Opstook protocol problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjefke12345
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-07-2023
Goedemorgen, ik ben met een grondige renovatie bezig en daarbij hebben we ook een nieuwe vloer.
De opbouw is als volgt.
Zand
10cm pir
15cm beton
8 cm cement dekvloer met glasweesel gaas
En vloerverwarming
Ivm gietvloer.

Nou is er door een installateur een hybride warmtepomp geïnstalleerd.
Hij heeft de remeha warmtepomp op een automatisch opstookprotocol gezet en de gewone hr ketel stond op 45 graden.

Nu viel me de eerste dagen op dat de temperatuur in huis erg snel opliep en het gasverbruik ook flink opliep.

Het werd met een sauna.
Nu had ik niet het idee dat dit goed ging en heb contact met de installateur opgenomen.
Die zei dat ik de stekker eruit moest trekken.
Dit leek me niet goed voor het opstookprotocol en vroeg of hij niet kon komen. Dat kon niet en gaf aan dat ik de temperatuur van de hr ketel moest verlagen naar 30 graden.

Dit heb ik gedaan en de temperatuur werd langzaam beter in huis en het gasverbruik werd ook weer veel lager.

Nu zijn we 2,5 weken verder en merk ik wat scheuren en losse delen op in de dekvloer.

Is het hier nu verkeerd gegaan of maak ik me zorgen om niks…?
En wat te doen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:18
Als je het opstook protocol start dan wordt de vloer een tijd lang verwarmd tot de maximale temperatuur. Het is dan logisch dat het binnen ook erg warm wordt. De warmte van de vloer trekt immers het huis in. Echter is 45 graden wel behoorlijk warm voor een vloer.

De scheuren in de dekvloer is juist hetgeen wat je wilt krijgen tijdens het opstook protocol (en ook het doel ervan). Dit om te voorkomen dat je deze scheuren later krijgt als de vloer erg warm moet zijn om het huis op temperatuur te krijgen. De scheuren worden met met egaliseren weer dicht gemaakt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjefke12345
Ok, dank voor je bericht.
De scheuren maak ik me ook niet perse het meeste druk om.
Maar wel dat de vloer op veel plaatsen hol klinkt.
Het lijkt of de vloer een schok heeft gehad omdat de temp zo snel is opgevoerd.
De thermostaat lag ook in de kelder bij de installatie. Dus hij meette ook niet de
Temperatuur in de woning maar in de kelder. Waar geen verwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:18
sjefke12345 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:19:
De thermostaat lag ook in de kelder bij de installatie. Dus hij meette ook niet de
Als het goed is dan is het opstook protocol niet afhankelijk van de temperatuur in huis. Hij houd de maximale temperatuur gewoon een aantal uren aan. Bij ons stond die op 40 graden maximaal en dat zou die 12 uur moeten doen. Je kunt je vast wel voorstellen dat als de vloer 12 uur 40 graden is dat het in huis dan wel zo’n 35-38 graden is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

sjefke12345 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:19:
Het hele idee van een opstookprotocol is dat de vloer over een langere periode langzaam op temperatuur gebracht wordt. Ik heb nog een traditionele vloerverwarming met een verdeler met een thermostaat erop. Het opstookprotocol regel je in principe daarop. Klinkt alsof jij een nieuw systeem hebt wat gewoon helemaal open is ofzo.

Water van 45 graden je vloer in jagen is over het algemeen al "not done". Tijdens het opstoken helemaal. Ik begon volgens mij op 25 graden en dan elke 2 dagen iets hoger. Maar de thermostaat op de verdelen is nog nooit hoger geweest dan 34 graden. Meer is hier echt niet nodig. Maar die hoge temperatuur is nu waarschijnlijk wel de oorzaak van de staat van je dekvloer nu. Die moet heel langzaam drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je jezelf wel goed ingelezen over hoe een stook protocol werkt? Je verwarmt 24 uur per dag en dus is het logisch dat je verbruik en temperatuur flink oplopen. De ramen open zetten helpt dan om wat af te koelen.

Normaal doe je de aanvoertemp van het water 5C omhoog per 24/48 uur (afhankelijk hoeveel tijd je hebt tot je definitieve vloer komt) tot een graad of 40 en dan bouw je weer met 5C per tijdseenheid af. Even googelen en dan vind je veel voorbeelden van het protocol.

