[Zonnepanelen] Welke aardkabel en kabelschoenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 06:32
Welk type aardkabel gebruiken jullie om de frames van de zonnepanelen te aarden? (Ik heb betonnen onderframes)

En welke kabelschoen gebruiken jullie icm met welke bouten/moeren/onderlegringen?

Ik kwam 6mm verzinkt aardedraad tegen en ik neem aan dat rvs bouten/moeren/onderlegringen gebruikt worden, maar welke kabelschoen? Ik wil niet dat er corrosie gaat ontstaan...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Beste antwoord (via Swerfer op 30-04-2023 14:57)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
Ik denk dat het om een vertinde draad gaat, is het massief of flexibel? In het geval van flexibel gebruik je koper vertinde kabelschoenen, deze pers je aan de kabel. Ik zou ook een stukje kaal maken op het frame voor een goede connectie :).

My favorite programming language is solder.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
Ik denk dat het om een vertinde draad gaat, is het massief of flexibel? In het geval van flexibel gebruik je koper vertinde kabelschoenen, deze pers je aan de kabel. Ik zou ook een stukje kaal maken op het frame voor een goede connectie :).

My favorite programming language is solder.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Soepel Geel-Groen 4mm² of 6mm² draad met oogschoen (minimaal zo dik als het dikste stuk kabel wat waarmee je panelen naar omvormer naar materkast brengt)

Verbind je ook je betonvoeten aan elkaar - niet alleen via de panelen? Dit helpt voorkomen dat een goede storm de panelen uit de klemmen trekt (Is gebeurd!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 06:32
Ronald schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:13:

Verbind je ook je betonvoeten aan elkaar - niet alleen via de panelen? Dit helpt voorkomen dat een goede storm de panelen uit de klemmen trekt (Is gebeurd!)
Ik volg het Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen topic en daar lees ik inderdaad kruislings met schoren verbinden...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com