18650 cellen vervangen laptop, maar BMS werkt niet meer :(

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalinka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Hoi allemaal. Ik heb geprobeerd de 18650 batterijen te vervangen in een laptop accu, maar nu komt er geen energie meer uit. Ik lees online dat dit komt doordat de fabrikant er iets ingebouwd heeft waardoor de accu niet meer zal werken. Weet iemand of dit te verhelpen is? Bijv. door de bms te resetten of te vervangen door een andere?

Groetjes,
Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-07 19:05
Dan zullen we toch minimaal extra informatie nodig hebben zoals welke laptop betreft het, welk typenummer heeft de accu. Foto's van de electronica in de accu om te zien welke BMS deze bevat etc. Dit is namelijk per fabrikant verschillend.

Daarbij wel alvast de waarschuwing dat in de meeste gevallen de BMS niet kan worden gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalinka
Hoi Bloody :)

Idd.datishandiger.Hierbij wat foto's. De accu komt uit een Fujitsu probook of lifebook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv-GzjO4sJ2WJBtcNPEn8SwK5pU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvBB8xd5TetrJSO6m9TMEjT3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1HFWfoES8raH0eO5qSfBvjXcaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hG9CwTAHbjN8MtpNwJQiNne.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xitwaIo9HH-zA_15i-oYAX6_6QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEHIzKICTXNdahMCTf3uRDC4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:54
Er zal inderdaad waarschijnlijk een diep-ontladen beveiliging in zitten.
Wanneer de accu onder een bepaald voltage komt zal de BMS blokkeren omdat het gevaarlijk is om te lege cellen opnieuw te gaan laden.

Vaak is het dan ook noodzakelijk om tijdens het wisselen van de cellen de BMS op spanning te houden.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Van HP weet ik dat bij het opstarten onder een functieknop een soort van batterij calibratie zit, waarmee de accu geladen en ontladen wordt en daarmee de BMS gecalibreerd wordt.

Ik weet niet hoe het met jouw laptop zit maar er was wel iets:
https://www.fujitsu.com/h...-control-update-tool.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalinka
memphis schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:33:
Van HP weet ik dat bij het opstarten onder een functieknop een soort van batterij calibratie zit, waarmee de accu geladen en ontladen wordt en daarmee de BMS gecalibreerd wordt.

Ik weet niet hoe het met jouw laptop zit maar er was wel iets:
https://www.fujitsu.com/h...-control-update-tool.html
FUJITSU Battery Control Update Tool
Ik denk niet dat dit de juiste oplossing zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met denken zal je het nooit weten maar wel handig om je erin te verdiepen of er iets is om de BMS te calibreren

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 26-07 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Een fatsoenlijke BMS gaat in storing als er (een) celspanning naar 0v valt, je wil niet met een accu werken waarbij er een slecht contact in zit.

Dus je hebt nu een BMS wat in storing staat, dan is de vraag hoe je die storing wist, wat generieke opties zijn:
- Opladen
- De GND van de onderste cel en de - uitgang kort met elkaar verbinden.

Als dat niet werkt zijn er 2 opties over:
- Je moet de specifieke manier weten die nodig is voor de BMS chip die erin zit (probeer het nummer te lezen en een datasheet te vinden).
- Het kan niet (helaas werken bms chips met een interne, niet vervangbare, zekering die ze doorbranden omdat de fabrikant aanneemt dat niemand ooit de battery pack wil onderhouden).

Helaas is de laatste optie erg waarschijnlijk.

Vandaar dat de optie 'bms onder spanning houden terwijl je de cellen wisselt' de beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalinka
OK. Ik zal de 2 opties proberen. Als dat niet lukt moet ik t zooitje maar uit elkaar halen en de bms weggooien...

Bedankt voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalinka
De GND van de onderste cel en de - uitgang kort met elkaar verbinden."

Wat bedoel je hier precies mee? Er staat niets op de print waardoor ik kan zien wat wat is :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De - van de accu als geheel (dus de - pool in de plug die de laptop in gaat)
En de - van de laagste accucel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalinka
SA007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:34:
De - van de accu als geheel (dus de - pool in de plug die de laptop in gaat)
En de - van de laagste accucel.
OK, je bedoelt dus de opladerplug die vanuit het stopcontact naar de laptop gaat? En dat is dan de binnenkant van die plug? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nee, de BMS (de print in het batterypack) heeft een aantal aansluitingen naar de cellen en een stekker die naar de laptop gaat (de stekker op de eerste foto die je plaatst).

Die stekker heeft een - pool, de cellen hebben ook een - pool, die 2 met elkaar verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalinka
SA007 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:35:
Nee, de BMS (de print in het batterypack) heeft een aantal aansluitingen naar de cellen en een stekker die naar de laptop gaat (de stekker op de eerste foto die je plaatst).

Die stekker heeft een - pool, de cellen hebben ook een - pool, die 2 met elkaar verbinden.
Ik zie niet op de print waar alles heen loopt. Zouden de polen dan hetzelfde gesitueerd staan als hoe de batterijen liggen? Rechts = min, links is + ?

Op de print zit witte smeer zodat je niet kunt herleiden waar alles loopt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Bij een BMS is normaal de + altijd verbonden, de - is geschakeld door een aantal grote mosfets, dus als het goed is kan je meten wat de + is, de - is dan de andere grote pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalinka
En met "grote pinnen" bedoel je dan de meest linkse en rechtse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat kan jij beter zien dan ik, maar daar lijkt het wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dalinka
Alles geprobeerd, maar hij is er echt mee opgehouden helaas. Harde leerweg... Jammer. Toch maar een hele nieuwe accu aanschaffen dan. Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1