Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaars
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-04-2023
Ik heb al geruime tijd een website zelf in beheer, puur hobbymatig. De laatste tijd heb ik een enorme ergenis die ik zelf niet opgelost krijg. Wellicht dat jullie eens een blik kunnen werpen en wat suggesties kunnen opgooien.

De frontpage van de website laadt enorm traag op de desktop. Het vreemde aan het verhaal is dat de verschillende meetinstrumenten juist het tegendeel bewijzen, waaronder Google zelf. Hierbij wat linkjes naar de recente testresultaten:

Google rapport
GTMetrix rapport

Ook bij Pingdom Tools krijg ik soortgelijke resultaten en wordt de website binnen 190 ms geladen, aldus de websitechecker.

Als ik nu zelf in mijn browser naar de website ga (zie de website bij PageSpeed ;) ), dan duurt het voor mij een eeuwigheid alvorens hij geladen is of überhaupt iets laat zien.

Hebben jullie enig idee wat hier mis kan gaan of wat ik fout doe? Ervaren jullie dat ook met mijn website (een traag ladende voorpagina)?

Details
* Lazy Load uitgeschakeld
* Mobiel laadt de website wel snel
* LiteSpeed Cache
* QUIC.cloud CDN
* Wordpress geoptimaliseerde hosting
* Adsense draait op de website

Beste antwoord (via jackaars op 30-04-2023 11:51)

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-05 10:03
Je maakt gebruik van Litespeed cache zie ik. Ik werk hier toevallig erg veel mee, dus leuk om dit een keer op Tweakers tegen te komen. Ik ga er vanuit dat je ook Litespeed webserver gebruikt dan.

Je website scoort zeer goed. Maar je ervaart dit zelf niet. Volgens mij is het een simpele verklaring:
code:
1
Menu Litespeed cache > cache > cache > Cache Logged-in Users staat waarschijnlijk uitgeschakeld

Als admin krijg jij dus altijd de non-cached versie, en die zal waarschijnlijk wel traag zijn inderdaad.

Om te bevestigen dat alles goed werkt open je de console van je browser en kijk je naar de response headers van de pagina die je probeert te openen. Als ik dit bij de homepage doe krijg ik:
code:
1
x-qc-cache: hit

Dit betekent dat je Litespeed cache gebruikt icm. Quic cloud en dat de pagina uit de cache geserveerd is (hit). Als je zelf hier een "miss" krijgt of deze header niet ziet, dan krijg je inderdaad de trage non-cached pagina te zien.

EDIT:
Kijk trouwens ook even naar tabblad TTL en PURGE. De cache leegt zichzelf steeds, maar zet je deze instelling te laag dan heb je dagelijks een lege cache en vermoedelijk onnodig. De purge pagina kun je selecteren wat er geleegd moet worden wanneer je een pagina wijzigt (Auto Purge Rules For Publish/Update).

[ Voor 14% gewijzigd door Fidelity op 30-04-2023 11:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:58
Site staat er hier vrijwel meteen op.
Gekeken op mijn mobiele telefoon (Pixel 6 Pro en Chrome).

Als ik de juiste site bekeken heb dan 😄

Edit: ik zag dat Google wel wat tips gaf maar dan zou het nog sneller moeten laden en dat gaat nu bij mij in ieder geval al snel.

[ Voor 35% gewijzigd door Ad de Jong op 30-04-2023 11:41 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brakkebenny
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 10:49
Hier laadt de site ook snel. Op een Samsung A52 met 4G verbinding in Chrome.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Je maakt gebruik van Litespeed cache zie ik. Ik werk hier toevallig erg veel mee, dus leuk om dit een keer op Tweakers tegen te komen. Ik ga er vanuit dat je ook Litespeed webserver gebruikt dan.

Je website scoort zeer goed. Maar je ervaart dit zelf niet. Volgens mij is het een simpele verklaring:
code:
1
Menu Litespeed cache > cache > cache > Cache Logged-in Users staat waarschijnlijk uitgeschakeld

Als admin krijg jij dus altijd de non-cached versie, en die zal waarschijnlijk wel traag zijn inderdaad.

Om te bevestigen dat alles goed werkt open je de console van je browser en kijk je naar de response headers van de pagina die je probeert te openen. Als ik dit bij de homepage doe krijg ik:
code:
1
x-qc-cache: hit

Dit betekent dat je Litespeed cache gebruikt icm. Quic cloud en dat de pagina uit de cache geserveerd is (hit). Als je zelf hier een "miss" krijgt of deze header niet ziet, dan krijg je inderdaad de trage non-cached pagina te zien.

EDIT:
Kijk trouwens ook even naar tabblad TTL en PURGE. De cache leegt zichzelf steeds, maar zet je deze instelling te laag dan heb je dagelijks een lege cache en vermoedelijk onnodig. De purge pagina kun je selecteren wat er geleegd moet worden wanneer je een pagina wijzigt (Auto Purge Rules For Publish/Update).

[ Voor 14% gewijzigd door Fidelity op 30-04-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaars
Ik heb het mobiel nu ook even bekeken en daar gaat het inderdaad snel. Op mijn laptop of desktop is het juist traag. Dit roept eigenlijk nog meer vragen op :-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

jackaars schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:45:
Ik heb het mobiel nu ook even bekeken en daar gaat het inderdaad snel. Op mijn laptop of desktop is het juist traag. Dit roept eigenlijk nog meer vragen op :-S
Was je ingelogd op je mobiel als admin?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackaars
Jullie reactie lijkt het inderdaad te zijn! Wanneer ik ingelogd ben is hij inderdaad traag en krijg ik dus de non-cached versie te zien. Dit is ook zo ingesteld bij LiteSpeed.

