Internet wordt gedeeld met vier panden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 09:50
Hallo iedereen,

Mijn vriendin woont in een studio en heeft erg veel last van slecht internet. Hierdoor kan ze niet thuiswerken, ze heeft een standaard KPN-modem waar ze wifi mee verbindt. Ze wilde laatst kijken of ze met kabel kan verbinden, maar ze kwam tot haar verbazing erachter dat alle ethernetpoorten in gebruik zijn en naar andere panden gaan. Als je de kabels volgt zie je teksten met de huisnummers van waar de kabels voor bedoeld zijn (dit zie je niet op de afbeelding) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NDVtS4W9yRwE0o4nPom7HfGShQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/egt85GbSBDzjj3PYHEiPXdoO.png?f=fotoalbum_large

Ik weet zelf heel weinig af van hoe internetnetwerken functioneren, maar het lijkt mij een beetje een dubieuze constructie en dat minstens het standaard KPN-modem niet adequaat is om internet te delen uit dezelfde dsl kabel. Kan hier iets aan gedaan worden, ik neem aan dat er met de huisbaas contact opgenomen moet worden dat dit niet degelijk internet levert en dat minstens kunnen verbinden met internetkabel een mogelijkheid moet zijn. Want dit lijkt mij niet acceptabel toch?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat is een kwestie van een switch van een paar tientjes er tussen en je hebt genoeg poorten om zelf ook bekabeld te verbinden. Dat lijkt mij de minste zorg eerlijk gezegd.

Veel belangrijker is dat je 1 thuisnetwerk deelt met anderen die dus ook op je netwerk zitten. Dat lijkt mij onwenselijk. Ook lijkt het mij onwenselijk dat de anderen afhankelijk zijn van een modem die bij haar hangen. Zij kan met vakantie wel even de stekker er uit trekken om stroom te besparen en dan weg gaan.

Maar DSL zelf kan natuurlijk al best het probleem zijn voor de snelheid

[ Voor 7% gewijzigd door Hann1BaL op 30-04-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Als je vriendin het internet abonnement betaalt dan zou ik de andere kabels er gewoon uittrekken. Zo niet; wat staat er in het huurcontract?

“slecht internet” is een heel summiere omschrijving, wat voor snelheid haalt ze up/down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Levert de huisbaas internet of draadloos internet in de woning? Als hij alleen het laatste levert dan voldoet dit, hoewel het een bagger oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat zie je wel vaker is met name afhankelijk van het soort abonnement dat afgesloten is (snelheid) en wat de andere gebruikers doen. Als er een notoire downloader tussen zit ben je de sjaak met een minimum abo.
Persoonlijk deel ik mijn abo met de buur zonder problemen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hann1BaL schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:45:
Dat is een kwestie van een switch van een paar tientjes er tussen en je hebt genoeg poorten om zelf ook bekabeld te verbinden. Dat lijkt mij de minste zorg eerlijk gezegd.
Totdat je aan je max DHCP-leases komt en dat er random apparaten geen internet meer hebben.

Ik zou de situatie in ieder geval niet accepteren echter "de vriendin" is eigenaar van het huurcontract en daar zal vast (niets) in staan hoe het internet geregeld, gedeeld en gefactureerd wordt. Vergeet ook niet dat als deze aansluiting "misbruikt" wordt door iemand die minder frisse activiteiten ontplooit, KPN vanzelf wel alles afsluit en mogelijk verhaal komt halen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
O wow, bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik vraag aan haar om het contract te doornemen en even een Speedtest te doen. De laatste keer dat ik het testte, kwam het uit rond de 60mbps in download en 10mbps in upload. Maar als je verbindt dan kan het internet oké werken, alleen word je vaak uit het netwerk gegooid of weigert je apparaat de wifi te vinden (en nieuwe apparaten vinden het netwerk bijna nooit) en is het wifi-bereik zeer klein. Het schommelt gigantisch.

@Hann1BaL Mijn grootste zorgen liggen inderdaad vooral bij het delen van 1 thuisnetwerk, en ja, ze kan inderdaad gewoon het internet van anderen perongeluk eruit halen als ze dus bijvoorbeeld de stekkers eruit haalt wanneer ze op vakantie gaat.

Ik zal even kijken of opties met een switch met de huisbaas te regelen is (en wat precies in het contract staat), anders schaf ik zelf eentje aan, maar ik vind het sowieso belachelijk voor wat ze per maand betaald aan huur.

