Veeam B&R CE: 'fatal device hardware error' bij Synology

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:52
Ik gebruik de gratis Veeam Backup & Replication: Community Edition (v12) om een aantal VM's op m'n VMWare ESXi thuisserver (versie 7.0U3l-21424296) te backuppen.

Dit heeft tijdenlang goed gewerkt, maar sinds kort krijg ik telkens een foutmelding:
30-4-2023 14:25:44 :: Processing <naam_van_VM> Error: The request failed due to a fatal device hardware error.
Asynchronous request operation has failed. [requestsize = 2523136] [offset = 1556185088]
Failed to upload disk '>'
Agent failed to process method {DataTransfer.SyncDisk}.
Ik dacht eerst aan een corrupte HDD van de VM, dus heb chkdsk gedraaid in de VM. Dit heeft niks uitgehaald. Daarna las ik dat het aan backuplocatie kan liggen. Bij mij is dat een Synology DS214+ waar via NFS de backup heen wordt geschreven. Het volume op de NAS is ext4. Ik heb op beide disks (2x2TB in SHR1) een extended healthcheck laten draaien, beide disks zijn 'healthy'.

Ik las al ergens een tweak om via een registersleutel de check op corrupte sectoren uit te zetten, maar dat vind ik niet echt een goed idee.

Heb de gehele backup ook al eens weggegooid en een nieuwe 'active full' laten draaien, maar heb het issue nu opnieuw en ditmaal ook bij een tweede VM.

Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2023 17:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je doel is een NFS share op een Synology, dat zou gewoon moeten werken. SMB is een beetje een probleem bij Veeam icm Synology. Daar heb ik bij m'n vorige werk redelijk uitvoering zitten uitzoeken met Veeam Support. Dat ging toevallig ook naar een DS214/DS214+ (beide, we hadden er 1 van elk).

Heb je je backup al hernoemd en bij Veeam uit de store gehaald zodat 'ie weer een nieuwe full backup gaat maken? Ik vermoed dat de job zal slagen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:52
Het is de bron SSD die het issue is. Ik zag toevallig in de console van een Linux VM ook allemaal I/O errors.
Even in m'n monitoring gekeken en ik zie dat sinds een week of 2 de uncorrectable error count vanaf 0 elke dag oploopt. Monitoring blijkbaar ook niet voldoende ingericht, want ik had hier wel eerder een warning van willen hebben :+

Gelukkig zijn SSD's niet zo duur meer. De VM's doen het nog wel gewoon dus ik ga de bestanden handmatig veiligstellen (aangezien Veeam er geen zin in heeft, en de .vmx/.vmdk handmatig naar NAS kopiëren lukte ook al niet) en een nieuwe disk bestellen.

Aangezien Veeam verder tijdenlang prima heeft gefunctioneerd ga ik er vanuit dat het na vervangen van SSD opgelost zal zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2023 22:11 ]