heb ik geen ervaring mee.
Software
Beperkte bloatware die niet te verwijderen, of verbergen is. Eventueel een toestel waar LineageOS zodanig op te zetten is dat OTA-updates en bank-apps gewoon werken.
Overige punten
5G, voor toestellen boven €100
Sneller dan haar voorgaande toestellen, maar ik verwacht geen hoge eisen.
Koptelefoonaansluiting zou prettig zijn.
overwogen toestellen
Pixel 3a - Zou goed voldoen en is goedkoop, maar ik ben bang dat 64 GB snel vol zal lopen.
Pixel 4a - Voor mij een onbekend toestel, maar lijkt een goede match. Vrij duur tweedehands?
OnePlus 8 - Lijkt me een betere telefoon dan de 4a. Ze viste eergisteren net achter het net on V&A voor €150. Watervalscherm was mogelijk een puntje. Ik denk niet dat ze snel een andere vind voor €150.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tweedehands krijgen vaak nog maar 1-2 jaar updates.

Misschien het budget heel iets iets oprekken en een nieuwe instap Samsung halen.

Bijvoorbeeld deze en dan een 128-256Gb SD kaartje er in.
uitvoering: Samsung Galaxy A14 4G, 64GB opslag Zwart

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
Ik denk niet dat mijn moeder daar mee zit, maar je hebt een punt.
Krijgt ze dan niet meer waar voor haar geld met een tweedehandsje en LineageOS? Ik probeer juist weg te komen van de net-niet budgettoestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:54

HUW

Een Samsung Galaxy A52 misschien? Volgensmij zou je die tweedehands wel voor zo'n bedrag moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
Dat lijkt me een kanshebber. Weet iemand hoe die zich verhoudt tot de eerder overwogen toestellen? Anders ga ik morgen wel wat reviews lezen.