In ieder geval enorm bedankt voor alle reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
MAX3400 schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:02:
[...]

Totdat je aan je max DHCP-leases komt en dat er random apparaten geen internet meer hebben.

Ik zou de situatie in ieder geval niet accepteren echter "de vriendin" is eigenaar van het huurcontract en daar zal vast (niets) in staan hoe het internet geregeld, gedeeld en gefactureerd wordt. Vergeet ook niet dat als deze aansluiting "misbruikt" wordt door iemand die minder frisse activiteiten ontplooit, KPN vanzelf wel alles afsluit en mogelijk verhaal komt halen.
Ja dat baat mij ook zorgen. Ik heb veel ervaring met huisbazen en machtsmisbruik, dus zou mij niet verbazen dat ze gewoon allemaal extra betalen voor hetzelfde internetabonnement. Ik vind sowieso dat ze naar haar huurcontract in zijn geheel moet kijken en misschien de huurcommissie moet inschakelen, want deze internetconstructie is een onderdeel van andere problemen van het pand die helemaal niet horen bij de huurprijs die ze betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitfighter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 15:16

Bitfighter

To Switch Or Not To Switch

Dat klinkt als als wel heel erg, dus de huurbaas vraagt voor 4 adressen keer aantal huurders aan internet geld voor waarschijnlijk 1 abonnement per adres is 4, maar die vier adressen hebben maar 1 abonnemt voor 4 adressen = dikke winst.

Geen idee of je dat mag delen met andere adressen van de internet aanbieder.
en over tijd zit dat modem vol mac adressen

PSN ID: Bitplanet Wii Code:1486-5351-7096-1324 Mijn Spellijst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tweakers denken meteen in een technische oplossing, maar dit is een juridisch probleem. Als ze internet meehuurt van de verhuurder, dan moet ze bij de verhuurder klagen. Als je een huis verhuurt inclusief internet (dat moet in het huurcontract staan), dan moet de verhuurder zorgen dat het internet goed werkt. Lever een lijst bij met tijdstippen dat de verbinding traag was of wegviel en vermeld dat je hierdoor niet kunt werken. Als de verhuurder niet reageert, dan stel je 'm in gebreke en geef je 'm twee weken om het probleem op te lossen of de huur te verlagen met de kosten van de internetverbinding. Blijf in tussentijd monitoren wanneer de verbinding wegvalt of traag is.

Reageert hij daar ook niet op, dan kun je 2 dingen doen. Het makkelijkst is gewoon het internet-deel van de huur niet meer betalen. Stuur een nette brief dat je het een paar keer hebt aangekaart maar dat het probleem niet is opgelost, en dat je vanaf nu niet meer wenst te betalen voor een slechte internetverbinding. Van het geld dat je bespaart neem je dan zelf een internetaansluiting die alleen van jou is. De moeilijke optie is naar de huurcommissie. Als een verhuurder jou iets verhuurt en hij krijgt daar geld voor, dan moet hij ervoor zorgen dat het werkt. Maar dt werkt alleen als het in het contract staat en je kunt aantonen dat de verbinding regelmatig uitvalt. Vandaar die lijsten die je moet bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-09 23:46

bl33d

I love the smell of Napalm..

Met z’n vieren een dsl verbinding delen. Dat gaat hem niet worden. Je kan de huurder hierover inlichten in de hoop dat hij er iets aan kan doen maar ik betwijfel het. Ik zou als ik haar was toch maar rondkijken voor een 5G kaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bitfighter schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:45:
:?

Zelfs de meest schrale consumenten modems, routers en switches hebben dit probleem (ik neem aan dat je DHCP-leasing bedoelt) niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hann1BaL schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:45:

