Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René222
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-05-2023
Kunnen jullie me zeggen wat een prettige kijkafstand is voor een 77"-tv? Momenteel heb ik een 65"-tv op 2.70 m. afstand. Op zichzelf prima, maar ik vraag me af of 77" te doen zou zijn. Het voordeel lijkt me dat het veel meer beleving geeft. Het mogelijk nadeel lijkt me dat het te groot is en dat ik van links naar rechts ga kijken.

Online staan natuurlijk allerlei tabellen met afstanden, maar die zeggen me niet zo veel. Zie bijvoorbeeld deze tabel op slimster.nl. Dat komt echt onzinnig over. zie de derde kolom in de tabel. Zij vinden dus dat een logische kijkafstand voor een 90"-tv met 8K 91,6 cm - tot 1.83,2 m. bedraagt. Dat kan ik (als ze het echt zo bedoelen) niet serieus nemen. Wie gaat er nou binnen een meter van zijn tv zitten, zeker van eentje van 90". 8)7

Bi9j de tv-winkel waar ik mijn 65" heb gekocht, vertelden ze me dat ze 77"-tv's in de praktijk altijd verkopen aan mensen die een kijkafstand van 5 meter hebben.

Maar goed, ik hoor graag hoe jullie het zien.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:59
Dat is heel persoonlijk, in een bioscoop kijk je ook van links naar rechts, dit vindt men bij de cinema ervaring horen.

Ga eens een weekje dichterbij je huidige tv zitten en kijk eens hoe het voelt.

Ik zelf vind des te groter des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:51

DarkSide

theres no place like ::1

ik zit op minder dan 5 meter van mijn 77"af
Denk iets meer als 4meter.

En hij mag nog wel groter ;-).
Andere vinden het inderdaad veel te groot.

Maar zit ook wel eens op 1,5m als ik GT7 speel oid. Echt super vet.

Dus ik zeg doen. Gewoon lekker halen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:15
Ik denk dat je liever een 'iets' te kleine tv hebt, dan een 'iets' te grote tv. Op die kijkafstand is 77" echt bizar groot. Deel je tv nog met andere kijkers? Zit zelf te kijken naar een 65" scherm op 4,5m

[ Voor 15% gewijzigd door Dubbel Fristie op 30-04-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 22:46
Ik denk dat het prima is, groter is meer beleving. Ik kijk zelf 84inch op 5m en de volgende tv word absoluut groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:28
Ik zit op 3,5 meter met een 77 inch en zelfs mijn vriendin heeft al aangegeven dat ze een grotere wel zou willen

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:53
Ligt ook een beetje aan de ruimte. Als de bank en tv allebei tegen de muur staan dan vind ik 77 niet in verhouding staan. 65 is dan het mooiste. Voor de beleving is 77 vast beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:00
Om alle details en scherpte van een 4k tv te zien moet je er de diagonaal van het scherm vanaf zitten.
Je kan er dus best dicht op gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:59
Dubbel Fristie schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:30:
Ik denk dat je liever een 'iets' te kleine tv hebt, dan een 'iets' te grote tv. Op die kijkafstand is 77" echt bizar groot. Deel je tv nog met andere kijkers? Zit zelf te kijken naar een 65" scherm op 4,5m
Ik denk eerder dat het andersom is, iets te klein is irritant, iets te groot went snel.

65" inch voor 4.5 meter zou ik zelf veel te klein vinden. Ik zit 2 meter van een 55 inch en bij gamen ga ik op minder dan een meter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 23:40
Ik ben van 55 naar 65 gegaan op 260cm afstand. Vrouwlief dacht dat het veel te groot zou zijn, maar die vind het echt fantastisch. De volgende echter gaat nog een stapje groter worden.

Maar het beste probeer je gewoon wat. Een meter dichterbij zitten vanaf 5 meter met dezelfde FOV komt neer op X” extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René222
Dubbel Fristie schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:30:
Ja, klopt. Liever iets te klein dan iets te groot. Ik ben de enige die ernaar kijkt. Vind jij zelf 65 inch op 4,5 m prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René222
Goofy1978 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:54:
Om alle details en scherpte van een 4k tv te zien moet je er de diagonaal van het scherm vanaf zitten.
Je kan er dus best dicht op gaan zitten.
Mar als je naar een film kijkt, ga je toch bij een 90 inch tv niet 228,6 cm van het scherm zitten? Dat vind ik echt heel dichtbij. En bij een 55 inch zou het 139, 7 cm zijn. Da's geen ontspannen houding op de bank lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René222
HenkEisDS schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:15:
Ik ben van 55 naar 65 gegaan op 260cm afstand. Vrouwlief dacht dat het veel te groot zou zijn, maar die vind het echt fantastisch. De volgende echter gaat nog een stapje groter worden.

Maar het beste probeer je gewoon wat. Een meter dichterbij zitten vanaf 5 meter met dezelfde FOV komt neer op X” extra.
Hoe groot denk je dat hij wordt? En is dat bij een gelijkblijvende kijkafstand of verander je de opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:25

AvK

Ready Set Go

Toen ik twijfelde of ik een 65" zou kopen of niet, op een zit afstand van goed 2 en een halve meter.... sprak mijn dochter de onsterfelijke woorden: Ach pap, als je voor in de bioscoop zit kan je het toch ook goed zien.

