8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Zakken zijn herbruikbaar als je ze leeg schudt, maar ook niet duur en verkrijgbaar in zo'n beetje elke bouwmarkt.
E: zie nu dat je al geslaagd bent. Desondanks blijft mijn aanbeveling staan voor alle anderen die dit lezen :-)
[ Voor 17% gewijzigd door Noeleke op 01-05-2023 11:22 ]
+1, erg tevreden mee. Heb er ook het opzetstuk bijgehaald voor het boren van gaatjes in muur/plafond. Blijft uit zichzelf op de muur hangen als de stofzuiger aan staat, ook op ruwe oppervlakken zoals spack.Noeleke schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:21:
Wij zijn ook aan een flinke renovatie bezig en hebben daarvoor een Karcher WD6 gekocht. Geen dag spijt van gehad, dat ding overleeft werkelijk alles.
Zakken zijn herbruikbaar als je ze leeg schudt, maar ook niet duur en verkrijgbaar in zo'n beetje elke bouwmarkt.
E: zie nu dat je al geslaagd bent. Desondanks blijft mijn aanbeveling staan voor alle anderen die dit lezen :-)
edit: "boorstofopvanger" is de naam.
Toevallig heb ik een paar Metabo apparaten op 230V zoals een afkortzaag en een handcirkelzaag (past de rubberen mof perfect in) en ook een Metabo vlakschuurmachine en hier schuif je de mof weer overheen.
Mijn Makita schaafmachine met een flink grotere opening past weer de extra grote verloop mof perfect in die ook bij de stofzuiger is meegeleverd.
De schaafmachine is op accu dus dan moest ik wel de stofzuiger handmatig inschakelen.
Ook hier zie je Bluetooth steeds meer op komen voor het automatisch inschakelen van draadloze apparatuur maar mijn apparatuur is nog niet zo ver.
Ik heb online wel eens een schakelbare stopkontakt gezien die ook op bluetooth werkt met afstandsbediening dus ook dat is op te lossen ;-)
Dat is lekker stofarm werken (stofvrij wordt het nooit) dus ben erg tevreden met de nieuwe set.
Ik heb ondertussen 3 dozen van 5 stofzuigerzakken van Nilfisk besteld.
De bij de stofzuiger geleverde zak is alweer vol want ben afgelopen week goed bezig geweest om een buitenkeuken te bouwen en een oppottafel voor mijn vrouw.
Nu kan ik voorlopig vooruit want heb nog meer te knutselen en te verbouwen

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Ik weet niet hoe het bij de Lidl stofzuiger is maar mijn oude PowerPlus was altijd net onhandig met een redelijk kort snoer en nog kortere slang van maar 1,8 meter.Gramser schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:40:
Ik heb er gewoon een bij de Lidl gehaald. Ook met inschakelautomaat. 80,- en geen dag spijt van gehad! Kan dus ook omgaan met nat zuigen maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.
Nu heb ik een netsnoer van 6 meter en een zuigslang van 3,5 meter en de extra bewegingsvrijheid is wel een verademing.
[ Voor 48% gewijzigd door M14 op 01-05-2023 12:05 ]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Daar zullen wel verschillen zitten ja. De zuigslang is wel beduidend langer dan bij een gewone stofzuiger, net als het netsnoer. Maar een verlengsnoer is ook zo gepaktOystein schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Ik weet niet hoe het bij de Lidl stofzuiger is maar mijn oude PowerPlus was altijd net onhandig met een redelijk kort snoer en nog kortere slang van maar 1,8 meter.
Nu heb ik een netsnoer van 6 meter en een zuigslang van 3,5 meter en de extra bewegingsvrijheid is wel een verademing.
Ik had bijna een Kärcher WD 5 of 6 besteld maar zou er dan een langere slang los bij moeten kopen omdat er maar 2.2 meter bij zit.
Toen ik zag dat de Nilfisk Multi II 30 T Inox VSC ook een draaiknop voor de zuigkracht heeft. Alle andere varianten van Nilfisk Multi II hebben dat niet. Deze komt met een slang van 4 meter, dus uiteindelijk deze besteld.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Starmix ADL-1432 EHP is al weer gelijk €300+
Makita ook weer dik in de €200
In hoe verre voldoet deze Parkside van €80 of €100 dan nog als stofzuig voor incidenteel gebruik op een afkortzaag?
