Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:21
Dag Tweakers,

Voor een komende nieuwbouw ben ik aan het nadenken hoe ik mijn waterinstallatie ga aanpakken.
Momenteel heb ik als wens zoveel mogelijk regenwater te gebruiken. Zou neerkomen op volgende situatie:
  • Koud regen: wc's, buitenaansluiting(en), wasmachine, lavabo's wc
  • Warm regen: Douches, bad, ...?
  • Koud stad: keukenkraan, badkamerkranen
  • Warm stad: ...?
Het probleem dat ik nu heb, is het bepalen van warm water voor keuken en badkamerkranen. Ik heb 3 aansluitpuntendie dit probleem hebben, 1 keukenkraan+ 2 badkamerkranen.

Als ik dit op stadswater wil aansluiten, heb ik volgende keuzes volgens mij:
  • 3 doorstromers. Lijkt me duur in aankoop + vrij zware aansluitpunten voor elektriciteit. Maar wel enkel verbruik bij vraag en niet wachten op warmte
  • 1 grote doorstromer op centrale plaats. Iets minder in aankoop dan vorige optie en maar 1 zwaardere aansluiting nodig. Maar wel wachten op warm water in vergelijking met vorig optie.
  • Extra kleine elektrische boiler voor warm stadswater (20l?) naast grote boiler regenwater. Constant verbruik zelf zonder vraag + wachten op warm water maar geen speciale aansluiting elektriciteit.
  • Mix van vorige: bv doorstromer in keuken en boiler voor badkamers. Maar dan zit je uiteraard met nadelen van beide
Voor wat ik al gevonden heb is aansluiten van deze warme punten op regenwater niet simpel.
  • Of ik neem geen mengkranen, lijkt me niet zo handig.
  • Of ik vind Belgaqua gecertificeerde mengkranen (nog niet gevonden)
  • Of ik neem gewone mengkraan geschakeld met terugslagklep op koud stadwater (mag dit zelf voor keuring?)
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand al eens voor deze keuze gestaan? Wat lijkt jullie aan te raden? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:42
Warm leidingwater maak je met een warmtepompboiler.

Hoe ga je het regenwater filteren? Wat van je dak komt lijkt schoon maar is het absoluut niet.

Geen idee wat je regenwatervoorraad gaat zijn en je maandelijks verbruik. Wat als het lange tijd niet regent en de voorraad raakt op. Ga je dan niet meer wassen en de wc doorspoelen?

Vraag je ook af of je een dubbel leidingsysteem in je huis ziet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Mijn warm regenwater ga ik met mijn warmtepomp maken.
Maar uiteraard kan ik niet beide mijn regenwater en warm stadswater in de boiler van warmtepomp steken, vandaar mijn vraag.

Filteren gebeurt door voorfilter tussen dak en regenput voor grof vuil + 3-voudige filter na regenput (triplex grof-fijn-actief kool).

Regenput van 20.000l, dit zal in droge zomers misschien niet genoeg zijn dus vandaar ook automatisch systeem voor overschakeling naar stadswater.

In principe gaat het bijna nergens dubbel leidingssysteem zijn. Bijna overal enkel regenwatercircuit. Andere toepassingen enkel stads (badkamers koud, keuken).

Dus deze dingen heb ik wel al vrij uitgezocht. Enkel warm water van kranen keuken en badkamers is nog een onbeslist gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Niemand nog goede raad?

Mensen die ook douchen met regenwater, hoe hebben jullie dit aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-07 12:49
Douchen met regenwater uit een warmtepomp (dus waarschijnlijk niet heel hoog in temperatuur!) zou ik denk ik pas doen als het ook door een UV-C-filter o.i.d. is geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door MSXBas op 12-05-2023 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik zou er nog even goed aan rekenen. In Nederland valt gemiddeld 2mm regen per dag. Dat is 2 liter per m2 dakoppervlak. Heb je 80m2 dak dan heb je dus 160 liter water (gemiddeld). Gemiddeld waterverbruik per Nederlander is ongeveer dit:
Bad / douche 46,5 liter
Wastafel 5,1 liter
Toilet doorspoelen per dag) 35,8 liter
Afwassen (hand / machine) 6,9 liter
Wasmachine 19,5 liter
Koken 1,8 liter
Koffie, thee, water drinken 1,6 liter
Andere dingen zoals auto wassen, tuin sproeien, ramen lappen 6,6 liter
totaal 123,8 liter 

Met vier personen WC doortrekken ben je dus al bijna aan die 160 liter. Ik zou het dus lekker laten bij een koudwaternet met regenwater, en hier toiletten en buitenkraan op aansluiten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou niet douchen met regenwater, gewoon een spaardouchekop en gewoon water.