_/-\o_

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:51

DarkSide

theres no place like ::1

René222 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Mar als je naar een film kijkt, ga je toch bij een 90 inch tv niet 228,6 cm van het scherm zitten? Dat vind ik echt heel dichtbij. En bij een 55 inch zou het 139, 7 cm zijn. Da's geen ontspannen houding op de bank lijkt mij.
Er spelen een paar zaken.
- hoe dicht kan je op een TV zitten met een bepaalde resolutie zonder dat je kunt pixelcounten.
- en hoe vindt je een extra imersie

Je hoeft idd niet op 90cm te gaan zitten.
Maar als je TV groter wordt zonder het aantal pixels te vergroten ga je wel meer zien.

En verder kan je ook kiezen voor extra imersie.
Dit kan ook door een beter beeld te kiezen (Oled vs lagere klasse LCD bv). Of idd grootte.

Het is waar dat niet iedereen de mening heeft van groter=beter.
Maar zelf ooit 42" gekocht ipv 46. En 55" ipv 65. En uiteindelijk vond ik dat persoonlijk toch jammer.

Toen ik mijn 55 moest vervangen wist ik zeker dat het geen 65 zou worden. Maar een maatje groter.

Ja het is een groot zwart "gat" op de muur.
Maar MAN. Als je gamed of een goede film / serie kijkt. Dan vind ik dat toch wel genieten.

Het is echter lastig voor te stellen hoe het zou zijn.
Dicht op mijn 55" zitten met F1-2018 is totaal niet te vergelijken met op de bank dezelfde game spelen op 77"
Misschien heb je vrieden, colllega's of een kennis die een 77" heeft waar je een avondje kunt kijken?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:55
HenkEisDS schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:15:
Dit dus, mensen bedenken vooraf allerlei redenen waarom het wel of niet kan. Maar de meeste reacties zijn achteraf toch van had ik maar nog een maatje groter genomen.
Hoewel het natuurlijk persoonlijk is, zijn er maar heel weinig die naderhand vinden dat de tv te groot is.

Zelfde geldt voor mij, toen ik 5-6 jaar geleden aan de 65" ging dacht ik na een week al dat hij eigenlijk wel groter mocht, het went gewoon heel snel. En inmiddels hangt er al weer 2 jaar een 77", en ja, de volgende wordt weer groter.

En de prijzen zijn de laatste jaren zo hard gedaald, dat je het om de prijs alleen bijna niet meer hoeft te laten.

Maar wat je ook kiest, veel plezier er mee gewenst!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 23:40
René222 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Hoe groot denk je dat hij wordt? En is dat bij een gelijkblijvende kijkafstand of verander je de opstelling?
Nou dat gaat nog wel even duren hoop ik. Heb dit ding nu 2 jaar oid. Maar ik denk dat de volgende stap in OLED schermen naar 77” gaat, dus denk dat ik tzt daar naartoe ga.

Met gamen zet ik soms zelfs mijn Poang ikea stoel op een meter afstand. En heb dit laatst ook gedaan toen ik in mijn eentje een oorlogsfilm aan het kijken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-06 11:51
Zoals eerder boven vermeld, ligt aan de content.
op 1080p wil jij geen 2,5 meter met 77 inch zitten, dan kun je namelijk pixels tellen.
met 4k content is dit dus niet zo, daar is de minimale afstand na mijn weten 2,60 op 77 inch.

Aangezien alle streamingsdiensten vaak uhd/4k content hebben is jou afstand geen probleem met 77 inch.
als jij veel "tv" kijkt met z'n los kastje van een provider, moet je niet naar 77 inch gaan. tenzij jij er veel verder af gaat zitten.

Jij weet zelf het beste wat je kijkt en of dit 4k content is.
vanuit daar kun je dus ook een overweging maken.

Het is dus niet zo hoe groter hoe beter. en tv lijkt klein dus we kopen zomaar een grotere.
zit veel meer achter dan enkel een tv kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:24
Eskimoo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:21:
Zoals eerder boven vermeld, ligt aan de content.
op 1080p wil jij geen 2,5 meter met 77 inch zitten, dan kun je namelijk pixels tellen.
met 4k content is dit dus niet zo, daar is de minimale afstand na mijn weten 2,60 op 77 inch.

Aangezien alle streamingsdiensten vaak uhd/4k content hebben is jou afstand geen probleem met 77 inch.
als jij veel "tv" kijkt met z'n los kastje van een provider, moet je niet naar 77 inch gaan. tenzij jij er veel verder af gaat zitten.

Jij weet zelf het beste wat je kijkt en of dit 4k content is.
vanuit daar kun je dus ook een overweging maken.

Het is dus niet zo hoe groter hoe beter. en tv lijkt klein dus we kopen zomaar een grotere.
zit veel meer achter dan enkel een tv kopen.
1080p ziet er hier op 2.75m prima uit. De impact van het formaat is ook veel groter dan de scherpte die je "mist".

Zou dan ook altijd voor 77" gaan op deze afstand, als het qua formaat en budget past.

Ook hier wordt de volgende tv groter, en ook dan wordt er gewoon gekeken naar 1080p content.

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1