[ Voor 10% gewijzigd door Woohooo op 02-05-2023 21:24 ]
Ik heb een tijdje terug voor de verbouwing de meest eenvoudige Multi II (22 geloof ik) gekocht met de gedachte van 'zolang ie het doet doet ie het'. En ik ben er zo blij mee. De zuigkracht is gigantisch, puin, stof, zaagsel, het maakt hem allemaal niet uit. Nu een jaar later gebruik ik hem nog steeds regelmatig, om gewoon te stofzuigen, bij een verstopping water wegzuigen, en recent zelfs als een semi-bladblazer ingezet. Enige minpuntje is dat de stang tussen de zuigmond en de flexibele slang van plastic is en wat slapjes kan aanvoelen.Johnny schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:59:
Toen ik zag dat de Nilfisk Multi II 30 T Inox VSC ook een draaiknop voor de zuigkracht heeft. Alle andere varianten van Nilfisk Multi II hebben dat niet. Deze komt met een slang van 4 meter, dus uiteindelijk deze besteld.
Ik zit ook te kijken voor een bouwstofzuiger, die ook huisstof/fijnstof goed oppakt. Jij adviseert de Karcher WD6, maar tot nu toe zie ik dat al die Karcher apparaten geen stofklasse L (of anders) hebben .... is dat dan wel aan te raden vraag ik me af of is heel die stofklasse L niet nodig. Weet jij dat of iemand anders?Noeleke schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:21:
Wij zijn ook aan een flinke renovatie bezig en hebben daarvoor een Karcher WD6 gekocht. Geen dag spijt van gehad, dat ding overleeft werkelijk alles.
Dank voor je reactie en de website. Het is dat ik nu nieuwbouw casco heb gekocht. Er komt nog een stukadoor en schilder en dergelijke en merk dat ik steeds last van mijn keel heb (en wat lichte uitslag) als ik in het huis ben geweest. Ik wil het huis daarom zo goed mogelijk schoonmaken zodat alle fijnstof weg is. Daarna als ik er eenmaal ga wonen zou ik het apparaat ook als huisstofzuiger willen gebruiken. Is een type met stofklasse L dan aan te raden?Leftblank schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:07:
@Specialsta ik denk dat die eis afhangt van je gebruik en budget, hoe beter de stofklasse, hoe meer stof er gegarandeerd opgevangen wordt maar hoe duurder ze ook worden. Festool heeft hier een aardig overzicht staan met een toelichting per klasse. Ik zou zelf bij regelmatig gebruik binnenshuis wel een klasse L zoeken als je budget het toelaat, dan weet je zeker dat je minder stof aan het rondblazen bent.
Alvast bedankt!
Ik zou je afraden om een bouw stofzuiger te kopen met oog op het later gebruiken als huisstofzuiger. Ze maken vaak een enorme bak lawaai en beschikken niet over een HEPA-filter dat de kleine stofdeeltjes uit de uitgeblazen lucht filtert.Specialsta schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:14:
[...]
Dank voor je reactie en de website. Het is dat ik nu nieuwbouw casco heb gekocht. Er komt nog een stukadoor en schilder en dergelijke en merk dat ik steeds last van mijn keel heb (en wat lichte uitslag) als ik in het huis ben geweest. Ik wil het huis daarom zo goed mogelijk schoonmaken zodat alle fijnstof weg is. Daarna als ik er eenmaal ga wonen zou ik het apparaat ook als huisstofzuiger willen gebruiken. Is een type met stofklasse L dan aan te raden?
Alvast bedankt!
Maar ik dacht dat stofklasse L ook echt veel beter was tegen gewoon huisstof? Maar ik begrijp dat voor een gewone huisstofzuiger stofklasse L niet beter is en ik gewoon een stofzuiger met hepa-filter kan kopen voor thuisgebruik? (ik wil zo goed mogelijk van die kleine stofdeeltjes af en gezond leven namelijk vandaar)
Alvast bedankt!
Over het algemeen biedt Makita de goedkoopste stofzuigers van Nilfisk aan, zeker gezien de accesoires.
Wat betreft de filterklasse: veel L klasse machines van Nilfisk worden uitgerust met dezelfde filters als de M klasse. Vaak zijn HEPA filters ook optioneel te verkrijgen.
Het enige verschil tussen (de meeste) nilfisk M en L klasse machines is de waarschuwing voor slang-verstopping.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
We hebben nu al heel wat jaar (En daarmee ook heel wat verbouwingen) een gamma bouwzuiger. Heel wat jaar is... 8 jaar ofzo?
