Welk type soldeerbout is dit??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08-2023
Heren en dames,

Een buurman van mij kwam aan met onderstaande soldeerbout. Hij heeft er een nieuwe "punt" voor nodig.

Nu heb ik zelf eens gezocht en ik denk dat het een weller is....maar weet het niet zeker. De punt die er normaal in past is 3.8mm dik....hier vind ik echter niets van.

Weet iemand toevallig wat dit voor type is en waar we eventueel zo'n punt van 3.8mm dik vinden?

GrtsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkPuvFxn506zSGbizw2gGbdPOeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ocm0yrvBkShZuaK9XFbGdqzS.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat is een zogenaamd soldeerpistool en daar hoort zoiets in:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/23951-03.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/23951.jpg

Maar gezien de staat van dat ding zou ik een compleet nieuwe kopen.

Ik weet niet wat ie er mee wilt doen maar voor het fijne spul is die niet geschikt en voor het grove spul kom je vaak vermogen te kort dus eigenlijk troep.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 30-04-2023 11:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je een stukje 10mm2 massief installatie draad kunt vinden kun je zelf allerhande punten buigen.
6mm2 wil ook wel maar wordt wat te heet als je de knop te lang vast houd...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Koop een nieuwe, komt een mooie koffer en een aantal punten mee:
https://www.hbm-machines....2P7QNfEAQYAyABEgINZvD_BwE

25 euro inc verzenden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deze is gemaakt door ELM Tools uit Malta, model 3050, 100W. Ik denk jaren 70-80. Geen Weller dus.

Als je een andere koopt, koop dan een goede tweedehandse, in plaats van die Chinese rommel, die na twee keer gebruik uit elkaar valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 15:34
Gezien die zo vaak gebruikt is, zal die wel degelijk en duurzaam zijn en ook goed hebben bevallen, dus gewoon een paar nieuwe punten kopen voor deze. De staat is alleen maar buitenkant. De punten koop je vaak op wattage, niet direct op mm, dit staat er ook niet altijd bij. Je kan het wel nameten, maar weten hoeveel watt deze is, is handiger zoeken.

3.8mm is wel heel dik hoor, heeft nog een oude punt? Kan zijn dat alleen gedeelte wat je in pistool stop zo dik is, maar dan nog vind ik het erg dik voor een pistool. 100w punten moeten er eigenlijk gewoon in passen. Kan je de wartel uitgang nameten? Die 2 chromen moeren waar de punt ingaat.

Misschien hebben er ooit andere wartels bijgezeten in de doos met nauwere uitgang. Maar mogelijk kan er ook gewoon een wat dunnere punt in nu.

[ Voor 46% gewijzigd door pennywiser op 30-04-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
3.8mm gaat niet over de punt....het is de dikte van het staafje dat in de schroefgaten gaat. De punt zelf was iets van 2mm gaf de buurman aan....
pennywiser schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:08:
Gezien die zo vaak gebruikt is, zal die wel degelijk en duurzaam zijn en ook goed hebben bevallen, dus gewoon een paar nieuwe punten kopen voor deze. De staat is alleen maar buitenkant. De punten koop je vaak op wattage, niet direct op mm, dit staat er ook niet altijd bij. Je kan het wel nameten, maar weten hoeveel watt deze is, is handiger zoeken.

3.8mm is wel heel dik hoor, heeft nog een oude punt? Kan zijn dat alleen gedeelte wat je in pistool stop zo dik is, maar dan nog vind ik het erg dik voor een pistool. 100w punten moeten er eigenlijk gewoon in passen. Kan je de wartel uitgang nameten? Die 2 chromen moeren waar de punt ingaat.

Misschien hebben er ooit andere wartels bijgezeten in de doos met nauwere uitgang. Maar mogelijk kan er ook gewoon een wat dunnere punt in nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 15:34
estenm schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:23:
3.8mm gaat niet over de punt....het is de dikte van het staafje dat in de schroefgaten gaat. De punt zelf was iets van 2mm gaf de buurman aan....

[...]
Dat bedoelde ik eigenlijk ook..

Zijn dit ze niet? https://www.aduis.nl/sold...-soldeerpistool-art805019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estenm
Super, dankjewel!
Pagina: 1