Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:08
Zoals zovelen heb ook ik inmiddels een paar jaar PV.
Ben aan het kijken voor een EV en wellicht over een tijdje ook een thuisaccu (HomeBattery?)

Allemaal topics waar al veel over te vinden is - ook op tweakers.

Al deze technieken zijn in de basis gelijkstroom technieken. De meterkast, en eigenlijk het hele elektriciteitsnetwerk in een normaal huis zijn wisselstroom gebaseerd.

Ik zie vele interessante discussies op al deze drie deze gebieden:
- EV
- PV
- HB?

Maar wat ik mis is een discussie om alle conversie verliezen op te vangen/te omzeilen. Een beetje googelen geeft dat dit 5-10% kan zijn per conversie.
Stel je wekt stroom op met PV, slaat tijdelijk op in je HB en stuurt het vervolgens naar je EV dan heb je in totaal 4 keer geconverteerd - of mis ik iets?

Wat heb ik zelf al gevonden?
Ik heb wel wat gevonden in het Sessy verzameltopic dat die HB in ieder geval een gelijkstroom uitgang heeft maar er niet direct een nuttige voorziening voor gevonden.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2171568

Tevens een link naar deegesolar die al een PV/HB combo aanbieden:
https://www.deegesolar.co...ng_solar_battery_storage/
Dit geeft natuurlijk het directe nadeel dat veel mensen hiun bestaande installatie moeten gaan aanpassen of je moet alle techniek bij 1 aanbieder afnemen.

Ben zeker geen expert en ben nog aan het inlezen/leren in de technieken van EV/Smart EVSE en HB. Hoop veel van de feedback te leren. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Kijk eens naar Ferroamp. Alles blijft op DC tot je AC gebruikt. Dit voorkomt veel verliezen en werkt prima. Tevens kan dit systeem aan fase-balanceren doen. Dit gebruik ik zelf erg veel. Op een kleine aansluiting toch een EV met 22 kw laden en nog koken en wasmachine draaien.

De EnergyHub is daarvoor een topapparaat.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Juist die had ik nog niet gezien bedankt!

Tevens zie ik dat ze in 2023 DC EV laders willen toevoegen.
https://indutecc.nl/nl-NL/253/ferroamp.html
Dat zou het hele plaatje compleet maken.

Je gebruikt fase-balanceren om meer uit je aansluiting te halen? Is dat in combinatie met PV of puur om de load te verdelen bij een flinke belasting op 1 fase (EV)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Hetgeen waar je op moet zoeken is "Hybride zonnepanelen omvormer" (Hybrid solar inverter). Er zijn tientallen fabrikanten die dit aanbieden en het bestaat al jaren.

Die 4 keer omvormen klopt als je een losse accu met eigen omvormer koopt. Dat kost je inderdaad een berg efficiëntie en wordt gebruikt op plekken waar al een bestaande zonnepanelen installatie is. Als je de keuze hebt kies je voor een hybride omvormer i.p.v. een los accusysteem.

Met een hybride omvormer wordt de accu met DC geladen direct vanaf de zonnepanelen. Er wordt alleen omgevormd naar AC bij gebruik (met CT klemmen of energiemeter in groepenkast). De koppeling met een laadpaal is lastiger en kost een stuk meer. Je maakt dan eigenlijk een zeer lage capaciteit DC lader zoals aan de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

Is wel meer over te vinden, maar niet heel makkelijk. Dit artikel bijvoorbeeld:
https://demakersvanmorgen...t-gaan-we-van-ac-naar-dc/

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looki

Looki

m.eddy schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:12:
Juist die had ik nog niet gezien bedankt!

Tevens zie ik dat ze in 2023 DC EV laders willen toevoegen.
https://indutecc.nl/nl-NL/253/ferroamp.html
Dat zou het hele plaatje compleet maken.

Je gebruikt fase-balanceren om meer uit je aansluiting te halen? Is dat in combinatie met PV of puur om de load te verdelen bij een flinke belasting op 1 fase (EV)?
Deze werkt naar alle kanten. Het is een twee-weg omvormer. Je kan je accu er ook mee vullen.
Zelf gebruik ik het met 24x 375wp panelen en de accu kom eraan van 12,5kw/h. Het mooie is dat deze accu's ook 10kw kunnen leveren. Ik wacht ook nog op de DC lader voor de auto, ze vertelde al dat deze eraan zat te komen. Zo zijn de verliezen in ieder geval minimaal.

De ACE functie (fase balancering) schakel ik pas in boven de 10kw, waardoor het hele huis kan blijven draaien als er veel vraag is. Dit kost namelijk ook energie om van de ene naar de andere fase te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuKIeMkvQekcFfPVBYEslKLPa6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTgYE2Peg2JDpSeU9BWsahr4.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Looki schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:40:
[...]

Deze werkt naar alle kanten. Het is een twee-weg omvormer. Je kan je accu er ook mee vullen.
Zelf gebruik ik het met 24x 375wp panelen en de accu kom eraan van 12,5kw/h. Het mooie is dat deze accu's ook 10kw kunnen leveren. Ik wacht ook nog op de DC lader voor de auto, ze vertelde al dat deze eraan zat te komen. Zo zijn de verliezen in ieder geval minimaal.

De ACE functie (fase balancering) schakel ik pas in boven de 10kw, waardoor het hele huis kan blijven draaien als er veel vraag is. Dit kost namelijk ook energie om van de ene naar de andere fase te sturen.

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Het zal alleen werken met hun eigen PV oplossing neem ik aan? Ik heb zelf een Enphase systeem, zat al in het pand, en zie op hun site ook een HB oplossing/koppeling maar wel via AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

HB loopt via DC. De EnergyHub doet alleen de omvorming van AC naar DC en DC naar AC.
Je kan het prima zonder PV draaien, maar heb je wel een conversie slag extra. Ken ook mensen dit deze unit alleen als fase balancering gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Enphase kan helaas geen DC gekoppelde batterij aan... Ook Enphase 'eigen' accu niet... Dat is een van de nadelen van omvormers op het dak zonder gelijkspanning verbinding naar een accu ;-)

In de basis heeft fase balansering zoals @Looki doet in Nederland geen financieel nut. (De meter dient van de wet de som der fasen te registreren) Enige nut wat ik zo bedenkt is als je bijvoorbeeld weg komt met een 3x25A in plaats van 3x35A door gebruik te maken van fase balancering - dat scheelt zoveel 100en per jaar dat het zo die verliezen goed maakt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Dat is ook precies waar ik het voor gebruik. Maak nooit keuzes uit financieel oogpunt, maar maak ze uit het oogpunt van gebruikersgemak. Ik kom regelmatig naar 34a uit een fase. Met 3x25a kom ik nu wel uit. Als de accu er straks is heb ik ook 3x45A. 14kw omvormer en 3x 25 uit het net.

Pagina: 1