- 2 keukens,
- 3 badkamers,
- 2 verhuizingen,
- 2 toiletten
Kan nat en droog zuigen, heeft papieren zakken (weggooi, niet herbruikbaar).
Inschakel automaat aanwezig.
Je kunt de slang omzetten van de lucht-aanzuigkant naar de lucht-uitblaaskant en daarmee dus als "bladblazer" gebruiken, handig voor zaagsel naar buiten blazen (de garage uit).
Inmiddels is hij uiterlijk iets geupdate, maar dit is de machine die hier in gebruik is.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-bouwstofzuiger-ndz1400-sw2-20-liter/p/B140011
[ Voor 21% gewijzigd door tcw82 op 27-03-2024 12:21 . Reden: aanvulling van de klussen en tiep/tik fouten ]
Die dingen zijn er vrij berucht om dat de afsluitdop van de filter snel kapot gaat;
https://www.mijnonderdele...r-afsluitdop-karcher.html
Aangezien ik daar een beetje klaar mee was, heb ik een Black+Decker BXVC20PE gekocht.
Tot dus ver erg tevreden mee
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Same here! Ik mishandel de Gamma bouwstofzuiger al jaren. Doet het nogsteeds top.tcw82 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:17:
Er wordt geen melding gemaakt van de "bouwmarkt-huismerken".
We hebben nu al heel wat jaar (En daarmee ook heel wat verbouwingen) een gamma bouwzuiger. Heel wat jaar is... 8 jaar ofzo?En (bijna) dagelijks in het ondersteunen van allerlei andere klussen zoals houtbewerking, metaalbewerking (las-resten, slijpresten), ingewaaid groen uit de garage.)
- 2 keukens,
- 3 badkamers,
- 2 verhuizingen,
- 2 toiletten
Kan nat en droog zuigen, heeft papieren zakken (weggooi, niet herbruikbaar).
Inschakel automaat aanwezig.
Je kunt de slang omzetten van de lucht-aanzuigkant naar de lucht-uitblaaskant en daarmee dus als "bladblazer" gebruiken, handig voor zaagsel naar buiten blazen (de garage uit).
Inmiddels is hij uiterlijk iets geupdate, maar dit is de machine die hier in gebruik is.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-bouwstofzuiger-ndz1400-sw2-20-liter/p/B140011
[Afbeelding]
Wel zie ik dat parkside met een nieuwe alleszuiger is gekomen in de performance serie. Ljjkt verdacht veel op een Festool en uit enkele testen komt hij goed uit. Bezit daarnaast een stoffilter klasse H.
Parkside PPWD30
Youtube
Voor dat geld kan je ook een tweedehands makita kopenraze88 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:44:
Hier eertst een Gamma model gehad en nu de Karcher WD5. Over beide niet tevreden. Het probleem? Het ding zuigt voor geen meter. Vaak na het vervangen van het filter gaat het weer kort goed (halve opvang bak aan vol) om daarna weer weinig te doen. De Karcher heeft een spoelknop voor het filter, ook deze lijkt niets te doen. Ik kan ze dus ook niet echt aanraden (tenzij iemand de gouden tip heeft).
Wel zie ik dat parkside met een nieuwe alleszuiger is gekomen in de performance serie. Ljjkt verdacht veel op een Festool en uit enkele testen komt hij goed uit. Bezit daarnaast een stoffilter klasse H.
Parkside PPWD30
Youtube
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Gebruik je zakken in de Karcher? (Met zak) herken ik het probleem met zuigkracht echt helemaal niet. Die van ons zuigt echt top, ook brokken steen bijvoorbeeld.raze88 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:44:
Hier eertst een Gamma model gehad en nu de Karcher WD5. Over beide niet tevreden. Het probleem? Het ding zuigt voor geen meter. Vaak na het vervangen van het filter gaat het weer kort goed (halve opvang bak aan vol) om daarna weer weinig te doen. De Karcher heeft een spoelknop voor het filter, ook deze lijkt niets te doen. Ik kan ze dus ook niet echt aanraden (tenzij iemand de gouden tip heeft).
Parkside PPWD30
Youtube
Hier ook de WD3P met zakken, nooit problemen met zuigkracht zolang je de zakken gebruikt inderdaad.Noeleke schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:59:
[...]
