Achterwiel fiets scheef gemonteerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-10-2024
Hallo

Een vraag voor de kenners: er is een nieuwe Enviolo-naaf gemonteerd op mijn fiets (Riese&Muller Multicharger). Bij het ophalen van mijn fiets merkte ik al dat het stuur precies scheef stond. Thuis eens in detail bekeken en toen zag ik dat mijn achterwiel rechts achter het spatbord uitkomt. M.a.w. Het lijkt er scheef in te zitten. Is dit de bedoeling? De FM heeft er mij alleszins niets over gezegd. Ik veronderstel dat hij toch weet hoe een wiel op een fiets te monteren? Iemand hier een idee van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DhlS5uLO9uHgRqbmkTi6WWie6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjACWtNMdiw0HHB1UdXHUZwP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB3VrGo-Vx5CnOGVnaKSP0aaJxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0Kqel8J3eIifY6s4wyFBGYw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxMv1ROZwehA9fCaxFMRTbY4jVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5zH809ByqQo73XP6nTLV5am.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
Als je er last van hebt, gewoon terug naar de winkel/fietsenmaker.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
of je wiel staat scheef of je spatbord heeft een tikkie nodig. Draait het wiel wel gewoon rond? je kunt die meetstok eens tegen de velg zetten op een vast punt op het frame en dan het wiel ronddraaien (ff fiets optillen aan zadel/bagagedrager). Dan kun je zien of de velgrand "recht" loopt of dat die wiebelt/scheef staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:31

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou je spatbord niet als referentie nemen, eerder het frame (de achterbrug) zelf.
Anders gewoon even terug gaan naar de fietsenmaker

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Spatbord staat in het midden en er is geen slag in het wiel. Afstand tot frame is links 5cm, rechts 2cm, achteraan het wiel. Vooraan is het verschil links 1,8cm, rechts 2,3cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt op een maandagmorgenmodel. Een spacer/lager te veel/te weinig of de verkeerde waar het niet hoort.

Als je kijkt naar het achterlicht zit ie duidelijk een stuk naar rechts. Dit kan nooit de bedoelding zijn dus zeker mee terug gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-02 20:47

grass460

[DPC] Division_Brabant

Bij veel Riese Müller fietsen met enviolo is het achter wiel uit het midden gespaakt , velg moet meer naar links gespaakt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hemstemi schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:02:
Hallo

Een vraag voor de kenners: er is een nieuwe Enviolo-naaf gemonteerd op mijn fiets (Riese&Muller Multicharger). Bij het ophalen van mijn fiets merkte ik al dat het stuur precies scheef stond. Thuis eens in detail bekeken en toen zag ik dat mijn achterwiel rechts achter het spatbord uitkomt. M.a.w. Het lijkt er scheef in te zitten. Is dit de bedoeling? De FM heeft er mij alleszins niets over gezegd. Ik veronderstel dat hij toch weet hoe een wiel op een fiets te monteren? Iemand hier een idee van?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je moet naar voor meten bij beging achterbrug, niet aan stang van bagagedrager etc. Dat kan scheef staan oa als je fiets eens is gevallen.
Ben je niet tevreden ga je terug naar de fietsenmaker.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 20:47
Ik neem aan dat je hiermee terug bent gegaan naar de fietsenmaker? Tenzij de fietsenmaker dit weigert te repareren snap ik het nut van dit topic niet helemaal. Ga. Terug. Naar. De. Fietsenmaker.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 01-05-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Ik ben daar inderdaad terug mee naar de fietsenmaker geweest. Die ziet het probleem niet echt, het wiel kan er niet anders ingezet worden, zegt dat het frame niet recht is. Voor de herstelling was er nochtans niets mis met het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-05 21:34
Je zegt dat er een nieuwe naaf is gemonteerd. Dan is of het wiel niet juist gecentreerd met het inspaken of het frame is inderdaad niet recht. Het moet haast wel één van deze twee gevallen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:30
Met een lange rechte lat kun je controleren of het wiel recht staat door deze parallel aan zowel voor- als achterwiel te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Wielen staan niet parallel. Zou het frame kunnen verwrongen zijn bij het plaatsen van de nieuwe naaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:24

Roozzz

Plus ultra

grass460 schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:28:
Bij veel Riese Müller fietsen met enviolo is het achter wiel uit het midden gespaakt , velg moet meer naar links gespaakt worden
@hemstemi Volgens mij is bovenstaande het probleem. Dat lijkt me een heel stuk aannemelijker dan dat het frame spontaan scheef is. Dat doe je niet zomaar...

Wie heeft het wiel gespaakt?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Wiel is correct gespaakt door fietsenmaker. Als de velg meer naar links gespaakt zou zijn komt hij achteraan wel in het midden maar vooraan tegen het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:31

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb je de versnelling/ketting versie? Ik weet dat er 2 versies zijn, 1 met snaar aandrijving en 1 met ketting, lijkt bijna alsof ze de verkeerde as er in hebben gezet, de snaar versie is volgens mij veel smaller qua ruimte (hoeft immers niet over de tandwielen heen).

[ Voor 23% gewijzigd door SinergyX op 02-05-2023 20:29 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
*edit*

Doet er niet toe, je bent weer bij de fietsenmaker geweest.

[ Voor 89% gewijzigd door BernardV op 02-05-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Ben teruggeweest naar fietsenmaker, heeft het wiel eruit gehaald, nagekeken en terug gemonteerd. Resultaat is hetzelfde, fiets spoort niet. Het kul-verhaal is dus van toepassing. Hij krijgt het niet beter dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
@SinergyX ik heb een riemaandrijving, geen ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:15

Marc H

- - Is wakker - -

Meet eens de afstand tussen de velg en de achtervorken? Dus bij het slot en waar de onderste achtervork en de velg elkaar kruisen? daar mag wel een maar millimeter verschil tussen de kanten zitten, maar niet veel.

En ik zou anders eens een second opinion vragen bij een andere fietsenmaker.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij mij is altijd 1+1=2 en geen 3.

Als dit vooraf niet zo was is het gebeurt bij fietsenmaker. je hebt hun nu de mogelijkheid gegeven dit te herstellen, dat is niet naar tevredenheid gebeurt. Laat het elders herstellen en verhaal de kosten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1