Wanneer ik weer uitlog of even incognito ga surfen is het inderdaad snel.

Het antwoord kan dus soms zo simpel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Top! Vergeet ook niet de crawler te gebruiken zodat pagina's automatisch worden gecached. Als ik nu willekeurig een pagina openklik is het soms wel traag namelijk omdat de cached versie (nog) niet bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaars
Fidelity schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:55:
Top! Vergeet ook niet de crawler te gebruiken zodat pagina's automatisch worden gecached. Als ik nu willekeurig een pagina openklik is het soms wel traag namelijk omdat de cached versie (nog) niet bestaat
Je bedoeld de crawler aan de kant van Quic.cloud? De crawler aan de kant van LiteSpeed is ingeschakeld en draait om de 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
jackaars schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:58:
[...]

Je bedoeld de crawler aan de kant van Quic.cloud? De crawler aan de kant van LiteSpeed is ingeschakeld en draait om de 10 minuten.
Litespeed kant inderdaad, dan moet alles goed werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Als je site als admin langzaam is, dan kan het wellicht geen kwaad even te kijken of er plugins zijn die dit veroorzaken. Je kunt hier bv de Query Monitor plugin voor gebruiken en eventueel met WP-Optimize kijken of je database niet uit de kluiten is gewassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaars
Heb jij overigens dan ook een gouden tip om afbeeldingen automatisch om te zetten naar WebP ? Naar mijn mening heb ik het ingesteld, maar de website toont standaard deze versie niet.

Het meest recente artikel over de Nokia XR21 is een goed voorbeeld. Als je dan naar een ander artikel gaat, die dus ouder is, wordt de WebP-versie wel getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
jackaars schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:02:
Heb jij overigens dan ook een gouden tip om afbeeldingen automatisch om te zetten naar WebP ? Naar mijn mening heb ik het ingesteld, maar de website toont standaard deze versie niet.

Het meest recente artikel over de Nokia XR21 is een goed voorbeeld. Als je dan naar een ander artikel gaat, die dus ouder is, wordt de WebP-versie wel getoond.
Werkt hier perfect hoor! Ik kijk in de console en zie netjes dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
https://gsmnieuws.nl/wp-content/uploads/2023/02/nokiangage-551x431.jpg.webp
[HTTP/3 200 OK 12ms]

GET
https://gsmnieuws.nl/wp-content/uploads/2023/02/nokiac02-551x431.jpg.webp
[HTTP/3 200 OK 16ms]

GET
https://gsmnieuws.nl/wp-content/uploads/2023/02/nokiag22-551x431.jpg.webp
[HTTP/3 200 OK 14ms]

Edit:
Ah ik zie nu dat de hoofdafbeelding inderdaad nog JPG is (https://gsmnieuws.nl/wp-c...ads/2023/04/nokiaxr21.jpg)

[ Voor 7% gewijzigd door Fidelity op 30-04-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaars
Fidelity schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:07:
[...]

Werkt hier perfect hoor! Ik kijk in de console en zie netjes dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
https://gsmnieuws.nl/wp-content/uploads/2023/02/nokiangage-551x431.jpg.webp
[HTTP/3 200 OK 12ms]

GET
https://gsmnieuws.nl/wp-content/uploads/2023/02/nokiac02-551x431.jpg.webp
[HTTP/3 200 OK 16ms]

GET
https://gsmnieuws.nl/wp-content/uploads/2023/02/nokiag22-551x431.jpg.webp
[HTTP/3 200 OK 14ms]

Edit:
Ah ik zie nu dat de hoofdafbeelding inderdaad nog JPG is (https://gsmnieuws.nl/wp-c...ads/2023/04/nokiaxr21.jpg)
toon volledige bericht
Klopt, maar dit zijn dus oudere artikelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
jackaars schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:09:
[...]

Klopt, maar dit zijn dus oudere artikelen ;)
Mogelijk zit je Quic cloud vol? Al gekeken bij menu 'Image Optimization'? Daar kun je zien wat de huidige status is voor omzetten naar webP.

Als dit als cronjob ingesteld staat kan het zijn dat deze afbeeldingen nog niet naar Quic cloud zijn gepusht als je dit artikel bijvoorbeeld een uur geleden pas online hebt gezet. Dat kost dan even tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackaars
Bij Quic cloud is er nog voldoende ruimte beschikbaar. Ik denk dat het simpelweg inderdaad nog verwerkt moet worden. Ik kom de afbeelding daar overigens wel tegen als zijnde omgezet naar webp. Ik wacht het gewoon even allemaal netjes af.

Ik wil jullie enorm bedanken voor de feedback.

Ik ga mij verder verdiepen in de optimalisatie, want het kan altijd nog beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:58
Ik heb net even op de Chromebook gekeken en die is iets minder snel met laden maar nog steeds niet traag te noemen.
Integendeel van mij zou iedere site zo mogen laden ;-)

Mijn profiel op Discogs

Pagina: 1