Wegbreken oud afzuigkanaal.

Pagina: 1
Acties:

• peaceful_turing
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10-2023
Dag Tweakers,

Mijn antieke keuken heeft een oud afvoerkanaal met een groot stenen blok eromheen. Voor de plaatsing van de nieuwe keuken vraag ik me af; kan ik dit wegbreken? Ik heb geen idee waarom dit destijds zo massief is gebouwd. Het betreft denk ik baksteen; als ik klop met mijn vinger klinkt dit hetzelfde als de draagmuur erachter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCEHRH3O8c9NwIPeL0AZjaFYS4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VVlGAOCghVrEaTVygm6yib0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door peaceful_turing op 30-04-2023 15:02 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26
Heb je misschien buren met eenzelfde soort huis die het al gedaan hebben?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Wat is het bouwjaar van de woning? Als het een wat oudere woning is dan zou er ook een asbest pijp in kunnen zitten…

• peaceful_turing
Het bouwjaar is 1913. Ik heb helaas geen buren met een vergelijkbare situatie.

[ Voor 57% gewijzigd door peaceful_turing op 30-04-2023 15:29 ]

• peaceful_turing
Ik heb een foto kunnen maken van de binnenkant, door de opening heen. Wat ik gek vind is dat de buitenkant er veel groter uitziet dan de ruimte naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u6fWihvONXtcaVmITZaYKNEsnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLpp6xZsXvUg4FCfk0alKPEm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door peaceful_turing op 30-04-2023 15:45 ]

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-12 17:49
Als het uit 1913 stamt moet je weinig schrik hebben voor asbest. Tenzij er een renovatie was na de jaren '60.

Het betreft vrijwel zeker geen dragende constructie. Ja het is massief, toen werd dat gewoon zo gedaan. Er zal wel veel stof en andere rommel vrijkomen als je begint te hakken.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-12 18:37
Doet mij eerder denken aan een oude afvoer van een hout of kolenkachel die als ventilatieschacht is hergebruikt.
In 1913 waren er nog geen cv ketels.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
In huizen uit die periode hadden ze over het algemeen ten minstens één kachel voor het koken en één kachel voor de warmte. Soms zelfs één voor warmte beneden en één boven.

Asbest zou vooral kunnen zitten in een buis, die zou in de bakstenen afvoer kunnen zitten.
Ook in asbest platen om warmte te weren.
Daar moet je voor opassen.

Heb je een houten vloer er boven? Dan even wat balken regelen om de afvoer daarboven stutten.

[ Voor 4% gewijzigd door Amtelode op 30-04-2023 18:15 ]

• peaceful_turing
Bedankt allemaal, @Amtelode is het niet onwaarschijnlijk dat het gaat om asbest omdat de woning uit 1913 dateert? Die zou dan decennia later moeten zijn geplaatst? Ook is er geen buis/platen te zien op de tweede foto.

Verwijderd

Pas op dat het gedeelte hierboven wel eens kan steunen op het onderste gedeelte.
Je zal niet de eerste zijn die door het wegbreken van het onderste gedeelte opeens een hele schoorsteen in zijn keuken/bijkeuken heeft liggen.
Het onderste gedeelte is vaak verankerd met de muur.
Daar alles redelijk oud is, weet je niet of de gehele schoorsteen nog goed vast zit aan de muur.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
peaceful_turing schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:01:
Bedankt allemaal, @Amtelode is het niet onwaarschijnlijk dat het gaat om asbest omdat de woning uit 1913 dateert? Die zou dan decennia later moeten zijn geplaatst? Ook is er geen buis/platen te zien op de tweede foto.
Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat er achteraf een asbest buis in is geplaatst en zo ziet het er ook niet naar uit :)
Je moet vooral voorzichtig zijn en sowieso een mondkapje dragen. Die rommel uit de schoorsteen wil je liever niet inademen. :P

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Nu is asbest niet goed voor de gezondheid, maar sauzen en dressings buiten de koelkast bewaren vind ik ook niet zo'n goed idee :+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• peaceful_turing
Hahaha sauzen kan je prima buiten de koelkast bewaren. Zoek daar andere foras maar eens over af 🤣. Maar bedankt! Ik laat hem toch zitten denk ik.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:41
Saus buiten koelkast kan vaak wel mits koel en droog bewaard. Zo open en bloot op kamertemperatuur zou ik persoonlijk niet weken gaan doen.
De meeste sauzen kunnen in de koelkast een stuk langer bewaard worden.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-12 18:30
Oh ja, laten we nu met z'n allen op de sauzen en dressing door gaan :9 :9 :9

Joe

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Hier ook alle geopende sauzen in de koelkast.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:08
Denk er aan dat t kan dat je plafondbalken in die schouw liggen en je die dus moet opvangen als je de schouw verwijderd

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-12 14:58
Ik had een soortgelijke schouw/ blok hangen in een woning in Utrecht waar ik vanaf wilde.

Daar stuitte ik op twee problemen:
  • De onderkant van het blok bestond uit een dikke betonnen plaat die door de dubbele draagmuur doorliep naar de buren. (Zij hadden dus een zelfde blok.) Als ik deze aan mijn zijde zou doorslijpen was verzakking van de plaat bij de buren niet uitgesloten.
  • Bovenop die betonnen plaat was het kanaal gemetseld naar het dak. Dan moet je inderdaad gaan stempelen en hem in de volgende constructielaag opvangen.

• peaceful_turing
Bedankt @wortest, nuttig!
Pagina: 1