Veel belangrijker is dat je 1 thuisnetwerk deelt met anderen die dus ook op je netwerk zitten. Dat lijkt mij onwenselijk. Ook lijkt het mij onwenselijk dat de anderen afhankelijk zijn van een modem die bij haar hangen.
Ja, dat klopt, Je deelt inderdaad je netwerk met anderen. Maar, het zijn wel afzonderlijke poorten op de modem (in router mode) en voor zover mijn ervaring rijkt kun je dan niet stiekem bij elkaar kijken, m.a.w. het zijn op deze manier toch gescheiden netwerken. Dat is volgens mij het punt dus niet. Wat dat wel het geval wordt is als je er een switch tussen zet. Kun je doen, maar dan hoop ik voor je dat je met die persoon een goede relatie hebt. Want anders is over en weer allerlei ongein mogelijk.
PS: Waar ik heel even niet aan dacht is dat degene op wiens kamer de modem staat en het wachtwoord er op weet onbelemmerd kan zitten knoeien in de instellingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 30-04-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 19:41
Die poorten op het modem/router zijn feitelijk een switch. Normaal gesproken kunnen alle clients elkaar dus gewoon zien, dat zal in dit geval niet anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Bitfighter schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:45:
Dat klinkt als als wel heel erg, dus de huurbaas vraagt voor 4 adressen keer aantal huurders aan internet geld voor waarschijnlijk 1 abonnement per adres is 4, maar die vier adressen hebben maar 1 abonnemt voor 4 adressen = dikke winst.

Geen idee of je dat mag delen met andere adressen van de internet aanbieder.
Je weet toch niet hoeveel geld hij vraagt? Als het een tientje per persoon is dan is het helemaal niet zo dat er "dikke winst" wordt gemaakt.

Ik heb ook vaker zo ingericht in studentenhuizen (wel meer dan 10 jaar geleden), ideaal was het niet, maar er was maar één aansluiting voor 8 tot 10 woningen.

@frankspijker Je noemt andere huisnummers, zijn dit ook echt andere adressen of andere studio's op hetzelfde huisnummer? Als het echte losse woningen zijn (dus met splitsingsakte ed) dan kan je daar internet op aanvragen, als het één adres is en dus één aansluiting dan heb je niet heel veel andere mogelijkheden dan de huidige oplossing, je vriendin zal toevallig in de studio zitten waar het internet binnen komt.

Je kan altijd nog kijken of er een kabel of glasvezel aansluiting zit, dan kan je een tweede verbinding er bij nemen, maar dat zal samen met de eigenaar van het pand overlegd moeten worden.

En let er ook op dat er tig redenen kunnen zijn voor het gedrag dat je beschrijft. Als je naar het modem zit dan zou je WiFi sterkte in orde moeten zijn, maar misschien zitten er 20 apparaten op.
Dus zonder meer inzicht in de situatie blijft het gokken, misschien is er één grootverbuiker, dus overleg met de eigenaar en geef het probleem aan. Met een kleine investering in betere netwerkapparatuur is er al wat mogelijk, limieten instellen per poort, of compleet gescheiden virtuele netwerken, etc.

Want heel veilig is het ook niet als iedereen op hetzelfde netwerk zit, dus de vraag is misschien ook wat de werkgever daar van zou zeggen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
offtopic:
Deze situatie doet me denken aan de kabelinternet problemen aan het begin van het millennium. Met de hele buurt op een time multiplexed medium oftewel bandbreedte delen met meerdere gebruikers. Vooral leuk na schooltijd en in de avonduren :Y

Wat is in dit geval het echte probleem? “Slecht internet” kan van alles betekenen. Is de Ping erg hoog? Duurt het laden van een website lang? Valt de WiFi verbinding regelmatig weg? Is het probleem identiek met verschillende apparaten?

Of er een probleem is in de juridische situatie, staat daar los van. Moet inderdaad opgehelderd worden maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Mini-me op 01-05-2023 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mini-me schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:23:
offtopic:
Deze situatie doet me denken aan de kabelinternet problemen aan het begin van het millennium. Met de hele buurt op een time multiplexed medium oftewel bandbreedte delen met meerdere gebruikers. Vooral leuk na schooltijd en in de avonduren :Y
Dat is nog steeds het geval, niet alleen met kabelinternet maar ook met de alle PON glasvezel tot en met de nieuwste 10Gbps XGS-PON. Niets mis met capaciteit delen, zolang je overboeking maar binnen de perken blijft en je per aansluiting limieten instelt.

Dat is gelijk ook wat hier nodig is
Wat is in dit geval het echte probleem? “Slecht internet” kan van alles betekenen. Is de Ping erg hoog? Duurt het laden van een website lang? Valt de WiFi verbinding regelmatig weg? Is het probleem identiek met verschillende apparaten?

Of er een probleem is in de juridische situatie, staat daar los van. Moet inderdaad opgehelderd worden maar.
Inderdaad. Hoop aannames hier op zowel technische als juridische vlak. Op beide is een stuk meer harde info nodig voordat we iets zinnigs kunnen roepen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:21
frankspijker schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:41:
Ze wilde laatst kijken of ze met kabel kan verbinden, maar ze kwam tot haar verbazing erachter dat alle ethernetpoorten in gebruik zijn en naar andere panden gaan.
Op de foto is te zien dat het link-ledje van de eerste twee poorten niet brandt. Die worden dus niet actief gebruikt.