WC doorspoelen enzo is het natuurlijk wel zeer geschikt voor, woon je in Belgie?
T-MOB schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:03:
Ik zou er nog even goed aan rekenen. In Nederland valt gemiddeld 2mm regen per dag. Dat is 2 liter per m2 dakoppervlak. Heb je 80m2 dak dan heb je dus 160 liter water (gemiddeld). Gemiddeld waterverbruik per Nederlander is ongeveer dit:
Bad / douche 46,5 liter
Wastafel 5,1 liter
Toilet doorspoelen per dag) 35,8 liter
Afwassen (hand / machine) 6,9 liter
Wasmachine 19,5 liter
Koken 1,8 liter
Koffie, thee, water drinken 1,6 liter
Andere dingen zoals auto wassen, tuin sproeien, ramen lappen 6,6 liter
totaal 123,8 liter 

Met vier personen WC doortrekken ben je dus al bijna aan die 160 liter. Ik zou het dus lekker laten bij een koudwaternet met regenwater, en hier toiletten en buitenkraan op aansluiten.
Volgens mij valt er regen genoeg, maar je moet het op kunnen slaan want het valt in periodes en dan weer een hele tijd niks. Met 20.000 liter komt hij wel een eind, misschien dat het een paar droge maanden niet lukt maar verder.

Er valt gemiddeld 70 mm per maand, keer 80m2 is dat 5600 liter?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:13
Ik heb hier ook naar zitten kijken maar je bent qua filters ook wel een behoorlijk bedrag kwijt, aangezien je die regelmatig moet vervangen. Dat weegt niet op qua kosten tegenover drinkwater gebruiken voor de douche, vaatwasser en binnenkranen. Technisch kan het maar het is de vraag of het de moeite en kosten waard is, ook aangezien een grote tank en installatie zelf ook wel wat kost. Ik heb nu bedacht om het alleen voor het toilet, wasmachine en buitenkraan aan te gaan leggen. Dat hoeft niet zo intensief gefilterd te worden. Daarnaast koop ik een los waterfilter die ik dan kan gebruiken in nood om het te gebruiken als drinkwater. Maar die staat dus vrijwel altijd op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Bedankt voor de reacties.
MSXBas schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:53:
Douchen met regenwater uit een warmtepomp (dus waarschijnlijk niet heel hoog in temperatuur!) zou ik denk ik pas doen als het ook door een UV-C-filter o.i.d. is geweest.
Het water in een boiler geconnecteerd aan warmtepomp is op zich niet zoveel lager dan bv een gasinstallatie.
55°C met 1x per week naar 65°C ter preventie van legionella is zeker niets vreemd bij zo een installatie.
UV-filter is zeker een idee, net als een RO-filter. Dan is het water in principe van drinkwaterkwaliteit wat in principe een beetje overkill is voor douchen, lijkt me.
Ik heb me 23 jaar met regenwater gedoucht in mijn ouderlijk huis, het is dus allemaal maar wat je gewend bent... De filters daar waren dan nog stuk minder dan wat ik nu van plan ben (enkel voorfilter met cokes en netjes in dakgoot om bladeren tegen te houden).
T-MOB schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:03:

Mijn eigen berekening:
  • Gemiddelde jaarlijkse regen in gebied waar ik ga bouwen: 840 mm (cijfers KMI van 1980-2020). Als ik dit bereken voor mijn dak (114m²) kom ik op jaarlijks 96.230L water dat ik kan opvangen.
  • Dit gedeeld door 365 dagen geeft me ±260L per dag te spenderen.
  • De dingen die ik op regenwater wil schakelen zijn bad/douche, toilet, wasmachine, andere, volgens jouw gegevens komt dit op 108L
  • Ons huidige verbruik voor alles (momenteel gebruiken we geen regenwater) is 56L/dag pp. Dit is in een ouder huis niet geoptimaliseerd met spaardouchekop, zuinige WC's,... In tegenstelling tot de nieuwbouw waar dit normaal gezien wel het geval zal zijn.
Ik zeg dus zeker niet met 100% zekerheid dat ik alles dat ik wil op regenwater kan zetten het hele jaar door. Maar met de cijfers van hierboven lijkt het me wel mogelijk dat we het merendeel van het jaar kunnen genieten van het regenwater zelf inclusief het douchen. Met zuinig zijn kom je ook al een heel eind natuurlijk.

@Marzman Ik woon inderdaad in België. Douchen met regenwater wordt hier momenteel niet aangeraden maar ik heb al horen waaien dat hier verandering in zou komen aangezien het momenteel veel bangmakerij is zonder echte redenen.

@KoenVW76 De kost van filters is zeker en vast een goed punt. Bovenop het installeren van putten + pompen zorgt dat zeker voor extra verlenging. Echter als ik mijn investeringskost maar binnen 20-25j terug heb, is dit voor mij zeker in orde. Buiten kosten doe ik het ook voor het ecologische aspect.
Filterkosten van wat ik zo direct vind: voorfilter (€3/j), fijnfilter (€8/j), actief kool (€9/j). Inderdaad niet ideaal maar wel nog te overzien. Zal ook wel afhangen van de kwaliteit van je voorfilter hoe vaak deze moeten vervangen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door hjuk op 13-05-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bij een ro filter moet je wel mineralen toevoegen anders is het aggressief voor je leidingen. Die rotten gewoon weg en daar is verder niks tegen te doen ook anodes helpen niet..

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
RO filter ben ik zeker niet van plan. UV overweeg ik nog.
Ik ben nog wat aan het uitkijken wat de onderhoudskosten zijn bij verschillende soorten filters wat @KoenVW76 ook aangaf.
Pagina: 1