Een installateur die niet langs wil komen en adviseert de stekker er uit te trekken….hopelijk had hij wel kennis van de installatie zelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjefke12345
Ik heb me ingelezen hoe een opstook protocol werkt.
Maar de installateur gaf aan dat er een automatisch opstook stand op de nieuwe ketel zit. Hij stelt de begin stand in en de eind stand en de duur.
Ik was niet in Nederland en dit is uiteindelijk ook de afdeling van de installateur.
Als ik het zelf had moeten doen dan had dit gecommuniceerd moeten worden.

Toen ik na een paar dagen terug kwam merkte ik de warmte in huis op.
Uiteindelijk is de situatie nu dat er aardig wat scheuren zijn ontstaan en om die scheuren heen de dekvloer hol klinkt.
Kan dit uiteindelijk kwaad voor verdere afwerking of is er hier echt een probleem ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Het is wel normaal dat het even een 'sauna' wordt op het hoogtepunt van het opstookprotocol. Je begint met een vloer van 20 graden en je hoogt dit elke 24 uur op met 5 graden tot circa 40 graden aanvoertemperatuur wat je vervolgens minimaal een etmaal vasthoudt. Vervolgens bouw je dit weer langzaam af met ook weer steeds stappen van 5 graden naar beneden.

In deze situatie moet je kamerthermostaat op een veel hogere temperatuur staan dan je werkelijke kamertemperatuur, anders schakelt je ketel juist weer af. Meestal regel je in deze opstookperiode de aanvoertemperatuur met de thermostaatkraan op je vloerverwarming verdeler, maar bij een open verdeler (zonder pomp) is de aanvoertemperatuur gelijk aan de uitgaande temperatuur van je warmtebron en moet je erop vertrouwen dat deze correct is ingeregeld.

Scheuren tijdens of na het opstookprotocol zijn niet ongewoon. Ik zie in jouw opbouw niet of je zandcementvloer zwevend is gelegd bovenop het beton of dat deze direct op het beton is geplaatst. In de eerste situatie zit er een dunne folielaag tussen het beton en het zandcement, want het zandcement kan laten uitzetten bij gebruik vloerverwarming. Als het direct op het beton is geplaatst, ontstaat er een beetje hechting tussen de lagen. Door de deels andere uitzettingscoefficient van het beton, is deze situatie veel scheurgevoeliger. Dus weet je precies hoe je vloerverwarming is opgebouwd? Op netten of matten en zit er iets tussen je zandcement en je beton?

Heb je misschien ook foto's van je scheuren en de losse delen waar je over spreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjefke12345
De vloer is met een hechtlaag direct op de beton gemaakt. Er ligt wel Ipv vezels een blauw met in de specie laag.
Ik ben nu handmatig het protocol aan het doorlopen maar het hoogtepunt van het protocol lijkt op een of andere manier tijdens het automatische programma direct door de leidingingen heen gegaan.
Ik ben zelf stucadoor en zie veel vloeren en heb ergere scheuren gezien.
Dus hoop niet dat het problemen gaat geven bij de gietvloer. Het holle geluid rondom de scheuren geeft me een slecht gevoel.
Zie foto van enkele scheuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex9Z8RfTrat6E6jS9vXDu6PCxRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0m0eiSoD4anbBccCm2i5F54.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hadden vergelijkbare scheuren twee maanden geleden en daar overheen is geëgaliseerd met een PVC vloer. Scheuren zoals die van jou waren bij ons in elk geval geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjefke12345
Ok. We gaan het maar proberen.
Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:29
Dit klinkt toch een beetje alsof het opstookprotocol is mis gegaan. Waarom adviseert hij anders om de stekker eruit te trekken?

Het idee van het protocol is inderdaad het gecontroleerd scheuren van de dekvloer. Door dit opstoken langzaam te doen krijg je veel kleine scheuren in plaats van grote scheuren. Of de nu ontstane situatie kwaad kan voor je gietvloer weet ik niet.

Het langzaam afkoelen is trouwens minstens een net zo belangrijk onderdeel van het protocol als het opwarmen.

[ Voor 59% gewijzigd door Pejdref op 09-05-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:02
Waar ik me meer zorgen over zou maken dan die scheuren: zit er wel een folie onder je vloer? Je vermeld die niet, ik zie die niet uitsteken aan de rand op je foto. Check dat even.
De gietvloer-man bij ons was er erg stellig in: er moet een goeie folie onder, anders komt de gietvloer sowiezo los. En de plaatsers van zandcement weten dat (hij had al eens geëist dat de zandcement gratis werd uitgebroken en herplaatst voor ie de gietvloer wou plaatsen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1