Je kunt een van die twee kabels er (even) uittrekken om te kijken of bekabeld internet de problemen oplost. Als dat helpt kun je er een willekeurige switch van een tientje tussen prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Thralas schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:11:
[...]

Op de foto is te zien dat het link-ledje van de eerste twee poorten niet brandt. Die worden dus niet actief gebruikt.

Je kunt een van die twee kabels er (even) uittrekken om te kijken of bekabeld internet de problemen oplost. Als dat helpt kun je er een willekeurige switch van een tientje tussen prikken.
Waarom zou je het probleem moeilijker maken dan makkelijker? Eerst snappen wat er aan de hand is, dan pas oplossen. Extra onderdelen toevoegen maakt de setup nooit eenvoudiger.

Misschien staan de eerste twee poorten gewoon uitgeschakeld? Misschien heeft de eigenaar dat bewust gedaan? Misschien zijn er specifieke afspraken over het gebruik van het netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt me dat het modem vanaf is/ra bekabelt is naar elk appartement. Daar zal een router liggen voor specifiek jouw woning waar je bekabelt of via WiFi verbinding kunt maken. Als iedereen via WiFi op het modem zit, heb je de kabels ook niet nodig. dan nog zou het handig zijn on 2.4GHz en 5GHz te scheiden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat @Hackus zegt is precies wat ik ook vermoed,

bij studentenhuisvesting is het ECHT heel gebruikelijk om meestal voor rond de 5 a 10 euro per maand wifi in je huis te hebben, meestal gebeurt zoiets via een modem in de meterkast en gaan er dan inderdaad kabels naar een wifi access point in je kamer/woning whatever...

heel vaak gebeurt zoiets via double natting zodat de appartementjes van elkaar gescheiden blijven, of soms gewoon via app-isolation (lekker handig als je een printer aan wilt sluiten :D)

In eigenlijk alle gevallen zit het zo dat die verbinding gewoon moet werken en dat je de huisbaas om hulp moet vragen als het niet werkt... verder lees ik van mensen dat bij uitblijven van een oplossing je maar gelijk naar de huurcommissie zou moeten stappen.

om eerlijk te zijn: doe eff normaal... we weten immers nog helemaal niets over de zaak, en wat de gebruiker al gedaan, gevraagd of geprobeerd heeft... de huurcommissie is er ECHT alleenn voor die omenten dat je er absoluut niet meer samen uitkomt EN waarbij je echt overduidelijk grote schade lijdt door de situatie... denk aan dat je kachel het niet goed doet, dat je huis regelmatig stinkt door een gebrek, of dat je internet verbinding het zelden tot nooit doet en je daar gewoon dik (de volle mep) voor betaalt.

laten we dus eerst maar eens zien

wat er in dat contract staat
welke kosten daarvoor betaald worden
of de huisbaas bereid is om het probleem gewoon op te lossen,
of er makkelijke work-arrounds zijn.
en welke andere zaken er nog spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfighter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 15:16

Bitfighter

To Switch Or Not To Switch

True schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:32:
[...]

:?

Zelfs de meest schrale consumenten modems, routers en switches hebben dit probleem (ik neem aan dat je DHCP-leasing bedoelt) niet.
DHCP-leasing bedoel ik inderdaad

---------------------------------------------------

Wat ik ook mis, heeft ze echt een studio met eigen huisnummer of is het een kamer in een huis waar vier kamers worden verhuurt met dus 1 huisnummer voor alle voor de kamers. wat dan weer inhoud dat er maar 1 internet aansluiting mogelijk is voor zo ver ik weet van wat mij vertelt was door mijn internet aanbieder.

nb; ik woon in een huis met kamer verhuur waar ik de modem van heb op mijn kamer. waar ik het internet abonnement heb afgesloten en deel met de andere 3 kamers en zij betalen een deel.

PSN ID: Bitplanet Wii Code:1486-5351-7096-1324 Mijn Spellijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:30
Ik zou in elk geval er zelf een router tussen zetten zodat de rest van het huis niet zo eenvoudig op jouw netwerk kan.

En een simpele switch van 20 euro zorgt er voor dat je wat extra kabels tot je beschikking krijgt.
Pagina: 1