Dag Tweakers,
Voor een komende nieuwbouw ben ik aan het nadenken hoe ik mijn waterinstallatie ga aanpakken.
Momenteel heb ik als wens zoveel mogelijk regenwater te gebruiken. Zou neerkomen op volgende situatie:
Als ik dit op stadswater wil aansluiten, heb ik volgende keuzes volgens mij:
Voor een komende nieuwbouw ben ik aan het nadenken hoe ik mijn waterinstallatie ga aanpakken.
Momenteel heb ik als wens zoveel mogelijk regenwater te gebruiken. Zou neerkomen op volgende situatie:
- Koud regen: wc's, buitenaansluiting(en), wasmachine, lavabo's wc
- Warm regen: Douches, bad, ...?
- Koud stad: keukenkraan, badkamerkranen
- Warm stad: ...?
Als ik dit op stadswater wil aansluiten, heb ik volgende keuzes volgens mij:
- 3 doorstromers. Lijkt me duur in aankoop + vrij zware aansluitpunten voor elektriciteit. Maar wel enkel verbruik bij vraag en niet wachten op warmte
- 1 grote doorstromer op centrale plaats. Iets minder in aankoop dan vorige optie en maar 1 zwaardere aansluiting nodig. Maar wel wachten op warm water in vergelijking met vorig optie.
- Extra kleine elektrische boiler voor warm stadswater (20l?) naast grote boiler regenwater. Constant verbruik zelf zonder vraag + wachten op warm water maar geen speciale aansluiting elektriciteit.
- Mix van vorige: bv doorstromer in keuken en boiler voor badkamers. Maar dan zit je uiteraard met nadelen van beide
- Of ik neem geen mengkranen, lijkt me niet zo handig.
- Of ik vind Belgaqua gecertificeerde mengkranen (nog niet gevonden)
- Of ik neem gewone mengkraan geschakeld met terugslagklep op koud stadwater (mag dit zelf voor keuring?)