Gebruik je zakken in de Karcher? (Met zak) herken ik het probleem met zuigkracht echt helemaal niet. Die van ons zuigt echt top, ook brokken steen bijvoorbeeld.
De "P" versie heeft een stopcontact waar je gereedschap op aan kan sluiten en zodat ie aangaat zodra je het gereedschap aanzet. Heeft al heel wat klussen en een grote verbouwing achter de kiezen en doet het nog steeds.
[ Voor 8% gewijzigd door Terrz op 31-03-2024 16:33 ]
Ja wordt met zak gebruikt. Ben er echt niet tevreden over helaas. Na vervangen filter gaat het vaak even goed maar is van korte duur.Noeleke schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:59:
[...]
Gebruik je zakken in de Karcher? (Met zak) herken ik het probleem met zuigkracht echt helemaal niet. Die van ons zuigt echt top, ook brokken steen bijvoorbeeld.
Als je het filter uberhaupt moet vervangen omdat die vol zit, dan zou ik als eerste een nieuwe zak erin zetten. Liefst eentje van Karcher zelf, dan weet je dat hij perfect past.raze88 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:31:
[...]
Ja wordt met zak gebruikt. Ben er echt niet tevreden over helaas. Na vervangen filter gaat het vaak even goed maar is van korte duur.
Die zak zet de filter namelijk buitenspel, omdat de zak zelf de filter wordt. De filter zelf kan dan niet vollopen.
Ik vind het sowieso een nietdoordacht ding. Het filter zit precies midden in de ton waardoor de zak er maar een beetje omheen gefrot zit. En van de zak is het altijd maar er op schuiven en hopen dat het blijft zitten. Is dat bij de andere merken ook zo?

Zijn er voor je Parkside geen stoffen zakken verkrijgbaar? Dat werkt bij mijn Makita prima.
Een cycloon kan trouwens ook behoorlijk wat stof schelen. Ik heb er zelf eentje gebouwd die ik voor de grote sloop/schuurwerkzaamheden er tussen zet: ThinkPad in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
Uiteindelijk slibt de stofzak nog wel dicht door al het hele fijne stof, maar je doet wel veel langer met een stofzak.
[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2024 21:51 ]
Dat schijnt al zeker 40 jaar een beproefd concept te zijn. Zolang het gewoon stof is en geen grote scherpe stukken gaat het wel goed als de zak ook op de bodem ligt, zodra die gaat hangen (dus eigenlijk te klein is) gaat het dus op een gegeven moment fout. Van parkside hebben ze ook witte kunststoffen zakken die lijken me iets sterker dan de papieren.Vervloet schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:25:
Ik heb hier een bouwstofzugier van Parkside maar ben er niet tevreden over. Om de haverklap scheurt de zak waardoor het filter ook helemaal vol zit. Toch lees ik hier positieve reacties over de Parkside. Dan ga ik aan mijzelf twijfelen, doe ik iets verkeerd ofzo?
Ik vind het sowieso een nietdoordacht ding. Het filter zit precies midden in de ton waardoor de zak er maar een beetje omheen gefrot zit. En van de zak is het altijd maar er op schuiven en hopen dat het blijft zitten. Is dat bij de andere merken ook zo?
[Afbeelding]
Helemaal mee eens. Die papieren zaken zijn misschien goedkoper maar scheuren inderdaad snel. Ook merk ik dat ze sneller om de zuigmond in het apparaat blijven zitten waardoor zuigkracht snel afneemt.pman63 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:52:
[...]
Dat schijnt al zeker 40 jaar een beproefd concept te zijn. Zolang het gewoon stof is en geen grote scherpe stukken gaat het wel goed als de zak ook op de bodem ligt, zodra die gaat hangen (dus eigenlijk te klein is) gaat het dus op een gegeven moment fout. Van parkside hebben ze ook witte kunststoffen zakken die lijken me iets sterker dan de papieren.
Heb hier sinds vorig jaar een gele parkside (van ik dacht €80). Ondanks dat hij klinkt alsof er een raket opstijgt is het zuigvermogen prima. Wel merk ik dat het stof filter bij fijn bouwstof heel snel dichtslibt. Maar met groffer puin kun je prima door.
Lidl verkrijgbaar, kunt ze ook nog hergebruiken. Hoekje er af knippen en weer dicht met tiewrap. Papier alleen geschikt voor lichtere werk. Water opzuigen perfect.